Kerk verlaten

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Ad, wat betekent Christus dan voor iemand, als je niet de bewuste vergeving van zonden kent? Wat is Hij dan voor je?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerk verlaten

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Eens met je Ad, al klopt het wel dat allerlei belevenissen worden bepreekt, de rust alleen in Hem wordt gepreekt. Je kunt niet op basis van prediking van een of enkele predikanten een leer van een kerkverband weg zetten. Dat vergeet onze vriend menigmaal.
En wat voegen al die verhalen toe? Hoe staat het met het praktisch invulling geven aan je geloof in de uitdagingen van de huidige tijd?
Praktische invulling is voor mij achter Hem aan, maak in Uw Woord mijn gang en treden vast. Praktisch is dat jezelf verloochenen, Zijn Smaadheid ook op kantoor of waar dan ook willen dragen. Die belevenissen (geen verhalen) kunnen tot bemoediging zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Zou je de RKK niet pas mogen verlaten wanneer je je problemen, bijvoorbeeld afgodendienst, via de kerkelijke weg hebt bewandeld? Ik meen dat de RKK allerlei rechtspraaktribunalen en procedures heeft. Anders gezegd: mag je meteen weg van een kerk wanneer de leer vals is, of moet je eerst de via kerkelijke procedures de leer aan de kaak stellen.
Kijk je dan naar de plaatselijke gemeente of naar de hele kerkelijke organisatie en alle aangesloten gemeentes? Persoonlijk hecht ik vooral waarde aan de plaatselijke gemeente, wat ze verderop in de PKN doen, houdt me niet bezig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerk verlaten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: Je hebt de GG-stroming die leert dat de bewuste vergeving van zonden een nadere weldaad is die elk kind van God niet beleeft. Dat betekent niet dat men Christus niet kent.
Klopt dit nou wel? Volgens mij bedoel je: '...die niet elk kind van God beleeft.'
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Ad, wat betekent Christus dan voor iemand, als je niet de bewuste vergeving van zonden kent? Wat is Hij dan voor je?
Ik ga hierover niet redeneren, Zeeuw.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Je hebt de GG-stroming die leert dat de bewuste vergeving van zonden een nadere weldaad is die elk kind van God niet beleeft. Dat betekent niet dat men Christus niet kent.
Klopt dit nou wel? Volgens mij bedoel je: '...die niet elk kind van God beleeft.'
:super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Misschien is het goed om standenleer en andere al dan niet vermeende dwalingen/afwijkingen in een ander topic te bespreken en ons hier te houden aan het topic onderwerp: Mag je een kerk verlaten? En: wanneer moet je een kerk verlaten?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Ad, wat betekent Christus dan voor iemand, als je niet de bewuste vergeving van zonden kent? Wat is Hij dan voor je?
Ik ga hierover niet redeneren, Zeeuw.
Het was een vraag Ad. Ik vraag dan om een antwoord. Niet om een redenatie. Ik ben oprecht benieuwd naar wat iemand dan vindt dat Christus voor hem is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Misschien is het goed om standenleer en andere al dan niet vermeende dwalingen/afwijkingen in een ander topic te bespreken en ons hier te houden aan het topic onderwerp: Mag je een kerk verlaten? En: wanneer moet je een kerk verlaten?
Dus on-topic verder.
Ik heb in een ander topic nog een reactie geplaatst hierover.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:Zou je de RKK niet pas mogen verlaten wanneer je je problemen, bijvoorbeeld afgodendienst, via de kerkelijke weg hebt bewandeld? Ik meen dat de RKK allerlei rechtspraaktribunalen en procedures heeft. Anders gezegd: mag je meteen weg van een kerk wanneer de leer vals is, of moet je eerst de via kerkelijke procedures de leer aan de kaak stellen.
Kijk je dan naar de plaatselijke gemeente of naar de hele kerkelijke organisatie en alle aangesloten gemeentes? Persoonlijk hecht ik vooral waarde aan de plaatselijke gemeente, wat ze verderop in de PKN doen, houdt me niet bezig.
Dat heb ik bij de GG ook. Wat kan mij het boeien wat ze in Groningen doen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:
Ambtenaar schreef:
Erskinees schreef:Zou je de RKK niet pas mogen verlaten wanneer je je problemen, bijvoorbeeld afgodendienst, via de kerkelijke weg hebt bewandeld? Ik meen dat de RKK allerlei rechtspraaktribunalen en procedures heeft. Anders gezegd: mag je meteen weg van een kerk wanneer de leer vals is, of moet je eerst de via kerkelijke procedures de leer aan de kaak stellen.
Kijk je dan naar de plaatselijke gemeente of naar de hele kerkelijke organisatie en alle aangesloten gemeentes? Persoonlijk hecht ik vooral waarde aan de plaatselijke gemeente, wat ze verderop in de PKN doen, houdt me niet bezig.
Dat heb ik bij de GG ook. Wat kan mij het boeien wat ze in Groningen doen.
Dat kan alleen als je alleen je eigen gemeente ziet als het lichaam van Christus. Wanneer je de hele kerk of het hele kerkverband ziet als het lichaam van Christus kun je onmogelijk onverschillig blijven over wat in een andere plaats gebeurt.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Inderdaad.

Los daarvan lijkt mij een onrechtzinnige doopvisie minstens zo erg als een misverstand over de werkelijke presentie van Christus in het avondmaal. En dat in de RKK de geconsecreerde hostie aanbeden wordt, mag dan wel een te veroordelen afgoderij zijn, maar dat veroordelen geldt voor de doopvisie van sommige predikanten in de GG ook, al is het dan geen afgoderij.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

Interessant. Zie ik mijn kerkverband als lichaam van Christus. Als ik ja zeg, is dan het lichaam van Christus gescheiden. Immers een ander ziet zijn kerkverband als lichaam van Christus.
Zeg ik nee, dan is het ook niet goed. De Kerk is het lichaam van Christus. Wie daar door genade lid van geworden is kan de Kerk niet verlaten.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerk verlaten

Bericht door Henk J »

CvdW schreef:Interessant. Zie ik mijn kerkverband als lichaam van Christus. Als ik ja zeg, is dan het lichaam van Christus gescheiden. Immers een ander ziet zijn kerkverband als lichaam van Christus.
Zeg ik nee, dan is het ook niet goed. De Kerk is het lichaam van Christus. Wie daar door genade lid van geworden is kan de Kerk niet verlaten.
De Kerk is het lichaam van Christus, niet een kerkverband. Zo zie ik het althans. Daarom kun je een plaatselijke kerk ook verlaten maar doe dat niet snel!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Los daarvan lijkt mij een onrechtzinnige doopvisie minstens zo erg als een misverstand over de werkelijke presentie van Christus in het avondmaal. En dat in de RKK de geconsecreerde hostie aanbeden wordt, mag dan wel een te veroordelen afgoderij zijn, maar dat veroordelen geldt voor de doopvisie van sommige predikanten in de GG ook, al is het dan geen afgoderij.
Wat is dit voor een vreemde wedstrijd?
Plaats reactie