Groen lampje in de kerkzaal

ejvl

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: De diaken doet dat waarschijnlijk bij gebrek aan een ouderling?
Nee hoor, we hebben meerdere ouderlingen.
Waarom een diaken het doet weet ik eigenlijk ook niet.
Auto

Bericht door Auto »

ejvl schreef:
ZWP schreef: Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.
Komt de kerkenraad bij jullie binnen terwijl het verder muisstil is dan?
Eigenlijk wel grappig om die verschillen te lezen.
Bij ons rommelt de organist door totdat het lampje uitgaat, dan komt er een diaken binnenlopen die samen met nog wat andere mensen het stille gebed doet, de rest heeft het al gedaan voor de dienst in de kerk.
Dan doet de diaken de mededelingen en geeft een psalm op, onder het zingen van de psalm komt de dominee en de rest van de kerkenraad binnenlopen en doen hun stille gebed, dan leest de diaken de wet of 12 artikelen, schriftgedeelte, gaat weer zitten en de dominee spreekt de zegen uit.
Dat is dan helemaal een korte dienst, dominee komt binnen en spreekt de zegen al weer uit.

Het is niet meer wat ut weust is :oO
-DIA-

Re: Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door -DIA- »

Ik ben hier vroeger ooit een topic gestart over ORDE VAN DIENST.. over plaatselijke verschillen.
Ik kan het zo niet terug vinden, maar daan staan denk ik ook wel interessante dingen in.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Da's blijkbaar een echte OGGiN-gewoonte; dat gebeurt bij ons ook. Ik weet eigenlijk niet anders (in ons kerkverband bedoel ik)
ZWP

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Da's blijkbaar een echte OGGiN-gewoonte; dat gebeurt bij ons ook. Ik weet eigenlijk niet anders (in ons kerkverband bedoel ik)
Bij ons wordt de wet/belijdenis en schriftlezing ook door de diaken voorgelezen. Niet echt gebruikelijk binnen de CGK.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Als je een goeie organist heb kan die het wel zo dat hij de muziek als het ware laat uitsterven... Zachter... zachter.... en dan... bijna stil.... even doorgaan op die manier... en dan kan er vaak heel makkelijk een einde aan gebreid worden.
Een goeie organist speelt muziek, en muziek heeft een begin en een einde. Dat hoef je niet te verdoezelen door Zachter... zachter.... en dan... bijna stil....
Als dát de bedoeling zou zijn, kunnen ze voor de dienst beter een cd'tje draaien. Dan kan de koster het geluid langzaamaan wegfaden op de manier zoals jij het beschrijft. Maar dan hebben we het ook niet meer over muziek, maar over een geluidsbehangetje om het gekeuvel af te dekken.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
ejvl schreef:

Ik dacht altjd dat diakenen geen dienstwerk deden (voorlezen. preek lezen, voorgaan in gebed) tenzij
een ouderling ontbreekt of niet in staat is om het werk te doen.
Ik de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente hier is het ook wel zo: Alle kerkenraadsleden lezen om de beurt
in de leesdiensten. Zowel de ouderlingen als de diakenen. Ik meen dat dit binnen de Ger. Gem. normaal
niet voorkomt?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Als je een goeie organist heb kan die het wel zo dat hij de muziek als het ware laat uitsterven... Zachter... zachter.... en dan... bijna stil.... even doorgaan op die manier... en dan kan er vaak heel makkelijk een einde aan gebreid worden.
Een goeie organist speelt muziek, en muziek heeft een begin en een einde. Dat hoef je niet te verdoezelen door Zachter... zachter.... en dan... bijna stil....
Als dát de bedoeling zou zijn, kunnen ze voor de dienst beter een cd'tje draaien. Dan kan de koster het geluid langzaamaan wegfaden op de manier zoals jij het beschrijft. Maar dan hebben we het ook niet meer over muziek, maar over een geluidsbehangetje om het gekeuvel af te dekken.
Eens. Ik snap wel wat DIA bedoelt, maar daar heb ik nu juist moeite mee: ik vind het veel fijner (weet ik ook uit eigen ervaring) om bijvoorbeeld af te sluiten met een koraal, en daarna gewoon te kunnen stoppen. (Als je het een beetje uitkient, is dat ongeveer om 10.00 uur.) Zodat je niet hoeft te zitten wachten op een belletje of lampje en dan na een tijdje denkt: waar blijven ze? Ik had nog wel een koraal/een bewerking kunnen spelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Nee maar je kan toch best iets stichtelijks inproviseren! Dat is niet zo moeilijk.
Ik herinner me nog dat je ooit een keer sprak van een "bevindelijke draai eraan geven"
Als je je dat nog herinnert?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:

Ik dacht altjd dat diakenen geen dienstwerk deden (voorlezen. preek lezen, voorgaan in gebed) tenzij
een ouderling ontbreekt of niet in staat is om het werk te doen.
Ik de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente hier is het ook wel zo: Alle kerkenraadsleden lezen om de beurt
in de leesdiensten. Zowel de ouderlingen als de diakenen. Ik meen dat dit binnen de Ger. Gem. normaal
niet voorkomt?
Wij hebben wel een aantal ouderlingen, en toch wordt bij ons ook de preek gelezen en afgesloten met gebed door diakenen.
ejvl

Bericht door ejvl »

En dat je denkt om 09:57 ik ga nu het afsluitend koraal spelen, net 1 regel gedaan en floep, lampje uit, kun je weer stopen.
Of om 09:59 zet je het koraal in, je bent om 10:00 klaar met het koraal en pas om 10:05 floep het lampje uit, dan zit je dus inderdaad 5 minuten wat te rommelen wachtende dat het lampje uitgaat.

Dan is de methoe van eilander inderdaad beter...

In de PKN waar ik wel eens speel is het van 09:45 tot 09:55 spelen, dan ongeveer een minuut stilte, klein voorspel en koraal inzetten, na het zingen hiervan komt de kerkenraad en ds binnenlopen.
Zo weet je als organist ook altijd waar je aan toe bent.
-DIA- schreef: Nee maar je kan toch best iets stichtelijks inproviseren! Dat is niet zo moeilijk.
Ik herinner me nog dat je ooit een keer sprak van een "bevindelijke draai eraan geven"
Improviseren kunnen maar weinig organisten, improvizeuren wel, uit het hoofd spelen ook wel :langue
rekcor

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door rekcor »

memento schreef:Verder eens met refo: Het lampje, wanneer het er is, is er om de niet-vaste bezoekers (shoppers, vakantiegangers). Kerkmensen die te gast zijn dus. Die mogen zich m.i. best als gast gedragen en netjes wachten totdat de gemeente (vooral de grotere gezinnen die bij elkaar willen zitten) zit.
Ik heb een bloedhekel aan lampjes (uitzondering: http://www.phdijkstra.nl/wp-content/upl ... lampje.jpg). Voor mij staan ze symbool voor twee dingen die grondig mis zijn aan onze gezindte:
1. Een naar binnen gerichtheid: 'de kerkdienst is er voor de gemeente' heet het dan, wat natuurlijk kletskoek is.
2. Individualisme (Waarom willen gezinnen bij elkaar zitten? Omdat we elkaar niet kennen als kerkgangers, omdat ons christelijk leven geen leven is in de gemeenschap met andere christenen, maar 'jij in jouw klein hoekje, en ik in het mijn');
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Nee maar je kan toch best iets stichtelijks inproviseren! Dat is niet zo moeilijk.
Blijkbaar zie je een tegenstelling. Ik niet.
Maar stichtelijk improviseren? Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen? Heeft dat dan géén begin en géén eind?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:En dat je denkt om 09:57 ik ga nu het afsluitend koraal spelen, net 1 regel gedaan en floep, lampje uit, kun je weer stopen.
Of om 09:59 zet je het koraal in, je bent om 10:00 klaar met het koraal en pas om 10:05 floep het lampje uit, dan zit je dus inderdaad 5 minuten wat te rommelen wachtende dat het lampje uitgaat.

Dan is de methoe van eilander inderdaad beter...

In de PKN waar ik wel eens speel is het van 09:45 tot 09:55 spelen, dan ongeveer een minuut stilte, klein voorspel en koraal inzetten, na het zingen hiervan komt de kerkenraad en ds binnenlopen.
Zo weet je als organist ook altijd waar je aan toe bent.
-DIA- schreef: Nee maar je kan toch best iets stichtelijks inproviseren! Dat is niet zo moeilijk.
Improviseren kunnen maar weinig organisten, improvizeuren wel, uit het hoofd spelen ook wel :langue
Klopt, je moet er wel wat gevoel voor hebben...
Maar er zijn best wel orgenisten die dit wel kunnen.
Tiberius
Administrator

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:1. Een naar binnen gerichtheid: 'de kerkdienst is er voor de gemeente' heet het dan, wat natuurlijk kletskoek is.
Hoezo vind jij dat "natuurlijk kletskoek"?
Zo spreekt onze Heidelbergse Catechismus er ook over.
rekcor schreef:(Waarom willen gezinnen bij elkaar zitten? Omdat we elkaar niet kennen als kerkgangers, omdat ons christelijk leven geen leven is in de gemeenschap met andere christenen, maar 'jij in jouw klein hoekje, en ik in het mijn');
Over natuurlijke kletskoek gesproken...
Plaats reactie