Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marieke schreef:
@jgw: natuurlijk kan hij dit vinden, maar het ging me om de combinatie gebedszaak/uitkomst wordt vast aangeboden...en juist als je vindt dat ds van de ggin dingen te scherp of eenzijdig verwoorden, lijkt me dat een reden te meer om het zelf niet te doen.
Vaststelling/ondervinding is iets anders dan schelden en diskwalificeren.
En je kan de combinatie van een vaststelling en een gebedszaak vreemd vinden. Jij leest de reactie duidelijk anders dan dat ik die lees.
Wat jij ziet als uitkomst wordt vast aangeboden, hoeft niet zo bedoeld te zijn. Er staat toch: "Mijn advies zou zijn om van deze vraag een gebedszaak te maken. En dan zal de HEERE je vast de weg hierin wijzen."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Mara »

huisman schreef:
No way ....maar wat is er inhoudelijk mis met mijn reactie ? Omdat deze predikant CGK is mag ik zijn antwoord toch wel uiterst onverstandig vinden ?
Predikanten moeten voorzichtig zijn om op het www pastorale adviezen te geven die ook nog over andere kerkverbanden gaan. Van die voorzichtigheid merk ik niets in dit antwoord.
Ook legt deze predikant direct de handen op en verklaard de vraagsteller tot waar gelovige.
Dat zou kunnen, maar ga dit niet op een ANDER forum uitgebreid bespreken, ZONDER hem zelf te raadplegen!
Ken je inhoudelijk zijn predikaties?
Marieke schreef:@mara, helma: ik twijfel niet aan de integriteit van deze ds, het gaat mij hier puur om zijn antwoord. Het maakt me niet uit wie dit zegt, ik vind het gewoon geen verstandig antwoord. Ten diepste om dezelfde redenen als Huisman verwoordt, hoewel ik het wat minder scherp zou willen verwoorden.
Dan moet je de Bijbelse weg bewandelen, en aan hem vragen wat hij bedoeld heeft te zeggen.

Ik begrijp gewoon niet dat deze discussie hier plaatsvindt, terwijl er keer op keer gemodereerd wordt als het over een predikant uit een ander kerkverband gaat.
Het is één van de zuiverste CGK predikanten. Velen die het in de CGK niet meer kunnen vinden, begrijpen wel als hij het Woord predikt, omdat het eenvoudig, evangelisch, gunnend, maar toch separerend is.
Pas toch op om het zaad van de twijfel zo te strooien, op een openbaar forum!
Sorry, maar ik word hier heel verdrietig van.
Nogmaals, ga met de man zelf in gesprek als je het niet met hem eens bent, maar ga hier niet alles op een zeef leggen.
Als de man een andere achternaam of wellicht een ander kerkverband had, was dit niet gebeurd.
Zo wordt het vrome prietpraat en gezeur achter de komma.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:
huisman schreef:
No way ....maar wat is er inhoudelijk mis met mijn reactie ? Omdat deze predikant CGK is mag ik zijn antwoord toch wel uiterst onverstandig vinden ?
Predikanten moeten voorzichtig zijn om op het www pastorale adviezen te geven die ook nog over andere kerkverbanden gaan. Van die voorzichtigheid merk ik niets in dit antwoord.
Ook legt deze predikant direct de handen op en verklaard de vraagsteller tot waar gelovige.
Dat zou kunnen, maar ga dit niet op een ANDER forum uitgebreid bespreken, ZONDER hem zelf te raadplegen!
Ken je inhoudelijk zijn predikaties?
Marieke schreef:@mara, helma: ik twijfel niet aan de integriteit van deze ds, het gaat mij hier puur om zijn antwoord. Het maakt me niet uit wie dit zegt, ik vind het gewoon geen verstandig antwoord. Ten diepste om dezelfde redenen als Huisman verwoordt, hoewel ik het wat minder scherp zou willen verwoorden.
Dan moet je de Bijbelse weg bewandelen, en aan hem vragen wat hij bedoeld heeft te zeggen.

Ik begrijp gewoon niet dat deze discussie hier plaatsvindt, terwijl er keer op keer gemodereerd wordt als het over een predikant uit een ander kerkverband gaat.
Het is één van de zuiverste CGK predikanten. Velen die het in de CGK niet meer kunnen vinden, begrijpen wel als hij het Woord predikt, omdat het eenvoudig, evangelisch, gunnend, maar toch separerend is.
Pas toch op om het zaad van de twijfel zo te strooien, op een openbaar forum!
Sorry, maar ik word hier heel verdrietig van.
Nogmaals, ga met de man zelf in gesprek als je het niet met hem eens bent, maar ga hier niet alles op een zeef leggen.
Als de man een andere achternaam of wellicht een ander kerkverband had, was dit niet gebeurd.
Zo wordt het vrome prietpraat en gezeur achter de komma.
Ik ben het met Mara eens. Er wordt veel te veel opgehangen aan die paar zinnetjes die op Refoweb staan over het wisselen van het kerkverband. We moeten voorzichtig zijn en inderdaad eerst eens om een wat uitgebreidere uitleg van die paar zinnetjes vragen.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

Ik vroeg enkel of iemand wist wat deze ds. bedoelde. Niemand weet het blijkbaar. Verder ga ik zelf over de vraag waar ik wat vraag. Er is niets onbehoorlijke aan verder, openbare info mag openbaar besproken worden.

Verder sluit ik me aan bij @Mara m.b.t. tot de opmerking: 'Pas toch op met het zaad zaaien van de twijfel, zeker op een openbaar forum'. Dat is wel de opmerking die te maken valt bij dit antwoord op RefoWeb. (abusievelijk stond hier RF)

Allen dank voor de tips waar ik de bedoeling moet achterhalen, ik had gehoopt dat de CGK'ers onder ons zouden weten waarop werd gedoeld.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 17 jan 2015, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
No way ....maar wat is er inhoudelijk mis met mijn reactie ? Omdat deze predikant CGK is mag ik zijn antwoord toch wel uiterst onverstandig vinden ?
Predikanten moeten voorzichtig zijn om op het www pastorale adviezen te geven die ook nog over andere kerkverbanden gaan. Van die voorzichtigheid merk ik niets in dit antwoord.
Ook legt deze predikant direct de handen op en verklaard de vraagsteller tot waar gelovige.
Dat zou kunnen, maar ga dit niet op een ANDER forum uitgebreid bespreken, ZONDER hem zelf te raadplegen!
Ken je inhoudelijk zijn predikaties?
Marieke schreef:@mara, helma: ik twijfel niet aan de integriteit van deze ds, het gaat mij hier puur om zijn antwoord. Het maakt me niet uit wie dit zegt, ik vind het gewoon geen verstandig antwoord. Ten diepste om dezelfde redenen als Huisman verwoordt, hoewel ik het wat minder scherp zou willen verwoorden.
Dan moet je de Bijbelse weg bewandelen, en aan hem vragen wat hij bedoeld heeft te zeggen.

Ik begrijp gewoon niet dat deze discussie hier plaatsvindt, terwijl er keer op keer gemodereerd wordt als het over een predikant uit een ander kerkverband gaat.
Het is één van de zuiverste CGK predikanten. Velen die het in de CGK niet meer kunnen vinden, begrijpen wel als hij het Woord predikt, omdat het eenvoudig, evangelisch, gunnend, maar toch separerend is.
Pas toch op om het zaad van de twijfel zo te strooien, op een openbaar forum!
Sorry, maar ik word hier heel verdrietig van.
Nogmaals, ga met de man zelf in gesprek als je het niet met hem eens bent, maar ga hier niet alles op een zeef leggen.
Als de man een andere achternaam of wellicht een ander kerkverband had, was dit niet gebeurd.
Zo wordt het vrome prietpraat en gezeur achter de komma.
Ik denk dat je nu wel een beetje ver gaat. Ik geef kritiek op een antwoord van een predikant die dat antwoord geplaatst heeft op een openbaar forum. Dat lijkt mij geen enkel probleem. Ik zeg dus niets over zijn prediking enz. Zou ook niet kunnen want ik heb hem al in geen eeuwen gehoord. Waarom zou ik met hem in gesprek moeten ? Wie in het openbaar publiceert mag ook in het openbaar gekritiseerd worden. Natuurlijk wel met beschaafde woorden.

In andere kerkverbanden is het nog wel eens een probleem om predikanten van het eigen kerkverband te corrigeren binnen de CGK is dat een gewone zaak. Het blijven immers mensjes uit het stof verrezen.

Vr gr,
huisman CGK'er in hart en nieren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Ik vroeg enkel of iemand wist wat deze ds. bedoelde. Niemand weet het blijkbaar. Verder ga ik zelf over de vraag waar ik wat vraag. Er is niets onbehoorlijke aan verder, openbare info mag openbaar besproken worden.

Verder sluit ik me aan bij @Mara m.b.t. tot de opmerking: 'Pas toch op met het zaad zaaien van de twijfel, zeker op een openbaar forum'. Dat is wel de opmerking die te maken valt bij dit antwoord op RF.

Allen dank voor de tips waar ik de bedoeling moet achterhalen, ik had gehoopt dat de CGK'ers onder ons zouden weten waarop werd gedoeld.
Ik heb (als CGK'er) iets geantwoord op jouw vraag. Lees maar eens wat terug.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Marieke »

Er wordt hier best wel langs elkaar heen gepraat. Als ik daartoe bijgedragen heb, mijn excuses.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Luther »

De vraag is wel of het betreffende forum wel de juiste plaats is om dergelijke vragen te bespreken!
Laatst gewijzigd door Luther op 17 jan 2015, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

::bye (hier stond iets wat per PB had moeten gaan maar het is ook wel erg laat :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie