Wat is een gezond gemeentelid?

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door Susanna »

Ik ga het boek "Wat is een gezond gemeentelid" lezen. Maar voordat ik ga lezen stel ik hier de vraag:

Wat is een gezond gemeentelid in jouw ogen?

Ik heb nog geen goede omschrijving in mijn hoofd.
Ik denk dat het te maken heeft met: in Christus zijn en de naaste liefhebben.
En het Woord horen en doen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Wat is een gezond gemeentelid in jouw ogen?
Dat is iemand die niet alleen in uiterlijke zin lid is van een kerkelijke gemeente, maar van dood levend is gemaakt, en door een waarachtig geloof een levend lidmaat van het lichaam van Christus is.

En daarnaast door Gods genade toeneemt in de genade en de kennis van Christus, vervuld is met de Heilige Geest en ootmoedig met zijn God wandelt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Wat is een gezond gemeentelid in jouw ogen?
Dat is iemand die niet alleen in uiterlijke zin lid is van een kerkelijke gemeente, maar van dood levend is gemaakt, en door een waarachtig geloof een levend lidmaat van het lichaam van Christus is.

En daarnaast door Gods genade toeneemt in de genade en de kennis van Christus, vervuld is met de Heilige Geest en ootmoedig met zijn God wandelt.
Maar dat kan ook buiten de kerk toch. Daar hoef je geen gemeentelid voor te zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Maar dat kan ook buiten de kerk toch. Daar hoef je geen gemeentelid voor te zijn.
Het is Gods wil dat een gelovige zich bij Zijn gemeente voegt, de onderlinge samenkomsten niet nalaat, en samen met de heiligen eendrachtig volhard in de leer der apostelen, de breking des broods, gebeden en de gemeenschap (zie Handelingen 2:42,43).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door CvdW »

Waren ze toentertijd ook lid?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Waren ze toentertijd ook lid?
Of ze een formele lijst bijhielden vraag ik me af, maar de gelovigen die bij de gemeente hoorden stelden zich onder het gezag van de oudsten van de gemeente. Het was dus geen vrijblijvend "shoppen".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door Van Ewijk »

Susanna schreef:Ik ga het boek "Wat is een gezond gemeentelid" lezen. Maar voordat ik ga lezen stel ik hier de vraag:

Wat is een gezond gemeentelid in jouw ogen?

Ik heb nog geen goede omschrijving in mijn hoofd.
Ik denk dat het te maken heeft met: in Christus zijn en de naaste liefhebben.
En het Woord horen en doen?
Er zal in ieder geval wel iets anders mee bedoeld worden dan iemand die op zijn gemak de honderd meter horden lopen aflegt in twaalf seconden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is een gezond gemeentelid?

Bericht door Susanna »

Van Ewijk schreef:
Susanna schreef:Ik ga het boek "Wat is een gezond gemeentelid" lezen. Maar voordat ik ga lezen stel ik hier de vraag:

Wat is een gezond gemeentelid in jouw ogen?

Ik heb nog geen goede omschrijving in mijn hoofd.
Ik denk dat het te maken heeft met: in Christus zijn en de naaste liefhebben.
En het Woord horen en doen?
Er zal in ieder geval wel iets anders mee bedoeld worden dan iemand die op zijn gemak de honderd meter horden lopen aflegt in twaalf seconden.
:)
Al wordt een "run" wel aangehaald. "Weet gijlieden niet dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat één den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen"
Plaats reactie