Pagina 69 van 121

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 18 dec 2012, 12:15
door Ad Anker
Jongere schreef:
Anker schreef:Brakel laat echter wel ruimte voor een rechtvaardiging van eeuwigheid, zie citaat.
Ik weet niet waar je die ruimte ziet, maar ik zie het in ieder geval niet in het door jou aangehaalde citaat. Volgens mij zegt Brakel juist het tegenovergestelde.
Brakel schreef:Daarvan zeggen wij, dat God van eeuwigheid heeft voorgenomen de Zijnen door Christus verdiensten te rechtvaardigen, maar dat is de rechtvaardigmaking zelve niet, waarvan de Schrift spreekt.
Help mee eens: Brakel zegt toch: God heeft van eeuwigheid voorgenomen de Zijnen te rechtvaardigen (wordt wel rechtvaardiging van eeuwigheid genoemd) maar de rechtvaardiging door het geloof, waar de Schrift van spreekt is een andere. Dat onderscheid is door meerdere theologen gebruikt. Maar ik kan het hier mis hebben hoor, ik laat me op dit punt graag onderwijzen.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 18 dec 2012, 13:18
door edmund
Anker schreef:
Jongere schreef:
Anker schreef:Brakel laat echter wel ruimte voor een rechtvaardiging van eeuwigheid, zie citaat.
Ik weet niet waar je die ruimte ziet, maar ik zie het in ieder geval niet in het door jou aangehaalde citaat. Volgens mij zegt Brakel juist het tegenovergestelde.
Brakel schreef:Daarvan zeggen wij, dat God van eeuwigheid heeft voorgenomen de Zijnen door Christus verdiensten te rechtvaardigen, maar dat is de rechtvaardigmaking zelve niet, waarvan de Schrift spreekt.
Help mee eens: Brakel zegt toch: God heeft van eeuwigheid voorgenomen de Zijnen te rechtvaardigen (wordt wel rechtvaardiging van eeuwigheid genoemd) maar de rechtvaardiging door het geloof, waar de Schrift van spreekt is een andere. Dat onderscheid is door meerdere theologen gebruikt. Maar ik kan het hier mis hebben hoor, ik laat me op dit punt graag onderwijzen.

Ds Van der Groe in ‘De gereformeerde grondleer’

Hetgeen daarin als rechtzinnig geacht en volledig behouden moet worden (..):

1. Op de verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus;
2. Op haar verwerving door Christus;
3. Op haar voorstelling en aanbieding in het Evangelie;
4. Op de toerekening van Christus’ gerechtigheid; zoals die alle (vier) in hun bijzondere betrekking moeten geacht worden aan het geloof vooraf te gaan.

De verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus is reeds van eeuwigheid geschied in onze genadige verkiezing tot zaligheid (Rom. 8:29 v.)

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 18 dec 2012, 13:35
door edmund
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Ja, hier staat bij mijn post over het zaligspreken: hongeren en dorsten, liefde tot de Heere Jezus: direct zaligspreken. Ik heb het dus over mensen die de Heere Jezus kennen, want Hem liefhebben en hongeren en dorsten gaat niet zonder kennis.
Er kan liefde zijn tot de Heere Jezus, maar geen zaligmakende kennis. Er zijn zelfs mensen die in Zijn Naam geprofeteerd hebben, die buitengeworpen zullen worden. Het gaat erom of Hij ons liefheeft en hoe we zielsbevindelijk aan die wetenschap zijn gekomen.

Dat ‘over liefde tot de Heere Jezus’ lees ik bij de Reformatoren heel anders!

Ik citeer een paar regels uit Het schatboek van Ursinus:

De verbrijzeling gaat aan de bekering vooraf, en is de bekering zelf niet noch een deel ervan, maar alleen een voorbereiding tot de bekering, en dat alleen bij de uitverkorenen, en niet bij anderen.

Want de (inwoning, edm.) Heilige Geest wordt ons gegeven, waardoor de liefde Gods en een ijver om goed te doen, in ons ontstoken wordt (dit komt uit het ware geloof voort, edm.)

Want zonder het evangelie is er geen geloof, en zonder geloof is er geen liefde Gods (Rom. 10:17, Gal. 5:6) en derhalve ook geen levendmaking of bekering tot God.

In Mattheüs 7 is er geen sprake van liefde! Lees daar de kanttekening maar op na:

‘vruchten zult gij hen kennen’
Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn; 1 Joh. 4:1

‘die tot Mij zegt’
Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en zijn leer.

‘in Uwen naam geprofeteerd’
Dat is door uw bevel en kracht, als uwe dienaars, en tot verbreiding van uwe eer.

‘krachten gedaan’
Dat is, wondertekenen of mirakelen, 1 Cor. 12:10, omdat zij door de kracht van God geschieden.

Maar nooit gekend voor de Mijnen!

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 18 dec 2012, 14:09
door Erasmiaan
edmund schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Ja, hier staat bij mijn post over het zaligspreken: hongeren en dorsten, liefde tot de Heere Jezus: direct zaligspreken. Ik heb het dus over mensen die de Heere Jezus kennen, want Hem liefhebben en hongeren en dorsten gaat niet zonder kennis.
Er kan liefde zijn tot de Heere Jezus, maar geen zaligmakende kennis. Er zijn zelfs mensen die in Zijn Naam geprofeteerd hebben, die buitengeworpen zullen worden. Het gaat erom of Hij ons liefheeft en hoe we zielsbevindelijk aan die wetenschap zijn gekomen.

Dat ‘over liefde tot de Heere Jezus’ lees ik bij de Reformatoren heel anders!

Ik citeer een paar regels uit Het schatboek van Ursinus:

De verbrijzeling gaat aan de bekering vooraf, en is de bekering zelf niet noch een deel ervan, maar alleen een voorbereiding tot de bekering, en dat alleen bij de uitverkorenen, en niet bij anderen.

Want de (inwoning, edm.) Heilige Geest wordt ons gegeven, waardoor de liefde Gods en een ijver om goed te doen, in ons ontstoken wordt (dit komt uit het ware geloof voort, edm.)

Want zonder het evangelie is er geen geloof, en zonder geloof is er geen liefde Gods (Rom. 10:17, Gal. 5:6) en derhalve ook geen levendmaking of bekering tot God.

In Mattheüs 7 is er geen sprake van liefde! Lees daar de kanttekening maar op na:

‘vruchten zult gij hen kennen’
Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn; 1 Joh. 4:1

‘die tot Mij zegt’
Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en zijn leer.

‘in Uwen naam geprofeteerd’
Dat is door uw bevel en kracht, als uwe dienaars, en tot verbreiding van uwe eer.

‘krachten gedaan’
Dat is, wondertekenen of mirakelen, 1 Cor. 12:10, omdat zij door de kracht van God geschieden.

Maar nooit gekend voor de Mijnen!
Waar ben jij nou toch mee bezig, joh? Nee, natuurlijk is dat de ware liefde niet, als er geen geloof bij is. Maar die mensen zelf denken van wel. Dat is de zaak. De halve wereld "houdt tegenwoordig van de Heere Jezus". Maar het loopt er net over of Jezus ook van hen houdt. Dat is precies wat ik Fjodor voorhoud: dat men niet zomaar zalig mag en kan spreken als iemand hongert en dorst naar Christus en als er liefde tot Christus is. Want het zou maar licht kunnen dat het de ware liefde niet is.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 18 dec 2012, 17:12
door edmund
Erasmiaan schreef:
edmund schreef:
Erasmiaan schreef:
edmund schreef:
Er kan liefde zijn tot de Heere Jezus, maar geen zaligmakende kennis. Er zijn zelfs mensen die in Zijn Naam geprofeteerd hebben, die buitengeworpen zullen worden. Het gaat erom of Hij ons liefheeft en hoe we zielsbevindelijk aan die wetenschap zijn gekomen.

Dat ‘over liefde tot de Heere Jezus’ lees ik bij de Reformatoren heel anders!

Ik citeer een paar regels uit Het schatboek van Ursinus:

De verbrijzeling gaat aan de bekering vooraf, en is de bekering zelf niet noch een deel ervan, maar alleen een voorbereiding tot de bekering, en dat alleen bij de uitverkorenen, en niet bij anderen.

Want de (inwoning, edm.) Heilige Geest wordt ons gegeven, waardoor de liefde Gods en een ijver om goed te doen, in ons ontstoken wordt (dit komt uit het ware geloof voort, edm.)

Want zonder het evangelie is er geen geloof, en zonder geloof is er geen liefde Gods (Rom. 10:17, Gal. 5:6) en derhalve ook geen levendmaking of bekering tot God.

In Mattheüs 7 is er geen sprake van liefde! Lees daar de kanttekening maar op na:

‘vruchten zult gij hen kennen’
Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn; 1 Joh. 4:1

‘die tot Mij zegt’
Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en zijn leer.

‘in Uwen naam geprofeteerd’
Dat is door uw bevel en kracht, als uwe dienaars, en tot verbreiding van uwe eer.

‘krachten gedaan’
Dat is, wondertekenen of mirakelen, 1 Cor. 12:10, omdat zij door de kracht van God geschieden.

Maar nooit gekend voor de Mijnen!
Waar ben jij nou toch mee bezig, joh? Nee, natuurlijk is dat de ware liefde niet, als er geen geloof bij is. Maar die mensen zelf denken van wel. Dat is de zaak. De halve wereld "houdt tegenwoordig van de Heere Jezus". Maar het loopt er net over of Jezus ook van hen houdt. Dat is precies wat ik Fjodor voorhoud: dat men niet zomaar zalig mag en kan spreken als iemand hongert en dorst naar Christus en als er liefde tot Christus is. Want het zou maar licht kunnen dat het de ware liefde niet is.
Pardon? Ben je met je verkeerde been uit bed gestapt?

Ik lees wat jij schrijft ‘Er kan liefde zijn tot Jezus, maar geen zaligmakende kennis’ en daar reageer ik op, op een beheerste wijze. Ik had ook kunnen schrijven ‘wat een onzin!’. Dat je daar bombastisch op zou reageren, zou ik kunnen begrijpen. Nu niet.

Met je laatste posting sla je de spijker op z’n kop. De halve wereld ‘houdt tegenwoordig van de Heere Jezus’ en ‘denkt bekeerd te zijn’. Het is te hopen dat het boek van ds. Kort over ‘Wedergeboorte en schijngeboorte’ dan nog velen in ons Reformatorisch wereldje wakker mag schudden!

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 18 dec 2012, 20:21
door huisman
Ik verwijs liever niet naar deze site maar er staan wel interessante documenten op . B.v.


Een onderzoek naar de rechtvaardigmakingsleer en de theologische verdediging daarvan door John Owen.

doctoraalscriptie theologie Kerk- en Dogmengeschiedenis 800-1900 door Ds. A. Kort.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -faith.pdf

Lees maar eens Paragraaf 4.6. Is de rechtvaardiging van eeuwigheid?

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 09:41
door GGBeroopingswerk
GGBeroopingswerk schreef:
Jongere schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Dan zou ik het boek er weer bij moeten pakken. Het ging mij bij het lezen niet om het vinden van enkele zinnen die makkelijk te weerleggen zijn - Wie in woorden niet struikelt is een volmaakt man - maar om de grote lijn. En daarom zie ik het als een zwaktebod om te concluderen dat ds. Kort niet onfeilbaar is, en dus ook wat hij bedoelt te zeggen niet zou kloppen.
Zou je dan het boek er weer bij willen pakken?
Ik heb helemaal geen verborgen agenda met mijn vraag. Ik lees een stelling over Plato en daar ben ik erg benieuwd naar. Omdat predikanten niet zo heel vaak iets over Plato en zijn invloed op de theologie zeggen. En al helemaal geen predikanten uit de rechterflank van de gezindte. Terwijl het absoluut een relevant punt is.
Het enige waar ik benieuwd naar ben is wat ds. Kort hier nu precies over zegt. Het lijkt me eerder een zwaktebod om dat niet gewoon te willen weergeven. We moeten elke zin en elke stelling weer op zijn merites beoordelen.

Zie overigens hier voor een uitgebreide discussie rond de rechtvaardiging van eeuwigheid.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=9987
Als ik hem goed begrijp: Het bovenaardse leid je af van wat hier op aarde is en gebeurt.
In één adem met deze door ds. De Heer gehekelde opmerking noemt ds. Kort ook de uitspraak van Comrie 'de eeuwige Man Christus'.

Ik twijfel absoluut niet aan je intenties, Jongere (Ik heb helemaal geen verborgen agenda met mijn vraag.) Maar waar het mij om gaat is de wijze van discussiëren:

-> 1. Iemand op zijn woorden pakken is niet moeilijk, nogmaals: Wie in woorden niet struikelt is een volmaakt man. Heb zelf een keer een fors meningsverschil met onze ouderling gehad, hem een brief van bijna 2 A4-tjes gestuurd. Bij de bespreking hekelde hij twee woorden en een zin die in zijn optiek niet juist waren en aan de inhoud, de gedachte van de brief ging hij voorbij. En toen ik dat uiteindelijk aan de orde wilde stellen, was de tijd verstreken en werd ik verzocht op te stappen. Dit is de kerk onwaardig! En dat zie ik in deze discussie/recensies ook gebeuren. Een aantal woorden en zinnen veroordelen, en vervolgens wordt aan de gedachte achter het boek, de inhoud zelf, met grote stappen voorbijgegaan. Pak anders een boek als: De leer tegen het licht van Blauwendraad. En zoek de recensies terug. Dingen die bewijsbaar juist zijn, worden genegeerd in de recensies, tenzij men er zelf ook mee eens is. Want dat is goed voor een beeld van evenwichtigheid. De onjuiste punten worden er wel breedvoerig uit gehaald.

-> 2. De manier waarop dingen worden uitgelegd. Zoals al eerder genoemd weet men de uitspraak van Brakel dat er geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid is te koppelen aan zijn strijd tegen de antinomianen, daarom legt hij de accenten anders en telt dit niet mee als argument tegen de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. En dat terwijl men zich in de strijd tegen ds. Kort wel beroept op de Dortse Leerregels, H 3/4, VdD 4: Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).

Dan zien we dat dit duidelijk gesteld wordt tegen hen die leren dat de mens van zichzelf zou kunnen hongeren en dorsten. Dit weerspreekt ds. Kort echter ten stelligste, hij noemt dit expliciet het werk van de Heilige Geest. Waarom zou dit verwijt richting ds. Kort wel recht van spreken hebben, maar de uitspraak van Brakel contra Comrie/Kersten niet?

Dit doet mij denken aan Mattheüs 7:
1 OORDEELT niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter die in het oog uws broeders is, maar den balk die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde, werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 09:48
door WimA
GGBeroopingswerk schreef:-> 1. Iemand op zijn woorden pakken is niet moeilijk, nogmaals: Wie in woorden niet struikelt is een volmaakt man. Heb zelf een keer een fors meningsverschil met onze ouderling gehad, hem een brief van bijna 2 A4-tjes gestuurd. Bij de bespreking hekelde hij twee woorden en een zin die in zijn optiek niet juist waren en aan de inhoud, de gedachte van de brief ging hij voorbij. En toen ik dat uiteindelijk aan de orde wilde stellen, was de tijd verstreken en werd ik verzocht op te stappen. Dit is de kerk onwaardig!

Dit doet mij denken aan Mattheüs 7:
1 OORDEELT niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter die in het oog uws broeders is, maar den balk die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde, werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.
:bobo

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:00
door WimA
edmund schreef:
WimA schreef:Ook heb ik reeds gepost over Efeze 5 vs 14 waarin staat dat het ontwaken hetzelfde is als de levendmaking, iets wat ds. Kort expliciet uit elkaar trekt. Dat is inhoudelijk.
@WimA. In Efeze 5:14 is ontwaken hetzelfde als levend maken, ja. Dát trekt ds. Kort helemaal niet uit elkaar! Je begrijpt niet wat hij bedoelt!
ds. Kort haalt deze tekst aan in zijn schema op blz. 176 van zijn boek. Waarbij ds. Kort toch expliciet beweerd dat de ontwaking uit de diepe doodslaap niet de levendmaking is.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:14
door GGBeroopingswerk
WimA schreef:
edmund schreef:
WimA schreef:Ook heb ik reeds gepost over Efeze 5 vs 14 waarin staat dat het ontwaken hetzelfde is als de levendmaking, iets wat ds. Kort expliciet uit elkaar trekt. Dat is inhoudelijk.
@WimA. In Efeze 5:14 is ontwaken hetzelfde als levend maken, ja. Dát trekt ds. Kort helemaal niet uit elkaar! Je begrijpt niet wat hij bedoelt!
ds. Kort haalt deze tekst aan in zijn schema op blz. 176 van zijn boek. Waarbij ds. Kort toch expliciet beweerd dat de ontwaking uit de diepe doodslaap niet de levendmaking is.
En dat bedoel ik nu: Wat ds. Kort bedoelt te zeggen is duidelijk, maar we blijven maar hameren op een onjuiste tekst vermelding.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:20
door WimA
GGBeroopingswerk schreef:
WimA schreef:
edmund schreef:
WimA schreef:Ook heb ik reeds gepost over Efeze 5 vs 14 waarin staat dat het ontwaken hetzelfde is als de levendmaking, iets wat ds. Kort expliciet uit elkaar trekt. Dat is inhoudelijk.
@WimA. In Efeze 5:14 is ontwaken hetzelfde als levend maken, ja. Dát trekt ds. Kort helemaal niet uit elkaar! Je begrijpt niet wat hij bedoelt!
ds. Kort haalt deze tekst aan in zijn schema op blz. 176 van zijn boek. Waarbij ds. Kort toch expliciet beweerd dat de ontwaking uit de diepe doodslaap niet de levendmaking is.
En dat bedoel ik nu: Wat ds. Kort bedoelt te zeggen is duidelijk, maar we blijven maar hameren op een onjuiste tekst vermelding.
Het is voor het eerst dat gezegd wordt dat er een onjuiste tekstvermelding is gebruikt. Dus ik mag de verwijzing naar deze tekst in dit schema zien als een foutje?
En wat bedoeld ds. Kort dan te zeggen volgens jouw? Want ik begrijp het echt niet goed. Als het alleen is bedoeld om als een heraut de waarschuwing - terecht - te uitten dat er buiten Christus geen leven en geen rust te vinden is dan begrijp ik niet goed waarom daar de introductie van een dwaling voor nodig is.
p.s. Vele dwalingen - in de kerkhistorie - zijn ontstaan omdat men misstanden in de kerk aanwees. Maar dat rechtvaardigd niet om aan de andere kant uit de uit de bocht te vliegen.

Maar dan blijft wel de vraag over waarom ds. Kort in zijn boek het "ontwaken" niet als de "levendmaking" ziet terwijl deze tekst dat toch wel aan elkaar koppeld. Dat heeft niets te maken met een onjuiste verwijzing maar gewoon met de tekst zelf.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:26
door refo
Ontwaken en levend maken kan nooit hetzelfde zijn.
Ontwaken doe je zelf. Levend maken doe je niet zelf.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:29
door WimA
refo schreef:Ontwaken en levend maken kan nooit hetzelfde zijn.
Ontwaken doe je zelf. Levend maken doe je niet zelf.
Ef. 5 vs 14 zegt dat het wel hetzelfde is.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:32
door Afgewezen
WimA schreef:Het is voor het eerst dat gezegd wordt dat er een onjuiste tekstvermelding is gebruikt.
Volgens mij heb ik dat ook al gedaan. Ik heb erop gewezen dat ds. Kort te veel wil bewijzen. En dat keert zich op een gegeven moment tegen je.

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Geplaatst: 19 dec 2012, 10:40
door GGBeroopingswerk
WimA schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
WimA schreef: ds. Kort haalt deze tekst aan in zijn schema op blz. 176 van zijn boek. Waarbij ds. Kort toch expliciet beweerd dat de ontwaking uit de diepe doodslaap niet de levendmaking is.
En dat bedoel ik nu: Wat ds. Kort bedoelt te zeggen is duidelijk, maar we blijven maar hameren op een onjuiste tekst vermelding.
Het is voor het eerst dat gezegd wordt dat er een onjuiste tekstvermelding is gebruikt. Dus ik mag de verwijzing naar deze tekst in dit schema zien als een foutje?
En wat bedoeld ds. Kort dan te zeggen volgens jouw? Want ik begrijp het echt niet goed. Als het alleen is bedoeld om als een heraut de waarschuwing - terecht - te uitten dat er buiten Christus geen leven en geen rust te vinden is dan begrijp ik niet goed waarom daar de introductie van een dwaling voor nodig is.
p.s. Vele dwalingen - in de kerkhistorie - zijn ontstaan omdat men misstanden in de kerk aanwees. Maar dat rechtvaardigd niet om aan de andere kant uit de uit de bocht te vliegen.

Maar dan blijft wel de vraag over waarom ds. Kort in zijn boek het "ontwaken" niet als de "levendmaking" ziet terwijl deze tekst dat toch wel aan elkaar koppeld. Dat heeft niets te maken met een onjuiste verwijzing maar gewoon met de tekst zelf.
Edmund één pagina terug in antwoord op WimA schreef:ds. Kort bedoelt daarmee Romeinen 7: 8 en 9: Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood. En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.

‘als het gebod gekomen is’
Namelijk tot mijne rechte kennis, en dat ik verstond dat ook de inwendige begeerten tegen de wet zonde zijn.

‘levend geworden’ ---> dit ontwaken wordt door ds. Kort bedoeld:
Dat is, ik heb de menigte der zonde, die in mij wakker geworden was, levendig gevoeld.

‘doch ik ben gestorven’
Dat is, ik ben in mijn gemoed overtuigd, dat ik midden in den dood lag, en heb den moed verloren van door de gehoorzaamheid der wet te kunnen behouden worden; Rom. 4:15; 2 Cor. 3:6,7,9.