Kabinetsformatie 2021

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Panny schreef:Ik merk dat veel mensen hier erg anti D66 en D66'ers zijn (en begrijpelijk) omdat het een hele anti christelijke partij zou zijn.
D66 is niet anti-christelijk, het is een liberale partij.
Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

Framboos schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Waarom gebruik je het woord 'stemvee'?
Omdat ik er zelf ook bij hoor en ik wat betreft mijn vrouw soms op een briesende stier lijk als het om politieke onderwerpen gaat.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Christen »

Ad Anker schreef:Ik dacht: Bergkamp heeft wat ideeën die niet stroken met onze reformatorische uitgangspunten. Als voorzitter is ze minder gevaarlijk dan als actief kamerlid. Dus is het gunstig dat ze deze rol kreeg.

Ik heb veel sympathie voor Arib. Voor haar vind ik het ook jammer. Ik had gehoopt dat ze door zou kunnen gaan.
Ja, daar dacht ik ook aan. Zou je verschil in de kamer kunnen zien alleen op het feit dat nu een D66'er de hamer heeft en niet een van de PvdA? (Of zit ik nu te wantrouwen wat niet de bedoeling moet zijn.. vooraf.)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben gewoon voor nieuwe verkiezingen.
Als Rutte dan weer gekozen wordt als premier zo zij het, dan heeft het stemvee hem zelf weer een schone lei gegeven en kunnen we op nieuwe voet verder.
Zo niet, dan zonder Rutte.
Maar dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Wat heeft dat nou voor zin? Er is nog niet eens serieus gepoogd om tot een regering te komen.

De problemen die je met nieuwe verkiezing waarschijnlijk niet oplost zijn:
- Verregaande versplintering. De 7 kleinste partijen hebben samen 15 zetels
- Uitsluiting van PVV en FvD. Nog eens 25 zetels die niet serieus genomen worden.

Dat zal bij nieuwe verkiezing ook niet echt veranderen.
Zitten wij als Christen te wachten op een mogelijk grotendeels linkse coalitie dan nu de CU de deur dicht heeft gegooid?
De Heer Rutte is nu een struikelblok en kan mijn inziens beter "een functie elders" gaan vervullen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
D66 is ergens voor, niet ergens tegen. Dat is een groot verschil.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
D66 is ergens voor, niet ergens tegen. Dat is een groot verschil.
Jawel, tegen de bijbel.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
D66 is ergens voor, niet ergens tegen. Dat is een groot verschil.
Ja hoor. Tegen veel zaken die wij hier als bijzonder waardevol bestempelen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
D66 is ergens voor, niet ergens tegen. Dat is een groot verschil.
Ja hoor. Tegen veel zaken die wij hier als bijzonder waardevol bestempelen.
Juist, vandaar mijn oproep om opnieuw verkiezingen uit te schrijven.
Ik weet dat het weer op dit moment tegen zit, maar die moeite om even opnieuw naar de stembus te gaan voor het landsbelang moeten we maar even nemen.
Er is misschien niet veel gebeurd maar wat er gebeurd is is wel significant.
De beschadiging van de premier is te groot om op basis van deze uitslag verder te gaan.
Het vertrouwen is weg en welk kabinet er nu ook komt zal niet het kabinet zijn wat we normaal gesproken zouden hebben gehad.

Links heeft op D66 na een gevoelige tik gehad maar kan deze malaise ( zo durf ik het gerust te noemen) aanwenden om toch zijn kans te pakken.
Dit kan nadelig uitpakken voor iedereen die de reformatorische principes aanhangt.
Dit, of Rutte moet gewoon opstappen wat ie niet doet.
En hij is gezien de wil om zijn positie te behouden mischien wel bereid om op onderhandelingsvoorwaarden in te gaan die ie anders gesproken nooit zou overwegen.
Links ruikt dit.

Zo moeilijk is die wiskunde toch niet?
Ik hoor graag een goed onderbouwd tegenargument.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
D66 is ergens voor, niet ergens tegen. Dat is een groot verschil.
Klopt, daarom noem ik zo ook niet antichristelijk. Maar als je ergens voor bent gaat dat eigenlijk altijd ten kostte van iets anders, waar je dan dus niet perse op tegen ben, maar je laat wel zien dat je daar niet zoveel mee heb. Anders wil je het niet veranderen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Van Ewijk schreef: Juist, vandaar mijn oproep om opnieuw verkiezingen uit te schrijven.
Ik weet dat het weer op dit moment tegen zit, maar die moeite om even opnieuw naar de stembus te gaan voor het landsbelang moeten we maar even nemen.
Er is misschien niet veel gebeurd maar wat er gebeurd is is wel significant.
De beschadiging van de premier is te groot om op basis van deze uitslag verder te gaan.
Het vertrouwen is weg en welk kabinet er nu ook komt zal niet het kabinet zijn wat we normaal gesproken zouden hebben gehad.

Links heeft op D66 na een gevoelige tik gehad maar kan deze malaise ( zo durf ik het gerust te noemen) aanwenden om toch zijn kans te pakken.
Dit kan nadelig uitpakken voor iedereen die de reformatorische principes aanhangt.
Dit, of Rutte moet gewoon opstappen wat ie niet doet.
En hij is gezien de wil om zijn positie te behouden mischien wel bereid om op onderhandelingsvoorwaarden in te gaan die ie anders gesproken nooit zou overwegen.
Links ruikt dit.

Zo moeilijk is die wiskunde toch niet?
Ik hoor graag een goed onderbouwd tegenargument.
Als er nog partijen zijn die met Rutte door willen, als ik partijleider was zou ik dat niet willen maar goed, dan kan er gewoon een kabinet geformeerd worden. Ik zie niet in dat de gebeurtenissen van de afgelopen week het kabinet zo enorm gaan veranderen. Al voor de verkennersblunder was de verwachting dat een nieuw kabinet gaat bestaan uit VVD, D66, CDA aangevuld met CU, GL of PvdA. CU wil liever niet, dat was al bekend, GL wil opzich wel. Nu doet CU de deur voor Rutte dicht, tenminste tot nog toe, dus zoveel veranderd er niet want ze willen nog steeds met de VVD.
Verkiezingen omdat je bang bent dat er beleid uit komt waar je het niet mee eens bent vind ik een zwak argument. Ja, ik had ook liever gezien dat het CDA 24 zetels had en D66 15 maar dat is gewoon niet anders. En als er nu verkiezingen komen, kan Kaag maar zo de grootste worden, zijn we nog verder van huis.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

Henk J schreef:
Van Ewijk schreef: Juist, vandaar mijn oproep om opnieuw verkiezingen uit te schrijven.
Ik weet dat het weer op dit moment tegen zit, maar die moeite om even opnieuw naar de stembus te gaan voor het landsbelang moeten we maar even nemen.
Er is misschien niet veel gebeurd maar wat er gebeurd is is wel significant.
De beschadiging van de premier is te groot om op basis van deze uitslag verder te gaan.
Het vertrouwen is weg en welk kabinet er nu ook komt zal niet het kabinet zijn wat we normaal gesproken zouden hebben gehad.

Links heeft op D66 na een gevoelige tik gehad maar kan deze malaise ( zo durf ik het gerust te noemen) aanwenden om toch zijn kans te pakken.
Dit kan nadelig uitpakken voor iedereen die de reformatorische principes aanhangt.
Dit, of Rutte moet gewoon opstappen wat ie niet doet.
En hij is gezien de wil om zijn positie te behouden mischien wel bereid om op onderhandelingsvoorwaarden in te gaan die ie anders gesproken nooit zou overwegen.
Links ruikt dit.

Zo moeilijk is die wiskunde toch niet?
Ik hoor graag een goed onderbouwd tegenargument.
Als er nog partijen zijn die met Rutte door willen, als ik partijleider was zou ik dat niet willen maar goed, dan kan er gewoon een kabinet geformeerd worden. Ik zie niet in dat de gebeurtenissen van de afgelopen week het kabinet zo enorm gaan veranderen. Al voor de verkennersblunder was de verwachting dat een nieuw kabinet gaat bestaan uit VVD, D66, CDA aangevuld met CU, GL of PvdA. CU wil liever niet, dat was al bekend, GL wil opzich wel. Nu doet CU de deur voor Rutte dicht, tenminste tot nog toe, dus zoveel veranderd er niet want ze willen nog steeds met de VVD.
Verkiezingen omdat je bang bent dat er beleid uit komt waar je het niet mee eens bent vind ik een zwak argument. Ja, ik had ook liever gezien dat het CDA 24 zetels had en D66 15 maar dat is gewoon niet anders. En als er nu verkiezingen komen, kan Kaag maar zo de grootste worden, zijn we nog verder van huis.
Daar ben ik niet bang voor.
Mensen zijn Links duidelijk even beu.
Met Rutte weg (nogmaals, ik heb het over de premier en niet over de persoon) staat niets een tweede zetelwinst met grote aantallen voor de VVD in de weg.
Ik denk dat de schade over vier jaar dan juist groter is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Van Ewijk schreef:
Daar ben ik niet bang voor.
Mensen zijn Links duidelijk even beu.
Met Rutte weg (nogmaals, ik heb het over de premier en niet over de persoon) staat niets een tweede zetelwinst met grote aantallen voor de VVD in de weg.
Ik denk dat de schade over vier jaar dan juist groter is.
Dat denk ik niet. Binnen de VVD is er op dit moment geen sterke vervanger voor Rutte en er zijn gewoon nog heel veel mensen die Rutte deze zaken helemaal niet aanrekenen en vinden dat hij prima door kan. Ik denk dat de VVD stemmers die vertrekken, zullen vertrekken naar D66 en CDA. Zolang het bij het CDA nog niet helemaal duidelijk is welke koers men wil gaan varen(Hoekstra of Omtzigt) zullen de meesten geneigd zijn om op Kaag te stemmen. Over vier jaar kan de VVD maar zo verliezen maar dan hoop ik dat er een sterk CDA staat met een helder profiel, dan kan dat maar zo de grootste partij worden.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Van Ewijk »

Henk J schreef:
Van Ewijk schreef:
Daar ben ik niet bang voor.
Mensen zijn Links duidelijk even beu.
Met Rutte weg (nogmaals, ik heb het over de premier en niet over de persoon) staat niets een tweede zetelwinst met grote aantallen voor de VVD in de weg.
Ik denk dat de schade over vier jaar dan juist groter is.
Dat denk ik niet. Binnen de VVD is er op dit moment geen sterke vervanger voor Rutte en er zijn gewoon nog heel veel mensen die Rutte deze zaken helemaal niet aanrekenen en vinden dat hij prima door kan. Ik denk dat de VVD stemmers die vertrekken, zullen vertrekken naar D66 en CDA. Zolang het bij het CDA nog niet helemaal duidelijk is welke koers men wil gaan varen(Hoekstra of Omtzigt) zullen de meesten geneigd zijn om op Kaag te stemmen. Over vier jaar kan de VVD maar zo verliezen maar dan hoop ik dat er een sterk CDA staat met een helder profiel, dan kan dat maar zo de grootste partij worden.
Ik denk zelf zonder verontschuldiging dat het CDA qua maatschappelijke achterban zijn beste tijd helaas gehad heeft.
Het is een partij die als basis het Christendom heeft en de maatschappij is de afgelopen 20 jaar zo drastisch veranderd door ontkerkelijking en immigratie dat ik denk dat ze als grootste regeringspartij nooit meer in het zadel zullen komen.
De tijd van Balkenende was de laatste opleving maar ook toen zag je al dat de VVD aan het inlopen was.
Ruud Lubbers heeft indertijd zelf nog een soortgelijke uitspraak in die geest gedaan.
De huidige fundamentele stromingen zijn nu rechts-liberaal, links en populistisch.
Bovendien denk ik dat Rutte overschat word, anders hadden we deze toestand immers niet.
Maar zoals ik het politieke spectrum nu zie is de enige hoop op christelijke invloed in de regering de toevoeging van een kleine christelijke partij (waar het CDA nu ook toe behoort) aan een veel grotere rechtse partij (zoals nu de VVD) om tot een rechtse meerderheid te komen.
Maar troost u, niemand heeft mij benoemd tot profeet voor de toekomst dus ik kan altijd het mis hebben.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: Met een agenda om heel veel christelijke waarden en normen op te ruimen. Overigens zou ik D66 eerder als liberaal-progressief typeren. En progressief gaat vaak niet goed samen met christelijk.
D66 is ergens voor, niet ergens tegen. Dat is een groot verschil.
Dat ligt eraan hoe de stelling geformuleerd wordt D66 is voor algemeen/ openbaar door de staat gefinancierd onderwijs. Zij zijn echter tegen door de staat gefinancierd bijzonder onderwijs ;)
Plaats reactie