Welke muziek beluister je nu? [7]

joy

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door joy »

http://www.youtube.com/watch?v=dtLHiou7anE

Deze heb ik van een ander forum geplukt.
Ik heb al 2 x gekeken, wat ongelooflijk mooi, wat een schoonheid om God voor de danken.
Het is wel bijna een half uur
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

joy schreef:http://www.youtube.com/watch?v=dtLHiou7anE

Ik heb al 2 x gekeken, wat ongelooflijk mooi, wat een schoonheid om God voor de danken.
Erik Satie was wel een vreemde vogel hoor...
Aangetrokken door de spirituele mengeling van religie, mystiek en cultus, trad hij 1891 toe tot de Orde van de Rozenkruisers (een legendarisch en geheim genootschap dat werd gevormd in de 15e eeuw), waar hij werd aangesteld als huiscomponist en kapelmeester. Omdat hij zijn eigen muzikale smaak onvoldoende kwijt kon, beëindigde hij deze betrekking en stichtte een eigen kerk: "L'Eglise Métropolitaine d'Art de Jésus Conducteur". Hij was zelf het enige lid van deze kerk.
~~Soli Deo Gloria~~
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Tot daarnet de Finale van het Feike Asma Concours bij Johannus in Ede. Wachten is nu op de uitslag.
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 03 sep 2013, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
joy

Bericht door joy »

Hendrikus schreef:

Aangetrokken door de spirituele mengeling van religie, mystiek en cultus, trad hij 1891 toe tot de Orde van de Rozenkruisers (een legendarisch en geheim genootschap dat werd gevormd in de 15e eeuw), waar hij werd aangesteld als huiscomponist en kapelmeester. Omdat hij zijn eigen muzikale smaak onvoldoende kwijt kon, beëindigde hij deze betrekking en stichtte een eigen kerk: "L'Eglise Métropolitaine d'Art de Jésus Conducteur". Hij was zelf het enige lid van deze kerk.
Oh...dat wist ik niet, brrr .....daar moet ik niets van hebben hoor, en eigenlijk ben ik niet zo thuis in klassieke muziek, sorry hiervoor.

Maar het is de film van de natuur waar het mij eigenlijk omgaat, wat een prachtige beelden.
Als ik hem nog eens ga bekijken dan zet ik de muziek zeker uit.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:

Hendrikus, hoe kijk jij eigenlijk aan tegen het al dan niet luisteren van muziek op basis van dit soort kennis? Ik vraag me dat ook vaak af bij bijv. Wagner of Mahler. Maar dan misschien ook wel weer Mozart, etc...?
ejvl

Bericht door ejvl »

Bona Fide schreef:Tot daarnet de Finale van het Feike Asma Concours bij Johannus in Ede. Wachten is nu op de uitslag.
Wat leuk!
Vorig jaar ben ik er nog geweest, bij de voorronde en de finale.
Wat me vooral opviel was het enorm hoge niveau van de leeftijdscategorie 16-19 geloof ik.
Dat zie je nu ook terug aan degene die toen meededen, Annemarie van Woudenberg, Evan Bogerd, Gert van Hoef en wellicht nog meerderen zijn/waren toegelaten tot het conservatorium.
Geen idee eigenlijk hoe het dit jaar is gegaan? Jij weet het vast wel?
Jongere

Bericht door Jongere »

ejvl schreef:
Bona Fide schreef:Tot daarnet de Finale van het Feike Asma Concours bij Johannus in Ede. Wachten is nu op de uitslag.
Wat leuk!
Vorig jaar ben ik er nog geweest, bij de voorronde en de finale.
Wat me vooral opviel was het enorm hoge niveau van de leeftijdscategorie 16-19 geloof ik.
Dat zie je nu ook terug aan degene die toen meededen, Annemarie van Woudenberg, Evan Bogerd, Gert van Hoef en wellicht nog meerderen zijn/waren toegelaten tot het conservatorium.
Geen idee eigenlijk hoe het dit jaar is gegaan? Jij weet het vast wel?
Leuk, ik heb daar een tijd terug (in de beginjaren) ook nog aan mee gedaan. Toen was het niveau nog niet heel erg hoog, al zijn er ook uit die tijd een paar professioneel musicus geworden. Zelf was ik er eigenlijk vooral vanwege de jurykritiek van Klaas-Jan Mulder, die ik altijd erg hoog had staan.
Ik ben er nu lang niet meer geweest, wel leuk om te horen dat het nog steeds bestaat.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

joy schreef:
Hendrikus schreef:

Oh...dat wist ik niet, brrr .....daar moet ik niets van hebben hoor, en eigenlijk ben ik niet zo thuis in klassieke muziek, sorry hiervoor.

Maar het is de film van de natuur waar het mij eigenlijk omgaat, wat een prachtige beelden.
Als ik hem nog eens ga bekijken dan zet ik de muziek zeker uit.
Dat is niet nodig hoor, ook niet-christelijke musici kunnen prachtige muziek maken, zelfs tot eer van God.
En sommige muziek van Satie, zoals de deze Gymnopedies, zijn helemaal zo gek nog niet (minimalistisch).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

ejvl schreef:Geen idee eigenlijk hoe het dit jaar is gegaan? Jij weet het vast wel?
Winnaars dit jaar zijn:
Categorie 1: Hildert Bronkhorst, Categorie 2: Kees van Walsem, Categorie 3: Christian Mussche.
Bron (voor degenen die op FB zitten): https://www.facebook.com/pages/Feike-As ... 5110747589 (gepikt via 1 van de kinderen, want zelf zit ik er niet op; hoop dat de link werkt)
De namen zeggen me verder niets, maar ik moet zeggen dat de deelnemers best wat in hun mars hebben, ja.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bona Fide schreef:
ejvl schreef:Geen idee eigenlijk hoe het dit jaar is gegaan? Jij weet het vast wel?
Winnaars dit jaar zijn:
Categorie 1: Hildert Bronkhorst, Categorie 2: Kees van Walsem, Categorie 3: Christian Mussche.
Bron (voor degenen die op FB zitten): https://www.facebook.com/pages/Feike-As ... 5110747589 (gepikt via 1 van de kinderen, want zelf zit ik er niet op; hoop dat de link werkt)
De namen zeggen me verder niets, maar ik moet zeggen dat de deelnemers best wat in hun mars hebben, ja.
Heb zaterdag een stukje van de voorrondes gevolgd en -naar nu blijkt- ook enkele van de uiteindelijke winnaars gehoord.
Prijzen gaan naar degenen die in hun categorie het beste zijn. Soms zegt een uitslag meer over de rest van de deelnemers dan over de prestatie van de winnaar. Zaterdag zag ik dingen waarbij ik dacht "tjongejonge, heb jij geen les? geen docent die je hier en daar tot de orde roept?" En dat gaat nu met een prijs naar huis...
Bij andere concoursen wordt wel eens besloten om géén eerste prijs toe te kennen, als het niveau van de deelnemers daar aanleiding toe geeft. Maar dat wil men bij Johannus kennelijk niet.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Heb zaterdag een stukje van de voorrondes gevolgd en -naar nu blijkt- ook enkele van de uiteindelijke winnaars gehoord.
Prijzen gaan naar degenen die in hun categorie het beste zijn. Soms zegt een uitslag meer over de rest van de deelnemers dan over de prestatie van de winnaar. Zaterdag zag ik dingen waarbij ik dacht "tjongejonge, heb jij geen les? geen docent die je hier en daar tot de orde roept?" En dat gaat nu met een prijs naar huis...
Bij andere concoursen wordt wel eens besloten om géén eerste prijs toe te kennen, als het niveau van de deelnemers daar aanleiding toe geeft. Maar dat wil men bij Johannus kennelijk niet.
Inderdaad draait het niet altijd om kwaliteit, vorig jaar zag ik dat vooral in de categorie 19-24 uit m'n hoofd gezegd, het niveau was echt niet goed.
Overigens verwacht ik ook niet dat de gemiddelde bezoeker er echt op let, het gaat vooral om het gehoor en minder op de kwaliteit.
Als je een ingewikkeld stuk van Mendelssohn (na 1800) hoorde in de voorronde had ik altijd het idee dat zo iemand minder kans maakte dan dat hij/zij psalm 42 van Asma speelde.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:Bij andere concoursen wordt wel eens besloten om géén eerste prijs toe te kennen, als het niveau van de deelnemers daar aanleiding toe geeft. Maar dat wil men bij Johannus kennelijk niet.
Wat een flut-jury dan, die Everhard Zwart, Peter Eilander en Wybe Kooijmans... Die zijn ook echt geen knip voor hun neus waard.
Hendrikus, val jij buiten de leeftijdscategorie? Zou jammer zijn, anders moet je je zeker opgeven. Dan maken we tenminste nog'es wat mee op dit concours op kwaliatief gebied.
ejvl

Bericht door ejvl »

Samenzang vanuit de ger gem in Gouda.
Zo kan het dus ook, prachtig in cadans niet ritmische samenzang.
http://sietze-devries.magix.net/alle-al ... a/88321417
Upquark

Bericht door Upquark »

Oef, er wordt wel heel erg achter het orgel aangezongen, of zou dat komen door de plek van de microfoon? Wel mooi gespeeld trouwens.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
ejvl

Bericht door ejvl »

Upquark schreef:Oef, er wordt wel heel erg achter het orgel aangezongen, of zou dat komen door de plek van de microfoon? Wel mooi gespeeld trouwens.
Ik vind dat juist erg meevallen in veel gevallen bij niet ritmische samenzang in een gemeente is het juist veel erger dit vind ik een voorbeeld dat het juist goed gaat.
Gesloten