Mara schreef:Arjan schreef:Mara schreef:Dan kom je als ouders toch in een moeilijke positie terecht.
Je kunt je kind toch niet ongedoopt laten ?
En wat te zeggen tegen iemand die allang de jaren des onderscheids heeft en nog steeds geen belijdenis heeft gedaan ?
Ik ken iemand die al 67 is ! Moeder heeft de kinderen ten doop gehouden.
wat maakt het voor verschil als een kind wel wordt gedoopt uit niet wedergeboren en dus niet in het genadeverbond of niet wordt gedoopt? ook niet in het genade verbond.
uiteindelijk als God hem heeft uitverkoren zal hij wedergeboren worden.
Ik snap dat je je kind wilt laten dopen, maar ik vraag mij dan af waar die wil vandaan komt? is dat de wil van de mens naar zijn oorspronkelijke aard, of is dat een vernieuwde wil?
Laten we zo zeggen, dat je niet onnodig mag verzuimen om je kind ten doop te houden.
1 van onze kinderen kon niet op de gebruikelijk tijd gedoopt worden omdat hij in het ziekenhuis lag. Zodra hij thuis was kregen wij een bezoekje met de vraag, wanneer..... en welke predikant wij het liefste hadden. We hadden elke week een andere (vacant).
Stel dat je zegt: nee,

wat dan ?
Vele dingen geschieden omdat dit ordelijk en gebruikelijk is. En bij de Heere staat niets in de weg. Maar we mogen toch niet onze kinderen de doop onthouden ?
Nee je mag zeker niet onnodig verzuimen om je kind ten doop te houden.
En als een kind in het ziekenhuis lag in de dagen dat het normaal gedoopt zou worden moet je niet schuldig gaan voelen dat het later gebeurd, dat zijn omstandigheden waar je niets aan kunt doen.
Maar als een paal bovenwater blijft wel staan dat alleen de kinderen van gelovige ouders hun kind moeten laten dopen. kijk maar naar de eerste regel van het doopformulier: "formulier voor de bediening van de heilige doop
aan de kinderen van de gelovigen"
of naar v&a 74: "Daarom moeten zij door de doop, als teken van het verbond, bij de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden"
of art. 34 ngb: "Daarom heeft Christus geboden
al de zijnen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Matt.28 : 19), met gewoon water." en "Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om
de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als Hij dat gedaan heeft voor de volwassenen. Daarom behoren
zij het teken en sacrament van wat Christus voor hen gedaan heeft te ontvangen, zoals de HERE in de wet gebood hun kort nadat
zij geboren waren, deel te geven aan het sacrament van het lijden en sterven van Christus door het offer van een lam."
Als je zelf zegt niet wedergeboren te zijn, zeg je daar indirect mee dat je niet in het genade verbond zit, sterker nog je zegt eigenlijk nog niet echt waarlijk gelovig te zijn, met andere woorden (nog) ongelovig.
Laat ik het anders stellen, doop en avondmaal zijn beide sacramenten beide zijn ingesteld door God, beide hebben als doel het geloof (wat er dus al is) te versterken.
Het is daarom dat je of aan beide deel neemt, of beide niet gebruikt.
In zondag 25 van de HC (overigens ook in v&a 103) wordt het onderdeel sacramenten behandeld, daarin wordt continu in meervoud gesproken over de sacramenten niet in enkelvoud, daarom is het ook dat ze (omdat ze beiden hetzelfde doel hebben) ook beide gebruikt moeten worden.
Als je dus niet deel kunt nemen aan het avondmaal kun je ook niet deelnemen aan de doop. Beide zijn er tot versterking van het geloof van de gelovige.