Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ouderling de taak van prediken overnam. De Bijbel maakt duidelijk scheiding tussen ouderlingen die het Woord verkondigen (herders en leraars) en ouderlingen die regeren (wat wij ouderlingen noemen). Dus bediening van de sacramenten blijft gewoon bij een herder en leraar.Marnix schreef:Wat je hier aangeeft klopt en dat is precies de reden waarom ik deze vraag stel. Als er geen dominee is om Gods Woord te prediken neemt een ouderling de taak van Woordverkondiging over. Aangezien we woordverkondiging en sacrament niet scheiden lijkt het me daarom ook de Bijbelse lijn dat die ouderling die het Woord verkondigt, ook de sacramenten bedient. Van een scheiding van Woordverkondiging en het bedienen van de sacramenten is dan helemaal geen sprake, integendeel. (tenzij we stellen dat als een ouderling voorgaat, de verkondiging van het Woord niet echt of minderwaardig zou zijn, ik neem echter aan dat we dat hier niet leren.Erasmiaan schreef:Mijns inziens is de bediening van de sacramenten opgedragen aan de dienaren des Woords om daarmee te laten zien dat Woord en sacramenten ten nauwste
aan elkaar verbonden zijn.
Jij belijdt toch ook in art. 30 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: 'Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie*, die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord; namelijk dat er dienaars of herders moet zijn, om Gods Woord te prediken en de sacramenten te bedienen.'
Zie ook het Convent van Wezel (1568): 'Daar de sacramenten met de bediening des Woords door een onlosmakelijke band zijn verbonden, zo betwijfelt niemand dat ze tot het ambt der dienaren behoren' (art. VI-1).
Sola scriptura! En dat wordt tot uitdrukking gebracht doordat predikanten de sacramenten bedienen.
Wat het "sola scriptura" betreft kunnen we hier nog wel een hoop leren, gezien de vervolgdiscussie... "Het staat in de formulieren dus een Bijbelse onderbouwing is niet nodig" is het tegenovergestelde van Sola Scriptura.
Verder heb ik het idee dat het Sola Sciptura hier nogal eens misbruikt wordt. Het betekent niet dat de dingen die niet in de Bijbel geregeld worden, ook niet door de kerk geregeld hoeven te worden! Dae Schrift wijst ons juist daarin een spoor: dat alles met orde en stichting geschiedde. En zo heeft de kerk, lettend op wat hierboven staat, duidelijk haar weg gekozen en de bediening van het Heilig (!) Avondmaal en de Heilige (!) doop overgelaten aan predikanten.