Gereformeerde Gemeenten

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

CvdW schreef:Het is zondig om van kerkverband te veranderen. U (DDD) heeft daar vast wel een Bijbels argument voor om te zeggen dat het zondig is. Waar kan ik dat in mijn Bijbel tussen de regels lezen?
Uw vraag is ook mijn vraag.

DDD stelt in tientallen posts dat overgang naar een ander kerkverband zondig zou zijn. Niet met de disclaimer dat het zijn mening is, nee hij brengt het als een feit.

Ook erg benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing hiervan, temeer omdat wij recent ook die keuze hebben gemaakt en ik me aangesproken voel.

Daarnaast begrijp ik dat DDD met (grote) regelmaat shopt bij andere gemeenten, hoe kijkt hij daar tegenaan?
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Mannetje schreef:Als nu eens alle gesprekken over het curatorium werden vervangen door gebeden, zou er dan geen verwachting mogen zijn?

Zeker nu, maar ook het jaar rond. Op dit moment zullen er weer mannen zijn die een attest van de kerkenraad hebben gekregen. Bidden we voor hen?
Op dit moment zullen er ook mannen zijn die geen attest kregen, bidden we voor hen?
Op dit moment zijn er curatoren die opzien tegen en uitzien naar de dagen waarop gehoord wordt. Bidden we voor hen?

Op dit moment zullen er gemeentes zijn waar de pijn van het vacant zijn schrijnt. Dragen we ze mee in ons gebed?

En als je nu vragen hebt bij het curatorium, is het dan allereerst een zaak van gebed?
Mooi... Het moet beginnen bij gebed maar het hoeft daar ook niet te stoppen. Zelf denk ik dat degenen die verbeterpunten zien voor het curatorium er wel teveel over praten hier op het forum, in het gezin of bij verjaardagen of wat dan ook. Er is een betere weg, lijkt me. Ik zou zelf bijv. voorstander zijn van een curatorium waarbij minimaal de helft van de leden jaarlijks wisselt. Daar zou ik dan niet over moeten praten maar dit moeten indienen via de kerkelijke weg of via de kerkenraad naar de classis en PS. Naast het gebed is dat de juiste weg en het zou ook nog eens effectief kunnen zijn. Maar ja... Begin daar maar eens aan.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
CvdW schreef:Het is zondig om van kerkverband te veranderen. U (DDD) heeft daar vast wel een Bijbels argument voor om te zeggen dat het zondig is. Waar kan ik dat in mijn Bijbel tussen de regels lezen?
Uw vraag is ook mijn vraag.

DDD stelt in tientallen posts dat overgang naar een ander kerkverband zondig zou zijn. Niet met de disclaimer dat het zijn mening is, nee hij brengt het als een feit.

Ook erg benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing hiervan, temeer omdat wij recent ook die keuze hebben gemaakt en ik me aangesproken voel.

Daarnaast begrijp ik dat DDD met (grote) regelmaat shopt bij andere gemeenten, hoe kijkt hij daar tegenaan?
Zeker, maar daar is nu een apart draadje over, Kerk verlaten. Het heeft mijns inziens geen zin om dat onderwerp in ieder draadje te bespreken.

Ik weet verder niet van shoppen. Ik ga eigenlijk altijd naar mijn eigen kerk als ik thuis ben. Een enkele keer naar een cantatedienst, maar dat is meestal extra.

Als ik logeer of elders verblijf of op bezoek ben, is het anders. Dan ga ik daar naar de kerk.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Silo schreef:
Mannetje schreef:Als nu eens alle gesprekken over het curatorium werden vervangen door gebeden, zou er dan geen verwachting mogen zijn?

Zeker nu, maar ook het jaar rond. Op dit moment zullen er weer mannen zijn die een attest van de kerkenraad hebben gekregen. Bidden we voor hen?
Op dit moment zullen er ook mannen zijn die geen attest kregen, bidden we voor hen?
Op dit moment zijn er curatoren die opzien tegen en uitzien naar de dagen waarop gehoord wordt. Bidden we voor hen?

Op dit moment zullen er gemeentes zijn waar de pijn van het vacant zijn schrijnt. Dragen we ze mee in ons gebed?

En als je nu vragen hebt bij het curatorium, is het dan allereerst een zaak van gebed?
Mooi... Het moet beginnen bij gebed maar het hoeft daar ook niet te stoppen. Zelf denk ik dat degenen die verbeterpunten zien voor het curatorium er wel teveel over praten hier op het forum, in het gezin of bij verjaardagen of wat dan ook. Er is een betere weg, lijkt me. Ik zou zelf bijv. voorstander zijn van een curatorium waarbij minimaal de helft van de leden jaarlijks wisselt. Daar zou ik dan niet over moeten praten maar dit moeten indienen via de kerkelijke weg of via de kerkenraad naar de classis en PS. Naast het gebed is dat de juiste weg en het zou ook nog eens effectief kunnen zijn. Maar ja... Begin daar maar eens aan.
Begin ook die weg met gebed. Of begin er anders maar niet aan.
-
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Dat zeg ik toch? Dat het altijd met gebed zou moeten beginnen? Waarom dan die negatieve toon in je bericht....
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Het klinkt natuurlijk allemaal heel geestelijk. OP je knieën voor het curatorium, maar zeg vooral niets.
Als Luther niets had gedaan, maar alleen gebeden, was er niets gebeurd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Maar er zijn toch predikanten geweest die de procedure van het curatorium aan de kaak hebben gesteld tot op synodaal niveau toe? Ik dacht ds. Van Gelder en ds. Harinck.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Silo schreef:Dat zeg ik toch? Dat het altijd met gebed zou moeten beginnen? Waarom dan die negatieve toon in je bericht....
Sorry, het was absoluut niet negatief bedoeld. Wellicht in teveel haast getypt.
Het was meer een reactie op je laatste verzuchting "begin er maar eens aan..."
Deze kerkelijke weg lijkt mij een spannende weg. Een weg die je dus nooit zult gaan als het niet een vanuit het gebed begonnen en opgebonden zaak is, om het zo maar te zeggen.
-
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:Het klinkt natuurlijk allemaal heel geestelijk. OP je knieën voor het curatorium, maar zeg vooral niets.
Als Luther niets had gedaan, maar alleen gebeden, was er niets gebeurd.
Eerst op je knieën en dan weer hard verder discussiëren over het curatorium op RF of aan de koffietafel? Ik kan me niet voorstellen dat dat werkelijk de vrucht op het gebed is. Jij wel?
-
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Amstelodamense schreef:
CvdW schreef:Het is zondig om van kerkverband te veranderen. U (DDD) heeft daar vast wel een Bijbels argument voor om te zeggen dat het zondig is. Waar kan ik dat in mijn Bijbel tussen de regels lezen?
Uw vraag is ook mijn vraag.

DDD stelt in tientallen posts dat overgang naar een ander kerkverband zondig zou zijn. Niet met de disclaimer dat het zijn mening is, nee hij brengt het als een feit.

Ook erg benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing hiervan, temeer omdat wij recent ook die keuze hebben gemaakt en ik me aangesproken voel.

Daarnaast begrijp ik dat DDD met (grote) regelmaat shopt bij andere gemeenten, hoe kijkt hij daar tegenaan?
Zeker, maar daar is nu een apart draadje over, Kerk verlaten. Het heeft mijns inziens geen zin om dat onderwerp in ieder draadje te bespreken.

Ik weet verder niet van shoppen. Ik ga eigenlijk altijd naar mijn eigen kerk als ik thuis ben. Een enkele keer naar een cantatedienst, maar dat is meestal extra.

Als ik logeer of elders verblijf of op bezoek ben, is het anders. Dan ga ik daar naar de kerk.
Excuses, dan had ik dat van dat shoppen niet scherp. Blijft staan dat ik je veroordeling van het veranderen van kerk, een bijzondere vind. Zelf heb je op heel veel zaken nogal scherpe feedback en zie ik bij jou een bijna gehele vervreemding van dat waar de GG voor staat. Toch blijf je lid, maar heb je wel heel erg veel commentaar op de gang van zaken. Dat zou je dan ook kunnen kwalificeren als zondig
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Maar er zijn toch predikanten geweest die de procedure van het curatorium aan de kaak hebben gesteld tot op synodaal niveau toe? Ik dacht ds. Van Gelder en ds. Harinck.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Wanneer was dat?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Maar er zijn toch predikanten geweest die de procedure van het curatorium aan de kaak hebben gesteld tot op synodaal niveau toe? Ik dacht ds. Van Gelder en ds. Harinck.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Wanneer was dat?
Het is sowieso al een jaar of 10 geleden, misschien wel langer. Ik zal eens zoeken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Maar er zijn toch predikanten geweest die de procedure van het curatorium aan de kaak hebben gesteld tot op synodaal niveau toe? Ik dacht ds. Van Gelder en ds. Harinck.
Die hebben de weg bewandeld! Fijn!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Maar er zijn toch predikanten geweest die de procedure van het curatorium aan de kaak hebben gesteld tot op synodaal niveau toe? Ik dacht ds. Van Gelder en ds. Harinck.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Wanneer was dat?
Het is sowieso al een jaar of 10 geleden, misschien wel langer. Ik zal eens zoeken.
Ja. Ik ben wel benieuwd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Jaren geleden was er op Walcheren een bidstond voor het curatorium. Dat werd neit gewaardeerd en is totn gestopt. Ook was er een tijdlang een initiatief: Bidden voor de GerGem. Ook dat werd afgewezen.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie