Praten over Preken

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Praten over Preken

Bericht door merel »

Susanna schreef:Zomaar wat vragen over de preek.

1. Als je een preek gehoord hebt, praat je er dan over met anderen?
2. Noem je on-Bijbelse elementen (als die er waren) of neem je die alleen mee in je gebed
3. Hebben jullie contact met andere leden van de kerk om erover door te praten?
4. Heb je contact met de voorganger over zijn preek?
5. ...
1. ja, binnen het gezin en dan merk je dat kinderen toch meer meekrijgen dan je denkt.

2. ja en itt tot @ J.C. Philpot ook waar de kinderen bijzijn. Niet om de predikant te (ver) oordelen, maar vooral om hen te leren luisteren en zelf de bijbel erbij te pakken. Al bemerk ik ook dat het niet altijd onbijbelse elementen zijn, maar meer een 'voorkeur' voor een bepaalde visie.
3. nee en momenteel ook geen behoefte aan.

4. nee, sinds anderhalf jaar hebben wij een nieuwe dominee. Hij weet wie wij zijn, maar een inhoudelijk gesprek heb ik nog niet met hem gehad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Praten over Preken

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
Susanna schreef:2. Noem je on-Bijbelse elementen (als die er waren) of neem je die alleen mee in je gebed
2. ja en itt tot @ J.C. Philpot ook waar de kinderen bijzijn. Niet om de predikant te (ver) oordelen, maar vooral om hen te leren luisteren en zelf de bijbel erbij te pakken. Al bemerk ik ook dat het niet altijd onbijbelse elementen zijn, maar meer een 'voorkeur' voor een bepaalde visie.
Een kleine toelichting: ik zie soms ouders een kritische basishouding hebben naar de kerk, liturgie, zware of lichte medegemeenteleden, kerkenraad en dominee. De ouders blijven dan zelf wel bij de kerk, maar later zie je dan dat de kinderen de kritische basishouding overnemen en afscheid nemen van de kerk (naar een ander kerkverband, of helemaal niet meer gaan). Daarnaast zie ik dat dat veel kapot maakt in een gemeente.

Wij willen daarom bewust naar de kinderen een positieve basishouding uitstralen. Dat wil niet zeggen dat we niet eerlijk zijn naar de kinderen dat en als er dingen misgaan.

Terug op het topic: als ons zaken irriteren (met name bijzaken), kritiek op predikanten als persoon, kerkeraadsleden als persoon, of gemeente zullen we absoluut niet met de kinderen bespreken. En als het echt nodig is om iets te bespreken, op een respectvolle manier.

Prediking-inhoudelijk, als er een andere uitleg mogelijk is, of als er meerdere kanten aan de schriftuitleg zitten (waarbij er maar 1 kant belicht is), heb ik geen problemen mee om dat op een niet-kritische en positieve manier met de kinderen te bespreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Praten over Preken

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:
Susanna schreef:2. Noem je on-Bijbelse elementen (als die er waren) of neem je die alleen mee in je gebed
2. ja en itt tot @ J.C. Philpot ook waar de kinderen bijzijn. Niet om de predikant te (ver) oordelen, maar vooral om hen te leren luisteren en zelf de bijbel erbij te pakken. Al bemerk ik ook dat het niet altijd onbijbelse elementen zijn, maar meer een 'voorkeur' voor een bepaalde visie.
Een kleine toelichting: ik zie soms ouders een kritische basishouding hebben naar de kerk, liturgie, zware of lichte medegemeenteleden, kerkenraad en dominee. De ouders blijven dan zelf wel bij de kerk, maar later zie je dan dat de kinderen de kritische basishouding overnemen en afscheid nemen van de kerk (naar een ander kerkverband, of helemaal niet meer gaan). Daarnaast zie ik dat dat veel kapot maakt in een gemeente.

Wij willen daarom bewust naar de kinderen een positieve basishouding uitstralen. Dat wil niet zeggen dat we niet eerlijk zijn naar de kinderen dat en als er dingen misgaan.

Terug op het topic: als ons zaken irriteren (met name bijzaken), kritiek op predikanten als persoon, kerkeraadsleden als persoon, of gemeente zullen we absoluut niet met de kinderen bespreken. En als het echt nodig is om iets te bespreken, op een respectvolle manier.

Prediking-inhoudelijk, als er een andere uitleg mogelijk is, of als er meerdere kanten aan de schriftuitleg zitten (waarbij er maar 1 kant belicht is), heb ik geen problemen mee om dat op een niet-kritische en positieve manier met de kinderen te bespreken.
Ik begrijp wat je bedoelt. Helaas is er in onze vorige gemeente op bestuurlijk vlak ( kerkenraad, predikant, pastoraal werker) behoorlijk wat misgegaan, waardoor wij een overstap naar een andere gemeente hebben gemaakt. Dat hebben onze kinderen deels meegekregen. Ook in de huidige kerkenraad heeft dit vorig jaar gespeeld. Dat hebben onze kinderen (gelukkig) niet meegekregen. In dat kader zijn wij wel kritisch. Niet om mensen 'af te zeuren', maar wel vanuit onze visie dat een kr niet onfeilbaar is en je zelf ook na moet blijven denken en de bijbel moet volgen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Praten over Preken

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Helaas is er in onze vorige gemeente op bestuurlijk vlak ( kerkenraad, predikant, pastoraal werker) behoorlijk wat misgegaan, waardoor wij een overstap naar een andere gemeente hebben gemaakt. Dat hebben onze kinderen deels meegekregen. Ook in de huidige kerkenraad heeft dit vorig jaar gespeeld. Dat hebben onze kinderen (gelukkig) niet meegekregen. In dat kader zijn wij wel kritisch. Niet om mensen 'af te zeuren', maar wel vanuit onze visie dat een kr niet onfeilbaar is en je zelf ook na moet blijven denken en de bijbel moet volgen.
Ik heb net als jij de visie dat een kerkenraad niet onfeilbaar is, en dat je zelf de schrift moet onderzoeken. Toch wil ik uitdragen naar mijn kinderen dat de kerkenraad respect verdiend, vanwege het ambt.

Onderlaatst had ik een gesprek op vakantie (een bijbelstudie, waar ik overigens heel positief op terugkijk!), waarbij een aantal deelnemers aangaven "ballast" te hebben, en liever van buiten de kerk gekomen willen zijn.

Ik dacht daar achteraf over na, en constateerde dat ik veel vaker over de "ballast" van een kerkelijke achtergrond hoor, als over de zegen van het opgroeien onder het Woord van God. Ik werd daar wat verdrietig van. Ik snap dat er ballast is, en er vanalles mis gaat, maar is dat echt alles? Hebben we niets positiefs te melden over het onderwijs dat we jarenlang in de kerken hebben mogen ontvangen, hoe God dat heeft willen gebruiken en heiligen aan ons hart, waar we gedoopt zijn, voorbeelden van kinderen Gods hebben gezien, en hoe ondanks de vele gebreken de Kerk de bruid van Christus is? Ook in onze kerkelijke kring waar er zoveel mis gaat en zoveel uitwendige godsdienst is, is er tegelijkertijd zoveel om dankbaar voor te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Praten over Preken

Bericht door Tiberius »

Iets negatiefs komt 7 tot 10 keer zo heftig aan als iets positiefs.
Als iemand jou lelijk bekritiseert, heb je dus minstens 7 keer positieve feedback nodig om het in evenwicht te krijgen.
Ballast weegt dus veel zwaarder dan zegen, temeer als het door gezagsdragers wordt gedaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Praten over Preken

Bericht door Herman »

Ik las dit, wat eigenlijk ook over deze problematiek gaat.
Zijn standpunt was: Gods kinderen moeten elkaar niet de punt in praten, maar opbeuren. Dan wist hij ook dat soms vermaning nodig kan zijn. Dat deed hij op zijn eigen manier. Iemand zei hem eens: ‘We moeten kopje onder Gerard.’ ‘Daar ben ik het helemaal mee eens,’ antwoordde Gerard, maar weet je wat jij doet. Als iemand kopje onder is gegaan en hij komt weer boven, probeer je hem weer onder water te duwen. Daar moet je nu eens mee ophouden.’
https://drpdevries.com/2021/08/23/geeri ... stallen-1/
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Praten over Preken

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Iets negatiefs komt 7 tot 10 keer zo heftig aan als iets positiefs.
Als iemand jou lelijk bekritiseert, heb je dus minstens 7 keer positieve feedback nodig om het in evenwicht te krijgen.
Ballast weegt dus veel zwaarder dan zegen, temeer als het door gezagsdragers wordt gedaan.
Dat klopt en als het, zoals bij mijn man, de eerste ervaring is met een predikant, pastoraal werker en kerkenraad dan heeft dat een behoorlijke schadelijke impact, die bijna niet meer te herstellen is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Praten over Preken

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:
-DIA- schreef:1. Als je een preek gehoord hebt, praat je er dan over met anderen?
2. Noem je on-Bijbelse elementen (als die er waren) of neem je die alleen mee in je gebed
3. Hebben jullie contact met andere leden van de kerk om erover door te praten?
4. Heb je contact met de voorganger over zijn preek?
5. ...

✿ Soms probeer ik, maar meest ketst het af, of het lijkt of het niet gehoord wordt.

✿ Ja, die benoem ik wel eens. Maar dat is niet makkelijk daar mijn tafelgenoot hele andere gedachten is toegedaan.

✿ Ik ben jaren lid geweest van de Volwassenvereniging en daar kon je wel eens wat doorpraten

✿ Contact met de dominee is een grote gemeente als hier moeilijk. Wel hebben we elk jaar huisbezoek, en dat is een uitzondering voor mensen die aan huis gebonden of oud en ziek zijn. Normaal is in een gemeente als onze het huisbezoek om de twee jaar.
Is een Volwassenvereniging gemengd? Mannen en vrouwen?
Nog even, wel laat, maar op de een of andere manier lukte het vanmorgen niet om in te loggen. Vandaar een wat ongebruikelijk tijdstip:

Mannen, vrouwen, alleenstaanden, alleengaanden, weduwen, weduwnaren, echtparen, neven, nichten, ja, ieder en een iegelijk is welkom bij de vereniging Rondom het Woord. Normaal beginnen we met een opening, een gebed (de voorzitter is ouderling) en het zingen van een psalm, dan een inleiding (iedereen die durft en kan mag een inleiding verzorgen), na de inleiding zingen we weer een toepasselijke psalm, en meestal een kop koffie of thee met een koekje erbij, er worden dan in de pauze briefjes uitgedeeld met gespreksvragen. De vragen worden dan in groepjes besproken. Aan mijn tafeltje zitten ongveer 7 à 8 mensen, dat kan variabel zijn, maar meest hebben we wel vaste groepen. Dab gaat, na de pauze, de inleider/inleidster weer achter de katheter staan en wordt tafel voor tafel (groep voor groep dus) gevraagd wat de groep heeft besproken omtrent de gespreksvragen. Na alle groepen te hebben gehoord neemt de inleider/inleidster weer het woord en zegt zelf iets over de gestelde gespreksvragen. Daarna wordt weer een psalm gezongen en wordt geëindigd met dankgebed, soms door de inleider zelf, maar vaak ook door de ouderling die de leiding heeft. Vanzelf worden aan het begin de notulen gelezen en aan het einde nog de rondvraag. Daarna spoedt de menigte zich door de donkere avond huiswaarts, her, en derwaarts, want de vereniging bestaat uit leden van de gemeenten Noord, Zuid en West.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Praten over Preken

Bericht door Forummer »

Susanna schreef:Zomaar wat vragen over de preek.

1. Als je een preek gehoord hebt, praat je er dan over met anderen?
2. Noem je on-Bijbelse elementen (als die er waren) of neem je die alleen mee in je gebed
3. Hebben jullie contact met andere leden van de kerk om erover door te praten?
4. Heb je contact met de voorganger over zijn preek?
5. ...
1. Veel minder vaak dan ik wel zou willen.
2. De oudste kinderen komen op een leeftijd dat ze soms een vraag stellen over iets wat ze opvalt. Daar probeer ik dan serieus op in te gaan, en als het iets negatiefs is probeer ik daar iets positiefs tegenover te zetten. Ook probeer ik ze mee te geven dat het áltijd uit liefde gezegd wordt, al is niet altijd alles wat goed bedoeld is ook echt goed. Ik probeer ze mee te geven om niet de persoon erop aan te kijken. Ik ben er wel eerlijk in dat veel van dit soort zaken cultuur gebonden zijn.
In gebed breng ik het ook, vooral vraag ik om wijsheid om er op een goede manier mee om te gaan.
3. Vroeger meer, sinds goede vrienden naar een ander kerkverband zijn gegaan doen we het nog wel eens, maar we hebben dan niet beiden dezelfde preek gehoord dus is het meestal vrij snel klaar. Soms luister ik een dienst terug van hun gemeente en dan lukt het tijdens een wandeling vaak wel. Goede momenten zijn dat.
4. Wij hebben helaas geen predikant. Soms stuur ik een mail naar een gast predikant. Ik mail ook wel eens met 1 van onze ouderlingen.
5. Ik heb best wel voor ogen hoe ik het eigenlijk graag zou willen vormgeven, bijvoorbeeld dat het meer een plaats krijgt binnen het gezin, maar in de praktijk komt het daar niet zo van. Dit overigens door diverse omstandigheden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Praten over Preken

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Helaas is er in onze vorige gemeente op bestuurlijk vlak ( kerkenraad, predikant, pastoraal werker) behoorlijk wat misgegaan, waardoor wij een overstap naar een andere gemeente hebben gemaakt. Dat hebben onze kinderen deels meegekregen. Ook in de huidige kerkenraad heeft dit vorig jaar gespeeld. Dat hebben onze kinderen (gelukkig) niet meegekregen. In dat kader zijn wij wel kritisch. Niet om mensen 'af te zeuren', maar wel vanuit onze visie dat een kr niet onfeilbaar is en je zelf ook na moet blijven denken en de bijbel moet volgen.
Ik heb net als jij de visie dat een kerkenraad niet onfeilbaar is, en dat je zelf de schrift moet onderzoeken. Toch wil ik uitdragen naar mijn kinderen dat de kerkenraad respect verdiend, vanwege het ambt.

Onderlaatst had ik een gesprek op vakantie (een bijbelstudie, waar ik overigens heel positief op terugkijk!), waarbij een aantal deelnemers aangaven "ballast" te hebben, en liever van buiten de kerk gekomen willen zijn.

Ik dacht daar achteraf over na, en constateerde dat ik veel vaker over de "ballast" van een kerkelijke achtergrond hoor, als over de zegen van het opgroeien onder het Woord van God. Ik werd daar wat verdrietig van. Ik snap dat er ballast is, en er vanalles mis gaat, maar is dat echt alles? Hebben we niets positiefs te melden over het onderwijs dat we jarenlang in de kerken hebben mogen ontvangen, hoe God dat heeft willen gebruiken en heiligen aan ons hart, waar we gedoopt zijn, voorbeelden van kinderen Gods hebben gezien, en hoe ondanks de vele gebreken de Kerk de bruid van Christus is? Ook in onze kerkelijke kring waar er zoveel mis gaat en zoveel uitwendige godsdienst is, is er tegelijkertijd zoveel om dankbaar voor te zijn.
Mooi om iets terug te horen zo :)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Praten over Preken

Bericht door Ambtenaar »

Susanna schreef:
1. Als je een preek gehoord hebt, praat je er dan over met anderen?
2. Noem je on-Bijbelse elementen (als die er waren) of neem je die alleen mee in je gebed
3. Hebben jullie contact met andere leden van de kerk om erover door te praten?
4. Heb je contact met de voorganger over zijn preek?
5. ...
1. Soms.
2. Nee. Ik vind het nogal aanmatigend om als niet theoloog een dergelijk oordeel te vellen. Bovendien vind ik verschillende interpretaties juist verrijkend en juist iets om over na te denken.
3. Niet op reguliere basis.
4. Als ik een vraag of opmerking heb, dan stuur ik betreffende predikant een e-mail. Dat gebeurt hooguit eens per jaar.
Plaats reactie