Gereformeerde Gemeenten

Forummer

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Nou dat lijkt me ook behoorlijk de kwaliteit aantasten
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer, het is onverstandig om hier negatief te doen over een preek. Dan ligt het ook aan de woorden die je daarbij gebruikt. Ik merk dat je erg veel frustratie hebt over predikanten en preken. Je zou mee kunnen doen met de preekluisterkring. Daar komen regelmatig preken langs van GG predikanten en het is mogelijk om daar met andere forummers die daarnaar geluisterd op een respectvolle van gedachte over wisselen.

Je ziet dat er wel afname is voor jouw boodschap hier. Het wordt herkend. Ik vraag me wel af hoe je de Heere hier mee dient. Zou je dat aan kunnen geven?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

DDD schreef:Ik hoop dat de classis de eenheid niet wil behouden in die zin dat degene die het langzaamst loopt, het tempo bepaalt. Dan zou de classis er ten onrechte geen rekening mee houden dat er mogelijk ook mensen zijn die alles bij het oude willen houden vanuit onzuivere motieven.

Het valt mij bijvoorbeeld op dat juist predikanten die zich meer op hun rijke fantasie dan op de grondtekst oriënteren, kritisch zijn op hertalingen. Dat is op zich te begrijpen, want hoe duidelijker de tekst, hoe minder ruimte voor eigen gedachten en associaties. Maar als altijd iedereen akkoord moet gaan, dan is het ook mogelijk dat er mensen meebeslissen die hun eigen gedachten en positie belangrijker vinden dan het Woord van God.
Ik snap wat je bedoelt. Anderzijds heeft het ook wel wat te zeggen dat gemeenten als Ambacht en 's Gravenpolder de synode al dringend vragen om te bezinnen op hertaling. Dat geeft hoop.
Forummer

Bericht door Forummer »

@ Ad Anker,

Het gaat nu niet meer over de preek van gisteren, maar over de GerGem in het algemeen.

Ik zal nog uitgebreider op je vraag reageren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

@Erskinees:
Ik ben al jaren van mening dat oprechtheid en deskundigheid niet samengaan met het volgen van de GBS, dus ik vind het eerder verbazend dat er nog steeds kerkelijke gemeenten zijn die voor de GBS collecteren. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik vind de gang van zaken rondom de HSV nog steeds schokkend. De Heere blaast erin, dat al ten eerste. En ten tweede: de compromiszoekers zullen er nog achter komen dat aan extremisme geen einde is. De GBS zal zich niet bedenken. Die bestaat bij de gratie van het meest extreme standpunt. Zo is deze stichting opgezet, en zo zal deze ten onder gaan.

@Ad Anker:
Onderscheidingsvermogen is toch juist één van de gaven van de heilige Geest? Met onderscheid luisteren eveneens. Dat is nu juist precies wat van volwassen gelovigen gevraagd wordt: luisteren in alle welwillendheid, en onderzoeken of het Woord op de juiste manier gepreekt wordt.

Als dat laatste niet het geval is, dan is het goed om daarbij de vinger te leggen. Het zou niet tot eer van de Heere zijn om een verminkte boodschap aan te zien voor zijn eigen Woord.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:@ Ad Anker,

Het gaat nu niet meer over de preek van gisteren, maar over de GerGem in het algemeen.

Ik zal nog uitgebreider op je vraag reageren.
Je noemde in 1 van je laatste posting 2 letterlijke citaten van jouw kansel. Daarop vind ik mijn reactie wel passend.

Ik ben benieuwd naar je reactie.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
@Ad Anker:
Onderscheidingsvermogen is toch juist één van de gaven van de heilige Geest? Met onderscheid luisteren eveneens. Dat is nu juist precies wat van volwassen gelovigen gevraagd wordt: luisteren in alle welwillendheid, en onderzoeken of het Woord op de juiste manier gepreekt wordt.

Als dat laatste niet het geval is, dan is het goed om daarbij de vinger te leggen. Het zou niet tot eer van de Heere zijn om een verminkte boodschap aan te zien voor zijn eigen Woord.
Eens. Maar of 'de vinger daarbij leggen' synoniem is aan de uitingen van Forummer is mijn vraag. Maar hij komt met een reactie zag ik.
DDD

Bericht door DDD »

Wijsheid en onderscheidingsvermogen rijpen verschillend. Niet aan iedereen is dezelfde gave gegeven. Wijze mensen zijn soms ook erg voorzichtig in het benoemen van het kwaad. En mensen die helder andermans fouten zien, hebben soms moeite met het herkennen van hun eigen fouten. Daarom is het ook zo belangrijk dat de leden van de gemeente elkaar corrigeren, onderwijzen en bemoedigen.

Het is mijn indruk dat pubers over het algemeen genomen wellicht niet de meest wijze mensen zijn, maar wel helder kunnen onderscheiden. Misschien soms wat te zwart wit in de ogen van de genuanceerde oudere, en ik zal dat niet ontkennen. Maar feitelijk gaat er er om om te onderscheiden waarop het aankomt.

Omzichtigheid is in ieder geval geen deugd waarin Jezus of Paulus de gelovigen zijn voorgegaan. Als je op sommige synodes rondkijkt, zou je dat toch beslist niet zeggen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ben al jaren van mening dat oprechtheid en deskundigheid niet samengaan met het volgen van de GBS, dus ik vind het eerder verbazend dat er nog steeds kerkelijke gemeenten zijn die voor de GBS collecteren. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik vind de gang van zaken rondom de HSV nog steeds schokkend. De Heere blaast erin, dat al ten eerste. En ten tweede: de compromiszoekers zullen er nog achter komen dat aan extremisme geen einde is. De GBS zal zich niet bedenken. Die bestaat bij de gratie van het meest extreme standpunt. Zo is deze stichting opgezet, en zo zal deze ten onder gaan.
Eventjes ter informatie: ds. W. Harinck heeft onlangs een GBS-dienst gehouden in Utrecht, of die stond daar op de planning. En ook in Vlaardingen worden er GBS-diensten gehouden.

En verder wordt ook in de gemeente alhier per 4 jaar een GBS-dienst gehouden (per jaar rouleert dit met de andere 3 Walcherse gemeenten: Aagtekerke, Meliskerke en Westkapelle). Ik wilde dit nadrukkelijk even vermelden.

En verder deel ik de vragen die @Ad Anker stelde aan @Forummer. Dus ik ben ook zeer benieuwd naar zijn antwoord op de vragen van @Ad Anker.

Verder ook eens met de ernstige maar ware woorden van @Maanenschijn.
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 nov 2020, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:
Dat is deels het gevolg van de prediking, dus aan de predikant zelf te wijten. Het werk van een predikant is om zijn hoorders tot Christus te dwingen.
Ik wil hier toch graag erg voorzichtig zijn. Het kan gevolg zijn van een periode van weinig vrucht op toch een rijke prediking.
Forummer schreef: Ik wilde niet over de avondmaalgangers beginnen, maar nu je het zelf doet: is het geen aanklacht, dat er minder dan 10% aangaat? In de tijd van Calvijn kreeg je huisbezoek als je niet aan het avondmaal gegaan was.
Hier zijn we het dus over eens.
Forummer schreef: De predikanten die het hardst roepen dat er geen doorbrekend werk is, zorgen door hun prediking vaak dat de hoorders niet durven te geloven. Er wordt dan zo bedekt, voorwaardelijk of afhoudend gepreekt. Of gewoon onbegrijpelijk, dat kan ook nog.

Als we de hoorders van nu willen bereiken, als we hen willen vertellen van het werk van Jezus Christus, en dat er ook voor hén nog genade te krijgen is, zal er toch echt andere taal moeten klinken van de kansel dan de wollige tale Kanaäns die er nu vaak klinkt bij de bedoelde predikanten. Nu zorgen ze er zelf voor dat hun verzuchtingen werkelijkheid worden.
Dit mag ons wel tot groot verdriet zijn. Ik hoop echt niet dat we dit 'normaal' zijn gaan vinden. Dan doen we God ernstig te kort!
ik herken dit niet. Ik verkeer in een ander kerkgenootschap, maar in mijn waarneming wordt er een rijke Christus gepredikt, voor arme zondaren. Maar nogmaals, ik wil niet treden in jouw waarneming van de prediking van jouw kerkverband.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik ben al jaren van mening dat oprechtheid en deskundigheid niet samengaan met het volgen van de GBS, dus ik vind het eerder verbazend dat er nog steeds kerkelijke gemeenten zijn die voor de GBS collecteren. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik vind de gang van zaken rondom de HSV nog steeds schokkend. De Heere blaast erin, dat al ten eerste. En ten tweede: de compromiszoekers zullen er nog achter komen dat aan extremisme geen einde is. De GBS zal zich niet bedenken. Die bestaat bij de gratie van het meest extreme standpunt. Zo is deze stichting opgezet, en zo zal deze ten onder gaan.
Eventjes ter informatie: ds. W. Harinck heeft onlangs een GBS-dienst gehouden in Utrecht, of die stond daar op de planning. En ook in Vlaardingen worden er GBS-diensten gehouden.

En verder wordt ook in de gemeente alhier per 4 jaar een GBS-dienst gehouden (per jaar rouleert dit met de andere 3 Walcherse gemeenten: Aagtekerke, Meliskerke en Westkapelle). Ik wilde dit nadrukkelijk even vermelden.

En verder deel ik de vragen die @Ad Anker stelde aan @Forummer. Dus ik ben ook zeer benieuwd naar zijn antwoord op de vragen van @Ad Anker.

Verder ook eens met de ernstige maar ware woorden van @Maanenschijn.
De helft is mij niet aangezegd. Dat vind ik dus schokkend. Men denkt de GBS mee te krijgen door mee te doen, maar zo werkt dat niet. Dat zal nog wel blijken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Onzin. Maar dat zal nog wel blijken.

Het geeft inderdaad hoop, zoals @Erskinees eerder vandaag al reeds meldde, dat traditionele gemeenten zoals Hendrik-Ido-Ambacht en 's-Gravenpolder al aankaarten dat er iets moet gebeuren. Er staat letterlijk in het classisverslag dat er sprake is van vervreemding onder onze jongeren. Jammer trouwens dat het RD dat zinnetje nou net niet vermeldt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoop voor deze keer dat ik geen gelijk heb.
Forummer

Bericht door Forummer »

Hierbij mijn uitgebreide reactie @ Ad Anker. Ik zat even in een online cursus dus had geen tijd om uitgebreid te reageren.

Het "blind" geloven van een predikant is niet goed. De Bereërs onderzochten ook "of deze dingen alzo waren"

Ik denk dat het goed is om dingen die niet goed gaan hardop te benoemen. Vooral ook omdat de eer van God ermee gemoeid is. Een verkeerde voorstelling van God en Zijn genade en Jezus Christus en Zijn verdienste en het werk van de Heilige Geest heeft enorme gevolgen. Mensen worden afgehouden van Christus. Dit valt niet met de mantel der liefde te bedekken. Satan wil niets liever dan dat wij God niet geloven, en zal niet schuwen om onze kerken via de achterdeur binnen te komen. Hij zal zich voordoen als "een engel des lichts". Wat dan heel vroom en rechtzinnig klinkt, is een list van satan om ons bij God vandaan te houden.

Voorbeelden zijn:
• Het voortdurend hameren op de noodzaak van een diepe, diepe zondekennis, zodat mensen zich blijven afvragen: heb ik wel genoeg zondekennis? Hiermee worden mensen afgehouden of onterecht onzeker gehouden.
• Het blijven herhalen: het is slechts een klein kuddeke. Hiermee gaan mensen denken dat het bijna onmogelijk is om een kind van God te zijn. Dat doet zó tekort aan Gods genade!
• Vierschaar der conscientie dwingend opleggen aan iedere gelovige als noodzakelijke ervaring.
• Standen leer: het gevaar dat mensen gaan werken met een 'checklist' aan 'bevindingen' en aan het eind de conclusie trekken: nu ben ik écht bekeerd. Maar is dát juist niet de zogenaamde 'gestolen Jezus'? (Wat overigens niet bestaat, Jezus wordt ons aangeboden, en mogen wij door het geloof aannemen. Stelen kan dus niet)
• Het grote gebed tijdens de preek wordt regelmatig gebruikt om God uit de doeken te doen hoe Hij een mens moet bekeren. Misschien kunnen we Zijn werk beter door Hem Zelf laten doen.

De Heilige Geest is echter niet in een schema te duwen. Laten we de Heilige Geest nog wel de ruimte om te werken?

Als we beseffen dat dit echt gebeurd binnen de GerGem, zouden we daar dan over mogen zwijgen? Ik kan het niet. Mijn God wordt daar zo mee tekort gedaan, Zijn genade wordt dan zo klein gemaakt. Een ambtsdrager leerde mij eens: Gods volk leeft vaak zo karig van Gods genade. Maar de wangestalten van Gods volk mogen nooit tot norm verheven worden. En dat lijkt regelmatig toch echt te gebeuren.

Wij zijn hier op aarde tot eer van God. Maar verzuimen wij niet veel te vaak goed van onze God te spreken?

Dat zijn voor mij de redenen om hardop, open en eerlijk dingen te benoemen die niet goed zijn. Men hoeft het niet met mij eens te zijn, sterker nog ik hoop dat jullie een predikant hebben die aan genoemde zaken niet meedoet. Dat is een grote zegen! Maar zoals eerder benoemd, ik hoor veel verschillende predikanten ter rechterzijde van de GerGem en ik denk dus dat ik een reëel beeld heb.

Vriendelijk verzoek om niet alles wat ik schrijf meteen af te schieten, maar er serieus over na te denken. Ik ben hier al langer mee aan het worstelen, ook in gebed. En ik weet dat er meer zijn die hiermee worstelen of geworsteld hebben.

Ik ben dus niet uit op "bijval voor mijn boodschap", het gaat niet om mij. Het gaat om God, Zijn werk en Zijn eer.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dank voor je reactie. Het zijn grote woorden. 'Ik mag niet zwijgen, mijn God wordt tekort gedaan.' Is het dan écht de weg om hier anoniem op een forum commentaar te leveren en karikaturen te schetsen die ook nog eens oncontroleerbaar zijn?

Ik begrijp niet dat dit tot eer van God kan zijn. Echt niet, Forummer.
Plaats reactie