Preken beluisteren op internet

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:
Dodo schreef:Wat kun je jezelf veel negatieve energie besparen als je niet zoveel vindt van gedrag van mensen om je heen. Ik heb me dat ook eigen moeten maken, en het is nog wel eens lastig. Maar echt, ga er vanuit dat mensen goede bedoelingen hebben, dat ze een reden hebben voor hun uiterlijk of gedrag, en je gaat zoveel makkelijker door het leven.
Deels eens, maar niet met je mensbeeld. De bijbel spreekt meer over arglistigheid.
Als je daar nu eerst en vooral jezelf mee op het oog hebt en de ander uitnemender acht dan jezelf, dan hoef je niet meer zo argwanend en achterdochtig naar een ander te kijken.

Dit is algemeen geformuleerd, dus geen persoonlijke aanval o.i.d. (voordat iemand dat ten onrechte zo invult, uitgaande van een negatief mensbeeld ;) )
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.sermonaudio.com/solo/newcre ... 210176183/

Het onderstaande gedeelte uit 2 Korinthe 12 uitgelegd.

En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, bdat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.
Hierover heb ik den Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken.
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Charles schreef:Weer een krachtige prediking van ds Latzel beluisterd. Ditmaal over: ‘Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.’
‭‭
https://youtu.be/MoQOZY_7XdM

Twee aangrijpende voorbeelden in de preek; van een SS-er en over Hemmingway. Viel me verder op dat Latzel de Heidelbergse Catechismus citeerde.
Heb deze preek vanmorgen op weg naar mijn werk beluisterd. Heel heldere boodschap en ook goed verstaanbaar Duits. Ik ga vaker iets van hem luisteren!
Overigens verschilt dit soort prediking niet erg van wat gangbaar is in GKV en links-CGK-gemeenten. Daar werd pas nogal neerbuigend over gedaan, maar deze preek zou ik zomaar morgen in mijn eigen gemeente kunnen horen.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Volgens mij mag je je best ergeren aan een gedrag dat lijkt op een farizeeërs gebed op de hoek van de straat.
En dat kan verschillende vormen hebben.
Dat kan inderdaad verschillende vormen hebben. Zo'n vorm kan zijn: je ergeren aan een gedrag dat lijkt op een farizeeërs gebed op de hoek van de straat.

Niet bedoelt als dooddoener, maar wat ik ermee bedoel is dit: de farizeersgestalte is heel erg subtiel. Er zijn zaken waar we gelijk aan denken als we het over farizeers hebben, maar ik geloof dat het geniepiger is dan een paar uiterlijke kenmerken, en diep in onszelf zit. Daarom denk ik dat het goed is als we vooral onszelf daarop onderzoeken, in plaats van dat we naar in onze ogen te Reformatorische kleding of een naar onze bekrompen maatstaf te rechte nekhouding van anderen gaan kijken (de zaken die in dit topic als illustratie genoemd zijn) en ons daaraan ergeren.
Het gaat natuurlijk om een te kromme nekhouding.

Verder ben ik het met je eens dat je de farizeeër niet te ver weg moet zoeken. Maar er is niets mis mee om je eigen gevoeligheden te herkennen. Daar is niets denigrerend aan.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Vanwege het aangenomen beroep naar Springford heb ik een preek opgezocht van ds W.M. Mulder, een voor mij totaal onbekende dominee. Hij preekte over Joh 14. Stil van.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 5020002076
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Vanwege het aangenomen beroep naar Springford heb ik een preek opgezocht van ds W.M. Mulder, een voor mij totaal onbekende dominee. Hij preekte over Joh 14. Stil van.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 5020002076
De HHK kent 2 dominees met de achternaam Mulder. Mijn vrouw luistert vaker preken van de ds. Mulder die naar Springford gaat, en ik vaker van de ds. Mulder uit Montfoort, maar ze zijn beide begenadigde predikanten.

Broeder @Maanenschijn beluistert hem ook graag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:Vanwege het aangenomen beroep naar Springford heb ik een preek opgezocht van ds W.M. Mulder, een voor mij totaal onbekende dominee. Hij preekte over Joh 14. Stil van.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 5020002076
De HHK kent 2 dominees met de achternaam Mulder. Mijn vrouw luistert vaker preken van de ds. Mulder die naar Springford gaat, en ik vaker van de ds. Mulder uit Montfoort, maar ze zijn beide begenadigde predikanten.

Broeder @Maanenschijn beluistert hem ook graag.
Een tijdje geleden schreef ik in dit topic al iets aardigs over een preek van de andere ds Mulder.
Who is John Galt? :quoi
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

John Galt schreef:
J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:Vanwege het aangenomen beroep naar Springford heb ik een preek opgezocht van ds W.M. Mulder, een voor mij totaal onbekende dominee. Hij preekte over Joh 14. Stil van.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 5020002076
De HHK kent 2 dominees met de achternaam Mulder. Mijn vrouw luistert vaker preken van de ds. Mulder die naar Springford gaat, en ik vaker van de ds. Mulder uit Montfoort, maar ze zijn beide begenadigde predikanten.

Broeder @Maanenschijn beluistert hem ook graag.
Een tijdje geleden schreef ik in dit topic al iets aardigs over een preek van de andere ds Mulder.
De GG kent drie ds. Mulders.

Ook hen beveel ik hartelijk aan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Een tijdje geleden schreef ik in dit topic al iets aardigs over (...)
Ga vooral door met het schrijven van aardige berichtjes :haha
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef: De GG kent drie ds. Mulders.

Ook hen beveel ik hartelijk aan.
Wie heeft de meeste Mulders? Die gaat door naar de volgende ronde. De PKN wint, trouwens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Cornelia83
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Cornelia83 »

Onze dominee is een pkn Mulder en het kleine broertje van de hhk Mulder die naar Canada vertrekt.
Omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar de grote broer van onze dominee onlangs eens een preek geluisterd van Ds W.M. Mulder.
Opzich best goed naar te luisteren, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de jongste van de 2 Mulder broers.
Dankbaar voor deze fijne dominee!

Hier bijv zijn preek van zondagavond
https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... 2580001371
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef: De GG kent drie ds. Mulders.

Ook hen beveel ik hartelijk aan.
Wie heeft de meeste Mulders? Die gaat door naar de volgende ronde. De PKN wint, trouwens.
:huhu
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Voor de zaterdagavond.

Wat is er nuttiger dan op de zaterdagavond een preek te beluisteren. Vroeger was het meer algemeen dat we een voorbereding hielden op de zondag, door bv. een preek te lezen. Nu kunnen we ook een preek horen. Een preek zelfs van de prediker die nu niet meer op de aarde is, maar eeuwig zijn zwerftocht op deze aarde heeft mogen beëindigen en in mocht gaan in de vreugde zijns Heeren.
Een preek over Markus 10, over het geloof van de blindgeborene.
De preek werd uitgesproken in Elspeet, op 4 januari 1987 door ds. E. Venema. Maar het Woord blijft actueel.

https://archive.org/details/ds.-e.-vene ... 04-01-1987
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

https://www.youtube.com/watch?v=7yFSY7Rym34

lezing van dr de Vries over "Het Brood des Levens"
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Deze preek geluisterd:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0450001905
Mooie preek
Oude Kerk Ede ds L Kruijmer Hand 13 1-12
Plaats reactie