Wel als je hervormd denkt. De eerlijke conclusie van een gereformeerde bondspredikant was: "Als je denkt vanuit de klassiek gereformeerde uitleg van Gods Woord en staat in de lijn van de Afscheiding, dan kan je in de CGK nu niet anders kiezen dan met Rijnsburg meegaan." Nee, dat zou niet zíjn keuze zijn, want: 'blijven totdat je eruit gezet worden', enzo.
Christelijke Gereformeerde Kerken
-
Groepscirkel
Re: Christelijke Gereformeerde Kerken
-
Refojongere
Nou, ik zou de oorzaak van de crisis daar niet zoeken.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 11:49 Als Rijnsburg dezelfde houding had gehad t.o.v. de CGK als ds. Vroegindeweij t.o.v. de Hervormde kerk van die tijd, dan hadden we nu niet in deze crisis gezeten.
Ds Vroegindewey schrijft in het „Geref. Weekblad":
"De Herv. kerk is een planting Gods en haar belijdenis is door het bloed aer martelaren bezegeld. En van die belijdenis wijkt men steeds meer af. Men heeft thans het Woord Gods tot een menselijk boek gemaakt. Men spreekt van de H. Geest, maar leent het oor aan de tijd geest. We kunnen hieruit niet anders verwachten dan doorgaand verval. Het verlangen om de vrouw in de ambten toe te laten is niet gekomen uit de kringen van hen, die de Heere vrezen, Het trouwe kerkvolk zal thans in een hoek gedreven worden. misschien wel de kerk uitgedreven. Naast een jammerlijke beslissing, acht ds. Vroegindeweij het ook een onschriftuulijke en een onkerkelijke beslissing."
nee, want het besluit wordt niet nageleefd en daarop zijn geen concequenties.
Als de tucht niet recht gehandhaafd wordt omschrijft de NGB dat als een valse kerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Refojongere
Oef. Daar zou ik in een apart topic op door willen gaan. Dat is niet in lijn van Calvijn. Die kent maar twee kenmerken.
-
Refojongere
Voor de Rijnsburgers goed om Lukas 12:58 te bedenken. Matthew Henry:
Verstandige lieden laten hun twistgedingen niet tot het uiterste komen, maar trachten ze intijds bij te leggen.
En straks:
Als gij heengaat met uw wederpartij voor de overheid waarop een beroep gedaan is en gij weet dat hij het voordeel over u heeft (...) dan weet gij dat het de voorzichtigste weg is in der minne met hem te schikken.
Hopelijk staat Hoogeveen hier ook zo in.
Verstandige lieden laten hun twistgedingen niet tot het uiterste komen, maar trachten ze intijds bij te leggen.
En straks:
Als gij heengaat met uw wederpartij voor de overheid waarop een beroep gedaan is en gij weet dat hij het voordeel over u heeft (...) dan weet gij dat het de voorzichtigste weg is in der minne met hem te schikken.
Hopelijk staat Hoogeveen hier ook zo in.
Calvijn is geen belijdenisgeschrift.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 13:15Oef. Daar zou ik in een apart topic op door willen gaan. Dat is niet in lijn van Calvijn. Die kent maar twee kenmerken.
Dit zegt NGB artikel 29
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze:
zo de Kerk de reine predikatie des evangelies oefent; c
indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, d
gelijk ze Christus ingesteld heeft;
zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. e
Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, f
verwerpende alle dingen, die daar tegen zijn, g
houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. h
Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen,
en het komt niemand toe, zich daarvan te scheiden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Evangelist
Sorry, maar hoe zou ik dat moeten weten? Als je het zo graag wil weten, stuur een mail naar info@cgkblijven.nlMidMid schreef: ↑Vandaag, 12:29 Even een heel andere vraag aan @huisman of @evangelist.
Weten jullie wat de reden is dat de Classis-in-opbouw Noord geen verslag kent? Niet in de Wekker (wat mij betreft ook niet de plek) maar ook niet op https://www.cgkblijven.nl/kerkelijke-vergaderingen.
En uiteraard horen dat soort verslagen wel in De Wekker. Dat is immers het landelijke blad voor 181 Christelijke Gereformeerde Kerken.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Nee, had volstaan - zonder verdere irritatie.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:49Sorry, maar hoe zou ik dat moeten weten? Als je het zo graag wil weten, stuur een mail naar info@cgkblijven.nlMidMid schreef: ↑Vandaag, 12:29 Even een heel andere vraag aan @huisman of @evangelist.
Weten jullie wat de reden is dat de Classis-in-opbouw Noord geen verslag kent? Niet in de Wekker (wat mij betreft ook niet de plek) maar ook niet op https://www.cgkblijven.nl/kerkelijke-vergaderingen.
En uiteraard horen dat soort verslagen wel in De Wekker. Dat is immers het landelijke blad voor 181 Christelijke Gereformeerde Kerken.
Toch helemaal geen gekke gedachte dat jullie van degenen hier het meest dicht bij het Rijnsburg c.s. vuur zitten?
-
Middenrefo
Dat argument klopt niet. Huisman heeft hier uitgelegd dat hij uit de CGK zou stappen als er ruimte zou komen in de CGK voor v&a. En mijn indruk is dat het merendeel van Rijnsburg er zo over denkt.
Je zult zien dat als er op de GS van Hoogeveen ook maar enige ruimte komt voor v&a of er een soort gedoogconstructie ontstaat, er waarnemers zullen zijn die alsnog de stap naar Rijnsburg zetten. Daarom geloof ik ook niet zo in het argument van de vierslag, want als er een synodebesluit zou komen dat ze principieel niet kunnen dragen dan is uittreden of afscheiden de enige optie.
-
Middenrefo
Vooropgesteld; ik weet de reden niet. Wel heb ik begrepen dat de nieuw ontstane gemeente in Groningen nu twijfelt over aansluiten bij Rijnsburg, vanwege het 'evangelische' karakter dat ze willen handhaven.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:06Nee, had volstaan - zonder verdere irritatie.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:49Sorry, maar hoe zou ik dat moeten weten? Als je het zo graag wil weten, stuur een mail naar info@cgkblijven.nlMidMid schreef: ↑Vandaag, 12:29 Even een heel andere vraag aan @huisman of @evangelist.
Toch helemaal geen gekke gedachte dat jullie van degenen hier het meest dicht bij het Rijnsburg c.s. vuur zitten?
De classis Groningen heeft de splitsing inmiddels aanvaard. De rest van mijn wetenschap bewaar ik voor intimiMiddenrefo schreef: ↑Vandaag, 16:31Vooropgesteld; ik weet de reden niet. Wel heb ik begrepen dat de nieuw ontstane gemeente in Groningen nu twijfelt over aansluiten bij Rijnsburg, vanwege het 'evangelische' karakter dat ze willen handhaven.MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:06Nee, had volstaan - zonder verdere irritatie.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:49Sorry, maar hoe zou ik dat moeten weten? Als je het zo graag wil weten, stuur een mail naar info@cgkblijven.nlMidMid schreef: ↑Vandaag, 12:29 Even een heel andere vraag aan @huisman of @evangelist.
(En dat zijn juliie niet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Verwarrende redenering. Juist het gehoorzamen aan de vierslag brengt met zich mee dat bij veranderende besluiten zodra die vast en bondig zijn( dan veranderd namelijk het vierde element van de vierslag) en je die niet kunt dragen gaat vertrekken. Blijven betekent dan immers besluiten aanvaarden die tegen het helder spreken van de Schrift ingaan.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 16:19Dat argument klopt niet. Huisman heeft hier uitgelegd dat hij uit de CGK zou stappen als er ruimte zou komen in de CGK voor v&a. En mijn indruk is dat het merendeel van Rijnsburg er zo over denkt.
Je zult zien dat als er op de GS van Hoogeveen ook maar enige ruimte komt voor v&a of er een soort gedoogconstructie ontstaat, er waarnemers zullen zijn die alsnog de stap naar Rijnsburg zetten. Daarom geloof ik ook niet zo in het argument van de vierslag, want als er een synodebesluit zou komen dat ze principieel niet kunnen dragen dan is uittreden of afscheiden de enige optie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maar vast en bondig is toch echt iets anders dan van 'Meden en Perzen'.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:55Verwarrende redenering. Juist het gehoorzamen aan de vierslag brengt met zich mee dat bij veranderende besluiten zodra die vast en bondig zijn( dan veranderd namelijk het vierde element van de vierslag) en je die niet kunt dragen gaat vertrekken. Blijven betekent dan immers besluiten aanvaarden die tegen het helder spreken van de Schrift ingaan.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 16:19Dat argument klopt niet. Huisman heeft hier uitgelegd dat hij uit de CGK zou stappen als er ruimte zou komen in de CGK voor v&a. En mijn indruk is dat het merendeel van Rijnsburg er zo over denkt.
Stel dat na de bespreking hermeneutiek ed. de conclusie wordt getrokken dat de andere (minderheids)lezing weliswaar met vragen omgeven blijft, maar wel degelijk opkomt vanuit de Schrift en zich beweegt binnen een Gereformeerd Schriftbeschouwen - dan ontstaat er legitiem ruimte voor een lossere omgang met vrouw en ambt.
Je kunt heel vaak roepen, schrijven e.d. dat de Schrift op dit punt helder is. Maar daar bestaat juist twijfel over. En nee, die twijfel kom je echt niet alleen tegen binnen één bepaald deel van de kerken, maar breed door het hele Nederlandse kerklandschap heen.
De Schrift is op dit punt kraakhelder. Heeft de kerk ook altijd gevonden tot ongeveer de zestiger/zeventiger jaren van de vorige eeuw.MidMid schreef: ↑Vandaag, 17:04Maar vast en bondig is toch echt iets anders dan van 'Meden en Perzen'.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:55Verwarrende redenering. Juist het gehoorzamen aan de vierslag brengt met zich mee dat bij veranderende besluiten zodra die vast en bondig zijn( dan veranderd namelijk het vierde element van de vierslag) en je die niet kunt dragen gaat vertrekken. Blijven betekent dan immers besluiten aanvaarden die tegen het helder spreken van de Schrift ingaan.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 16:19Dat argument klopt niet. Huisman heeft hier uitgelegd dat hij uit de CGK zou stappen als er ruimte zou komen in de CGK voor v&a. En mijn indruk is dat het merendeel van Rijnsburg er zo over denkt.
Stel dat na de bespreking hermeneutiek ed. de conclusie wordt getrokken dat de andere (minderheids)lezing weliswaar met vragen omgeven blijft, maar wel degelijk opkomt vanuit de Schrift en zich beweegt binnen een Gereformeerd Schriftbeschouwen - dan ontstaat er legitiem ruimte voor een lossere omgang met vrouw en ambt.
Je kunt heel vaak roepen, schrijven e.d. dat de Schrift op dit punt helder is. Maar daar bestaat juist twijfel over. En nee, die twijfel kom je echt niet alleen tegen binnen één bepaald deel van de kerken, maar breed door het hele Nederlandse kerklandschap heen.
De toenmalige ontwikkelingen in onze seculiere maatschappij heeft het heldere spreken van de Schrift mistig gemaakt. Dit wordt trouwens ook benoemd in het minderheidsrapport. Dat door de veranderende rol van de vrouw in de maatschappij de kerk moet meegaan. Ze zeggen het wat netter maar hier komt het op neer.
Zullen we de rotonde van de slaven parallel weer opdraaien?huisman schreef: ↑Vandaag, 17:22De Schrift is op dit punt kraakhelder. Heeft de kerk ook altijd gevonden tot ongeveer de zestiger/zeventiger jaren van de vorige eeuw.MidMid schreef: ↑Vandaag, 17:04Maar vast en bondig is toch echt iets anders dan van 'Meden en Perzen'.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:55Verwarrende redenering. Juist het gehoorzamen aan de vierslag brengt met zich mee dat bij veranderende besluiten zodra die vast en bondig zijn( dan veranderd namelijk het vierde element van de vierslag) en je die niet kunt dragen gaat vertrekken. Blijven betekent dan immers besluiten aanvaarden die tegen het helder spreken van de Schrift ingaan.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 16:19
Dat argument klopt niet. Huisman heeft hier uitgelegd dat hij uit de CGK zou stappen als er ruimte zou komen in de CGK voor v&a. En mijn indruk is dat het merendeel van Rijnsburg er zo over denkt.
De toenmalige ontwikkelingen in onze seculiere maatschappij heeft het heldere spreken van de Schrift mistig gemaakt. Dit wordt trouwens ook benoemd in het minderheidsrapport. Dat door de veranderende rol van de vrouw in de maatschappij de kerk moet meegaan. Ze zeggen het wat netter maar hier komt het op neer.
Ik meen overigens dat je met je stellingname veel verdergaat dan het synodale spreken. Daar was nog de nuance van het 'niet verabsoluteren van het standpunt'. 'k Vind het een gevaarlijke stellingname. En overigens ook niet passend bij het besef 'ten dele te kennen'.