Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:Hak ze in stukjes en doe ze in de diepvries.
:tilt Dat is een goede tip, doe ik ook regelmatig als m'n voorraad te oud dreigt te worden. Ideaal als je een keer snel iets in elkaar wilt brutselen. Eveneens met champignons en m'n kipfilet knip ik ook meestal in stukjes voordat ik het in m'n diepvries doe.
Natuurlijk helemaal vers is ( alles) lekkerder maar voor roerbakken/wokken kan het prima.

Overigens paprika vullen met een mengsel van witvis, kruiden en crème fraiche en bestrooien met wat kaas, daarna in de oven, is ook erg lekker, maar ik zie dat je al gevulde paprika gegeten hebt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Bedankt voor de tips allemaal! Daar kan ik wat mee. Normliter eten de kinderen overdag wel eens een paprika tussendoor of ze nemen ze mee naar school, maar in de vakantie is er toch meer gesnoept dan dat zij paprika's hebben gegeten. Ik denk dat er nog wel 20 paprika's in de koelkast liggen! Na het maken van de recepten ga ik de rest in de diepvries stoppen. Daar had ik ook nog niet eerder aan gedacht.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Maakt iemand hier wel eens ijsthee? Heb je dan een recept? Ik zoek iets om te drinken als het warm is. Aldoor water gaat ook een beetje vervelen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

Wij hebben koude rijstsalade gegeten. Ik had het nog nooit gemaskt, maar was voor herhaling vatbaar!
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jannah »

Weet iemand een heel toegankelijk recept voor een kind van 6 dat bijna tot geen groente eet?

Het consultatiebureau wilde mij destijds al doorsturen naar een diëtist, omdat het op latere leeftijd problemen kan veroorzaken als er niet voldoende groente (en fruit) wordt gegeten op jonge leeftijd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Jannah schreef:Weet iemand een heel toegankelijk recept voor een kind van 6 dat bijna tot geen groente eet?

Het consultatiebureau wilde mij destijds al doorsturen naar een diëtist, omdat het op latere leeftijd problemen kan veroorzaken als er niet voldoende groente (en fruit) wordt gegeten op jonge leeftijd.
Wij hebben hetzelfde gehad met een van de kinderen. De eerste jaren van zijn leven was hij heel veel ziek en at weinig, sowieso geen groente. Wij zijn rond zijn 3e weer opnieuw begonnen met de basis waar een baby ook mee begint ; bloemkool, sperziebonen, worteltjes, aardappelen en stukje vlees. De eerste weken waren een ramp. De eerste dagen moest hij aan tafel blijven totdat hij 1 hap gegeten had. Dat was best een gevecht en scène. Dit langzaam aan uitgebouwd. Nu eet hij (9) eigenlijk alle groentes en is nog steeds dol op Hollandse pot.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dodo schreef:Maakt iemand hier wel eens ijsthee? Heb je dan een recept? Ik zoek iets om te drinken als het warm is. Aldoor water gaat ook een beetje vervelen.
Op www.smakelijck.nl staan meerdere recepten
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jannah »

merel schreef:
Jannah schreef:Weet iemand een heel toegankelijk recept voor een kind van 6 dat bijna tot geen groente eet?

Het consultatiebureau wilde mij destijds al doorsturen naar een diëtist, omdat het op latere leeftijd problemen kan veroorzaken als er niet voldoende groente (en fruit) wordt gegeten op jonge leeftijd.
Wij hebben hetzelfde gehad met een van de kinderen. De eerste jaren van zijn leven was hij heel veel ziek en at weinig, sowieso geen groente. Wij zijn rond zijn 3e weer opnieuw begonnen met de basis waar een baby ook mee begint ; bloemkool, sperziebonen, worteltjes, aardappelen en stukje vlees. De eerste weken waren een ramp. De eerste dagen moest hij aan tafel blijven totdat hij 1 hap gegeten had. Dat was best een gevecht en scène. Dit langzaam aan uitgebouwd. Nu eet hij (9) eigenlijk alle groentes en is nog steeds dol op Hollandse pot.

Bedankt voor je reactie. Ik heb er zelf ook aan zitten denken om helemaal opnieuw te beginnen. Het is nu ook niet echt gezellig aan tafel met warm eten. Brood gaat wel goed, maar daar haal je niet echt je groenten mee naar binnen. Heb ooit wel eens van die soort pannenkoekjes geprobeerd met groenten erdoor, maar daar trapte hij niet in. Maar het gewone warme eten begint hij niet aan. Best wel lastig, maar het zou nog goed kunnen komen.... Nog even volhouden dus.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Succes! Ik geloof zelf niet zo in het verhaal dat kinderen vanzelf wel dingen gaan eten. Met het advies van het cb, ze gaan vanzelf wel eten en geen ruzie hierom maken, kon ik persoonlijk niets. Geen kind begint uit zichzelf aan groente, helemaal niet als hij deze nooit eet. Daarnaast ken ik te veel volwassenen die ook moeilijk doen over het eten van bepaalde voeding. Blijkbaar werkt het advies, negeren en dan komt het vanzelf goed, niet.
Bij ons was het de eerste 3 weken een ramp en een gevecht. De eerste dag duurde het geloof ik 2 uur voor de eerste hap en daar ging behoorlijk wat aan vooraf. Toen hij ging kokhalzen en braken, heeft mijn man stoïcijns een nieuwe portie gemaakt. Mijn man nam dat op zich en ik hielp de andere kinderen. Na de eerste hap was het ook klaar en kreeg hij zijn toetje. De volgende dag ook weer 1 hap en dat ging sneller. Nu eet hij eigenlijk alle groentes. Het ene wel met meer snelheid dan het andere, maar hij probeert het inmiddels wel. Zijn voorkeur blijft Hollandse pot, met een schepje jus. Onze dochter heeft ook wel eens rond haar 3e 2 uur achter soep gezeten. Zij had zich voorgenomen om nooit meer in haar leven soep te eten. Natuurlijk moest zij elke keer een klein schepje soep eten. Het grappige was dat zij op haar 5e een keer bij een vriendje at en deze vader had linzensoep gemaakt met spek en chorizo. Zij kwam stralend thuis, omdat ze thuis geleerd had om dingen te eten die je niet kent en waarvan je dacht dat je het niet lust en dit nu ook bij een ander kon doen.

Bij jullie zal het ook best pittig worden, omdat hij/zij al 6 jaar is. Al is het voordeel dat je wel dit met hem kan bespreken, maar ook de consequenties uit kan leggen.

Vanavond eten wij couscoussalade met geroosterde bloemkool en halloumi. Dat laatste heb ik nog niet eerder gegeten of klaargemaakt. Als een aantal kinderen een beetje argwanend kijken naar dit gerecht, noem ik op welke dingen erin zitten die zij wel lusten ( bloemkool, courgette, tomaatjes, amandelen en abrikozen) en dat door elkaar gehusseld. Ik ben zelf erg benieuwd.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jannah »

We gaan het zien. Toch maar zo snel mogelijk weer oppakken, maar het zal ook hier best wel een strijd worden :fi
Het is wellicht ook een kwestie van volhouden, net zo lang doorgaan tot het kwartje valt ofzo.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Jannah schreef:We gaan het zien. Toch maar zo snel mogelijk weer oppakken, maar het zal ook hier best wel een strijd worden :fi
Het is wellicht ook een kwestie van volhouden, net zo lang doorgaan tot het kwartje valt ofzo.
Klopt, na 5 weken moest mijn man een week weg voor zijn werk en ik hield mijn hart vast voor deze periode. Gelukkig was het kwartje bij hem gevallen en at hij kleine porties warm eten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Jannah schreef:Weet iemand een heel toegankelijk recept voor een kind van 6 dat bijna tot geen groente eet?

Het consultatiebureau wilde mij destijds al doorsturen naar een diëtist, omdat het op latere leeftijd problemen kan veroorzaken als er niet voldoende groente (en fruit) wordt gegeten op jonge leeftijd.
Na een ziekenhuisopname wilde mijn zoon, toen 3, geen warm eten meer eten, zelfs geen patat of pannenkoek.
Hij is een zorgenkind, dus het is zeer belangrijk dat hij alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
De kinderarts vroeg wat hij wel at.
Volkorenbrood met kaas, pindakaas, aardbeitjes, banaan, ik vulde een witlofblaadje met zalm, hij vond uitgeperste sinaasappelsap met plakjes banaan heerlijk en daar deed ik dan fantomalt door. (een eiwitprodukt)
Hij zat heerlijk te smikkelen van 5 boterhammen, terwijl wij warm aten.
Langzaam breidde het zich uit naar soep (met veel balletjes)
De staafmixer is dan een uitkomst. ;)
De kinderarts vond het prima, hij zei alleen dat we ons niet moesten laten meetrekken in het eten van enkel pap, wat ouders dan soms aanbieden.
Echt, het komt goed.
"Vieze groenten" serveer ik zelfgemaakte appelmoes of stoofpeertjes bij.
En inmiddels eet hij vrijwel alles. Zelfs sushi (waar ik van gruw)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Wat leuk dat je er weer bent @mara!

Dat jij deze keuze gemaakt hebt met jouw kinderen kan ik mij voorstellen. Zij hebben immers de nodige zorg nodig (gehad) en dan telt elke hap die ze eten.

Appelmoes en stoofperen zijn inderdaad een handig middel om dingen te leren eten. Ik maak het bij bepaalde gerechten ( chili con carne, rode kool en spruitjes) ook altijd
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Hoopvol »

merel schreef:Wat leuk dat je er weer bent @mara!
Inderdaad!!
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ora et labora »

Een luchtige sla met aardappelen en snitschel. Maar dat voed niet zo net weer 6 boterhammen op.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie