Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Precies. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, als het gaat om de leer. Maar mensen zoals Erasmiaan verheerlijken het zondige aspect eraan, en Forummer richt zich op de bijbelgetrouwe aspecten eraan. Althans, naar mijn mening, Erasmiaan zal dat zelf anders zien.

Dat mensen uit de Gereformeerde Gemeenten vertrekken, komt vaak door mijns inziens zondige heerszucht. Ik kan er uit mijn gemeente zo honderden voorbeelden van noemen, helaas.
Om iets zondigs aan te wijzen: De GG benoemen als enige rechtzinnige kerk, dat is zondig.
(...)
De ontkenning van Mistig m.b.t. de voorgeschiedenis van de GG is natuurlijk bizar.
Ik heb zelf tot nu toe (nog) nooit gehoord uit de mond van een predikant of ouderling dat men zich opwierp als de enige rechtzinnige kerk. Ook dit kan karikaturaal over komen. Een andere zaak is dat er wel degelijk vleugels zijn ontstaan, en dat niet elke predikant met iedereen meekan. Maar dit is voor zover ik weet, nooit officieel door een kerkelijk orgaan of door een ambtsdrager verkondigd. Immers dat zou naar sektarisme rieken, wat we vroeger ook bij de Gereformeerd (vrijgem.) zagen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mistig

Bericht door Mistig »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Precies. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, als het gaat om de leer. Maar mensen zoals Erasmiaan verheerlijken het zondige aspect eraan, en Forummer richt zich op de bijbelgetrouwe aspecten eraan. Althans, naar mijn mening, Erasmiaan zal dat zelf anders zien.

Dat mensen uit de Gereformeerde Gemeenten vertrekken, komt vaak door mijns inziens zondige heerszucht. Ik kan er uit mijn gemeente zo honderden voorbeelden van noemen, helaas.
Om iets zondigs aan te wijzen: De GG benoemen als enige rechtzinnige kerk, dat is zondig.
Verder wil ik de post van Erasmiaan onderschrijven. Hij poogt te staan voor de restanten van de gezonde leer en het is heel kwetsend als dat als die leer als zondig weggezet wordt. Temeer als gekeken wordt wat de plaats van de gezonde leer moet gaan innemen.
De ontkenning van Mistig m.b.t. de voorgeschiedenis van de GG is natuurlijk bizar.
Dat wordt ook niet gezegd. @DDD noemt de GG de enige rechtzinnig fusiekerk. En dat sluit aan bij mijn opmerkingen.
Dat is wat anders dan dat het de enige rechtzinnige kerk zou zijn. Dat is natuurlijk waanzin en ja, ook zondig.

Wat is er precies bizar aan mijn opmerking?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:

Verder wil ik de post van Erasmiaan onderschrijven. Hij poogt te staan voor de restanten van de gezonde leer en het is heel kwetsend als dat als die leer als zondig weggezet wordt. Temeer als gekeken wordt wat de plaats van de gezonde leer moet gaan innemen.
Je leest deze keer slecht, en ik zie dat andere mensen daar al op hebben gewezen. Het zegt wel iets over het onderscheidingsvermogen van jou en van DIA. Ik heb het over een fusiekerk, niet over de enige rechtzinnige kerk. Welke andere fusiekerk is er nog meer rechtzinnig, volgens jou?

Verder heb ik niets gezegd over de leer van Erasmiaan, maar over zijn verheerlijken van zondige aspecten van het kerk-zijn. Kerk-zijn omvat méér dan enkel de leer. Het gaat hier in dit gesprek ook niet of nauwelijks over de leer. Dat is namelijk niet het onderwerp van gesprek deze keer.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nee.

Het gaat alleen maar over onbenullige bijzaken. :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er wordt gevraagd om een tijdelijk slot. Dat is een terechte vraag. Ik wil het echter nog een kans geven. We letten dan op: niet op de persoon; respect voor ambtsdragers/gemeenten en keuzes die gemaakt worden; blijf inhoudelijk; tel tot 10; stel jezelf de vraag of je je posting kan verantwoorden voor God. Veel wijsheid gewenst!
samanthi

Bericht door samanthi »

Even een tip:
Johann Gottfried Walther adviseerde mij om het getypte niet altijd te posten, je kunt het over lezen en dan pas beslissen of je het plaatst, dan heb je het wél geventileerd, maar je komt even tot jezelf voor je het post. (helaas vergeet ik het weleens, maar het gaat wel beter.)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Even een tip:
Johann Gottfried Walther adviseerde mij om het getypte niet altijd te posten, je kunt het over lezen en dan pas beslissen of je het plaatst, dan heb je het wél geventileerd, maar je komt even tot jezelf voor je het post. (helaas vergeet ik het weleens, maar het gaat wel beter.)
Dat is een hele goed tip. En we zouden het onderstaande gebed ook met betrekking tot onze forum postings kunnen bidden.

Zet, HEER, een wacht voor mijne lippen;
Behoed de deuren van mijn mond,
Opdat ik mij, tot genen stond,
Iets onbedachtzaams laat' ontglippen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig

Bericht door Mistig »

samanthi schreef:Even een tip:
Ik heb dat best wel vaak dat ik iets heb getyped en het vervolgens niet plaats.
En ja, het lucht echt op. Goede tip dus!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Mistig schreef:
Vervolgde schreef:

Dat wordt ook niet gezegd. @DDD noemt de GG de enige rechtzinnig fusiekerk. En dat sluit aan bij mijn opmerkingen.
Dat is wat anders dan dat het de enige rechtzinnige kerk zou zijn. Dat is natuurlijk waanzin en ja, ook zondig.

Is een fusiekerk nu kerk of niet? Of is een fusiekerk meer kerk als een andere kerk? Of is een fusiekerk door die fusie ineens geen kerk meer? Als een fusiekerk een kerk is, dan blijft mijn opmerking staan. Overigens is het duidelijk dat de GG in de posting als kerk werden bedoeld uit de toevoeging: als het gaat om de leer.

Je wuift de voorgeschiedenis van de GG weg door te beginnen met: de fusie. Het bizarre aan je opmerking is dat je daarmee de opmerking van Erasmiaan ontloopt. Hij doelde op een heel inhoudelijk gebeuren inzake de leer, met de opmerking: Overigens zou het goed zijn om te bedenken waarom onze voorouders ooit van de Hervormde Kerk zijn afgescheiden en overgegaan zijn tot de GG (of voorlopers). Dat is een spiegelbeeld verhaal met dat van jou.
Dat is een heel wezenlijke kanttekening, waarop van jouw kant een antwoord gegeven zou kunnen worden.
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:
Vervolgde schreef:

Je leest deze keer slecht, en ik zie dat andere mensen daar al op hebben gewezen. Het zegt wel iets over het onderscheidingsvermogen van jou en van DIA. Ik heb het over een fusiekerk, niet over de enige rechtzinnige kerk. Welke andere fusiekerk is er nog meer rechtzinnig, volgens jou?

Verder heb ik niets gezegd over de leer van Erasmiaan, maar over zijn verheerlijken van zondige aspecten van het kerk-zijn. Kerk-zijn omvat méér dan enkel de leer. Het gaat hier in dit gesprek ook niet of nauwelijks over de leer. Dat is namelijk niet het onderwerp van gesprek deze keer.
Ik zal geven het bericht van Ad niet op de gehele post ingaan, hoewel het voelt als knevelarij. En dat is dan heel voorzichtig gezegd.

Wat betreft het woord fusiekerk verwijs ik je naar mijn voorgaande reactie richting Mistig.

Uiteraard heb je niks gezegd over de leer van Erasmiaan. Je hebt iets gezegd over de leer van de GG. Namelijk dat die rechtzinnig is. Erg fijn dat je dat schrijft over het gehele kerkverband.
Dan volgt de zin die wij mogelijk verschillend interpreteren. Maar mensen zoals Erasmiaan verheerlijken het zondige aspect eraan, en Forummer richt zich op de bijbelgetrouwe aspecten eraan.
Erasmiaan heeft het in zijn posting over de preken en de predikanten. Voor mij slaat het aspect in jouw zin dan duidelijk terug op de leer en niet op het kerk-zijn. Dit lijkt me ook te worden bevestigd door jouw opmerking dat Forummer zich richt op de bijbelgetrouwe aspecten. Ook hij heeft het in zijn posting over de preek. Kortom het gaat weldegelijk over de leer.
Gelet op het verzoek om voorzichtig te zijn zal ik daar nu niet op ingaan.
Valcke

Bericht door Valcke »

De OGGiN is overigens ook een fusiekerk (fusie 1948 van twee bestaande verbanden).
Verder is de GG wel ooit ontstaan uit een fusie (1907), maar is daar in 1953 een scheuring op gevolgd.
Het begrip 'fusiekerk' vind ik nogal 'diffuus' en weinigzeggend.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 okt 2020, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Valcke schreef:De OGGiN is overigens ook een fusiekerk (fusie 1948 van twee bestaande verbanden).
Terechte opmerking.
Valcke schreef:Verder is de GG wel ooit ontstaan uit een fusie, maar is daar in 1953 een scheuring op gevolgd.
Dat is inderdaad correct. Echter zijn de GG daar niet door ontstaan, maar de GGiN, die dus geen fusiekerk genoemd kan worden.

In de OGGiN hebben zich ook afscheidingen voorgedaan (denk aan de afscheiding van de gemeenten rond Ds. A.P. van der Meer, Bolnes en St Philipsland).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:...die dus geen fusiekerk genoemd kan worden.
Wat voor waarde heeft het begrip 'fusiekerk'?
J.C. Philpot

Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:...die dus geen fusiekerk genoemd kan worden.
Wat voor waarde heeft het begrip 'fusiekerk'?
Voor mij persoonlijk niet zo veel.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
Mistig schreef:
Vervolgde schreef:

Is een fusiekerk nu kerk of niet? Of is een fusiekerk meer kerk als een andere kerk? Of is een fusiekerk door die fusie ineens geen kerk meer? Als een fusiekerk een kerk is, dan blijft mijn opmerking staan. Overigens is het duidelijk dat de GG in de posting als kerk werden bedoeld uit de toevoeging: als het gaat om de leer.

Je wuift de voorgeschiedenis van de GG weg door te beginnen met: de fusie. Het bizarre aan je opmerking is dat je daarmee de opmerking van Erasmiaan ontloopt. Hij doelde op een heel inhoudelijk gebeuren inzake de leer, met de opmerking: Overigens zou het goed zijn om te bedenken waarom onze voorouders ooit van de Hervormde Kerk zijn afgescheiden en overgegaan zijn tot de GG (of voorlopers). Dat is een spiegelbeeld verhaal met dat van jou.
Dat is een heel wezenlijke kanttekening, waarop van jouw kant een antwoord gegeven zou kunnen worden.
Een fusiekerk is in ieder geval niet in zonden geboren. Een kerk die het rechtstreekse gevolg is van een afscheiding, wel. Dus daar is een belangrijk verschil tussen, inderdaad. En dat er daaraan voorafgaand ook zondige afsplitsingen zijn geweest, zou kunnen, al zou ik de Afscheiding zeker niet zo typeren.

En verder blijft jouw opmerking helemaal niet staan, omdat je namelijk reageert op een niet uitgesproken stelling met een andere stelling die helemaal niet ter discussie staat.

De meeste voorouders zijn overgegaan naar de GG in de jaren dat daar een rijke evangelieprediking was. Precies de reden waarom veel mensen nu weer vertrekken, maar dan andersom. Dat is niet heel ingewikkeld.
Plaats reactie