Oorlog in Oekraine

Ambtenaar

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik ben altijd voor een neutraal Oekraïne geweest maar door o.a. de gruwelijkheden die het Russische leger heeft aangericht ben ik nu sterk voor het sturen van zware wapens. Ook zou ik graag VN troepen inzetten rondom Kiev.
Dat laatste kan enkel na een mandaat van de VN. En dat mandaat gaat er niet komen. We doen in het Westen wel of de hele wereld tegen Rusland is, maar dat is helemaal niet het geval.
Kijk op het twitter account van onze voormalige CDS Dick Berlijn. Vooral de tweets van 3 april. Ik ben het met hem eens.
https://twitter.com/DickBerlijn?ref_src ... r%5Eauthor
Louter emotionele uitspraken. En dat van een man die mede verantwoordelijk is voor de afbraak van onze defensie. Hij geeft bovendien niet aan hoe hij dat voor zich ziet. We steunen Oekraïne door ongekende sancties in te stellen en enorme hoeveelheden wapens beschikbaar te stellen. Maar veel meer zit er niet in. Ik begreep bijvoorbeeld dat de Westerse voorraden Javelins en Stingers aardig geslonken zijn en dat bij nog meer levering de eigen verdediging in het geding komt.

Roepen dat Poetin een oorlogsmisdadiger is en dat hij berecht moet worden werkt bovendien averechts. Poetin heeft dan namelijk alle reden om door te vechten, omdat hij niet in een cel in Scheveningen wil eindigen.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 06 apr 2022, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

deschpin schreef: In de rug wordt hij gedekt door China(geven ze uiteraard niet toe), maar als dit niet wordt gesmoord gaat China Taiwan pakken en gaat rusland door met herstellen van sovjet-unie.
Poetin heeft nu wel in de gaten dat hij zijn imperiale ambities zal moeten bijstellen. Hij kan niet eens Oekraïne veroveren, laat staan meer grondgebied van de voormalige Sovjet-Unie.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Ik ben altijd voor een neutraal Oekraïne geweest maar door o.a. de gruwelijkheden die het Russische leger heeft aangericht ben ik nu sterk voor het sturen van zware wapens. Ook zou ik graag VN troepen inzetten rondom Kiev.
Dat laatste kan enkel na een mandaat van de VN. En dat mandaat gaat er niet komen. We doen in het Westen wel of de hele wereld tegen Rusland is, maar dat is helemaal niet het geval.
Kijk op het twitter account van onze voormalige CDS Dick Berlijn. Vooral de tweets van 3 april. Ik ben het met hem eens.
Louter emotionele uitspraken. En dat van een man die mede verantwoordelijk is voor de afbraak van onze defensie. Hij geeft bovendien niet aan hoe hij dat voor zich ziet. We steunen Oekraïne door ongekende sancties in te stellen en enorme hoeveelheden wapens beschikbaar te stellen. Maar veel meer zit er niet in. Ik begreep bijvoorbeeld dat de Westerse voorraden Javelins en Stingers aardig geslonken zijn en dat bij nog meer levering de eigen verdediging in het geding komt.

Roepen dat Poetin een oorlogsmisdadiger is en dat hij berecht moet worden werkt bovendien averechts. Poetin heeft dan namelijk alle reden om door te vechten, omdat hij niet in een cel in Scheveningen wil eindigen.
Dus de daden van Poetin moeten ongestraft blijven? Trouwens door de gruweldaden richting de burgers van Oekraïne is Poetin in ieder geval verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden.

Jij vindt het blijkbaar een optie om over een paar jaar gewoon Poetin weer uit te nodigen voor G20 tops enz.
We hebben als westerse democratieën ooit één van de grootste misdadigers uit de geschiedenis omarmt (Stalin) Laten we dat nooit meer doen.

Maar voor sommigen is de benzineprijs belangrijker dan het gruwelijke onrecht in de Oekraïne.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef:Dus de daden van Poetin moeten ongestraft blijven? Trouwens door de gruweldaden richting de burgers van Oekraïne is Poetin in ieder geval verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden.
Ga die straf maar uitdelen, dan. Ik wens je succes. Het probleem is dat Rusland en ook China zo zijn eigen kijk heeft op de waarde van een mensenleven. Zolang het Westen de wereld regeerde konden zij op dit punt invloed uitoefenen op de rest van de wereld. Inmiddels zitten we enigszins op een keerpunt met een tanende macht van de Amerikanen, Europa stelt als geheel ook niet veel voor en de macht van China kennen we.

Je krijgt dan een David die Goliath ter verantwoording gaat roepen, maar de afloop hoeft niet gelijk te zijn aan het bijbelse verhaal.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:

Dus de daden van Poetin moeten ongestraft blijven? Trouwens door de gruweldaden richting de burgers van Oekraïne is Poetin in ieder geval verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden.

Jij vindt het blijkbaar een optie om over een paar jaar gewoon Poetin weer uit te nodigen voor G20 tops enz.
We hebben als westerse democratieën ooit één van de grootste misdadigers uit de geschiedenis omarmt (Stalin) Laten we dat nooit meer doen.

Maar voor sommigen is de benzineprijs belangrijker dan het gruwelijke onrecht in de Oekraïne.
Recht zal er wel komen. Als Christenen moeten we dat op aarde nastreven, maar niet te hard treuren als het niet gebeurt. (Dit maakt dat ik toch Miroslav Volf weer eens wil lezen). Het is een nadeel van politiek dat je soms moet samenwerken met de echte criminelen. Japan is er wel beter op geworden terwijl Hirohito bleef.

Het voor tirannen zwichten, terwijl uitkomst van strijd niet noodzakelijk is) wat @Refo voorstaat, lijkt me verwerpelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Dus de daden van Poetin moeten ongestraft blijven? Trouwens door de gruweldaden richting de burgers van Oekraïne is Poetin in ieder geval verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden.
Ga die straf maar uitdelen, dan. Ik wens je succes. Het probleem is dat Rusland en ook China zo zijn eigen kijk heeft op de waarde van een mensenleven. Zolang het Westen de wereld regeerde konden zij op dit punt invloed uitoefenen op de rest van de wereld. Inmiddels zitten we enigszins op een keerpunt met een tanende macht van de Amerikanen, Europa stelt als geheel ook niet veel voor en de macht van China kennen we.

Je krijgt dan een David die Goliath ter verantwoording gaat roepen, maar de afloop hoeft niet gelijk te zijn aan het bijbelse verhaal.
Na de militaire blamage in de Oekraïne nu nog Rusland vergelijken met Goliath is merkwaardig. De militaire slagkracht van het Russische leger is veel beperkter dan iedereen dacht. Ze hebben de slag rond Kiev gewoon verloren.

Poetin persona non grata verklaren is wel het minste wat we moeten doen. Hoeveel massagraven moeten ontdekt worden voordat voor bv jou en @ambtenaar Poetin geen gesprekspartner meer kan zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef:Poetin persona non grata verklaren is wel het minste wat we moeten doen. Hoeveel massagraven moeten ontdekt worden voordat voor bv jou en @ambtenaar Poetin geen gesprekspartner meer kan zijn?
Wat mij betreft hoeft Poetin geen enkele inbreng te hebben op het wereldbestuur. Maar dat was niet de pointe van mijn bijdrage. En dat is helaas ook niet de kwestie. Al zit hij daar tot zijn 100ste, wil je met Rusland op een of andere wijze gesprekken voeren, dan kan je niet om hem heen. Ik ben wat dat betreft wel pragmatisch. Je zult dus morele afkeuring moeten samen laten gaan met goede mate van diplomatie.
Gelukkig wordt ik daar niet van, overigens. Ik heb ook nooit begrepen van Arafat, voormalig terrorist, zo op het diplomatieke schild werd gehesen. Je weet overigens wel dat een harde lijn, leidt tot de voortduur van bloedvergieten.
deschpin

Bericht door deschpin »

huisman schreef:
Herman schreef:

Na de militaire blamage in de Oekraïne nu nog Rusland vergelijken met Goliath is merkwaardig. De militaire slagkracht van het Russische leger is veel beperkter dan iedereen dacht. Ze hebben de slag rond Kiev gewoon verloren.

Poetin persona non grata verklaren is wel het minste wat we moeten doen. Hoeveel massagraven moeten ontdekt worden voordat voor bv jou en @ambtenaar Poetin geen gesprekspartner meer kan zijn?
Wat ik van "deskundigen" lees, hoor en zie is dat je types Poetin een aftocht moet gunnen omdat ze anders de vlucht naar voren nemen en zoveel mogelijk slachtoffers mee willen nemen in hun val. Dus bijv. wel strafhof oprichten maar dat zolang traineren dat Poetin bij leven geen veroordeling krijgt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
huisman

Bericht door huisman »

deschpin schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:

Wat ik van "deskundigen" lees, hoor en zie is dat je types Poetin een aftocht moet gunnen omdat ze anders de vlucht naar voren nemen en zoveel mogelijk slachtoffers mee willen nemen in hun val. Dus bijv. wel strafhof oprichten maar dat zolang traineren dat Poetin bij leven geen veroordeling krijgt.
Je moet inderdaad een gouden brug voor Poetin bouwen zodat hij zonder veel gezichtsverlies de oorlog kan beëindigden.
Daarna moet je die gouden brug z.s.m. vernietigen en Poetin isoleren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Maar Huisman, hoe sta je dan tegenover de behandeling van Hirohito? Hier denk ik dat enig pragmatisme (zonder weg kijken) en weten dat de misdadigers eens de hoogste Rechter zullen zien op hun plaats zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Maar Huisman, hoe sta je dan tegenover de behandeling van Hirohito? Hier denk ik dat enig pragmatisme (zonder weg kijken) en weten dat de misdadigers eens de hoogste Rechter zullen zien op hun plaats zijn.
Hirohito had een andere bijna goddelijke positie in Japan. Zijn verantwoordelijkheid was ook veel meer op afstand. Poetin is rechtstreeks en vrij gedetailleerd betrokken bij de oorlog in de Oekraïne. Hopelijk staat er een nieuwe Gorbatsjov op in Rusland.
Wat zou het goed zijn als krachten(politiek of militair) binnen Rusland zelf zouden afrekenen met Poetin. Rusland is een prachtig land met een bevolking die een betere leider verdienen.
Thea

Bericht door Thea »

Ik denk dat bidden ook een machtig wapen is. En God is Rechter, Die beslist.
Henk J

Bericht door Henk J »

Poetin voor het strafhof krijgen lijkt mij vrij lastig, dat lukt alleen als we Moskou gaan aanvallen en dat lijkt me een onverstandig idee.
Inderdaad moeten we voor Poetin een soort uitvluchtroute creëren en daarna compleet isoleren. Dat betekend dat we ook geen gas meer gaan afnemen en dergelijke, alhoewel dat niet op korte termijn realiseerbaar is. Het is dan te hopen dat er vanuit de oppositie een keer een regime-change komt, maar een regime-change vanuit het Westen initiëren draait vrijwel altijd uit op een mislukking. De bevolking zelf moet afscheid nemen van Poetin maar daar kan maar zo nog tien jaar overheen gaan voor we zover zijn.
deschpin

Bericht door deschpin »

Henk J schreef:Poetin voor het strafhof krijgen lijkt mij vrij lastig, dat lukt alleen als we Moskou gaan aanvallen en dat lijkt me een onverstandig idee.
Inderdaad moeten we voor Poetin een soort uitvluchtroute creëren en daarna compleet isoleren. Dat betekend dat we ook geen gas meer gaan afnemen en dergelijke, alhoewel dat niet op korte termijn realiseerbaar is. Het is dan te hopen dat er vanuit de oppositie een keer een regime-change komt, maar een regime-change vanuit het Westen initiëren draait vrijwel altijd uit op een mislukking. De bevolking zelf moet afscheid nemen van Poetin maar daar kan maar zo nog tien jaar overheen gaan voor we zover zijn.
Daarbij niet vergeten dat mensen niet gewend zijn aan volledige vrijheid. We zijn nu ruim 30 jaar na de val van de muur en in de oostbloklanden is er dus nu pas een eerste generatie die niet zijn opgegroeid onder communistisch regime.

En dan nog maken ze keuzes die Brussel niet wenselijk acht :D
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Dus de daden van Poetin moeten ongestraft blijven? Trouwens door de gruweldaden richting de burgers van Oekraïne is Poetin in ieder geval verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden.
Dat zeg ik niet. Het is enkel zo dat wanneer je nu heel hard gaat roepen dat Poetin een oorlogsmisdadiger is, hij geen enkele incentive heeft om te stoppen met vechten. Je hebt Poetin nodig voor een staakt-het-vuren en een vredesverdrag.
Wij gaan niet over wie er president van Rusland is. Het zal verloop van tijd gewoon zo zijn dat de Russische president weer welkom is, zie bijv. nu Assad. Die heeft ook al weer buitenlandse reizen gemaakt.
Jij zit zo vol emoties dat je niet meer in staat bent om rationeel te denken. De interventies van het Westen zijn de afgelopen 30 jaar stuk voor stuk op een mislukking uitgelopen, maar toch zijn sommigen voorstander om gewoon weer hetzelfde te doen. Blijkbaar zijn er in defensiekringen mensen die niet in staat zijn tot evalueren. Ezels stoten zich in het gemeen niet twee keer aan dezelfde steen.
Plaats reactie