Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Ik lees in het stuk van Helma iets heel anders dan jij. Het gaat haar juist niet om haar eigen plezier, maar om het gewicht van de opvoeding in het licht van de eeuwigheid.
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Ik vind dit ook onaardig. Je trekt voor jezelf de conclusie dat het dus in mijn gezin niet goed kan verlopen: geen kinderen naar de kinderopvang en mijn vrouw heeft geen pabo.DDD schreef:Onaardig en ongemotiveerd.
Ik stel dat in mijn omgeving kinderen graag naar de kinderopvang gaan en dat ik alleen in een gezin met een pabo-gediplomeerde zie dat het anders ook goed verloopt. Dat is mijn mening. Andere mensen kunnen daar anders over denken. Maar daarom is het nog geen onzin dat de kinderen graag naar de kinderopvang gaan. Dat is gewoon een onbetwistbaar feit.
En daarna zeg je: 'maar dat is mijn mening'; daarmee is er geen discussie mogelijk. Alsof je daarmee géén oordeel uitspreekt.... Maar goed, ik kan in elk geval op je medelijden rekenen, zie ik.
En nee, mijn vrouw wordt ook niet elke dag ontzettend blij van de opvoeding. Maar dat het haar roeping is die ze daarom tóch met vreugde volgt, is bij ons nooit een discussie geweest.
Een gesprek hier over voeren zonder elkaar te beschuldigen moet toch kunnen?
We leven in een totaal andere tijd als 25 jaar geleden en wij hebben nog met onze kinderen een financiële redelijke welstand gehad en hadden de luxe om van 1 salaris rond te kunnen komen.
Maar het parttime werken en de druk vanuit de maatschappij was er ook niet.
Daarom lijkt het me wel zo eerlijk om deze verschillen mee te nemen in je oordeel.
Een ieder praat vanuit z'n eigen mogelijkheden en omstandigheden.
Laat overigens duidelijk zijn dat allebei 4 volle dagen werken voor mij als 'te' overkomt, zonder te beschuldigen.
Ik was thuis-blijf moeder, fulltime, maar er is desondanks toch nog veel 'mis' gegaan, dus ik ben wat voorzichtiger om te denken dat kinderen die 24 uur moeders liefde en geestelijke bewogenheid om zich heen hebben, dat daar automatisch de zegen van de Heere op rust (dit wordt niet beweerd hoor, dit voor de goede orde).....ik heb daar vanuit m'n eigen leven wel wat vragen bij.
Misschien was juist af en toe afstand nemen goed geweest.....
Dit is een kwetsbaar stukje, dus ik hoop dat er integer mee omgegaan wordt.
Nu krijg ik de indruk alsof er maar 2 kampen zijn;
Jonge hoogopgeleide ouders met banen en kinderen in de opvang= wat zielig en slecht voor de kinderen.
Moeders die kiezen voor fulltime moederschap= goed en een weldaad voor de kinderen.
Ik denk zo maar dat er heel wat 'grijstinten' tussen zitten......
En ja... ik blijf toch hopen dat elke ouder de keuze's die gemaakt worden biddend doet en dat we daarna niet zelfvoldaan achterover leunen, 'kijk ons nou eens' .
Ik was een moeder die altijd 'thuis' was, veel met m'n kinderen deed, in allerlei opzicht en ik ben best heel onzeker over het resultaat.......
We leven in een totaal andere tijd als 25 jaar geleden en wij hebben nog met onze kinderen een financiële redelijke welstand gehad en hadden de luxe om van 1 salaris rond te kunnen komen.
Maar het parttime werken en de druk vanuit de maatschappij was er ook niet.
Daarom lijkt het me wel zo eerlijk om deze verschillen mee te nemen in je oordeel.
Een ieder praat vanuit z'n eigen mogelijkheden en omstandigheden.
Laat overigens duidelijk zijn dat allebei 4 volle dagen werken voor mij als 'te' overkomt, zonder te beschuldigen.
Ik was thuis-blijf moeder, fulltime, maar er is desondanks toch nog veel 'mis' gegaan, dus ik ben wat voorzichtiger om te denken dat kinderen die 24 uur moeders liefde en geestelijke bewogenheid om zich heen hebben, dat daar automatisch de zegen van de Heere op rust (dit wordt niet beweerd hoor, dit voor de goede orde).....ik heb daar vanuit m'n eigen leven wel wat vragen bij.
Dit is een kwetsbaar stukje, dus ik hoop dat er integer mee omgegaan wordt.

Nu krijg ik de indruk alsof er maar 2 kampen zijn;
Jonge hoogopgeleide ouders met banen en kinderen in de opvang= wat zielig en slecht voor de kinderen.
Moeders die kiezen voor fulltime moederschap= goed en een weldaad voor de kinderen.
En ja... ik blijf toch hopen dat elke ouder de keuze's die gemaakt worden biddend doet en dat we daarna niet zelfvoldaan achterover leunen, 'kijk ons nou eens' .

Ik was een moeder die altijd 'thuis' was, veel met m'n kinderen deed, in allerlei opzicht en ik ben best heel onzeker over het resultaat.......
Toegegeven het was wat onaardig opgeschreven maar ik sta er wel helemaal achter.DDD schreef:Onaardig en ongemotiveerd.huisman schreef:Wat een onzin. Kinderen die opgroeien in een warm gezin waar de moeder er altijd is groeien stabieler op volgens alle onderzoeken.DDD schreef:
Ik heb meer medelijden met kinderen die zeven dagen in de week thuis zijn, uitgezonderd het eerste half jaar van hun leven dan. In het algemeen krijgen kinderen dan niet zoveel mee. Al mag je niet iedereen over één kam scheren, natuurlijk. Maar het leidt al snel tot een achterstand in de ontwikkeling, waarvan het maar de vraag is wanneer je die hebt ingehaald.
De enige uitzondering die ik ken, betreft een gezin waarvan beide ouders rondom het huis werken en één de pabo heeft gedaan. In zo'n geval is dat natuurlijk prima te doen.
De kinderen in mijn omgeving gaan heel graag naar de kinderopvang, in ieder geval.
Niks geen achterstand... wat een gemene en foute bewering![]()
Kinderopvang is primair de taak van de ouders!!!! Maar de mammon heeft ons in zijn greep......lekker verdienen met ze tweeën en de kinderen zijn best wel goed af in de kinderopvang![]()
![]()
Ik stel dat in mijn omgeving kinderen graag naar de kinderopvang gaan en dat ik alleen in een gezin met een pabo-gediplomeerde zie dat het anders ook goed verloopt. Dat is mijn mening. Andere mensen kunnen daar anders over denken. Maar daarom is het nog geen onzin dat de kinderen graag naar de kinderopvang gaan. Dat is gewoon een onbetwistbaar feit.
En los daarvan ben ik benieuwd naar al die onderzoeken.
Het heeft met de mammon trouwens niet veel te maken, want kinderopvang is tamelijk duur, zeker voor een groot gezin. In sommige gevallen is het bij vier kinderen helemaal niet voordelig.
De reactie was vooral op jouw opmerking dat jij medelijden hebt met kinderen die zeven dagen thuis zijn.
Wij hadden een riante situatie toen onze 6 kinderen nog jong waren. Mijn vrouw was er altijd voor ze ( nu is ze er altijd voor onze kleinkinderen

Samen mochten wij in de drukste opvoedperiode er veel zijn voor onze kinderen. Wij hebben daar regelmatig de HEERE voor gedankt.
.........en onze kinderen lopen niet achter ondanks dat ze nooit naar de kinderopvang zijn geweest.
Onze dochter ( 3 kinderen) en onze schoondochter (1 kind en in verwachting) hebben dezelfde keus gemaakt en zijn fulltime moeder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Er staat: je eigen rol en het plezier daarin. Doe mij een plezier en lees het desnoods twee keer. Ik denk ook altijd even na voordat ik iets opschrijf. Wat niet wil zeggen dat ik nooit onzin vertel natuurlijk.windorgel schreef:Ik lees in het stuk van Helma iets heel anders dan jij. Het gaat haar juist niet om haar eigen plezier, maar om het gewicht van de opvoeding in het licht van de eeuwigheid.
Helemaal niet waar.eilander schreef:Ik vind dit ook onaardig. Je trekt voor jezelf de conclusie dat het dus in mijn gezin niet goed kan verlopen: geen kinderen naar de kinderopvang en mijn vrouw heeft geen pabo.DDD schreef:Onaardig en ongemotiveerd.
En daarna zeg je: 'maar dat is mijn mening'; daarmee is er geen discussie mogelijk. Alsof je daarmee géén oordeel uitspreekt.... Maar goed, ik kan in elk geval op je medelijden rekenen, zie ik.
En nee, mijn vrouw wordt ook niet elke dag ontzettend blij van de opvoeding. Maar dat het haar roeping is die ze daarom tóch met vreugde volgt, is bij ons nooit een discussie geweest.
Ik schrijf heel bewust alleen over mijn eigen ervaringen. Natuurlijk zijn er honderden andere denkbare situaties waarin het ook goed gaat, en heus niet alleen als je orthopedagogiek hebt gestudeerd. Ik meld alleen dat je die situaties niet mag generaliseren.
Het is goed mogelijk dat alle deelnemers op dit forum uitstekende opvoeders zijn. Dat zou mij helemaal niet verbazen. Maar dat zegt niet veel over de gemiddelde opvoeder in de gereformeerde gezindte.
Ik ben het helemaal met Terri eens. En niet om mijn gelijk te halen, maar ook deze pijn zie ik van nabij. Maar ik weet ook dat wij allemaal doen wat naar ons beste weten en kunnen is. Het is groot als je in je omgeving mensen hebt die zo naar zichzelf weten te kijken. Dat levert heel andere gesprekken op over wat wel en wat niet deugt, in ieder geval.
Zo zie je maar. Die opmerking van mij was inderdaad onnodig generaliserend, omdat ik daarmee mijn eigen ervaringen opleg aan die van anderen. Maar ik heb weinig reden om aan jouw verhaal te twijfelen. Ik ken zulke situaties maar beperkt. Dat is alles wat ik bedoelde te zeggen. En er staat ook bij dat je niet alle situaties over één kam mag scheren, dus wat dat betreft had ik al een nuancering aangebracht.huisman schreef:
Toegegeven het was wat onaardig opgeschreven maar ik sta er wel helemaal achter.
De reactie was vooral op jouw opmerking dat jij medelijden hebt met kinderen die zeven dagen thuis zijn.
Wij hadden een riante situatie toen onze 6 kinderen nog jong waren. Mijn vrouw was er altijd voor ze ( nu is ze er altijd voor onze kleinkinderen) en door mijn werksituatie was ik ook vaak een deel van de dag thuis. ( luchtverkeersleiders maken niet zoveel uren
)
Samen mochten wij in de drukste opvoedperiode er veel zijn voor onze kinderen. Wij hebben daar regelmatig de HEERE voor gedankt.
.........en onze kinderen lopen niet achter ondanks dat ze nooit naar de kinderopvang zijn geweest.
Onze dochter ( 3 kinderen) en onze schoondochter (1 kind en in verwachting) hebben dezelfde keus gemaakt en zijn fulltime moeder.
Maar waar zijn nu die onderzoeken die aannemelijk maken dat jullie geval exemplarisch is?
Laatst gewijzigd door DDD op 13 mei 2017, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Natuurlijk is geen enkele moeder 24/7 altijd happy de peppie met haar kinderen.Terri schreef:

En je hebt als moeder ook met je eigen tekortkomingen te maken.
Het is goed dat je dit benadrukt.Terri schreef:Nu krijg ik de indruk alsof er maar 2 kampen zijn;
Dat hoop ik ook, want er wordt af en toe vol ingegaan.Terri schreef:Dit is een kwetsbaar stukje, dus ik hoop dat er integer mee omgegaan wordt.
Dat heet zelfreflectie Terri. Dat is altijd goed.Terri schreef:Ik was een moeder die altijd 'thuis' was, veel met m'n kinderen deed, in allerlei opzicht en ik ben best heel onzeker over het resultaat.......

Maar ik zit toch met dat huwelijksformulier. Zo laten (bij ons is het al enigszins aangepast) maar in de rechtse gemeenten nog niet en daar wordt volop - vaak fulltime - gewerkt, zie ik in mijn eigen familie.
Kindjes zijn dan 3 dgn in creche, 1 dag bij ene oma, 5e dag bij andere oma. Allemaal strak gepland.
Totdat er een schakeltje stuk gaat....
Er staat toch iets anders in dan in de praktijk nu gebeurt.
En deze week heb ik in een GerGem huwelijksbevestiging ook iets anders gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik denk niet dat er veel jonge mensen zijn die het huwelijksformulier op dat punt nog serieus nemen. Dat vind ik een groot probleem, maar dat is een gegeven als je het ongewijzigd laat. Dat is echter weer een andere discussie.
@DDD hier twee links naar artikelen uit onverdachte seculiere bron die kinderopvang voor erg jongen kinderen(0 t/m 2 jaar) niet erg positief waarderen.
http://www.natuurlijkouderschap.org/te- ... het-leven/
http://www.intermediair.nl/carriere/wer ... ogle.nl%2F
http://www.natuurlijkouderschap.org/te- ... het-leven/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Je komt nogal gefrustreerd over. Ik doe helemaal niet negatief of badinerend over anderen of de omgeving van anderen, ik leg even mijn sociale context uit. In mijn omgeving is het normaal dat beide ouders werken. Ik zeg dat, in de veronderstelling dat het binnen bepaalde delen van de gereformeerde gezindte niet normaal is dat beide ouders werken.eilander schreef:
Aha, dan zit daar het verschil. Wij wonen in de polder met alleen boeren om ons heen en mijn vrouw en ik hebben met moeite de lagere school afgerond.
Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Dat is inderdaad een ongenuanceerde uitspraak van Moderamen waar ik niet achter sta zonder de stelling onderbouwd is met onderzoeksresultaten.helma schreef:
De stelling dat veel kinderen zonder opvang een ontwikkelingsachterstand oplopen is toch ook niet zo genuanceerd te noemen? En dat is nogal een bewering!
In een discussie verdedig je vooral je eigen standpunt. Natuurlijk heb je daar zo je eigen stokpaardjes voor. Maar ik denk niet dat in deze discussie de nunace alleen zou ontbreken in de tegenstanders van kinderopvang.
Ik heb enkel dit artikel gelezen. Op basis hiervan kun je niet concluderen dat een kinderdagverblijf schadelijk is voor je kind. Mevr. Eerkens geeft zelf aan dat dit onvoldoende is onderzocht en professor Kemner stelt dat de ervaren stress zelfs positief zou kunnen uitwerken.huisman schreef:
Tja als je alleen leest wat in je straatje past ............Ambtenaar schreef:Ik heb enkel dit artikel gelezen. Op basis hiervan kun je niet concluderen dat een kinderdagverblijf schadelijk is voor je kind. Mevr. Eerkens geeft zelf aan dat dit onvoldoende is onderzocht en professor Kemner stelt dat de ervaren stress zelfs positief zou kunnen uitwerken.huisman schreef:
Ik lees wat de conclusies zijn van de onderzoeken, namelijk dat niet gesteld kan worden dat het op schadelijk is voor je kind. Dat jij er graag wat anders leest, vind ik prima.huisman schreef:
Tja als je alleen leest wat in je straatje past ............