Geheel eens, het is onzinnig om te denken dat er gemeenten zijn waar de gehele gemeente geen idee heeft wat er gelezen wordt. Daar reageerde ik op. Het is verrassend wat jongeren oppikken, ik vraag regelmatig aan mijn 1e en 2e klassen of ze begrijpen wat ik lees en erbij uitleg. De reden om oudvaders maar niet te lezen in de erediensten is vaak een geheel andere dan de verstaanbaarheid en de begrijpelijkheid. En dat kan nog wel eens verschillen.Ad Anker schreef:Ik ben ook een hartelijk voorstander van het lezen van oudvaders in de erediensten. Je moet het ook breed nemen. Catechisatie en huisgodsdienst waarin de grondstukken van de leer worden uitgelegd, inclusief het bijbehorende taalkleed. Alle preken van de ouden zijn niet geschikt. Er zijn goede initiatieven om oudvaders toegankelijk te maken. Daarnaast hebben we te maken met een geloofsleer, geen begripsleer. Al voel ik ook het spanningsveld: het taalkleed staat ver af van de jeugd. Maar dat heeft alles te maken met het onderwijs aan onze jonge kinderen. Ik merk dat op school. Kinderen leerden vorige week bij mij de twaalf artikelen des geloofs. Sommige kinderen konden prima uit de voeten met de artikelen, anderen hadden geen flauw benul wat wederopstanding des vleses inhoudt.Hoopvol schreef:Hoe bedoel je dit?pierre27 schreef: Dat hoef je je ook niet voor te stellen want dat is ook niet zo.
Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Waarom? Ik noem het niet omdat ik er trots op ben, maar als reactie op de suggestie van iemand anders dat ik mij voor zou doen als te dom om dit te begrijpen. Dat is onjuist. Het is verder gewoon een feit, en ik zie er niets verdienstelijks in.Geytenbeekje schreef:Ik vind zulke uitspraken altijd een tikkeltje arrogant en hoogmoedig. Kan je dit ook in het vervolg voor je houden?DDD schreef:Ik doe mij niet voor als niet slim. Ik durf rustig te stellen dat ik het zeventiende-eeuws Nederlands beter beheers dan de gemiddelde dominee in de Gereformeerde Gemeenten. Maar daar gaat het niet om. Er zijn meer mensen in de kerk.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
En toch... we praten nogal eens langs elkaar heen. U vat mij niet, al denkt u van wel, en ik vat u niet, of wellicht wel, maar kan het dan onmogelijk met u eens zijn.DDD schreef:Waarom? Ik noem het niet omdat ik er trots op ben, maar als reactie op de suggestie van iemand anders dat ik mij voor zou doen als te dom om dit te begrijpen. Dat is onjuist. Het is verder gewoon een feit, en ik zie er niets verdienstelijks in.Geytenbeekje schreef:Ik vind zulke uitspraken altijd een tikkeltje arrogant en hoogmoedig. Kan je dit ook in het vervolg voor je houden?DDD schreef:Ik doe mij niet voor als niet slim. Ik durf rustig te stellen dat ik het zeventiende-eeuws Nederlands beter beheers dan de gemiddelde dominee in de Gereformeerde Gemeenten. Maar daar gaat het niet om. Er zijn meer mensen in de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Het zal aan mij liggen, maar ik vind de meeste (lees)preken van zgn. hedendaagse predikanten vaak oppervlakkig en onbenullig. Dan kun je beter een wat oudere preek met diepere inhoud kiezen om voor te lezen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Dat verschilt nogal, mijns inziens. Er zijn ook heus wel actuele preken met zinnige gedachten. Het zou wel een leuk idee zijn om leespreken van oudvaders te gaan bespreken op het forum. Dan kom ik daar ook weer eens aan toe, en dan ben ik benieuwd of daar nu echt zoveel gedachten in aan de orde komen die je zelf niet kunt bedenken of die een hedendaagse predikant niet zou noemen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Dit heeft er ook mee te maken:
https://www.rd.nl/artikel/931310-dr-a-n ... leefwereld
https://www.rd.nl/artikel/931310-dr-a-n ... leefwereld
"Een recycling of verheerlijking van het verleden, in theologie en taalgebruik, doet geen recht aan de schatten in de katholieke christelijke traditie en is niet nuttig voor het aanpakken van de problemen waarmee we in deze eeuw worden geconfronteerd. Een archaïsche taal is een belemmering voor de verkondiging van het Evangelie van zonde en genade.”
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Prima hoor.DDD schreef:Dat verschilt nogal, mijns inziens. Er zijn ook heus wel actuele preken met zinnige gedachten. Het zou wel een leuk idee zijn om leespreken van oudvaders te gaan bespreken op het forum. Dan kom ik daar ook weer eens aan toe, en dan ben ik benieuwd of daar nu echt zoveel gedachten in aan de orde komen die je zelf niet kunt bedenken of die een hedendaagse predikant niet zou noemen.
Bijt jij dan het spits af?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Waarom? Ik vind dat hedendaagse preken uitstekend voldoen voor de erediensten. Dus ik ben vooral benieuwd naar preken die beter geschikt zouden zijn om nu voor te dragen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Tja.DDD schreef:Dit heeft er ook mee te maken:
https://www.rd.nl/artikel/931310-dr-a-n ... leefwereld
"Een recycling of verheerlijking van het verleden, in theologie en taalgebruik, doet geen recht aan de schatten in de katholieke christelijke traditie en is niet nuttig voor het aanpakken van de problemen waarmee we in deze eeuw worden geconfronteerd. Een archaïsche taal is een belemmering voor de verkondiging van het Evangelie van zonde en genade.”
Mij, ik, je ontdekken. O ja, in de laatste zin van deze quote komt ook de levende God nog ter sprake. De mens begint en dan blijkt het van God te zijn.„Het gaat erom dat je ten aanzien van de Schrift vraagt: Wat doet deze tekst met mij en niet wat moet ík met deze tekst doen? Vanuit die houding kun je ontdekken dat ook anderen buiten je geloofstraditie diep geraakt worden door de Schrift en die ervaren als een echt, levend Woord, gesproken door de levende God.
Ik hou het dan maar op Luk. 24 vers 25. Dat is niet: wat doet het mij, wat moet ik er mee doen, wat kan ik ontdekken maar: Bekeer u en geloof het Evangelie. Markus 1:15.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Met zo’n motivatie heeft het geen zin om daar aan te beginnen. Dan wordt het een groot afkraak spelletje.DDD schreef:Waarom? Ik vind dat hedendaagse preken uitstekend voldoen voor de erediensten. Dus ik ben vooral benieuwd naar preken die beter geschikt zouden zijn om nu voor te dragen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Nee nee, jij begint over die oudvaders en jij wilt er één bespreken, dus kom dan maar op.DDD schreef:Waarom? Ik vind dat hedendaagse preken uitstekend voldoen voor de erediensten. Dus ik ben vooral benieuwd naar preken die beter geschikt zouden zijn om nu voor te dragen.
Er zijn prachtige preken van bijvoorbeeld Avinck of Smytegelt. Maar jij vindt van niet, dus dan moet je dat ook durven aantonen. En ik heb het nu niet over de theologische inhoud, maar puur over de taalkundige Nederlandse opbouw. Ik ben het dus ook niet met @Simon0612 eens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1713497 ... noeg-vindt
Het gezin komt uit de omgeving van Werkendam, in het noorden van de provincie Noord-Brabant dat van oudsher protestants is. In die omgeving staan meerdere reformatorische scholen, maar de man vindt dat die onvoldoende uitdrukking geven aan de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Dat zijn gereformeerde theologische geschriften uit de 17e eeuw.
De op gereformeerd gedachtegoed gefundeerde scholen in de buurt lijden volgens de man aan „geestelijke passiviteit.” Volgens het hof is dat bezwaar niet concreet genoeg en ook niet zwaarwegend genoeg. Zijn argumentatie „blijft steken in algemeenheden”, oordelen de rechters. Eerder was ook de rechtbank in Breda al tot het oordeel gekomen dat de kinderen gewoon naar school moeten. Omdat het hoger beroep lang op zich liet wachten, valt de straf lager uit dan anders het geval was geweest.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Je verdraait toch heus mijn woorden. Ik zeg volgens mij dat ik de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders in de erediensten niet zie en dat ik het leuk zou vinden om preken van oudvaders te bespreken, onder andere ook om daarmee te zien of zij inderdaad dingen toevoegen die in hedendaagse preken niet aan de orde komen.GerefGemeente-lid schreef:Nee nee, jij begint over die oudvaders en jij wilt er één bespreken, dus kom dan maar op.DDD schreef:Waarom? Ik vind dat hedendaagse preken uitstekend voldoen voor de erediensten. Dus ik ben vooral benieuwd naar preken die beter geschikt zouden zijn om nu voor te dragen.
Er zijn prachtige preken van bijvoorbeeld Avinck of Smytegelt. Maar jij vindt van niet, dus dan moet je dat ook durven aantonen. En ik heb het nu niet over de theologische inhoud, maar puur over de taalkundige Nederlandse opbouw. Ik ben het dus ook niet met @Simon0612 eens.
Het is ten eerste niet zo dat ik stel dat preken van Avinck of Smytegelt niet zouden deugen. Ten tweede is het moeilijk om aan te tonen dat er geen geschikte preken zijn. Dat is ook nog niet eens mijn stelling. Ik vind alleen hedendaagse preken beter.
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Je maakt je er wel makkelijk vanaf. Ik ben het er geenszins mee eens. Je stelt zelf dat je de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders niet ziet, maar vervolgens beweer je het wel 'leuk' (wat een raar woord eigenlijk in deze specifieke casus) zou vinden om preken van oudvaders te bespreken om te zien of zij inderdáád dingen toevoegen die in hedendaagse preken niet aan de orde komen.DDD schreef:Je verdraait toch heus mijn woorden. Ik zeg volgens mij dat ik de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders in de erediensten niet zie en dat ik het leuk zou vinden om preken van oudvaders te bespreken, onder andere ook om daarmee te zien of zij inderdaad dingen toevoegen die in hedendaagse preken niet aan de orde komen.GerefGemeente-lid schreef:Nee nee, jij begint over die oudvaders en jij wilt er één bespreken, dus kom dan maar op.DDD schreef:Waarom? Ik vind dat hedendaagse preken uitstekend voldoen voor de erediensten. Dus ik ben vooral benieuwd naar preken die beter geschikt zouden zijn om nu voor te dragen.
Er zijn prachtige preken van bijvoorbeeld Avinck of Smytegelt. Maar jij vindt van niet, dus dan moet je dat ook durven aantonen. En ik heb het nu niet over de theologische inhoud, maar puur over de taalkundige Nederlandse opbouw. Ik ben het dus ook niet met @Simon0612 eens.
Het is ten eerste niet zo dat ik stel dat preken van Avinck of Smytegelt niet zouden deugen. Ten tweede is het moeilijk om aan te tonen dat er geen geschikte preken zijn. Dat is ook nog niet eens mijn stelling. Ik vind alleen hedendaagse preken beter.
Als jij eerst het ene stelt en vervolgens met je laatste woorden en je laatste alinea het tegenspreekt, vind ik dat erg zwak. Je zou dus je woorden over dat je de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders niet ziet, terug moeten nemen. Want in de rest van je reactie trek je het flink in twijfel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Ik heb niet gezegd dat ik de toegevoegde waarde van het lezen van oudvaders in persoonlijke studie niet zie, maar dat ik vind dat ze niet in de erediensten gelezen moeten worden.
En om te bezien of ze inderdaad iets toevoegen, zou ik zulke preken beter moeten bestuderen, en dat zou mooi in een leesdraadje kunnen.
En om te bezien of ze inderdaad iets toevoegen, zou ik zulke preken beter moeten bestuderen, en dat zou mooi in een leesdraadje kunnen.