Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Jantje
Verbannen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Hendrien schreef: En wat zou jij christenen adviseren in landen waar nog zoveel kinderen sterven aan mazelen?
Terechte en heel moeilijke vraag. Ik heb in Afrika zelf tabletten gedeeld aan de arme kinderen die in hygiënisch slechte omstandigheden beschermd moesten worden tegen bilharzia. Ook een vorm van vaccineren.

Ik heb hier dus geen sluitend antwoord op.
Dat is dan niet consequent. Want waarom zouden christenen in zulke landen dan wel voor vaccinatie in aanmerking komen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dit geeft aan dat bezwaren ten aanzien van vaccinaties niet fundamenteel zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Dit geeft aan dat bezwaren ten aanzien van vaccinaties niet fundamenteel zijn.
Je blijft gewoon bezig met dit soort losse flodders in een topic dat je zelf niet relevant vindt. Kun je daar nu niet gewoon mee ophouden?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Hendrien schreef: En wat zou jij christenen adviseren in landen waar nog zoveel kinderen sterven aan mazelen?
Terechte en heel moeilijke vraag. Ik heb in Afrika zelf tabletten gedeeld aan de arme kinderen die in hygiënisch slechte omstandigheden beschermd moesten worden tegen bilharzia. Ook een vorm van vaccineren.

Dat is dan niet consequent. Want waarom zouden christenen in zulke landen dan wel voor vaccinatie in aanmerking komen?
Zijn deze situaties vergelijkbaar dan?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Dit geeft aan dat bezwaren ten aanzien van vaccinaties niet fundamenteel zijn.
Je blijft gewoon bezig met dit soort losse flodders in een topic dat je zelf niet relevant vindt. Kun je daar nu niet gewoon mee ophouden?
Het is geen losse flodder. Als je fundamenteel tegen vaccineren bent, dan kun je ook niet voor vaccineren in Afrika zijn. De logische gevolgtrekking daaruit is dat je vindt dat kinderen daar massaal mogen overlijden aan ziektes waarvoor ze beschermd zouden kunnen zijn door een vaccinatie.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Als ik het goed begrijp is het hoofdbezwaar dat je je laat inenten om zo te voorkomen dat je ziek wordt terwijl God misschien anders had beschikt. Dan ga je ervan uit dat jij door jouw vaccinatie Gods handelen kan tegenhouden toch? Want als je zegt dat kan niet wij kunnen niet tegenhouden. Wordt de vraag anders. Gaat dit middel bijvoorbeeld een zondige levensstijl stimuleren. Of ga ik met dit middel mijn lichaam beschadigen?

Ik als niet tegenstander van veel vaccinaties zeg: dat middel gebruik ik niet omdat ik weet dat ik dan niet ziek wordt. Maar vraag of God er Zijn zegen over wil geven. Ook stel ik mijn hoop er niet op. Ik ga er niet vanuit dat het middel ziekte tegen houdt. Los van Gods wil. Maar dat God het middel in Zijn vrijmacht kan gebruiken als Hij dat wil...

Ik bedoel dit oprecht niet als aanval. Of losse flodder.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:

Dat is toch niet van belang? Als je écht consequent wilt zijn, geldt dat juist in die situaties, lijkt mij en is júist dan Zondag 10 van toepassing. Anders is het wel heel erg tegenstrijdig. Want dan zou je als tegenstander, als het sterftecijfer van Corona 100 keer hoger was, vaccinatie ook als een juist middel kunnen zien.

Ik zie dat @Ambtenaar iets vergelijkbaars zegt, al wil ik zijn conclusie nou ook weer niet voor mijn rekening nemen. Maar inconsequent vind ik het wel.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 jan 2021, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:

Het is niet helemaal hetzelfde denk ik. Voor Bilharzia is namelijk geen vaccin. Waarschijnlijk werden de pillen breed uitgedeeld vanwege het feit dat niet iedereen gecontroleerd\getest kon worden en het een veelvoorkomend probleem in een regio is (bijv. drinkwater). Voor mij valt dit meer onder een maatregel als een mondkapje dragen, idem dito met de tabletten voor malaria muggen. Al snap ik dat mensen dit ook discutabel kunnen vinden. Zelf ook geen malaria tabletten geslikt in het malaria gebied, al was dat om andere redenen. Maar voor mij een andere categorie dan een vaccin: je spuit geen ziekteverwekkers in je lichaam.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ad Anker schreef:

Het is niet helemaal hetzelfde denk ik. Voor Bilharzia is namelijk geen vaccin. Waarschijnlijk werden de pillen breed uitgedeeld vanwege het feit dat niet iedereen gecontroleerd\getest kon worden en het een veelvoorkomend probleem in een regio is (bijv. drinkwater). Voor mij valt dit meer onder een maatregel als een mondkapje dragen, idem dito met de tabletten voor malaria muggen. Al snap ik dat mensen dit ook discutabel kunnen vinden. Zelf ook geen malaria tabletten geslikt in het malaria gebied, al was dat om andere redenen. Maar voor mij een andere categorie dan een vaccin: je spuit geen ziekteverwekkers in je lichaam.
Wat denk je dat we via ons voedsel en medicijnen binnen krijgen aan min of meer schadelijke stoffen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Het is geen losse flodder. Als je fundamenteel tegen vaccineren bent, dan kun je ook niet voor vaccineren in Afrika zijn. De logische gevolgtrekking daaruit is dat je vindt dat kinderen daar massaal mogen overlijden aan ziektes waarvoor ze beschermd zouden kunnen zijn door een vaccinatie.
Houd toch op, man. Je kunt je niet eens verplaatsen in iemand met bezwaren, roep dan niet dit soort rare dingen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:
Ad Anker schreef:

Wat denk je dat we via ons voedsel en medicijnen binnen krijgen aan min of meer schadelijke stoffen?
?? Vergelijk je nu een vaccin met voedsel?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Als je je eigen niet vaccineert oké.
Maar voor de ander kan je die beslissing niet maken.
Dat is de consequentie dat je in de zorg werkt, als je daar niet tegen kan moet je naar een andere branche waar je daarmee niet te maken krijgt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Dat is dan niet consequent. Want waarom zouden christenen in zulke landen dan wel voor vaccinatie in aanmerking komen?
Dat is toch niet van belang? Als je écht consequent wilt zijn, geldt dat juist in die situaties, lijkt mij en is júist dan Zondag 10 van toepassing. Anders is het wel heel erg tegenstrijdig. Want dan zou je als tegenstander, als het sterftecijfer van Corona 100 keer hoger was, vaccinatie ook als een juist middel kunnen zien.
Het geloof redeneert niet. Maar vraagt: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? En niet: Heere, wat wilt U dat iemand in Afrika doen zal?
Ik bedoel dit niet om me er van af te maken. Ik bedoel dit oprecht: God vraagt niet van ons om overal een afgerond antwoord op te hebben. Maar om eenvoudig van dag tot dag te wandelen met God.

Het is fijn voor je als je een inconsequentie gevonden hebt in mijn standpunt. Doe er je voordeel mee, maar het helpt mij niet in de vraag die ik mij dagelijks moet stellen, ook ten aanzien van vaccinatie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Houd toch op, man. Je kunt je niet eens verplaatsen in iemand met bezwaren, roep dan niet dit soort rare dingen.
Ik roep geen rare dingen, ik geef de uiterste consequentie weer van jouw standpunt dat vaccineren niet geoorloofd is. Ik zie ook wel dat jij je opvatting beperkt tot je eigen levenssfeer, met andere woorden anderen vrijlaat een ander standpunt in te nemen. En dat waardeer en respecteer ik. Neemt niet weg dat anderen op dit forum openlijk van mening zijn dat mensen die voor vaccineren zijn, afgedwaald zijn van de Bijbelse leer.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

simon0612 schreef:?? Vergelijk je nu een vaccin met voedsel?
Het vaccin zal niet gezond zijn voor je lichaam, dat was de vergelijking met voedsel en medicijnen.
Toch denk ik niet dat je het zo kan stellen dat je een ziekteverwekker inspuit.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie