Ad Anker schreef:Jongere schreef:Ad Anker schreef:Herman schreef:We leven als kerk niet in angst, dus hoeven we ook de voorzichtigheid van de samenleving niet over te nemen. En dan bedoel ik niet de voorzichtigheid die door de overheid in regels is gevat, maar de voorzichtigheid die gebaseerd is op angst.
En zo is het. Dan regeert niet God maar het RIVM. En die kant moeten we echt niet op. En nogmaals, ik neem het RIVM uiterst serieus en dat is ook onze plicht.
Ik weet niet of jullie dit bedoelden als reactie op wat ik schreef; het gaat in ieder geval niet in op mijn punt.
Ja Jongere, maar als we ons aan gaan passen aan de opinie van het grote publiek op onze voorzichtige kerkgang, krijg ik het moeilijk. Het grote publiek leeft bij hun interpretatie van wat het RIVM vindt, terwijl kerken worstelen hoe we in deze tijd omgaan met het samenkomen als gemeente, naar Gods gebod.
Ik respecteer en waardeer gemeenten die hier zo mee omgaan dat fysiek samenkomen uitgesloten wordt, ik respecteer ook dat kerkenraden een andere keuze maken. Zoals bij ons. Een gebouw met 1000 plaatsen, ruime kerkzaal, waar zo'n 90 mensen verspreid in zitten. De koster zet alle deuren open, je hoeft nergens aan te zitten. Volgens mij ook een prima optie.
Ik zou je kunnen volgen wanneer de optie naast het fysiek samenkomen betekent dat je dan verstoken blijft van de eredienst. Maar -zonder af te willen doen aan het grote gemis van het fysiek samenkomen als gemeente- dat is m.i. nu gewoon niet aan de orde. Door alle technische mogelijkheden kunnen we thuis nog heel veel krijgen.
Dat betekent voor mij dat de afweging wat je als kerk communiceert naar buiten toe, wel degelijk relevant is. Een stuk relevanter in ieder geval dan wanneer we daadwerkelijk verstoken zouden zijn van de prediking op zondag.
Maar goed, we waarderen dat (een klein beetje) anders, denk ik. Waar ik in ieder geval wel moeite mee heb, is een voorstelling waarbij gemeenten die striktere maatregelen nemen dan wellicht voorgeschreven zich door angst ("net als de wereld") laten leiden, en gemeenten die voor fysiek samenkomen kiezen, vanuit vertrouwen handelen. Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar de gedachte ligt af en toe wel op de loer in het topic, heb ik het idee.
Eerder las ik op het forum ook al de gedachte dat kerken die (inmiddels 1,5 week geleden) massaal de RIVM-richtlijnen volgden, weinig "afhankelijkheid" vertoonden. Ik denk: we leven allemaal in een crisistijd met ongekende impact. Laten we dan niet te snel vragen stellen bij de geestelijke motieven rond keuzes die worden gemaakt.