Gereformeerde Gemeenten

Ora et labora

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Ora et labora schreef:De laatste tijd worden de standpunten wel beter bewoord.
Toch vraag ik me wel is af... waarom zoveel gepraat over standpunten van dominee's??
Waarom niet de middellijke weg door de Bijbel openen en een stukje lezen? Dat zal ons hart meer moeten raken.
Omdat dominees gezien worden als knechten van God, die vanaf de kansel Gods woorden spreken. Helaas blijkt het dat er ook zijn die hun eigen mening als Gods woord presenteren. Dat raakt, dat doet verdriet. En wij zijn mondiger dan de generaties voor ons, die niets over een dominee durfden te zeggen, omdat het een knecht van God is.

Persoonlijk probeer ik ook wel te mailen met de betreffende predikant als ik vragen heb bij hun standpunten. Echter niet alle predikanten hebben de mogelijkheid tot mailen.

Luisteren naar Gods Woord is inderdaad beter. Vertrouwen op God is ook veel beter dan vertrouwen op mensen, zelfs al zijn ze dominee.
Toch vind ik dat moeilijk. De dominee zijn werk is het uitleggen van Gods Woord, daar is hij ook toe geroepen. Maar wat nu als in de preek zijn eigen mening gepresenteerd wordt als Gods woorden? Als een predikant dingen in Gods Woord legt, in plaats van het uit te leggen? Dus ik begrijp dat wel dat daar regelmatig over gediscussieerd wordt.
Als ik het zo lees adviseer ik je om betreffende predikant op te bellen
Goed advies, mijn aanvulling is, ga ook in gesprek met je kerkenraad.
Zeker zijn die voorkomende waarheden bekend en goed! We vragen advies of antwoorden aan Zijn geroepen dienaren die het Woord uitleggen. Uiteindelijk gaat het er om wat het Woord van God ons zegt. Daarom niet al te veel bij de omstandigheden blijven hangen
maar komen tot de kern. Dat is het doel waarom ik het bovenstaande heb geplaatst. Inkeer tot ons zelf.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:En als je als predikant zegt ; u komt niet in het Koninkrijk doordat u geen schuldbesef hebt. dan is het toch niet verwonderlijk dat mensen niet naar de Heere toe gaan ? Ook al is het maar een zucht .Het gaat de Heere om de intentie van de hart niet de prachtige woorden van beschrijving.
Denk je dat als iemand weet dat hij komen mag, dat hij dan dus wel 'kan' komen? Nee, dan zal hij erachter komen dat hij niet eens weet wat dat is, 'komen'.
De Heere Jezus nodigt, kom naar Mij toe, ook huilt Hij bij Jeruzalem, gij hebt niet gewild.

Ik weet zeker dat het dáár op vast zit, anders had de Heere Jezus wel gezegd, gij hebt niet gekund.
Dat heeft de Heere Jezus elders wel gezegd: "Niemand kan tot Mij komen..."
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dus enkel mensen die 100% overtuigd zijn dat ze inwendig geroepen zijn, mogen strijden om in te gaan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik ben nogal direct in mijn woorden. Ik begrijp nu dat niet iedereen dat waardeert. Maar ik denk wel dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik houd er niet van om erom heen te draaien, maar dat is inmiddels duidelijk denk ik.

Ik hoop dat jullie toch om de toon heen kunnen lezen, als die je niet aanstaat. Ik lees hier toch ook wel van anderen van vragen en strijd. En een strijd is het. Ook veel met mezelf, en satan vecht veel aan. Gelukkig mag ik het bij God brengen in gebed.

Als ik soms tegen heilige huisjes schop, besef dan alsjeblieft dat ik dat niet om het schoppen doe. Hopelijk beseffen we ook dat we met heilige huisjes niet zalig kunnen worden.

Als mijn toon overkomt dat ik alles beter weet, wil ik dat graag toch uit de wereld helpen. Ik ben ook afhankelijk van genade.

Ik leer hier ook veel van het kennisnemen van standpunten van anderen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:dus enkel mensen die 100% overtuigd zijn dat ze inwendig geroepen zijn, mogen strijden om in te gaan?
Wie inwendig geroepen is, zál ingaan. Als de Heere het werkt, gaat het als het ware vanzelf.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef: Ik betrek dit niet op eilander. Ook op mezelf. Alsof ik niet met deze vragen geworsteld zou hebben.
Precies. En dan ga jij vanuit jouw ervaringen eilanders ervaringen inkleuren. Dan krijg je geen gesprek maar éénrichtingsverkeer.
Ik geloof niet dat ik dat doe. Het is overigens wel een pot en ketel verhaal, gelet op het andere topic waar jij allerlei zaken voor mij ging inkleuren.
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:En als je als predikant zegt ; u komt niet in het Koninkrijk doordat u geen schuldbesef hebt. dan is het toch niet verwonderlijk dat mensen niet naar de Heere toe gaan ? Ook al is het maar een zucht .Het gaat de Heere om de intentie van de hart niet de prachtige woorden van beschrijving.
Denk je dat als iemand weet dat hij komen mag, dat hij dan dus wel 'kan' komen? Nee, dan zal hij erachter komen dat hij niet eens weet wat dat is, 'komen'.
De Heere Jezus nodigt, kom naar Mij toe, ook huilt Hij bij Jeruzalem, gij hebt niet gewild.

Ik weet zeker dat het dáár op vast zit, anders had de Heere Jezus wel gezegd, gij hebt niet gekund.
Dat heeft de Heere Jezus elders wel gezegd: "Niemand kan tot Mij komen..."
Zouden die tranen van de Heere Jezus niet echt geweest zijn dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:Ik ben nogal direct in mijn woorden. Ik begrijp nu dat niet iedereen dat waardeert. Maar ik denk wel dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik houd er niet van om erom heen te draaien, maar dat is inmiddels duidelijk denk ik.

Ik hoop dat jullie toch om de toon heen kunnen lezen, als die je niet aanstaat. Ik lees hier toch ook wel van anderen van vragen en strijd. En een strijd is het. Ook veel met mezelf, en satan vecht veel aan. Gelukkig mag ik het bij God brengen in gebed.

Als ik soms tegen heilige huisjes schop, besef dan alsjeblieft dat ik dat niet om het schoppen doe. Hopelijk beseffen we ook dat we met heilige huisjes niet zalig kunnen worden.

Als mijn toon overkomt dat ik alles beter weet, wil ik dat graag toch uit de wereld helpen. Ik ben ook afhankelijk van genade.

Beste vriend, ik loop daar ook tegenaan, ik ben ook direct, maar bedoel het in liefde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susanna

Bericht door Susanna »

Framboos schreef:
Erasmiaan schreef: De rijke jongeling kón het niet doen. De Heere Jezus gaf hem een antwoord wat er eigenlijk op neer kwam... dat hij niets moest doen. Z'n leven verliezen. Op al zijn goede werken een nul schrijven. Omdat de wortel verdorven is.

Maar wij willen graag horen dat we naar Jezus moeten, dat we in Jezus moeten geloven, dat we ons moeten bekeren, enz. Maar het komt van een andere kant. U niets, u moet stoppen met werken, maar Christus zal u zaligen, Hij alles.
Inderdaad, Erasmiaan, dat is precies wat ik bedoelde. Met de kanttekening dat in de preek de oproep tot bekering wel degelijk moet klinken. Het 'bekeert u" is immers voluit Bijbels. Maar de doodstaat van de mens mag daarin niet verzwegen worden. Dat is een lastig spanningsveld, waarin het evenwicht snel kwijt is.
Ik denk dat Jezus de rijke jonge heerser riep om Zijn discipel te zijn, door te zeggen: "Volg Mij" (vers 21). Dat laatste slaan we vaak over. Maar het staat er wel: volg Mij. Jezus gebruikte soortgelijke taal ook bij het roepen van veel van zijn discipelen (Mattheüs 4:19; 8:22; 9:9; Markus 2:14). De man moest afstand doen van hun manier van leven. Geld was zijn god; hij maakte zich schuldig aan afgoderij.

Nog een gedachte: Wat de wet niet vermocht bij de rijke jongeling, dat deed genade bij Zacheüs!
Forummer

Bericht door Forummer »

Erasmiaan schreef:
Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Framboos schreef: De rijke jongeling
Huh? Hij heeft weliswaar niet het antwoord gekregen waar hij op gehoopt had, maar hij had wél een duidelijk antwoord! Hij wist heel concreet wat hij doen moest. Hij dééd het niet, maar dat is wat anders.
Begrijp je me nu echt niet?
De rijke jongeling kón het niet doen. De Heere Jezus gaf hem een antwoord wat er eigenlijk op neer kwam... dat hij niets moest doen. Z'n leven verliezen. Op al zijn goede werken een nul schrijven. Omdat de wortel verdorven is.

Maar wij willen graag horen dat we naar Jezus moeten, dat we in Jezus moeten geloven, dat we ons moeten bekeren, enz. Maar het komt van een andere kant. U niets, u moet stoppen met werken, maar Christus zal u zaligen, Hij alles.
De rijke jongeling moest juist wel wat doen. Jezus zegt dat zelf. De jongeling had moeten luisteren naar het woord van Jezus. Hij deed het niet, en werd niet zalig. Zo is het nog steeds: Als we niet luisteren naar het Woord van God, worden we niet zalig!

En dat het door God gewerkt moet worden: ja! Maar dat is Gods kant van het besluit, daar hebben wij niet mee te rekenen.

Dat stoppen met werken, is ook helemaal waar. Maar het gaat wel uit van een vaststaand schema, dat iedereen op dezelfde wijze bekeerd wordt. Dat is niet zo. Laten we daar mee oppassen. Dat invullen moeten we niet doen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Forummer schreef:Ik ben nogal direct in mijn woorden. Ik begrijp nu dat niet iedereen dat waardeert. Maar ik denk wel dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik houd er niet van om erom heen te draaien, maar dat is inmiddels duidelijk denk ik.

Deze toon waardeer ik veel meer dan wat je eerder schreef. Het probleem is dat je telkens allerlei dingen hoort en daar woedend en verdrietig om bent. Terwijl je beter het onderwerp (zonder het noemen van predikanten en preken e.d.) zou kunnen inbrengen en daar een goede inhoudelijke discussie over zou kunnen voeren. Zoals je nu hier ziet gebeuren. Dan gaat het over zaken als de menselijke verantwoordelijkheid en Gods soevereiniteit, over de interpretatie van de Bijbel over wat prediking zou moeten zijn, enz.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:
Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef: Ik betrek dit niet op eilander. Ook op mezelf. Alsof ik niet met deze vragen geworsteld zou hebben.
Precies. En dan ga jij vanuit jouw ervaringen eilanders ervaringen inkleuren. Dan krijg je geen gesprek maar éénrichtingsverkeer.
Ik geloof niet dat ik dat doe. Het is overigens wel een pot en ketel verhaal, gelet op het andere topic waar jij allerlei zaken voor mij ging inkleuren.
Als ik dat gedaan heb, spijt me dat wel. Ik zal ook niet beweren dat ik altijd op de goede manier discussieer. :)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Zouden die tranen van de Heere Jezus niet echt geweest zijn dan?
Zeg ik dat?
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Zouden die tranen van de Heere Jezus niet echt geweest zijn dan?
Zeg ik dat?
Indirect, als de Heere Jezus huilt en zegt gij hebt niet gewild en niet gij hebt niet gekund en jij werpt tegen maar Hij zegt ook, niemand kan komen...
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:dus enkel mensen die 100% overtuigd zijn dat ze inwendig geroepen zijn, mogen strijden om in te gaan?
Wie inwendig geroepen is, zál ingaan. Als de Heere het werkt, gaat het als het ware vanzelf.
dat is geen antwoord op m'n vraag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie