Jantje schreef:Dat begrijp ik zeker.
De reden daarvan is dat ik het heel erg vind dat @Ad Anker de tekst uit Jeremia als argument gebruikt om het wel vaccineren als dwalend te beschouwen, terwijl hij daar medechristenen mee veroordeelt. Ik zal de tekst hieronder plaatsen: Zo zegt de HEERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt en vlees tot zijn arm stelt, en wiens hart van den HEERE afwijkt. (Jeremia 17: 5)
Deze tekst gebruiken als argument tégen vaccinatie is echt veel te ongenuanceerd, nodeloos kwetsend en veroordelend en dat maakt dat ik zo reageer.
Ad Anker heeft zelf al uitgelegd dat hij dat niet als veroordeling bedoeld. Gisteren heeft Wim Anker om 22:58 uur toegelicht hoe je het benoemen van
dwalen zou kunnen zien. DDD vulde daarop ook goed aan in de invulling van het woord
dwaling.
Iets als dwaling bestempelen, heeft niet tot consequentie dat je iets over iemands geestelijk leven zegt. Ik heb ook bepaalde opvattingen waarvan ik geloof dat op Bijbelse gronden anderen op dat punt dwalen. Aanvullend op dit standpunt realiseer ik mij drie dingen:
- Ik mag een ander niet veroordelen (wel zijn/haar standpunten bevragen/bespreken);
- Als iets niet letterlijk uit de Bijbel opgemaakt kan worden, moet ik voorzichtig zijn
mijn standpunt gelijk te schakelen met de bedoeling van God;
- God staat het niet in de weg om door onze dwalingen en kromme wegen heen toch Zijn wil en weg te werken in iemands leven.
Voor mijzelf trek ik, op het punt van vaccineren, de conclusie dat christenen wereldwijd tot heel verschillende standpunten kunnen komen waarbij zij zich in vertrouwen kunnen overgeven in de handen van hun Heere en God. Het is niet mijn taak (wil ik niet, kan ik niet, mag ik niet) om daarin een oordeel te vellen, ik heb genoeg aan mijzelf.