Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Als ds Visscher het jou zo mooi uitgelegd heeft, dan geef je toch hier zijn antwoord weer?
Waarom blijf je dan zo schoolmeesteren over dat bellen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je iemand telefonisch lastig vallen over een verschil van inzicht dat al sinds eeuwen bestaat? Ds. Paauwe en Kohlbrugge zitten niet op de lijn van Ralph Venning. Dat is dan duidelijk.

En ds. Visschier is het op dit punt meer met de eerste eens, verwacht ik. Dat is ook prima. Maar geen reden toch om zo'n predikant telefonisch lastig te vallen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Maar geen reden toch om zo'n predikant telefonisch lastig te vallen?
Waarom zou je een predikant überhaupt benaderen over zijn preek?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Een poging om hem iets nieuws bij te brengen. Of juist een compliment maken voor de troostrijke of juist toepasselijke corrigerende woorden. Of gewoon om te laten merken dat hij het niet voor niets doet.

Het is heel vervelend om een toespraak te geven en niemand reageert er op.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

En als je zekerheid wil is het sowieso beter om Smytegelt, Immens etc dicht te laten en dagelijks (met bijbelverklaringen) de Bijbel te bestuderen met gebed. Dat vergroot de kennis en de zekerheid en geeft een gestadige gang. Wie hap snap de Bijbel leest krijgt hap snap genade.
Ik ben gestopt in het lezen van Het gekrookte riet en bijv. de Samenspraken van Van Reenen. Geeft meer verwarring dan duidelijkheid. Je zou iemand die in de zekerheid van het geloof leeft met zulke boeken als vanzelf in het donker brengen. Het is voor een deel ook self fulfilling prophecy. Wat je zaait dat oogst je.

Ik weet dat een lid van Kootwijkerbroek destijds tegen ds. Blok zei: waarom zegt u de mensen niet meer dat ze de Bijbel moeten lezen? Waarop Blok als antwoord gaf: Dan zet je de mensen maar aan het werk.

Nee, dan ds. Visscher over de zekerheid:
https://www.terdege.nl/artikelen/op-zoek-naar-zekerheid
Laatst gewijzigd door Charles op 04 aug 2021, 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik ben een beetje dom geweest.....je kwetsbaar opstellen is niet handig.
Het is een te intiem en teer onderwerp om hier te bespreken.
Overigens, dank je @ Mara voor je antwoord.
Uhh, welk antwoord? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Een poging om hem iets nieuws bij te brengen. Of juist een compliment maken voor de troostrijke of juist toepasselijke corrigerende woorden. Of gewoon om te laten merken dat hij het niet voor niets doet.

Het is heel vervelend om een toespraak te geven en niemand reageert er op.
Hier heb je een mooi punt, nooit gerealiseerd dat het ook opbeurend kan zijn even te bellen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Pierre27 is goed GG.
Als ik het goed gelezen heb schreef hij iets over mensen die ds. van der Groe volgen. Zoiets kan ook gezegd worden van de GG. Deze volgen ds. Comrie en ds. Kersten. Eenzijdig?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Een poging om hem iets nieuws bij te brengen. Of juist een compliment maken voor de troostrijke of juist toepasselijke corrigerende woorden. Of gewoon om te laten merken dat hij het niet voor niets doet.
Ik vind het nogal aanmatigend om een predikant te benaderen en hem te wijzen op fouten of andere zienswijzen. Een compliment geven, is wat anders.
Het is heel vervelend om een toespraak te geven en niemand reageert er op.
Het is gewoon zijn werk, of niet dan?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Pierre27 is goed GG.
Als ik het goed gelezen heb schreef hij iets over mensen die ds. van der Groe volgen. Zoiets kan ook gezegd worden van de GG. Deze volgen ds. Comrie en ds. Kersten. Eenzijdig?
Je hebt het waarschijnlijk niet goed gelezen. Pierre27 is niet zo goed GG. Als je naar mijn eerste jaren alhier kijk kon je weten dat ik in mijn jeugd en ook wat latere jaren met dankbaarheid in de GG in Ned. B.V. heb gekerkt, de prediking van Ds Wink is voor mij onvergetelijk geweest. Ik ben nu al jaren lid van de GG, waar ik mijn plaatsje heb gekregen. En dan zijn er ook in dat kerkverband zorgen, alleen al de luisterhouding van zowel kerkenraden maar ook van leden vind ik een grote zorg. Maar ik kerk nu al jaren heel breed, van PKN waar een paar vrienden predikant zijn tot OGG waar ik me ook thuis bij voel. En al helemaal ben ik niet van het volgen van gestorven mensen. Het zal je niet gauw lukken mij in hokje te plaatsen en dat hoeft ook in het geheel niet. Het ging mij om de benaderingswijze en daar is meer dan genoeg van mijn kant over geschreven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Ik vind het nogal aanmatigend om een predikant te benaderen en hem te wijzen op fouten of andere zienswijzen.
Het is zelfs ongepast, als je het zo stelt.
Vrijwel alle predikanten hebben tegenwoordig een mailadres en dat lijkt mij een betere manier om een predikant - in eerste instantie - aan te spreken. Hij kan die op eigen tijd lezen en al dan niet beantwoorden.
Ambtenaar schreef:Het is gewoon zijn werk, of niet dan?
Als je het zo wilt zien. Maar als jij nooit eens hoort of je naar behoren functioneert, wordt het op den duur nogal teleurstellend en demotiverend.
Een dominee is ook maar een mens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad, zit ik echt zo sterk in je irritatie zone? Sorry hoor maar je neemt me openlijk niet serieus. Ik vind dit niet respectvol naar je medemens toe.

Als je liever hebt dat ik weer oprot, wees dan een vent en zeg het hardop.
Je bent hier zeer welkom. Maar je moet er wel tegen kunnen dat er wat vragen worden gesteld. En je leest niet goed, waardoor je onterecht lelijk tegen me doet. Dat is tegen de spelregels, op de persoon.
Overigens mag je iets wat in het openbaar gezegd is, ook in het openbaar bespreken. Dus dat gepush van 'bel die predikant op' en zo, vind ik net zo min terecht.
Ben ik niet helemaal eens. Er wordt nu een individuele zin uit een hele preek besproken, uitgesproken in een plaatselijke gemeente, die slechts 1 persoon heeft gehoord, die hier anoniem op het forum zit, dus behalve een paar ingewijden weet werkelijk niemand over wie of wat het gaat en is het niet mogelijk de context van die uitspraak te beluisteren.

Ik vind dat helemaal niet zo ‘openbaar’ eigenlijk. Zeker niet als je als medelid niets een de vraag mag stellen of de betreffende persoon de predikant wel goed begrepen heeft. We discussiëren nu over een “feit” waar niemand echt weet wat er bedoeld is en degene die daar achter kan komen is degene die onder zijn gehoor heeft gezeten.

Nu ik zojuist lees over welke predikant het gaat vind ik het verhaal steeds vager worden. Ds. V blijft altijd heel dicht bij de Schrift in zijn preken, ook aangaande dit onderwerp vind ik geposte artikel uit de Terdege voor zich spreken. Ik denk dat het heel erg aannemelijk is dat Forummer een heel verhelderend antwoord krijgt van deze Ds. wat mogelijk heel anders is als wat hij nu denkt.

Ik snap dus heel goed de dringende raadgevingen. Als je het echt wilt weten en het is een “dringende” vraag, dan zoek je naar mogelijkheden om contact te zoeken in plaats van je te concentreren op de beperkingen en nota bene de predikant zelf te schuld hiervan te geven omdat zijn e-mailadres niet openbaar is.

Het zullen wel niet de reacties zijn die Forummer op voorhand wilde horen, maar in mijn ogen wel de voor hem meest waardevolle.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Als je het zo wilt zien. Maar als jij nooit eens hoort of je naar behoren functioneert, wordt het op den duur nogal teleurstellend en demotiverend. Een dominee is ook maar een mens.
Daar is de kerkenraad voor. Die voeren, als het goed is, functioneringsgesprekken met de predikant.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Alle gelovigen mogen iets vinden van de prediking. Alleen gaat het al heel snel ten koste van het eerbiedig luisteren naar wat God tot ons zegt door de altijd gebrekkige woorden van de dominee.

@Charles: dat is precies het punt. De dominee vergat dat hij zelf de mensen ook aan werk zette, of eigenlijk beter gezegd: manipuleerde en alleen iets liet meemaken als hem dat uitkwam.

Dat is het grote gevaar van bevindelijke prediking, namelijk dat predikanten hun luisteraars manipuleren en op die manier precies bepaalde personen wel en anderen niet aan het avondmaal preken. Ik verdenk bepaalde dominees ervan om daar ook specifiek hun preken op te schrijven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

TSD schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad, zit ik echt zo sterk in je irritatie zone? Sorry hoor maar je neemt me openlijk niet serieus. Ik vind dit niet respectvol naar je medemens toe.

Als je liever hebt dat ik weer oprot, wees dan een vent en zeg het hardop.
Je bent hier zeer welkom. Maar je moet er wel tegen kunnen dat er wat vragen worden gesteld. En je leest niet goed, waardoor je onterecht lelijk tegen me doet. Dat is tegen de spelregels, op de persoon.
Overigens mag je iets wat in het openbaar gezegd is, ook in het openbaar bespreken. Dus dat gepush van 'bel die predikant op' en zo, vind ik net zo min terecht.
Ben ik niet helemaal eens. Er wordt nu een individuele zin uit een hele preek besproken, uitgesproken in een plaatselijke gemeente, die slechts 1 persoon heeft gehoord, die hier anoniem op het forum zit, dus behalve een paar ingewijden weet werkelijk niemand over wie of wat het gaat en is het niet mogelijk de context van die uitspraak te beluisteren.

Ik vind dat helemaal niet zo ‘openbaar’ eigenlijk. Zeker niet als je als medelid niets een de vraag mag stellen of de betreffende persoon de predikant wel goed begrepen heeft. We discussiëren nu over een “feit” waar niemand echt weet wat er bedoeld is en degene die daar achter kan komen is degene die onder zijn gehoor heeft gezeten.

Nu ik zojuist lees over welke predikant het gaat vind ik het verhaal steeds vager worden. Ds. V blijft altijd heel dicht bij de Schrift in zijn preken, ook aangaande dit onderwerp vind ik geposte artikel uit de Terdege voor zich spreken. Ik denk dat het heel erg aannemelijk is dat Forummer een heel verhelderend antwoord krijgt van deze Ds. wat mogelijk heel anders is als wat hij nu denkt.

Ik snap dus heel goed de dringende raadgevingen. Als je het echt wilt weten en het is een “dringende” vraag, dan zoek je naar mogelijkheden om contact te zoeken in plaats van je te concentreren op de beperkingen en nota bene de predikant zelf te schuld hiervan te geven omdat zijn e-mailadres niet openbaar is.

Het zullen wel niet de reacties zijn die Forummer op voorhand wilde horen, maar in mijn ogen wel de voor hem meest waardevolle.
Ik weet niet of het Ds. V is hoor:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie