Gereformeerde Gemeenten

merel
Berichten: 9996
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Ik denk ook eerder dat verdraagzaamheid omtrent verschillende het uitgangspunt moet zijn en niet ' ik ben gewetensbezwaarde, dus de ander moet zich aanpassen'.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6716
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Voor mij ligt het uitgangspunt van elkaar verdragen in (bijvoorbeeld) Romeinen 14:1-3:

1 NEEMT dengene nu die zwak is in het geloof, aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet die daar eet; want God heeft hem aangenomen.

Dat lijkt me precies andersom als jij beweert, @TSD, dat 'de niet-gewetensbezwaarde natuurlijk eerder rekening met een wel gewetensbezwaarde'; althans, als het gaat om middelmatige dingen, waar de Bijbel niets over zegt.
Hoe zie jij dat?
Ik ben het eens met @TSD. Met name voor mensen met een nauw geweten is het moeilijk. Je wordt al gauw gepushd om ook maar mee te doen met de tijd. Anders sta je al gauw als ouderwets bekend en iemand die niet met zijn tijd mee wil. Als je daar in alle voorzichtigheid iets van probeert te zeggen, waarom je zelf zo leeft en vanuit Gods Woord probeert uit te leggen waarom de buitenkant wel degelijk wat (dus niet álles!!!) zegt over de binnenkant van het hart, komt men al snel met verwijten en maakt men zich er met een Jantje van Leiden vanaf.

Ik zeg dus tegenwoordig zelf niet al te veel meer. En dat is niet omdat ik het niet durf, maar om de vrede enigszins te bewaren.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Voor mij ligt het uitgangspunt van elkaar verdragen in (bijvoorbeeld) Romeinen 14:1-3:

1 NEEMT dengene nu die zwak is in het geloof, aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet die daar eet; want God heeft hem aangenomen.

Dat lijkt me precies andersom als jij beweert, @TSD, dat 'de niet-gewetensbezwaarde natuurlijk eerder rekening met een wel gewetensbezwaarde'; althans, als het gaat om middelmatige dingen, waar de Bijbel niets over zegt.
Hoe zie jij dat?
Ik ben het eens met @TSD. Met name voor mensen met een nauw geweten is het moeilijk. Je wordt al gauw gepushd om ook maar mee te doen met de tijd. Anders sta je al gauw als ouderwets bekend en iemand die niet met zijn tijd mee wil. Als je daar in alle voorzichtigheid iets van probeert te zeggen, waarom je zelf zo leeft en vanuit Gods Woord probeert uit te leggen waarom de buitenkant wel degelijk wat (dus niet álles!!!) zegt over de binnenkant van het hart, komt men al snel met verwijten en maakt men zich er met een Jantje van Leiden vanaf.

Ik zeg dus tegenwoordig zelf niet al te veel meer. En dat is niet omdat ik het niet durf, maar om de vrede enigszins te bewaren.
Echt waar? Op welke concrete onderwerpen dan?
Dit is echt - en ik ben GGiN - een ver van mijn bed show. Ik ken dit niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33373
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12161
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dan begrijp je het dus niet. Respect over een weer betekent dat de één de conservatieve invalshoek van de ander niet bekritiseerd en dat diegene met een strikt geweten zijn gewetenszaak niet oplegt aan de ander.
En als iemand met een strikt geweten zich niet vrij acht van sociale normen, dan vraag ik me af hoe het zit met de onderliggende geestelijke vrijheid.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Wat bedoel je?

(Overigens denk ik dat al degenen die zo naar anderen kijken meer baat hebben bij een psycholoog dan bij de saambinder)
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Charles schreef:
Erskinees schreef:Doel je op dat gare pleidooi voor het dragen van rokken door vrouwen? Ik vond het een vreselijk stuk. Na de zure bommen van V.A. steeds meer redenen om mijn abbo te stoppen.
De Saambinder zou eens het gehele kerkverband in het vizier moeten hebben i.p.v. zo selectief. Doordeweeks zijn broeken in een deel van de gemeenten gewoon ingeburgerd. Bovendien moeten we af van de aloude en vermoeiende broeken-rokkendiscussie. Er is een veel belangrijker front: genderneutraliteit en beinvloeding van onze kinderen via social media. Daarvoor moet gewaarschuwd worden.
In mijn GG ben je een uitzondering als je als vrouw of meisje doordeweeks in een rok loopt. Ook vrouwen van kerkenraadsleden staan in broek bij het schoolhek. Inmiddels komt het al voor dat meiden/meisjes in broek naar doordeweekse kerkelijke activiteiten komen zoals JV.

De refoschool heeft de rokkenregel losgelaten. Dat maakt het voor de ouders die er nog wel aan vasthouden heel moeilijk en opeens is de school voor veel andere mensen wel goed genoeg om aan te melden.

Als we vasthouden aan lang haar en rokken voor vrouwen dan zouden we idd ook moeten vasthouden aan baarden voor mannen. Dat zou best mooi zijn als alle refomannen een baard gingen dragen.
Ik mag hopen dat jouw GG de enige uitzondering is dan, je schrikt hier gewoon van. Wat is de motivatie om doordeweeks wel een broek te kunnen /mogen dragen en zondags niet?
Augustienus
Berichten: 318
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Augustienus »

Ik draag doordeweeks ook geen pak in de regel en op zondag wel.
Augustienus
Berichten: 318
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Augustienus »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Voor mij ligt het uitgangspunt van elkaar verdragen in (bijvoorbeeld) Romeinen 14:1-3:

1 NEEMT dengene nu die zwak is in het geloof, aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet die daar eet; want God heeft hem aangenomen.

Dat lijkt me precies andersom als jij beweert, @TSD, dat 'de niet-gewetensbezwaarde natuurlijk eerder rekening met een wel gewetensbezwaarde'; althans, als het gaat om middelmatige dingen, waar de Bijbel niets over zegt.
Hoe zie jij dat?
Ik ben het eens met @TSD. Met name voor mensen met een nauw geweten is het moeilijk. Je wordt al gauw gepushd om ook maar mee te doen met de tijd. Anders sta je al gauw als ouderwets bekend en iemand die niet met zijn tijd mee wil. Als je daar in alle voorzichtigheid iets van probeert te zeggen, waarom je zelf zo leeft en vanuit Gods Woord probeert uit te leggen waarom de buitenkant wel degelijk wat (dus niet álles!!!) zegt over de binnenkant van het hart, komt men al snel met verwijten en maakt men zich er met een Jantje van Leiden vanaf.

Ik zeg dus tegenwoordig zelf niet al te veel meer. En dat is niet omdat ik het niet durf, maar om de vrede enigszins te bewaren.
Ik vraag me af hoe dat gaat. Wordt je dan aangesproken door medechristenen op het feit dat je bijvoorbeeld geen televisie hebt of een lange rok draagt? Of krijg je die reacties als je anderen op hun uiterlijk aanspreekt? Ik kan me het eerste namelijk moeilijk voorstellen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33373
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Wat bedoel je?
Dat er mensen zijn die hier af en toe wat roepen/verwijten maken en vervolgens geen onderbouwing geven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Ik wist niet dat dat de achternaam was van de betreffende ex-ex-forummer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Erskinees schreef: Maar dat ligt dan eerder aan het toelatingsbeleid. Hier in de regio zijn we heel dankbaar voor de ex- of verontruste GKV'ers die overstappen naar onze scholen. Ze mengen zich weinig tot niet in het schoolbeleid, dus er treedt geen vervreemding op. Ik vermoed dat dit komt door het intro-gesprek dat zij moeten hebben waardoor de koers van de school wel duidelijk is.
Zij hadden (of hebben, dat weet ik niet) een eigen middelbare school en daar waren de regels ook behoorlijk streng.
Het merendeel van de ouders bemoeit zich niet intensief met de koers van de school.
Af en toe kreeg je een brief waarin de regels weer eens duidelijk gesteld werden of wat strakker werden aangetrokken.
Dus geen kleiding van bepaalde merken, geen korte broeken boven de knie, rokjes op knielengte of langer.
Maar dat vervaagde weer. Ik stond af en toe bij school te wachten en zag ik meiden wegfietsen in een lange broek. Dus verkleed in de wc.
Per locatie kon het ook wel verschillen, hoorde ik van ouders die halverwege verhuisd waren naar een andere woonplaats.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:De hamvraag is volgens mij wie er geen rekening houdt met anderen.
Sinds de zondeval zit de mens in de kerker van eigenliefde.

De Heere Jezus zegt het: "Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij."
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Charles schreef:Inmiddels komt het al voor dat meiden/meisjes in broek naar doordeweekse kerkelijke activiteiten komen zoals JV.
Herstel, mn vrouw spreekt zojuist een moeder die 'klaagde' dat haar dochter op de JV nog maar de enige is met een rok aan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Charles schreef:
Charles schreef:Inmiddels komt het al voor dat meiden/meisjes in broek naar doordeweekse kerkelijke activiteiten komen zoals JV.
Herstel, mn vrouw spreekt zojuist een moeder die 'klaagde' dat haar dochter op de JV nog maar de enige is met een rok aan.
Een consulent ging bij ons catechisatie geven en stuurde de meiden naar huis die een broek droegen. Sommige ouders werden boos. "Dan komt ze niet meer" en respecteerden de predikant dus niet.
Toen mijn dochter een paar jaar later naar de catechisatie ging, was die regel allang weg, en ook de predikant.
Kort daarna verscheen de eerste vrouw (70+) in de kerk in een lange broek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie