Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bij ons in de kerk doen ze dat nog wel, bidden voor de Ger Gem. Gelukkig is dat nog niet verboden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Hier bidden ze tot God en vertellen Hem hoe Hij een mens moet bekeren.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Hier bidden ze tot God en vertellen Hem hoe Hij een mens moet bekeren.
Nou nou, dat is een bijzondere interpretatie van het gebed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Hier bidden ze tot God en vertellen Hem hoe Hij een mens moet bekeren.
Nou nou, dat is een bijzondere interpretatie van het gebed.
Wel herkenbaar, toch?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Hier bidden ze tot God en vertellen Hem hoe Hij een mens moet bekeren.
Nou nou, dat is een bijzondere interpretatie van het gebed.
Wel herkenbaar, toch?
Nee gelukkig niet. Wellicht zal ik niet goed luisteren dan. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik wellicht wat meer onbevangen in de dienst zit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
Mistig schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Hier bidden ze tot God en vertellen Hem hoe Hij een mens moet bekeren.
Nou nou, dat is een bijzondere interpretatie van het gebed.
Wel herkenbaar, toch?
Nee gelukkig niet. Wellicht zal ik niet goed luisteren dan. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik wellicht wat meer onbevangen in de dienst zit.
Er zijn ook mensen die laat naar bed gaan en zondags tijdens grote gebed (20 minuten is niks) slapen. Er zijn ook mensen in de kerk als de inwoners van Berea, deze zijn onbevangen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Maar er zijn toch predikanten geweest die de procedure van het curatorium aan de kaak hebben gesteld tot op synodaal niveau toe? Ik dacht ds. Van Gelder en ds. Harinck.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Wanneer was dat?
Het is sowieso al een jaar of 10 geleden, misschien wel langer. Ik zal eens zoeken.
Ja. Ik ben wel benieuwd.
Er was in ieder geval een voorstel van ds. A. Elshout in 1986. Onderstaand citaat komt uit zijn biografie "Aan armen uit gena", geschreven door A.F. van Toor.
Biografie ds. A. Elshout schreef:Er zit de predikant iets dwars. Beter gezegd, er is iets wat hem veel zorgen geeft. Er is in de gemeenten zoveel werk te doen, maar nog belangrijker: het Evangelie moet worden gepreekt, in ons land en daarbuiten. Daarvoor zijn dienstknechten nodig, veel dienstknechten. Mannen die zich van Godswege geroepen weten om in dienst van hun Meester, Jezus Christus, dat Woord te brengen. Mensen te lokken tot Christus, het net van het Evangelie uit te werpen over die grote mensenzee. Opdat het net vol worde, opdat Zijn huis vol worde, opdat Zijn Koninkrijk tot volheid komt.
Nu weet de predikant van veel mannen die worstelen met de vraag of het de wil des Heeren is, dat ook zij in de wijngaard zullen werken. Een vraag die zich niet simpel met een 'ja' of 'nee' laat beantwoorden. Een vraag die zij in het gebed de Heere voorleggen en waarop zij, na kortere of langere tijd, na meer of minder worsteling, een bevestigend antwoord menen te hebben.
Vervolgens maken zij -soms met vreugde, vaak ook zuchtend- de gang naar de kerkenraad, om daar een attest te vragen, instemming om door het curatorium te worden gehoord. Dat is de ordelijke weg binnen de Gereformeerde Gemeenten, zo is het ook afgesproken op de Generale Synode. De predikant weet uit ervaring hoeveel strijd dit met zich kan meebrengen. Hoe gemakkelijk kan een mens zich vergissen; ook hierin kan het hart arglistig zijn. Het verdriet hem dat zovelen door het curatorium worden afgewezen. Zij kregen wel een attest van hun kerkenraad, die er kennelijk van overtuigd was dat zij door de Heere geroepen en uitgestoten werden. Vergissen al die mensen zich, hebben al die kerkenraden met al die predikanten of consulenten het bij het verkeerde eind? Het geeft ds. Elshout vragen over het beleid van het curatorium. Nee, zeker geen vragen over de ernst en de begeerte van de curatoren om te doen wat de Heere welbehagelijk is. Hij beseft hoe moeilijk het werk van de curatoren is, ja, bovenmenselijk. Daarover heeft hij zeker geen vragen. O zeker, geen enkele beslissing is er genomen waarbij Gods voorzienigheid was uitgeschakeld, maar niet alles wat er gebeurt, heeft ook bij voorbaat Gods goedkeuring.
Op de Synode van 1986, waar ds. Elshout als afgevaardigde aanwezig is, heeft hij het voorstel gedaan om een instantie in het leven te roepen, waarop zowel door het curatorium, als door de kerkenraden en consulenten en beroep kan worden gedaan 'in een aantal nader omschreven gevallen'. Daarbij zal die instantie -hij wilde het liever geen beroepsinstantie noemen- als een soort zeef kunnen functioneren om afgewezenen alsnog toe te laten. Het voorstel krijgt geen steun in de Synode. Alles blijft bij het oude.
Verder is de kwestie regelmatig teruggekomen in synodebesprekingen. Zoals in 1977:
Synodeverslagen in boek Broeders bijeen schreef:Was het rapport van de curatoren kort, de discussie naar aanleiding hiervan was breed, het toelatingsbeleid van het curatorium kwam aan de orde vooral dan wat betreft het teruglopen van het aantal studenten in de laatste jaren. Niet uit kritiek, maar met grote bewogenheid en met veel medeleven voor het moeilijke werk van het curatorium werd door vele synodeleden het woord gevoerd.
Ook curatoren noemden het een aangrijpende zaak zovelen te moeten afwijzen, zij zouden het ook wel graag anders zien, maar hielden zich aan de richtlijnen door de Gen. Synode gesteld. Voor een voorwaardelijke toelating als een proefperiode was de Synode zeer bevreesd, die zou dan achteraf nog meer moeilijkheden geven. De nadruk werd er gelegd dat er bij de curatoren grote waakzaamheid zou blijven, om niet onder de druk van de publieke opinie over te gaan tot het aanleggen van andere normen dan degenen die altijd in het bestaan van de Geref. Gemeenten zijn gehanteerd, nl. die van bekering en roeping. Het nadeel van een ruimer toelatingsbeleid zal dan groter zijn dan het voordeel, andere kerkgenootschappen mogen hier dan wel tot een waarschuwing zijn. Moge het gebed, ook in de gemeenten, er maar veel zijn tot de Koning van Zijn Kerk, Die boven alle curatoria staat.
Daarnaast schreef ds. C. Harinck in 2003 in een kerkbode over het curatorium, zie: https://www.digibron.nl/collection/expo ... 1ad/single
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 04 mei 2021, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dank, @Jongere! Het voorstel wat wijlen ds. Elshout deed, is zo gek nog niet. Zou daar nu ook geen animo voor zijn?

@Tiberius had het ook over ds. Van Gelder, maar dat zal dan ook wel in de beginjaren van deze eeuw geweest zijn. Ds. Van Gelder diende toen de gemeente Middelburg-Zuid en was dus predikant binnen dezelfde classis als ds. Harinck.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Dank, @Jongere! Het voorstel wat wijlen ds. Elshout deed, is zo gek nog niet. Zou daar nu ook geen animo voor zijn?

@Tiberius had het ook over ds. Van Gelder, maar dat zal dan ook wel in de beginjaren van deze eeuw geweest zijn. Ds. Van Gelder diende toen de gemeente Middelburg-Zuid en was dus predikant binnen dezelfde classis als ds. Harinck.
Ik denk het ook ja.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

De vraag blijft of een bepaald deel van de criticasters meer dominees willen of meer 'andere' dominees willen d.m.v. een ruimer toelatingsbeleid. Maar op zichzelf is het helemaal niet vreemd om de gehele procedure periodiek te evalueren.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Dat denk ik zeker Pierre. Soms zijn het de grootste criticasters die dit gedrag vertonen. Maar we moeten wel uitkijken bij iedere opmerking steeds een jij-bak terug te geven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:De vraag blijft of een bepaald deel van de criticasters meer dominees willen of meer 'andere' dominees willen d.m.v. een ruimer toelatingsbeleid. Maar op zichzelf is het helemaal niet vreemd om de gehele procedure periodiek te evalueren.
Ik wil het niet over liggingsverschillen gaan hebben, maar het is sociologisch wel heel interessant dat er vooral commentaar komt vanuit een bepaald deel van de gemeenten. En dat terwijl er in het andere deel van de gemeenten eigenlijk net zo weinig predikanten zijn, maar daar nagenoeg geen kritiek vandaan komt. Hoe zou dat komen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Laatst gewijzigd door Silo op 04 mei 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Dat denk ik zeker Pierre. Soms zijn het de grootste criticasters die dit gedrag vertonen. Maar we moeten wel uitkijken bij iedere opmerking steeds een jij-bak terug te geven.
Zie het meer als een aanvulling dan als een jij-bak Zeeuw!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie