Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Jantje
Verbannen

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Dat hoor ik graag! :langue

Maar ik wil de woorden 'men eist' best vervangen door 'men vriendelijk verzoekt' hoor. Klinkt dat wat genuanceerder?
Dat klinkt genuanceerder, maar het gaat nog steeds nergens over. Net of men beter les kan geven, als me de SV boven de HSV verkiest.
Ik denk dat deze jongeren veel meer behoefte hebben aan echtheid. Op de middelbare school hing ik aan de lippen van een docent die openstond voor de pubervragen, die over Gods weg met zondaren kon spreken.
Helaas was voor mij de catechisatie vaak niets anders dan theoretisch iets leren, zonder echt over het innerlijk te kunnen spreken. Gisteravond sprak ik een meisje van 19, die nog steeds dezelfde ervaring heeft, behalve met een JV-leider die oprecht interesse heeft in de kinderen.
@J.C. Philpot schreef er ook al over, maar ik denk dat het gemis aan huisgodsdienst in onze dagen inderdaad een groot probleem is, met gebrek aan Bijbelkennis als gevolg. Ik zat net nog te zoeken op Prekenweb naar een preek van ds. A.T. Vergunst, die ik overigens niet kon vinden. Maar bij toeval stuitte ik wel op deze leespreek: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21605. Daar komt ook de catechisatie aan de orde.

Ik vind dat hij hele belangwekkende dingen schrijft in deze preek. En ik denk dát hetgeen wat hij allemaal in deze preek heeft verwoord node gemist wordt in de gezinnen in onze reformatorische gezindte. Er is heel veel gewoonte, sleur en traditie, maar verder...?

Ik citeer een stukje uit de preek: Weet u waar ik ons mee vergelijk? Er zijn bouwers die het beton storten. En dan zijn er ook mensen die het beton afwerken. Dat zijn wij. Wij zijn de afwerkers van het beton dat u thuis als ouders giet! En als u het beton niet giet, dan hebben wij ook niet veel te doen. Zult u die vergelijking eens meenemen? Wat er thuis, in de eerste beginselen, aan onze kinderen worden geleerd, is de meeste belangrijke vorming van het kind.

Helaas komt vaak de huisgodsdienst in het gedrang van het drukke leven en lopen wij, catecheten, leraars, predikanten, in een gat waarin geen beton gestort is. Dan is er dus niets af te werken. U begrijpt, er zitten genoeg haken en ogen aan deze vergelijking, maar toch is het een beeld dat duidelijk de band tussen het gezin en de kerk weergeeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Dat hoor ik graag! :langue

Maar ik wil de woorden 'men eist' best vervangen door 'men vriendelijk verzoekt' hoor. Klinkt dat wat genuanceerder?
Dat klinkt genuanceerder, maar het gaat nog steeds nergens over. Net of men beter les kan geven, als me de SV boven de HSV verkiest.
Ik denk dat deze jongeren veel meer behoefte hebben aan echtheid. Op de middelbare school hing ik aan de lippen van een docent die openstond voor de pubervragen, die over Gods weg met zondaren kon spreken.
Helaas was voor mij de catechisatie vaak niets anders dan theoretisch iets leren, zonder echt over het innerlijk te kunnen spreken. Gisteravond sprak ik een meisje van 19, die nog steeds dezelfde ervaring heeft, behalve met een JV-leider die oprecht interesse heeft in de kinderen.
@J.C. Philpot schreef er ook al over, maar ik denk dat het gemis aan huisgodsdienst in onze dagen inderdaad een groot probleem is, met gebrek aan Bijbelkennis als gevolg.
Daar ben ik het, los van Bijbelvertaling, helaas mee eens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mijn punt was nou juist dat het niet goed uitleggen van de Bijbel en de Statenvertaling hier nou juist ook onder valt, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:Er zijn ook jongeren die blij zijn met en veel in de SV lezen.
Dat zal vast, maar ik ken ze niet, en los daarvan: ik betwijfel of het er veel zijn. Waar zou ik die kunnen tegenkomen?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Er zijn ook jongeren die blij zijn met en veel in de SV lezen.
Dat zal vast, maar ik ken ze niet, en los daarvan: ik betwijfel of het er veel zijn. Waar zou ik die kunnen tegenkomen?
Op de Veluwe. Daar zijn er vast wel te vinden. En in Zeeland ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Doe niet zo raar. Dit is een serieus gesprek.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Ik denk soms dat er ook wel een overblijfsel in Friesland of in provincies als Utrecht en Overijssel is.
Wellicht wel op plaatsen waar wij het niet verwachten en niet zoeken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

:) :garde
Ararat

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:
Ik denk soms dat er ook wel een overblijfsel in Friesland of in provincies als Utrecht en Overijssel is.
Wellicht wel op plaatsen waar wij het niet verwachten en niet zoeken.
Bedoel je in deze context met 'overblijfsel' de jongeren die SV lezen en er blij mee zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Doe niet zo raar. Dit is een serieus gesprek.
Ik ben ook heel serieus. En @DIA ook.

Misschien moet je eens rondvragen bij een OGGiN in de buurt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Misschien moet je eens rondvragen bij een OGGiN in de buurt.
Geeft dat een representatief beeld dan? Er zullen vast jongeren de SV lezen, maar heel ook niet. Mijn kinderen zullen de SV bijv. nooit lezen, omdat we die thuis niet gebruiken. Ik vermoed dat dit in heel veel meer gezinnen het geval is.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
SRZ Zeeland uitgaande van de ggin.
DC of Solidamentum
Vast wel meer.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat Jantje DIA en ik hierin op 1 lijn zitten en met meer dingen
Ik vind het zelf ook fijn als jongeren trouw blijven aan de SV
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat Jantje DIA en ik hierin op 1 lijn zitten en met meer dingen
Ik vind het zelf ook fijn als jongeren trouw blijven aan de SV
Het probleem is dat er mensen zijn die de ene keer zo spreken, en de andere keer zus. Ik mis wel eens de vaste lijnen.
De ene keer kan ik heel goed bv Jantje bijvallen. Maar een andere keer hoor ik iets wat ik met het andere niet kan rijmen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Het probleem is dat er mensen zijn die de ene keer zo spreken, en de andere keer zus. Ik mis wel eens de vaste lijnen.
De ene keer kan ik heel goed bv Jantje bijvallen. Maar een andere keer hoor ik iets wat ik met het andere niet kan rijmen.
Vertel eens? Wanneer kun je me goed bijvallen en wanneer kan je het ene niet met het andere rijmen? Kun je van beiden een voorbeeld noemen?

Ik ben zeer nieuwsgierig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie