COVID-19

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Die valt idd wel op ja. Ook in Zeeland zitten gemeenten met weinig testen.

Kijk ik naar ziekenhuis- en IC-opnamen dan is er iig weinig aan te hand.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Charles schreef:Die valt idd wel op ja. Ook in Zeeland zitten gemeenten met weinig testen.

Kijk ik naar ziekenhuis- en IC-opnamen dan is er iig weinig aan te hand.
Precies. Een fors lagere testbereidheid zou betekenen dat het virus zich veel sneller kan verspreiden (want contacten van zieken gaan niet of minder snel in quarantaine) en zou dus vrij snel terug te zien moeten zijn in zkh-opnames, en dan wordt je uiteraard wél getest.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Tja. Ik hoor net van een coronageval van iemand die al een poosje volledig gevaccineerd was (want werkzaam in de zorg) èn al een keer corona heeft gehad. En nu toch weer met stevige klachten (geen geur en geen smaak, heel erg vermoeid) positief getest. Blijkbaar kan een variant toch weer toeslaan, ondanks alle antistoffen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Zita schreef:Tja. Ik hoor net van een coronageval van iemand die al een poosje volledig gevaccineerd was (want werkzaam in de zorg) èn al een keer corona heeft gehad. En nu toch weer met stevige klachten (geen geur en geen smaak, heel erg vermoeid) positief getest. Blijkbaar kan een variant toch weer toeslaan, ondanks alle antistoffen.
Vaccinatie met een mRNA vaccin zou voor meer dan 90% tegen ziekenhuisopname moeten beschermen (AZ waarschijnlijk iets minder, maar niet veel minder). De kans op ziekenhuisopname kan dus goed met een factor 20 zijn afgenomen. Dat betekent echter niet dat die compleet naar nul is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Wij zijn momenteel in Oostenrijk.
Wel interessant om te zien hoe ze daar met corona omgaan.
In openbare gebouwen zoals winkels, musea is mondkapje FFP2 voorgeschreven.
In restaurants en openbaar vervoer geldt 3G: geimpft, getestet oder genesen.
Je kunt je gratis laten testen en dat is 24uur geldig.
Ervaringen:
Restaurant 1: bezoekster was al blij dat ze een qr code zag. Wat er achter zat, kon ze niet schelen.
Restaurant 2: geen enkele controle.
3 musea: geen enkele controle.
4e restaurant: nauwkeurig werden alle qr codes en testen gecheckt.

Ik moet wel zeggen dat de mentaliteit van de Oostenrijkse bevolking anders is dan de Nederlandse. Als 3G wordt voorgeschreven, dan doe je dat. Nederlanders redeneren: als ik niet gecontroleerd wordt, dan test ik niet ook.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

refo schreef:Wij zijn momenteel in Oostenrijk.
Wel interessant om te zien hoe ze daar met corona omgaan.
In openbare gebouwen zoals winkels, musea is mondkapje FFP2 voorgeschreven.
In restaurants en openbaar vervoer geldt 3G: geimpft, getestet oder genesen.
Je kunt je gratis laten testen en dat is 24uur geldig.
Ervaringen:
Restaurant 1: bezoekster was al blij dat ze een qr code zag. Wat er achter zat, kon ze niet schelen.
Restaurant 2: geen enkele controle.
3 musea: geen enkele controle.
4e restaurant: nauwkeurig werden alle qr codes en testen gecheckt.

Ik moet wel zeggen dat de mentaliteit van de Oostenrijkse bevolking anders is dan de Nederlandse. Als 3G wordt voorgeschreven, dan doe je dat. Nederlanders redeneren: als ik niet gecontroleerd wordt, dan test ik niet ook.
Ffp2 is niet meer verplicht, behalve in ziekenhuis of verpleeghuis.. wel wordt medisch (chirurgisch) mondkapje geadviseerd. Ik zag hier in oostenrijk in ieder geval niet die zinloze stoffen mondkapjes en had de indruk dat afstand houden hier ook wat vanzelfsprekender is.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Zita schreef:Tja. Ik hoor net van een coronageval van iemand die al een poosje volledig gevaccineerd was (want werkzaam in de zorg) èn al een keer corona heeft gehad. En nu toch weer met stevige klachten (geen geur en geen smaak, heel erg vermoeid) positief getest. Blijkbaar kan een variant toch weer toeslaan, ondanks alle antistoffen.
Zo raar vind ik het niet. Een griepvirus muteert zich ook steeds en men kan jaarlijks een fikse griep oppakken, omdat men juist deze variant niet heeft gehad.

Wat is zelf frappant vind is de wijze waarop je besmet wordt. Onze zoon heeft vorige week ergens gespeeld waar op dat moment al meerdere mensen besmet waren zonder dat zij het wisten. Hij heeft de hele middag neus aan neus zitten bouwen met ene jongen die op dat moment hoge koorts kreeg en een dag later positief testte. Onze dochter is binnen geweest om hem op te halen. Beiden zijn getest en niet besmet.

Ik vind het heel bijzonder om te zien dat sommige mensen voorzichtig zijn en nu al meerdere keren covid oppakken en andere helemaal niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Ik vind het heel bijzonder om te zien dat sommige mensen voorzichtig zijn en nu al meerdere keren covid oppakken en andere helemaal niet.
Dat is inderdaad opmerkelijk. Mijn obese buurman heeft ook corona gehad, maar zijn vrouw en twee zoons niet. Daarnaast heeft hij maar twee dagen op bed gelegen en toen voelde hij zich weer prima.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Ik vind het heel bijzonder om te zien dat sommige mensen voorzichtig zijn en nu al meerdere keren covid oppakken en andere helemaal niet.
Dat is inderdaad opmerkelijk. Mijn obese buurman heeft ook corona gehad, maar zijn vrouw en twee zoons niet. Daarnaast heeft hij maar twee dagen op bed gelegen en toen voelde hij zich weer prima.
Dat is inderdaad bijzonder. Terwijl onze vrienden 2x corona kregen en hij (slank en sportief) de tweede keer zo ziek was dat zijn vrouw
(huisarts) haar beschermende pak op het werk is gaan halen om hem te onderzoeken. Hij lag namelijk thuis in isolatie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wat dat betreft is er nog veel onbekend. Een van de vragen die je kunt stellen is of als de kans om ziek te worden bij besmetting 50% is, of dat betekent dat als 100 personen 2 keer besmet worden, dan 50 van die mensen ook 2 keer ziek worden en 50 geen een keer of dat grofweg 25 nul keer ziek worden, 50 een keer en 25 twee keer. Ofwel de vraag is of sommige mensen meer of minder ziek worden een eigenschap van de persoon is (waarvan we de oorzaak niet kennen) of dat het een kansproces is waarbij de persoon niet zoveel uitmaakt (of iets er tussen in). Hetzelfde met besmetting: Als je twee personen aan dezelfde hoeveelheid virus blootstelt hebben ze dan dezelfde kans om besmet te raken? Of zijn er mensen die eigenlijk niet vatbaar zijn?

Bij het praten over vaccins maakt dit ook vreselijk veel uit. Betekent 90% effectief bij volledige vaccinatie dat 90% van de bevolking compleet immuun is en zelfs bij zeer zware blootstelling niet ziek wordt, of betekent dit iedereen bij normaal gedrag waarbij je zonder vaccin besmet zou worden, nu maar in 10% van de gevallen besmet zou worden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Interessante video op blckbx.tv.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Mona Lisa schreef:Interessante video op blckbx.tv.
Ik kan die website niet serieus nemen laat staan interessant vinden.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Framboos schreef:
Mona Lisa schreef:Interessante video op blckbx.tv.
Ik kan die website niet serieus nemen laat staan interessant vinden.
Omdat je de moeite niet neemt om te kijken kopieer ik de eerste alinea van de tekst bij de video even hier.
blckbx.tv schreef: Oud CBS directeur ad interim Ir. Jan van der Zanden diende in september 2020 een WOB verzoek in bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat om inzicht te krijgen in de kosten/baten analyse van de overheid t.a.v. de Lockdown in maart van dat jaar. 8 juni 2021 ontving hij de stukken en de data waren ronduit schokkend want daaruit bleek dat de ambtenaren een Lockdown ontraadden aangezien er per saldo 520.000 gezonde levensjaren verloren zouden gaan.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Ik vind het heel bijzonder om te zien dat sommige mensen voorzichtig zijn en nu al meerdere keren covid oppakken en andere helemaal niet.
Dat is inderdaad opmerkelijk. Mijn obese buurman heeft ook corona gehad, maar zijn vrouw en twee zoons niet. Daarnaast heeft hij maar twee dagen op bed gelegen en toen voelde hij zich weer prima.
Dat is inderdaad bijzonder. Terwijl onze vrienden 2x corona kregen en hij (slank en sportief) de tweede keer zo ziek was dat zijn vrouw
(huisarts) haar beschermende pak op het werk is gaan halen om hem te onderzoeken. Hij lag namelijk thuis in isolatie.
Dat zie ik ook rond me heen. Mijn ouders kregen Corona en waren relatief snel opgeknapt, terwijl ze boven de 70 zijn en zeker niet kwalificeren als slank en afgetraind.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Dit is toch wel heel opmerkelijk:

,,Onze regels staan geen inhoud toe waarin staat dat hydroxychloroquine of het medicijn ivermectin effectief zijn bij de bestrijding van het coronavirus of het voorkomen van een coronabesmetting", schrijft YouTube

https://www.ad.nl/binnenland/live-ggd-d ... ~a632857b/
Plaats reactie