
Ontopic!
Dat licht ik graag toe. Maar niet in gewoon Nederlands... Ik hou van ingewikkelde taal.-DIA- schreef:Hoe zeg je dit in gewoon Nederlands?Herman schreef:De kerk onderscheid zich echt niet van het geheel van de maatschappij waarbij het appel op de emotie een belangrijk onderdeel vormt van de prediking.
Daarom stellen oprechte predikers ook de graag naar de blijvende vruchten van het geloof als controlemiddel op hun eigen appel.
Het appel op de emotie. Ik versta hier onder een krachtige opwekking tot bekering. Bij voorbeeld zoals Paulus speekt: Wij bidden u van Christus' wege: Laat u met God verzoenen. Dat houdt meteen in dat dit alleen door ware geroepen knechten kan worden gezegd. Immers hij spreekt van Christus' wege. Wat ik daarop verder gezegd heb weet ik even niet meer, dat komt dan zo wel aan de orde. De bekering is een werk Gods, en Hij werkt geloof en bekering door het gepredikte Woord, of rechtstreeks door Woord en Geest.Herman schreef: Dat licht ik graag toe. Maar niet in gewoon Nederlands... Ik hou van ingewikkelde taal.
Volgens mij ziet het appel van bekering en geloof op het geheel van de mens. Die mens bestaat uit verstand en wil. Beide zaken zijn het voorwerp van het appel. Namelijk dat het verstand komt tot de goede kennis van God en de wil wordt omgebogen en van een tegenstander van God een vriend wordt. Dat is de klassieke opvatting over bekering die in de reformatorische belijdenisgeschriften verankerd ligt.
Het appel op de emotie is wat anders. Dan wordt gesteld: u zult berouw moeten kennen, want anders komt het niet goed met u. Niet de wil en ook niet het verstand worden aangesproken, maar de mens wordt aangesproken op het wel op niet hebben van de emotie berouw.
Los van de vraag hoe je dat bijbels goed kunt invullen, kan je dus concluderen dat een appel op de emotie van de mens wat anders is dan een appel tot bekering. Dit is reeds door DDD aangegeven.
Overigens is ds. Schot niet de hele gereformeerde gemeente. Er zijn ook dominees die dit probleem niet zien.Jantje schreef:En inderdaad, zie hier de reactie: https://www.rd.nl/kerk-religie/gemengde ... -1.1706552
Ds. Kersten werd niet voor niets de toegang tot het parlement ontzegd en werd het hem verboden journalistiek actief te zijn. Dat zegt voldoende.crossmountain schreef:Het RD commentaar van vandaag staat lijnrecht tegenover ds. A. Schot. Ik vind de opmerking in het commentaar over het onderscheid tussen excuses van een individu en een instituut verhelderend. We weten dat een aantal GG predikanten er ook zo over denken als de RD commentator. Ik proef bij ds. Schot toch wel een beetje wringen in bochten om er voor te zorgen dat bijvoorbeeld ds. Kersten "gespaard" blijft. Terwijl Ds. Sonnevelt daar duidelijk afstand van heeft genomen.
Ik snap dat onbegrijpelijke wel wat minder, ik denk nu aan de wetenschappelijke bijdragen van Dr. W. Fieret en Dr. E.G. Bosma. Deze komen nadrukkelijk genuanceerder voor de dag. Ik ben als GG-er om meerdere redenen blij met de betekenis van Ds. G.H. Kersten voor dit kerkverband en de aanverwante kerkverbanden. Nietemin kan ik het plaatsen dat o.a. jij daar geen begrip voor kunt hebben.Ambtenaar schreef:Ds. Kersten werd niet voor niets de toegang tot het parlement ontzegd en werd het hem verboden journalistiek actief te zijn. Dat zegt voldoende.crossmountain schreef:Het RD commentaar van vandaag staat lijnrecht tegenover ds. A. Schot. Ik vind de opmerking in het commentaar over het onderscheid tussen excuses van een individu en een instituut verhelderend. We weten dat een aantal GG predikanten er ook zo over denken als de RD commentator. Ik proef bij ds. Schot toch wel een beetje wringen in bochten om er voor te zorgen dat bijvoorbeeld ds. Kersten "gespaard" blijft. Terwijl Ds. Sonnevelt daar duidelijk afstand van heeft genomen.
Onbegrijpelijk dat zo iemand nog zoveel betekenis kan hebben binnen een kerkverband.
Iemand die zich antisemitisch heeft uitgelaten mag geen waarde hebben. Je prijst Hitler toch ook niet omdat de nazi's de autobahn hebben aangelegd?pierre27 schreef: Ik snap dat onbegrijpelijke wel wat minder, ik denk nu aan de wetenschappelijke bijdragen van Dr. W. Fieret en Dr. E.G. Bosma. Deze komen nadrukkelijk genuanceerder voor de dag. Ik ben als GG-er om meerdere redenen blij met de betekenis van Ds. G.H. Kersten voor dit kerkverband en de aanverwante kerkverbanden. Nietemin kan ik het plaatsen dat o.a. jij daar geen begrip voor kunt hebben.
Compleet gestoord om die vergelijking te maken.Ambtenaar schreef:Iemand die zich antisemitisch heeft uitgelaten mag geen waarde hebben. Je prijst Hitler toch ook niet omdat de nazi's de autobahn hebben aangelegd?pierre27 schreef: Ik snap dat onbegrijpelijke wel wat minder, ik denk nu aan de wetenschappelijke bijdragen van Dr. W. Fieret en Dr. E.G. Bosma. Deze komen nadrukkelijk genuanceerder voor de dag. Ik ben als GG-er om meerdere redenen blij met de betekenis van Ds. G.H. Kersten voor dit kerkverband en de aanverwante kerkverbanden. Nietemin kan ik het plaatsen dat o.a. jij daar geen begrip voor kunt hebben.