Gereformeerde Gemeenten

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Wat een 'ziekelijk' gebeuren, hier weer. Dan ga ik maar weer een beetje 'mystiek' doen. Weet je waar je zegen kunt verwachten: op je knieën aan de voeten van de Heere Jezus. Maar niet op je kittelachtigheid.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Ik keek ook wel even van het rijtje op, in elk geval doel ik vooral met geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe gemeenten als: Kootwijkerbroek, Barneveld, De Valk-Wekerom, Uddel, Elspeet. Scherpenzeel is randje Veluwe.
De woonplaats van jou en die van Huisman kan je over twisten.
Maar de woonplaats van Dia en die van Ouderling is beslist geen Veluwe.
Het hangt er maar net vanaf hoe letterlijk je dat neemt, natuurlijk.

Maar ik weet dat R. in T. niet op de Veluwe ligt, en ook niet in Salland.
Stem het anders ff via pb af.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Thea schreef:Wat een 'ziekelijk' gebeuren, hier weer. Dan ga ik maar weer een beetje 'mystiek' doen. Weet je waar je zegen kunt verwachten: op je knieën aan de voeten van de Heere Jezus. Maar niet op je kittelachtigheid.
Dat is een waarheid als een Veluwse of Sallandse koe.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: Ik haakte in op wat CvdW beschreef, het slapen van mensen tijdens het gebed en het onbevangen luisteren. Kritische opmerkingen over het curatorium vind ik inderdaad lastig te lezen, dat klopt helemaal. Wel een verschil maakt het voor mij wie de opmerkingen maakt, van sommigen kan ik gewoon soms heel weinig hebben omdat ik ze enorm dubbel in hun gedrag vind. Een beetje zwart-wit is dat van mij, dat zal wel bij mijn cultuur horen of aan mijn beperkte bevattingsvermogen liggen.
Dat laatste geloof ik dan weer niet van jou :-). Ik denk wel dat we vele malen meer zegen mogen verwachten als we echt biddend opgaan naar Gods huis. Dat is althans mijn ervaring. Zonder daarmee de link te willen leggen tussen mijn bidgedrag en Gods onverdiende zegen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef: Ik haakte in op wat CvdW beschreef, het slapen van mensen tijdens het gebed en het onbevangen luisteren. Kritische opmerkingen over het curatorium vind ik inderdaad lastig te lezen, dat klopt helemaal. Wel een verschil maakt het voor mij wie de opmerkingen maakt, van sommigen kan ik gewoon soms heel weinig hebben omdat ik ze enorm dubbel in hun gedrag vind. Een beetje zwart-wit is dat van mij, dat zal wel bij mijn cultuur horen of aan mijn beperkte bevattingsvermogen liggen.
Dat laatste geloof ik dan weer niet van jou :-). Ik denk wel dat we vele malen meer zegen mogen verwachten als we echt biddend opgaan naar Gods huis. Dat is althans mijn ervaring. Zonder daarmee de link te willen leggen tussen mijn bidgedrag en Gods onverdiende zegen.
Ik ben het daar roerend mee eens, het moment voordat we naar de kerk gaan Hem vragen om onverdiend maar broodnodig onderwijs in Zijn Huis. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik soms heel verkeerd aan het rekenen was, predikanten waar ik vooraf niet zoveel mee ophad werden tot mijn beschaming gebruikt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Thea schreef:Wat een 'ziekelijk' gebeuren, hier weer. Dan ga ik maar weer een beetje 'mystiek' doen. Weet je waar je zegen kunt verwachten: op je knieën aan de voeten van de Heere Jezus. Maar niet op je kittelachtigheid.
Inderdaad. Ik ondersteun dit van ganser harte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef: Ik haakte in op wat CvdW beschreef, het slapen van mensen tijdens het gebed en het onbevangen luisteren. Kritische opmerkingen over het curatorium vind ik inderdaad lastig te lezen, dat klopt helemaal. Wel een verschil maakt het voor mij wie de opmerkingen maakt, van sommigen kan ik gewoon soms heel weinig hebben omdat ik ze enorm dubbel in hun gedrag vind. Een beetje zwart-wit is dat van mij, dat zal wel bij mijn cultuur horen of aan mijn beperkte bevattingsvermogen liggen.
Dat laatste geloof ik dan weer niet van jou :-). Ik denk wel dat we vele malen meer zegen mogen verwachten als we echt biddend opgaan naar Gods huis. Dat is althans mijn ervaring. Zonder daarmee de link te willen leggen tussen mijn bidgedrag en Gods onverdiende zegen.
Ik ben het daar roerend mee eens, het moment voordat we naar de kerk gaan Hem vragen om onverdiend maar broodnodig onderwijs in Zijn Huis. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik soms heel verkeerd aan het rekenen was, predikanten waar ik vooraf niet zoveel mee ophad werden tot mijn beschaming gebruikt.
Klopt. Ik ben blij dat bij ons de tekst en de punten vooraf op de website staan. Die neem ik dan 's ochtends vaak met de kinderen door, lees het stuk wat die dienst gelezen wordt. Dat geeft bij hen vaak een stuk herkenning als de predikant het vervolgens leest. Ik vind het ook erg fijn na afloop van de dienst andere gemeenteleden te spreken. Dit geeft vaak veel geestelijke herkenning. Al is dat nu iets ingewikkelder. Maar gebeurt het toch via de app vaak.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Wat een 'ziekelijk' gebeuren, hier weer. Dan ga ik maar weer een beetje 'mystiek' doen. Weet je waar je zegen kunt verwachten: op je knieën aan de voeten van de Heere Jezus. Maar niet op je kittelachtigheid.
Maar wat is er mystiek aan een lesje topografie?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Thea schreef:Wat een 'ziekelijk' gebeuren, hier weer. Dan ga ik maar weer een beetje 'mystiek' doen. Weet je waar je zegen kunt verwachten: op je knieën aan de voeten van de Heere Jezus. Maar niet op je kittelachtigheid.
Maar wat is er mystiek aan een lesje topografie?
Sommige forummers houden hun woonplaats liever privé.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik noem die woonplaatsen toch niet?
Bovendien doen Dia, Huisman en Pierre daar niet geheimzinnig over. Van Ouderling weet ik niet of het breed bekend is en van Adagio weet ik het niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Ik noem die woonplaatsen toch niet?
Bovendien doen Dia, Huisman en Pierre daar niet geheimzinnig over. Van Ouderling weet ik niet of het breed bekend is en van Adagio weet ik het niet.
Klopt helemaal, ik heb nog nooit kunnen begrijpen dat mensen hier op RF zo geheimzinnig over hun woonplaats of nieuwe kerkverband doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Ik keek ook wel even van het rijtje op, in elk geval doel ik vooral met geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe gemeenten als: Kootwijkerbroek, Barneveld, De Valk-Wekerom, Uddel, Elspeet. Scherpenzeel is randje Veluwe.
De woonplaats van jou en die van Huisman kan je over twisten, m.i. is dat foodvalley en niet Veluwe. In ieder geval op de rand.
Maar de woonplaats van Dia en die van Ouderling is beslist geen Veluwe.
Klopt, de meest westelijk gelegen plaats op de Veluwe, randje provincie Gelderland en Utrecht. Enfin ook als kerkelijke gemeente zitten we op een zogenoemd veluws randje...
Ds. Verschuure noemde het wel consequent de Veluwe.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Alles wat niet de Randstad is wordt door Westerlingen al Veluwe genoemd ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mistig schreef:Ds. Verschuure noemde het wel consequent de Veluwe.
Dat verbaast me niets
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
Mistig schreef:Ds. Verschuure noemde het wel consequent de Veluwe.
Dat verbaast me niets
Want?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie