COVID-19

Wim Anker

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Nee, om twee redenen.

Voor mensen boven de 80 geldt die 97 procent toch niet? Daarom is groepsimmuniteit belangrijk (al blijkt die er niet te kunnen zijn).

Daarnaast reken je het percentage over het verkeerde getal. De percentages gaan beide over dezelfde populatie, dus je kunt niet een percentage van een percentage nemen. Dan klopt er niets meer van.
Dat is maar de vraag, t.o.v. welke referentie geld deze 97%. ik ga er, terecht, vanuit dat dit is t.o.v. niet vaccineren.

ik heb er niet zoveel zin in om het allemaal door te rekenen maar dat er nogal misleid wordt lijkt me duidelijk.
Zeker, zoals door mensen die zonder onderbouwing stevige oversterfte claimen onder jongeren in verschillende landen.
Tja, de media doet ons nu al geloven dat de aankomende griepvariant als bijwerking hartproblemen heeft. En dat er oversterfte is onder jongeren blijkt uit elk staatje (Ook cbs rapporteert oversterfte <70).
Parsifal schreef:Verder zegt een enkel percentage voor iets wat sterk van leeftijd en tijd sinds vaccinatie afhangt niet zoveel.
Inderdaad. En dat betekent dat NPO, nu.nl etc. nepnieuws verspreiden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat blijkt helemaal niet uit elk staatje. Ik heb al verschillende keren links gedeeld waaruit blijkt dat deze stelling onzin is. Jij hebt nog nooit enig bewijs hiervoor aangevoerd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Nee, om twee redenen.

Voor mensen boven de 80 geldt die 97 procent toch niet? Daarom is groepsimmuniteit belangrijk (al blijkt die er niet te kunnen zijn).

Daarnaast reken je het percentage over het verkeerde getal. De percentages gaan beide over dezelfde populatie, dus je kunt niet een percentage van een percentage nemen. Dan klopt er niets meer van.
Dat is maar de vraag, t.o.v. welke referentie geld deze 97%. ik ga er, terecht, vanuit dat dit is t.o.v. niet vaccineren.

ik heb er niet zoveel zin in om het allemaal door te rekenen maar dat er nogal misleid wordt lijkt me duidelijk.
Zeker, zoals door mensen die zonder onderbouwing stevige oversterfte claimen onder jongeren in verschillende landen.
Tja, de media doet ons nu al geloven dat de aankomende griepvariant als bijwerking hartproblemen heeft. En dat er oversterfte is onder jongeren blijkt uit elk staatje (Ook cbs rapporteert oversterfte <70).
Parsifal schreef:Verder zegt een enkel percentage voor iets wat sterk van leeftijd en tijd sinds vaccinatie afhangt niet zoveel.
Inderdaad. En dat betekent dat NPO, nu.nl etc. nepnieuws verspreiden.
<70 is een vrij originele interpretatie van jongeren. Maar direct toegegeven: Nederland is slecht in oversterfte verklaren door Coronasterfgevallen, ook vorig jaar al. De meest voor de hand liggende verklaring is dat Nederland veel Coronasterfgevallen mist. Om dit te controleren zou je kunnen kijken naar oversterfte in landen waar veel gevaccineerd wordt maar weinig Corona is rondgegaan (Noorwegen en Denemarken bijvoorbeeld of Nieuw Zeeland) valt verder de oversterfte in leeftijdsgroepen samen met de tijd waarin deze leeftijdsgroep voor vaccinatie ging? Ik zie het niet in de cijfers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje

Bericht door Adje »

Wim Anker schreef:
Tja, de media doet ons nu al geloven dat de aankomende griepvariant als bijwerking hartproblemen heeft.
Dat is toch al tig jaar bekend, dat griep hartproblemen kan veroorzaken?
Bij de aankomende griepvariant zou dat dus ook zomaar kunnen gebeuren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat blijkt helemaal niet uit elk staatje. Ik heb al verschillende keren links gedeeld waaruit blijkt dat deze stelling onzin is. Jij hebt nog nooit enig bewijs hiervoor aangevoerd.
ff serieus @DDD, heb jij enkel beta vakken in de onderbouw gehad?
Charles

Bericht door Charles »

Even een korte vraag: morgen heb ik van het werk een bijeenkomst in een horeca locatie. QR code vereist dus. Ik wil me vandaag gratis laten testen en dan qr code op papier hebben.

Zit te Googelen maar kom er niet uit via welke site ik dit moet regelen. Ik kom op https://www.testenvoortoegang.org/ maar kom er niet achter of de locaties in mijn buurt gratis testen zijn.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

- Afspraak maken via Testen voor Toegang, je bent wel wat laat dus hoop voor je dat er nog plek is in de buurt.
- Via https://coronacheck.nl/nl/print/ kun je de uitslag laten printen.

Is vrij simpel allemaal hoor.
Charles

Bericht door Charles »

Dank! Via die site kwam ik bij diverse testlocaties uit in de buurt. Maar dat waren weer andere locaties dan dat ik afgelopen zomer een test voor Frankrijk heb laten doen. Iig is er plek zat dus zal een afspraak maken. En ter plekke nog even vragen of het gratis is.

Ik ben niet laat omdat onzeker was of ze het door zouden laten gaan. Zojuist gehoord dat men de dag toch door laat gaan.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Als je boekt via Testen voor Toegang, je ID-kaart en de scancode meeneemt die je daarna via je mail ontvangt meeneemt is de test sowieso gratis!
parsifal

Bericht door parsifal »

https://twitter.com/ONS/status/1455105074619985920?s=20
Ik moet er nog verder naar kijken. Maar het komt uit Engeland, waar ze voorzichtiger zijn met vaccinatie dan in Nederland.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Charles

Bericht door Charles »

Erskinees schreef:Als je boekt via Testen voor Toegang, je ID-kaart en de scancode meeneemt die je daarna via je mail ontvangt meeneemt is de test sowieso gratis!
Aha, want als ik de dichtstbijzijnde locatie die ik gekozen heb vervolgens Google dan blijkt dat commercieel te zijn en 35 euro te kosten.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Charles schreef:
Erskinees schreef:Als je boekt via Testen voor Toegang, je ID-kaart en de scancode meeneemt die je daarna via je mail ontvangt meeneemt is de test sowieso gratis!
Aha, want als ik de dichtstbijzijnde locatie die ik gekozen heb vervolgens Google dan blijkt dat commercieel te zijn en 35 euro te kosten.
Ja, heel verwarrend allemaal. Want als je het via rijksoverheid.nl doet, dan weer niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

in het RD van 4 november j.l. de volgende quote:

"Dat vaccinatie ouderen wel degelijk beschermt, laten de relatieve cijfers zien. Zo moesten er in oktober vijf per 100.000 ongevaccineerde 70-plussers worden opgenomen, tegenover 0,8 per 100.000 gevaccineerde 70-plussers."
https://www.rd.nl/artikel/949472-waarom ... ie-hoog-is

Laten we eens een eenvoudige rekensom doen. In oktober zijn er 2527 mensen in het ziekenhuis opgenomen blijkens deze dataset: https://data.rivm.nl/meta/srv/dut/catal ... 3ef27a899f
Deze set geeft geen leeftijdsverdeling, dus ik ga even uit van het percentage 21,8 en 19,6 = 41,4 % is boven de 70, gehaald van onderstaande link:
https://www2.deloitte.com/content/dam/D ... raphic.pdf

Als we dan meenemen dat 40% is gevaccineerd in oktober (dat zijn zo'n beetje de laatste cijfers) dan zijn er 2527 * 0,414 * 0,4 = 420 gevaccineerde 70 plussers in het ziekenhuis opgenomen geweest in oktober.

Het RD meld, in dit artkel, 0,8 opname per 100.000 gevaccineerde 70 plussers in oktober. Dit betekent dan, als dit waar is, dat er in NL 420 / 0,8 * 100.000 = 52.561.600 = 52 miljoen gevaccineerde 70 plussers rondlopen.

ik laat me graag in de cijfers corrigeren overigens.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:in het RD van 4 november j.l. de volgende quote:

"Dat vaccinatie ouderen wel degelijk beschermt, laten de relatieve cijfers zien. Zo moesten er in oktober vijf per 100.000 ongevaccineerde 70-plussers worden opgenomen, tegenover 0,8 per 100.000 gevaccineerde 70-plussers."

Laten we eens een eenvoudige rekensom doen. In oktober zijn er 2527 mensen in het ziekenhuis opgenomen blijkens deze dataset: https://data.rivm.nl/meta/srv/dut/catal ... 3ef27a899f
Deze set geeft geen leeftijdsverdeling, dus ik ga even uit van het percentage 21,8 en 19,6 = 41,4 % is boven de 70, gehaald van onderstaande link:

Als we dan meenemen dat 40% is gevaccineerd in oktober (dat zijn zo'n beetje de laatste cijfers) dan zijn er 2527 * 0,414 * 0,4 = 420 gevaccineerde 70 plussers in het ziekenhuis opgenomen geweest in oktober.

Het RD meld, in dit artkel, 0,8 opname per 100.000 gevaccineerde 70 plussers in oktober. Dit betekent dan, als dit waar is, dat er in NL 420 / 0,8 * 100.000 = 52.561.600 = 52 miljoen gevaccineerde 70 plussers rondlopen.

Ik gok dat er een fout zit in de RD raportage. 8 per miljoen lijkt me echt veel te weinig. Is dit acht per miljoen over de hele maand of acht per miljoen per dag? Gaat het echt over ziekenhuisopnames of IC opnames. Foute (of heel slordige) rapportage lijkt me.
TSD

Bericht door TSD »

Wim Anker schreef:in het RD van 4 november j.l. de volgende quote:

Klopt, die 0,8 per 100.000 kan gewoon niet kloppen als tegelijkertijd meer dan 40% van de opnames gevaccineerd is (en dat is het geval volgens de officiële data van het RIVM. Heb jou cijfers even gecheckt via Stichting-Nice, komt ongeveer op hetzelfde uit.

Dus die 0,8 klopt niet. Wel is het zo dat met 40% gevaccineerd en 60% niet-gevaccineerd (en een vaccinatiegraad bij 70+ van ongeveer 90%) het dus betekent dat er wel degelijk een significant vaccinatie-effect nog steeds is. Immers, bij evenveel 'risico' zou je verwachten dat de verhouding in het ziekenhuis dan ook 90-10 is.

Dus ja, dan kom je als je dat doorrekend nog steeds uit op een verhouding 90-10.

Als je de 5 per 100 op dezelfde manier doorrekend voor niet-gevaccineerden kom je namelijk om nog veel gekkere getallen uit die ook niet kloppen (580 / 5 * 100.000 = 11,6 miljoen niet gevaccineerde 70+, met een vaccinatiegraad van 90% zouden we dan 116 miljoen 70 plussers hebben...). Het lijkt erop dat dit niet de cijfers van heel oktober zijn, terwijl juist in de laatste 10 dagen van oktober veruit de meeste opnames zijn geweest.
Plaats reactie