Gereformeerde Gemeenten

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Silo schreef:Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Verzuchtingen lijken me van een andere orde dan openlijk kritiek uiten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Silo schreef:Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Klopt absoluut dat dit forum niet representatief is. De geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe worden hier minimaal gehoord. Hier heb je gewoon een punt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mulder »

toch weet ik zeker uit ervaring: er is op de Veluwe ook veel zorg over het grote predikantentekort en oververmoeidheid bij huidige predikers. Jonge stellen die helemaal geen kritiek hebben op de leer maar toch na huwelijk gaan kerken in de HHK want daar is altijd preekvoorziening is dan een van de redenen. Onder ouderen is het wel anders ja. Het curatorium doet het al snel niet goed sommigen vinden ze juist te ruim. tis een moeilijke taak
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Silo schreef:Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Klopt absoluut dat dit forum niet representatief is. De geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe worden hier minimaal gehoord. Hier heb je gewoon een punt.
Zijn er zo veel veluwse gemeenten vacant dan ?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Silo schreef:Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Daarom. Ook mijn gemeente is geen linkse gemeente te noemen, maar echt een midden(-rechtse) gemeente.
En toch hoor ik het veel, zoals ik eerder ook al schreef.

Het is toch bijzonder, als er al 40 jaar meerdere keren (voorzichtig en vriendelijk) kritiek wordt geuit, van verschillende kanten, dat hier dan helemaal niets mee gebeurd. Wordt er serieus wel eens geëvalueerd?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Het is ook een cultuur. Ik hoor een kerkenraad ook wel eens verzuchten: we doen het nooit goed. Dat is ook zo. Alleen vergeten ze dat er altoos verschillende meningen zijn. Luisteren, evt. bijstellen en goed communiceren is dan wel belangrijk. En daar schort het wel eens aan.

Het is heel veilig om kritiek (geestelijk) weg te masseren en het allemaal bij het oude te houden. Me dunkt een uiting van beproefde rechtzinnigheid.

Ds. Harinck heeft meen ik in 2003 in de Gomarus daar iets helders over geschreven. Dus het schuurt allang.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ds Kersten sprak in een artikel in een oude Saambinder er zijn ongenoegen over uit dat het curatorium zoveel kandidaten moest afwijzen. Hij vroeg zich af of de kerkenraden wel zorgvuldig te werk gingen bij het afgeven van een attest. Zo kun je het ook benaderen, dacht ik toen ik dat las.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Dat denk ik zeker Pierre. Soms zijn het de grootste criticasters die dit gedrag vertonen. Maar we moeten wel uitkijken bij iedere opmerking steeds een jij-bak terug te geven.
Zie het meer als een aanvulling dan als een jij-bak Zeeuw!
Het ergeren dat je beschrijft inclusief je laatste zin en vrij regelmatig de opmerkingen richting mensen die ook maar iets zeggen over het curatorium, geven mij dat gevoel.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Eens. Heel erg eens. Ik heb ook wel eens een kritische luisterhouding. Zo ook afgelopen zondag. Totdat ik een berichtje via WhatsApp van iemand uit de gemeente kreeg, een kind van God, die me vertelde wat ze hoorde en wat haar getroffen had. Dan buig ik beschaamd mijn hoofd. En ben ik dankbaar voor zo'n bericht.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Eens. Heel erg eens. Ik heb ook wel eens een kritische luisterhouding. Zo ook afgelopen zondag. Totdat ik een berichtje via WhatsApp van iemand uit de gemeente kreeg, een kind van God, die me vertelde wat ze hoorde en wat haar getroffen had. Dan buig ik beschaamd mijn hoofd. En ben ik dankbaar voor zo'n bericht.
Waarom moet jij dan beschaamd worden dan ?
Als er iets niet haak zit mag dat toch gezegd worden en op een positieve manier kritiek geleverd worden toch?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik was beschaamd. En dan is er geen ruimte voor kittelachtige betweterigheid, maar alleen gebed voor mijn dominee die door de Heere ons gegeven is.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:Ik was beschaamd. En dan is er geen ruimte voor kittelachtige betweterigheid, maar alleen gebed voor mijn dominee die door de Heere ons gegeven is.
En als zij het toch verkeerd ziet en het exegetisch niet klopt.
Dan was jij niet betweterig.
Want nu komt het toch wel erg over van: O dat is een kind van God die zal wel gelijk hebben.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Eens. Heel erg eens. Ik heb ook wel eens een kritische luisterhouding. Zo ook afgelopen zondag. Totdat ik een berichtje via WhatsApp van iemand uit de gemeente kreeg, een kind van God, die me vertelde wat ze hoorde en wat haar getroffen had. Dan buig ik beschaamd mijn hoofd. En ben ik dankbaar voor zo'n bericht.
Waarom moet jij dan beschaamd worden dan ?
Als er iets niet haak zit mag dat toch gezegd worden en op een positieve manier kritiek geleverd worden toch?
Ik begrijp Ad wel. Some heb je moeite met concentreren en dan denk je dat het de schuld van de dominee is. Wat later in de dienst zie je iemand waar het merkbaar is dat de preek hun raakt. Dan realiseer je wel dat het aan je eigen ligt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:Ik was beschaamd. En dan is er geen ruimte voor kittelachtige betweterigheid, maar alleen gebed voor mijn dominee die door de Heere ons gegeven is.
En als zij het toch verkeerd ziet en het exegetisch niet klopt.
Dan was jij niet betweterig.
Want nu komt het toch wel erg over van: O dat is een kind van God die zal wel gelijk hebben.
Je begrijpt me totaal niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
Excuses, dan had ik dat van dat shoppen niet scherp. Blijft staan dat ik je veroordeling van het veranderen van kerk, een bijzondere vind. Zelf heb je op heel veel zaken nogal scherpe feedback en zie ik bij jou een bijna gehele vervreemding van dat waar de GG voor staat. Toch blijf je lid, maar heb je wel heel erg veel commentaar op de gang van zaken. Dat zou je dan ook kunnen kwalificeren als zondig
Dat is natuurlijk uitstekend om te weten. Maar waarom zou kritisch meedenken zondig zijn? Dat past wel in dit draadje, dus ik reageer even hier.

Overigens: als ik vanwege corona niet naar de kerk kon (tegenwoordig kan ik eigenlijk elke zondag twee keer) en toen er geen beeldverbinding was, koos ik ook geregeld voor een andere kerkdienst, dat wel. Maar dat doet naar mijn idee geen afbreuk aan het meeleven met de gemeente.
Plaats reactie