Wim Anker schreef:
Aanbevelingswaardig! Zowel inhoudelijk (zeg ik als tuinbouwkundig ingenieur) als qua nuchterheid.
Geluisterd. De geïnterviewde weet in ieder geval waar zij het over heeft. Dat zo'n interviewer helemaal niets lijkt te weten over de schimmelbestrijding bij bloembollen vind ik dan weer zo onnozel, dat ik het lastig vind om de rest van het interview serieus te nemen. Terwijl het een goed aangeschreven wetenschapper is. Kennelijk een die niet geregeld de krant leest. Ik vind dat niet verstandig, maar goed.
Los daarvan ben ik het totaal niet met het uitgangspunt van deze boerin eens. Zij zegt dat er altijd al veranderingen zijn geweest in de natuur, en dat het een politieke keuze is om de natuur in de staat van 2000 te houden. Alsof er sprake is van een voortschrijdende neutrale ontwikkeling. Ze vermeldt ten onrechte niet dat de biodiversiteit nog nooit zo snel is afgenomen dan in de laatste 30 jaar, en dat dit grote zorgen baart voor de genenbank van veel gewassen, voor de instandhouding van soorten en van het gehele ecosysteem.
Een interviewer die daar niet eens een vraag over stelt, staat niet boven de stof, en zou zich hier niet mee moeten inlaten. Ik beschouw mijzelf zeker niet als deskundige, maar er zouden een heleboel vragen gesteld hebben moeten worden.
Ik begrijp dus echt niet hoe iemand nou zo tevreden kan zijn met zo'n interview. Ik vind overigens de antwoorden die zij geeft op de vragen wel goed. Ze brengt ook de juiste correcties aan. Maar door heel belangrijke principe-keuzes niet te bespreken, schetst het interview geen eerlijk beeld van de discussie. En dat vind ik uitermate zwak.