Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Zeker. Dit was dus een raar tweetal. Anders heb je niet zoveel tegenstemmen.
Het was in ieder geval een gelijkwaardig tweetal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28890
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is dus nog raarder, dan is het lood om oud ijzer.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:
GerGem schreef:Beroepen te Lisse: ds. A. Schot van Nunspeet.
Bron: ledenvergadering
Bijzonder dat er van de 164 stemmen 24 ongeldig waren. Daar zijn de 5 ongeldige stemmen van de verkiezing voor voorzitter van de Tweede Kamer niets bij...
Gelukkig dat een grote meerderheid van de gemeente van ruim 85% toch een keuze kon maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is dus nog raarder, dan is het lood om oud ijzer.
Onzin. In de gemeente alhier is er ook een zeer gelijkwaardig tweetal (overigens wel verstandiger dan in Lisse, dat moet ik dan eerlijk toegeven). Ik ben daar blij om. Anders krijg je alleen maar meer tweespalt in de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2765
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Je krijgt ook tweespalt van een tweetal die beiden niet bij het geheel van de gemeente passen. Een kerkenraad dient oog te hebben voor het geheel van de gemeente.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:
Jantje schreef:
GerGem schreef:Beroepen te Lisse: ds. A. Schot van Nunspeet.
Bron: ledenvergadering
Bijzonder dat er van de 164 stemmen 24 ongeldig waren. Daar zijn de 5 ongeldige stemmen van de verkiezing voor voorzitter van de Tweede Kamer niets bij...
Gelukkig dat een grote meerderheid van de gemeente van ruim 85% toch een keuze kon maken.
Máár 85%, zal je bedoelen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Je krijgt ook tweespalt van een tweetal die beiden niet bij het geheel van de gemeente passen. Een kerkenraad dient oog te hebben voor het geheel van de gemeente.
Tja... Onze gemeente is vrij homogeen. Dus dat is makkelijk als kerkenraad. Als je een gemeente hebt waar die homogeniteit niet duidelijk waarneembaar is, dan zal het altijd lastig blijven om een tweetal samen te stellen wat voor iedereen in de smaak valt. Dat is nu eenmaal zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Als ik de tweetallen in Lisse goed bijgehouden heb, heeft er van alles opgestaan. Ik begrijp dan ook de opmerking niet dat de kerkenraad niet wil verbinden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Als ik de tweetallen in Lisse goed bijgehouden heb, heeft er van alles opgestaan. Ik begrijp dan ook de opmerking niet dat de kerkenraad niet wil verbinden.
Dat is niet helemaal waar. Predikanten zoals ds. Janse, ds. Huisman, ds. Labee en ds. C. van Ruitenburg hebben daar nog niet gekandideerd gestaan, terwijl dat nou juist middenpredikanten zijn die in zo'n gemeente goed zouden passen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
SanderL schreef:[q

Ik heb nog wat mensen gesproken uit Lisse. Zij vonden het tweetal helemaal niks. Volgens hen zouden ds. de Heer en ds. Schot er niet passen. Overigens is Lisse een moeilijke gemeente wat betreft predikanten.
Ja het lijkt me alles zo door de jaren heen lezende over Lisse dat het een moeilijke gemeente voor menig predikant is. Met in elk geval een roerige oppositie als ik het eens zo mag zeggen.
Ik denk toch dat je mis zit.
Zover ik het kan beoordelen heeft het te maken met de samenstelling van de gemeente.
Het is de enige reformatorische gemeente in de regio. (op een hele kleine OGG in Hillegom) Pas 20 km verder zijn er alternatieven.
In deze gemeente zit van oudsher alles bij elkaar, wat in andere plaatsen in verschillende kerken, van GGiN tot en met PKN GB zou zitten.
Eigenlijk nog een soort van volkskerk. Stond ook wat aan de zijlijn van het kerkverband. Ambtsdragers leefden ook niet heel erg mee met meerdere vergaderingen etc. Ze waren redelijk autonoom.
Het is ook altijd goed gegaan. Onder Hakkenberg, de Boer, Tanis, altijd rust. Tijdens Baan is er onrust geweest, maar had niet met leer te maken. Vanaf ds Neele is er veel meer nadruk gekomen op het eigene van de GG. En was er minder ruimte voor de breedte van de plaatselijke gemeente. En vooral ds Moens heeft een stempel proberen te drukken dat het een echte ouderwetse GG zou moeten worden. En een kleine meerderheid van de kerkenraad gaat hierin mee. Dat past gewoon niet bij deze gemeente.

Overigens zie je deze ontwikkelingen bij nog enkele Gereformeerde gemeenten die wat breder waren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Overigens zie je deze ontwikkelingen bij nog enkele Gereformeerde gemeenten die wat breder waren.
Welke gemeenten zijn dat? Je mag dat ook melden via een pb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alepha »

Jantje schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Als ik de tweetallen in Lisse goed bijgehouden heb, heeft er van alles opgestaan. Ik begrijp dan ook de opmerking niet dat de kerkenraad niet wil verbinden.
Dat is niet helemaal waar. Predikanten zoals ds. Janse, ds. Huisman, ds. Labee en ds. C. van Ruitenburg hebben daar nog niet gekandideerd gestaan, terwijl dat nou juist middenpredikanten zijn die in zo'n gemeente goed zouden passen.

Mee eens Jantje. Zo'n soort predikant zou heel fijn zijn voor Lisse. Lisse is vanouds een brede gemeente met flanken aan beide zijden. Tot en met de tijd van Ds. T. ging dat ook heel goed. Ook de kerkenraad was een goede afspiegeling van de breedte van de gemeente. De laatste jaren is dat veranderd, ik kerk er zelf niet meer, maar familie wel. Ik hoor dat er instroom van ter rechterzijde en uitstroom ter linkerzijde is. Vanouds werd er ook breed tweetallen gesteld. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit de laatste jaren echt verandert. In mijn familie hoor dat men zich niet altijd meer thuis voelt in de gemeente en dat zijn echt geen mensen die ik onder de 'roerige oppositie' zou scharen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
SanderL schreef:[q

Ik heb nog wat mensen gesproken uit Lisse. Zij vonden het tweetal helemaal niks. Volgens hen zouden ds. de Heer en ds. Schot er niet passen. Overigens is Lisse een moeilijke gemeente wat betreft predikanten.
Ja het lijkt me alles zo door de jaren heen lezende over Lisse dat het een moeilijke gemeente voor menig predikant is. Met in elk geval een roerige oppositie als ik het eens zo mag zeggen.
Ik denk toch dat je mis zit.
Zover ik het kan beoordelen heeft het te maken met de samenstelling van de gemeente.
Het is de enige reformatorische gemeente in de regio. (op een hele kleine OGG in Hillegom) Pas 20 km verder zijn er alternatieven.
In deze gemeente zit van oudsher alles bij elkaar, wat in andere plaatsen in verschillende kerken, van GGiN tot en met PKN GB zou zitten.
Eigenlijk nog een soort van volkskerk. Stond ook wat aan de zijlijn van het kerkverband. Ambtsdragers leefden ook niet heel erg mee met meerdere vergaderingen etc. Ze waren redelijk autonoom.
Het is ook altijd goed gegaan. Onder Hakkenberg, de Boer, Tanis, altijd rust. Tijdens Baan is er onrust geweest, maar had niet met leer te maken. Vanaf ds Neele is er veel meer nadruk gekomen op het eigene van de GG. En was er minder ruimte voor de breedte van de plaatselijke gemeente. En vooral ds Moens heeft een stempel proberen te drukken dat het een echte ouderwetse GG zou moeten worden. En een kleine meerderheid van de kerkenraad gaat hierin mee. Dat past gewoon niet bij deze gemeente.

Overigens zie je deze ontwikkelingen bij nog enkele Gereformeerde gemeenten die wat breder waren.
Maar dan zijn mijn woorden met alle respect toch niet zo verkeerd gekozen? Met name gelden dan mijn woorden voor de laatste predikanten die Lisse heeft gehad. Ik weet dat met name Ds Moens het er niet makkelijk heeft gehad en dat er ook leden zijn die het niet makkelijk hebben gehad bij Ds Moens. Zo eerlijk moeten we inderdaad wezen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe groot het gedeelte is van de leden die de lijn van de kerkenraad deelt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

alepha schreef:ik kerk er zelf niet meer, maar familie wel. Ik hoor dat er instroom van ter rechterzijde en uitstroom ter linkerzijde is.
Waar komt die instroom ter rechterzijde dan vandaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie