Hoedje vrouw

strik

Bericht door strik »

Dus je moet wel respect hebben voor 'andere' Godsdiensten (wat bedoel je dan precies), en niet voor de 'eigen' gemeenten?

Vreemd.
janneke

Bericht door janneke »

Ik weet wat er in het plastic tasje zit dat sommige vrouwen 's zondags op straat bij zich dragen. (ook als het niet regent.)

Hebben ze het hoedje toch liever niet op...............?

dat zie ik ook bij mensen die bij ons in de buurt wonen, die hebben ook een hoedje op in de kerk, maar als ze dan naar de auto lopen op zondagmorgen, dan hebben ze het hoedje stijf tegen zich aan gedrukt, zodat maar niemand het ziet... waarom doen ze dat dan??
janneke

Bericht door janneke »

ik heb zelf vrijwel NOOIT een rok aan, en een hoedje heb ik al helemaal niet op... als mensen dat wel willen, dan respecteer ik dat wel.. ik zou dat alleen zelf niet doen...

ik heb weleens(lees: heel zelden) een rok aan, maar neit omdat het moet, maar dan omdat ik het soms wel leuk vindt, of als ik echt netjes moet zijn.. maar dat kan ook wel weer in een broek.. i vind ook dat ook al heb je een broek aan, dan nog heb je wel vrouwenkleren aan, ik heb nu broeken aan die mannen echt neit aandoen hoor... daar is toch onderscheid in? of zie ik dat dan verkeerd?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik vind ook dat ook al heb je een broek aan, dan nog heb je wel vrouwenkleren aan, ik heb nu broeken aan die mannen echt neit aandoen hoor... daar is toch onderscheid in? of zie ik dat dan verkeerd
Bij spijkerbroeken zie je niet het verschil, bij veel andere broeken wel, eerlijk is eerlijk.
Maar om je wat te vragen:
Waarom vind je het zo erg om een rok te dragen als daar duidelijker het onderscheid tussen man en vrouw naar buiten komt? Waarom vind je het zo erg om een hoed op te doen in de kerk als daar een half hoofdstuk over geschreven wordt in 1 Korinthe 11?
[Want ik denk dat jij daar toch wel waarde aan hecht, aangezien je sterk je wijze van kleden baseert op het onderscheid tussen man en vrouw (ik draag toch vrouwenbroeken?).]
Ik weet wat er in het plastic tasje zit dat sommige vrouwen 's zondags op straat bij zich dragen. (ook als het niet regent.)

Hebben ze het hoedje toch liever niet op...............?

dat zie ik ook bij mensen die bij ons in de buurt wonen, die hebben ook een hoedje op in de kerk, maar als ze dan naar de auto lopen op zondagmorgen, dan hebben ze het hoedje stijf tegen zich aan gedrukt, zodat maar niemand het ziet... waarom doen ze dat dan??

Ten eerste zijn hoeden duur. 't Kan zijn dat het hard waait of regent, of ze zijn bang dat er vogelpoep op komt...Sorry hoor, maar ik vind het een beetje flauwe vraag.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

'k Zou buiten Ouddorp geen hervormde kerk weten waar een "hoedengebod" aan de muur hangt.
Daar is het bord zelfs als een soort van "negatief welkomstbord" aan de buitengevel genageld..............

Een 'breekje' van Breekijzertje
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat een onzin breekie. Weet zeker dat niemand, maar dan ook niemand iemand daar de kerk uitstuurd als ze geen hoed op heeft.

Als je het weet lijkt het me niet meer dan normaal dat je er een opzet.
Kena

Bericht door Kena »

in het Jodendom moeten vrouwen met een sjaal om in gebed gaan. Ik ben er voorstander van, maar zo laf ik ben, doe ik het (nog) niet. Mijn manneke lacht me vast uit. Laf van me hè? :#
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Kena
in het Jodendom moeten vrouwen met een sjaal om in gebed gaan. Ik ben er voorstander van, maar zo laf ik ben, doe ik het (nog) niet. Mijn manneke lacht me vast uit. Laf van me hè? :#
Ik geef niet zo om die menselijke tradities, maar laat iedereen daar verder vrij in als ze er mij ook maar vrij in laten.

Kena, waar staat die sjaal voor in het jodendom?

In het reformatorische christendom interpreteren de hoeddragende vrouwen dit als ondergeschiktheid aan de man, dus om tot God te komen hoeft dit niet.

Kena

Bericht door Kena »

Tweeledig:

Om je haren te bedekken voor de geestelijke wereld. Het is als een constante bedekking om onderscheid te maken tussen het aardse en het hogere. De man draagt een keppel en de vrouw de sjaal. Daarbij mag je voor ontzag voor de Allerhoogste niet bloodshoofd de sjoel in.

Zo´n sjaal heet een tichel en in sommige Joodse tradities is het om je haren te bedekken voor andere mannen. Het haar is in het Jodendom de mooiste sieraad van de vrouw. :)

[Aangepast op 16/4/03 door Kena]
anna

Bericht door anna »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Wat een onzin breekie. Weet zeker dat niemand, maar dan ook niemand iemand daar de kerk uitstuurd als ze geen hoed op heeft.

Als je het weet lijkt het me niet meer dan normaal dat je er een opzet.
In het algemeen gebeurd dat ook maar ik heb weleens meegemaakt dat het anders was.

Ik ken wel gemeente's, waar je zonder hoofddeksel niet binnen wordt gelaten...

En er zijn ook gemeente's waar als je geen hoofddeksel op heb de koster er aan komt met een stapel hoedjes die je dan maar ter plekke in de kerk moet gaan opzetten...

Ik had pas geleden nog met een docent godsdienst daarover. Hij zegt: "Als je maar niet denkt dat je door een hoofddeksel te dragen, bekeerd word"...
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door anna En er zijn ook gemeente's waar als je geen hoofddeksel op heb de koster er aan komt met een stapel hoedjes die je dan maar ter plekke in de kerk moet gaan opzetten...
Dit is niet waar hè!!?? :, Zeg me dat het een grapje was................ :i:u

anna

Bericht door anna »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door anna En er zijn ook gemeente's waar als je geen hoofddeksel op heb de koster er aan komt met een stapel hoedjes die je dan maar ter plekke in de kerk moet gaan opzetten...
Dit is niet waar hè!!?? :, Zeg me dat het een grapje was................ :i:u

Helaas gebeurd dat wel. Niet bij elke gemeente maar ik ken er wel wat van. Zelfs binnen de gereformeerde gemeente.
Breekijzertje

Iemand die daar voor het eerst binnenkomt en een hoedje uitgerijkt krijgt, valt dan toch van verbazing en schaamte onder de bank.

Wat een belediging voor de vrouw in kwestie moet dat zijn.
VERSCHRIKKELIJK!!!!

Zo iemand is dan toch voor eens en voor altijd genezen van die bewuste gemeente?
En volkomen terecht!!!

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Breekie,
vind niet dat je je zo kunt uitlaten hierover. Je dient hun standpunt te respecteren. Dat je er niet voor bent weten we wel.
Die mensen hebben daar ook hun redenen voor.
Breekijzertje

Ik respecteer ieders mening, maar zoals Anna die situatie hieronder omschrijft wordt het gezien als een soort heiligschennis als je zonder hoedje in de kerk zit.
Dat een koster met een stapel hoedjes komt waar je er een van uit moet zoeken.....
Gekheid ten top en volledig buiten de werkelijkheid, ronduit belachelijk en bespottelijk, noch afgezien van de hygiëne.......(wie heeft er voor jou met z'n luizenbol in gezeten.....? )

Dan ga je voor mij een grens over en wel héél ver over de schreef.

Plaats reactie