Dorsvloer vol confetti

Erasmiaan

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:
Erasmiaan schreef:
BJD schreef:Ik begrijp ook helemaal dat sommige zo denken. Dat is niet hun schuld maar de onze..
Hoé denken? Ik wilde wel dat iedereen bezet was met de ernst van dood en eeuwigheid.
Als ze altijd dat ach en wee verhaal hebben moeten aanhoren. Zonder dat juist de andere zijde benadrukt wordt.
Welke zijde? Dat het wel meevalt als ze onbekeerd sterven?
refo

Bericht door refo »

Het gaat in het Christendom helemaal niet over 'bezet zijn met ernst van dood en eeuwigheid'. Want zo gauw we elkaar feliciteren met 'dat wordt onder ons tenminste nog gehoord' (elders niet) dan zijn we tevreden over onszelf.
En de échte boodschap is vervlogen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Dat ik teleurgesteld ben dat hier op refoforum een link naar een recensie wordt neergezet, die eigenlijk helemaal geen recensie is, maar een stukje relativerende afrekening met het christelijk geloof.
Wanneer is iets dan wel een recensie?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Dat ik teleurgesteld ben dat hier op refoforum een link naar een recensie wordt neergezet, die eigenlijk helemaal geen recensie is, maar een stukje relativerende afrekening met het christelijk geloof.
Wanneer is iets dan wel een recensie?
Een recensie is niet iets om je mening over het onderwerp van het boek door te geven maar om je mening over het boek weer te geven.
BJD

Bericht door BJD »

Erasmiaan schreef:
BJD schreef:
Erasmiaan schreef:
BJD schreef:Ik begrijp ook helemaal dat sommige zo denken. Dat is niet hun schuld maar de onze..
Hoé denken? Ik wilde wel dat iedereen bezet was met de ernst van dood en eeuwigheid.
Als ze altijd dat ach en wee verhaal hebben moeten aanhoren. Zonder dat juist de andere zijde benadrukt wordt.
Welke zijde? Dat het wel meevalt als ze onbekeerd sterven?
Dit is geen vraag/ antwoord spelletje. Als je die andere kant niet begrijpt vraag ik me af of jij je wel eens afvraagd waarom zo makkelijk jongelui de kerk/het Woord verlaten.
artistiek

Bericht door artistiek »

BJD schreef: Dit is geen vraag/ antwoord spelletje. Als je die andere kant niet begrijpt vraag ik me af of jij je wel eens afvraagd waarom zo makkelijk jongelui de kerk/het Woord verlaten.
Niet omdat er een eerlijke prediking is, wel omdat die eerlijke prediking thuis afgekraakt en bespot wordt...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:Dit is geen vraag/ antwoord spelletje. Als je die andere kant niet begrijpt vraag ik me af of jij je wel eens afvraagd waarom zo makkelijk jongelui de kerk/het Woord verlaten.
Als jij niet aangeeft wat jij onder 'de andere kant' verstaat blijf ik gokken wat je bedoelt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Een recensie is niet iets om je mening over het onderwerp van het boek door te geven maar om je mening over het boek weer te geven.
Ik ben zo vrij om het hiermee oneens te zijn. Als recensent heb je alle vrijheid om ook iets te vinden over het onderwerp van dat wat je bespreekt. Sterker nog, je ontkomt er vaak niet eens aan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

artistiek schreef:
BJD schreef: Dit is geen vraag/ antwoord spelletje. Als je die andere kant niet begrijpt vraag ik me af of jij je wel eens afvraagd waarom zo makkelijk jongelui de kerk/het Woord verlaten.
Niet omdat er een eerlijke prediking is, wel omdat die eerlijke prediking thuis afgekraakt en bespot wordt...
:quoi
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
BJD schreef:Dit is geen vraag/ antwoord spelletje. Als je die andere kant niet begrijpt vraag ik me af of jij je wel eens afvraagd waarom zo makkelijk jongelui de kerk/het Woord verlaten.
Als jij niet aangeeft wat jij onder 'de andere kant' verstaat blijf ik gokken wat je bedoelt.
Dat is toch wel op te maken uit BJD's woorden? In plaats van jongeren altijd maar te waarschuwen ('ach en wee') voor de gevolgen van niet-geloven, kun je ze veel beter wijzen op hoe heerlijk het is om wel te geloven. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn. Dat klinkt misschien een beetje banaal in dit verband, maar ik ben ervan overtuigd dat jaloers maken meer werkt dan angst aanpraten.
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat is toch wel op te maken uit BJD's woorden? In plaats van jongeren altijd maar te waarschuwen ('ach en wee') voor de gevolgen van niet-geloven, kun je ze veel beter wijzen op hoe heerlijk het is om wel te geloven. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn. Dat klinkt misschien een beetje banaal in dit verband, maar ik ben ervan overtuigd dat jaloers maken meer werkt dan angst aanpraten.
Angst aanpraten werkt alleen maar écht, als pappa en mamma (en anderen in de omgeving) ook écht bang zijn. En dat schort er vaak aan. Want welk getuigenis gaat er uit van een gruwelijk beeld van de hel schetsen, als het in het dagelijkse leven draait om het hier en nu, geld en goed, en niet om die eeuwigheid die misschien morgen wel is?

Ik geloof dat je niet moet kiezen tussen waarschuwen en voorleven. Beiden zijn harteloos. Waarschuwen zonder zelf te geloven, is vanuit de luie stoel roepen dat het huis in de brand staat, terwijl je zelf verder gaat met je krantje lezen: ongeloofwaardig. Ook de zware variant daarvan: Door een huis lopen wat onbewoonbaar verklaard is, al hoofdschuddend over de gammele toestand, en klagend wat er van dat huis geworden is, al zuchtend dat het ieder moment kan instorten: het is ook ongeloofwaardig, want wie werkelijk vreest dat een huis op instorten staat, vlucht eruit. En voorleven, vanuit een waar geloof, zonder te waarschuwen is harteloos, het gaat om een ziel voor de eeuwigheid! Beide aspecten moeten aanwezig zijn. Enerzijds het levende getuigenis (vanuit bevindelijke kennis daarvan) dat onze God zo enorm goed is. Maar anderzijds ook de waarschuwing, dat het leven zonder die God zo leeg, oppervlakkig, en ongelukkig is, en dat er straks een gruwelijke toekomst wacht voor hen die Zijn genade afwijzen.
refo

Bericht door refo »

Waarschuwen is populair geworden in orthodoxe kringen. Maar waarschuwen zonder oplossing werkt ook niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Waarschuwen is populair geworden in orthodoxe kringen. Maar waarschuwen zonder oplossing werkt ook niet.
Nee, dat werkt niet.
Hoe zou dat toch komen?
Wat denk je?

Zonder oplossing...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
refo schreef:Waarschuwen is populair geworden in orthodoxe kringen. Maar waarschuwen zonder oplossing werkt ook niet.
Nee, dat werkt niet.
Hoe zou dat toch komen?
Wat denk je?

Zonder oplossing...
Waarom het niet werkt, is eenvoudig: Door een huis lopen wat onbewoonbaar verklaard is, al hoofdschuddend over de gammele toestand, en klagend wat er van dat huis geworden is, al mopperend dat de meeste brandveiligheids-inspectoren van tegenwoordig er allemaal maar veel te licht over denken, al zuchtend dat het ieder moment kan instorten: het is ook ongeloofwaardig, want wie werkelijk vreest dat een huis op instorten staat, vlucht eruit.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
Nee, dat werkt niet.
Hoe zou dat toch komen?
Wat denk je?

Zonder oplossing...
Waarom het niet werkt, is eenvoudig: Door een huis lopen wat onbewoonbaar verklaard is, al hoofdschuddend over de gammele toestand, en klagend wat er van dat huis geworden is, al mopperend dat de meeste brandveiligheids-inspectoren van tegenwoordig er allemaal maar veel te licht over denken, al zuchtend dat het ieder moment kan instorten: het is ook ongeloofwaardig, want wie werkelijk vreest dat een huis op instorten staat, vlucht eruit.
Gij hebt met wijsheid geantwoordt!
De dood in de pot, en de dood kan geen leven maken,
en niets uitrichten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie