Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:Een voorbehoedsmiddel is het voorkomen van een zwangerschap, terwijl Gods Woord zegt dat kinderen een erfdeel des Heeren zijn en daarnaast meestal de vrouw niet in levensbedreigende omstandigheden komt.

Een vaccinatie is een middel wat in afhankelijkheid van de Heere door Hem gezegend kan worden ter voorkoming van (een ernstige vorm) van een ziekte waaraan vele mensen sterven.

Ik zie daarin dus een wezenlijk verschil tussen voorbehoedsmiddelen en vaccinatie. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: voorbehoedsmiddelen zijn bedoeld ter voorkoming van menselijk leven en vaccinatie ter bescherming van menselijk leven. Een onoverbrugbaar verschil dus.
Dat is geen antwoord op de vraag die ik net stelde.. jij draait hem om. Daarnaast sterven er ook mensen aan een vaccin. Het gaat me niet om de situatie an-sich. Maar dat beide een middel zijn om iets te voorkomen. Het principe. En beantwoord de vraag met het principe in het oog dan maar eens uit mijn vorige reactie.
Ik heb net een antwoord gegeven. Volgens mij is dat voldoende.

Kinderen zijn een erfdeel des Heeren. Die schenkt God als de kroon op het huwelijk. Als je dat wilt voorkomen, tast je Gods voorzienigheid aan. Immers, de schepping van ons aller leven ligt in de voorzienigheid Gods opgesloten.

Maar bij een vaccinatie is er echt een wezenlijk verschil. Ik geloof dat God dat als een middel gegeven heeft, waardoor wij dat, in afhankelijkheid van Hem, mogen gebruiken.

Eigenlijk zou je het zo kunnen zeggen: voorbehoedsmiddelen zijn een voorbeeld van een ongeoorloofd middel (tenzij het leven van de moeder vanwege andere medische oorzaken ernstig in gevaar komt bij een zwangerschap; dan kun je een voorbehoedsmiddel gelijk stellen aan een vaccinatie) omdat het Gods voorzienigheid aantast met betrekking tot het voorkomen van nieuw leven. Vaccinatie is een geoorloofd middel omdat het de voorzienigheid Gods niet uitsluit, aangezien Hij het ook wil zegenen als middel ter bescherming van ernstige ziektes of ter voorkoming van een ernstige vorm van bepaalde ziektes.

Het is vast geen sluitend antwoord, maar ik zie een wezenlijk verschil en vind het principe niet in beide gevallen gelijk.
Ja je blijft op de situatie ingaan, niet op het principe. Maar laat maar. (Het ging mij om het vertrouwen op God, in beide situaties!) Andere vraag. Eerder zei je geen vaccin te willen waar de cellijnen inzitten van een foetus. Vind je die nu wel geoorloofd? En is het een geoorloofd middel als er aan dat middel ook mensen overlijden? Mag je het wel een middel noemen met deze dingen in gedachten? Daarnaast wie ziek is heeft een middel nodig, niet die gezond is.

Ps. Het artikel inmiddels gelezen? Er stond ook een mooi commentaar in het allereerste RD, die uit 71! Gelezen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Ik stop de discussie. Je kunt genoeg bijdragen lezen van mijn hand in dit draadje. Dit is een herhaling van zetten.

Ik wens je een goede eerste Paasdag!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door KDD »

Ik denk dat voor veel mensen de houding van de Rechabieten in Jeremiah 35 ook een rol spelen met de beslissing om wel of niet te vaccineren. Als in vorige generaties in een bijzondere weg uitkomsten gegeven is omtrent ziektes dan is het wel moeilijker, ook als je geen tegenstander van vaccineren ben, om je eigen te laten vaccineren.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mistig »

KDD schreef:Ik denk dat voor veel mensen de houding van de Rechabieten in Jeremiah 35 ook een rol spelen met de beslissing om wel of niet te vaccineren. Als in vorige generaties in een bijzondere weg uitkomsten gegeven is omtrent ziektes dan is het wel moeilijker, ook als je geen tegenstander van vaccineren ben, om je eigen te laten vaccineren.
Precies deze benadering herken ik wel. Ik ben absoluut niet tegen inenten en was blij met de benadering van onze predikant een aantal maanden geleden.
Maar mezelf laten inenten terwijl ouders, grootouders het principieel nooit deden èn dat ook gezegend werd maakt het wel lastiger.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Maar mezelf laten inenten terwijl ouders, grootouders het principieel nooit deden èn dat ook gezegend werd maakt het wel lastiger.
Herkenbaar Mistig, maar op een gegeven moment moet je op eigen benen staan he, ook geestelijk.
Ik wil me niet laten inenten en heb de uitnodiging voorbij laten gaan, maar wat als dit uiteindelijk wel moet vanwege een gezinslid, en de artsen raden dit ten zeerste aan?
Ik heb geen vrijmoedigheid, als iemand anders dit wel heeft, prima en respect daarvoor.
Er kunnen soms gebeurtenissen zijn waardoor het besluit je "ontnomen" wordt.
Omdat je oud bent en de arts raadt het ten zeerste aan. Mijn moeder moest op hoogbejaarde leeftijd een tetanusprik, terwijl ze nog nooit was ingeënt.
Of de oude man in het verpleeghuis, die niet meer voor zichzelf kan beslissen. Zijn dochter heeft hem op de lijst laten zetten om in te laten enten, terwijl hij dat zelf nooit zou gewild hebben.

Ik hoop dat je er licht en opening voor krijgt, Mistig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

learsi schreef:Het zou kunnen, dat je aan een vaccinatie overlijdt (ook al is de kans zeer klein).
Het nemen van een vaccin waaraan je kan overlijden, komt dat niet neer op de Heere verzoeken?
hg
learsi
Dit komt iedere keer weer terug. Best vreemd, want bij zowat al onze activiteiten bestaat de mogeljikheid om eraan te overlijden. Dan hoef je het nog niet eens te hebben over roken of drinken, maar gewoon in huis de trap op lopen kan levensgevaarlijk zijn.
Ik moet dan ineens denken aan de opmerking over het AstraZeneca vaccin: de kans om door dat vaccin trombose te krijgen ligt tussen de kansen in om om te komen door onweer of door een aanval van een hond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Marco schreef:
learsi schreef:Het zou kunnen, dat je aan een vaccinatie overlijdt (ook al is de kans zeer klein).
Het nemen van een vaccin waaraan je kan overlijden, komt dat niet neer op de Heere verzoeken?
hg
learsi
Dit komt iedere keer weer terug. Best vreemd, want bij zowat al onze activiteiten bestaat de mogeljikheid om eraan te overlijden. Dan hoef je het nog niet eens te hebben over roken of drinken, maar gewoon in huis de trap op lopen kan levensgevaarlijk zijn.
Ik moet dan ineens denken aan de opmerking over het AstraZeneca vaccin: de kans om door dat vaccin trombose te krijgen ligt tussen de kansen in om om te komen door onweer of door een aanval van een hond.
Daar zit nogal verschil in, hè? Ik vind dit echt geen eerlijke vergelijkingen. Die komen óók elke keer terug.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

eilander schreef:
Marco schreef:
learsi schreef:Het zou kunnen, dat je aan een vaccinatie overlijdt (ook al is de kans zeer klein).
Het nemen van een vaccin waaraan je kan overlijden, komt dat niet neer op de Heere verzoeken?
hg
learsi
Dit komt iedere keer weer terug. Best vreemd, want bij zowat al onze activiteiten bestaat de mogeljikheid om eraan te overlijden. Dan hoef je het nog niet eens te hebben over roken of drinken, maar gewoon in huis de trap op lopen kan levensgevaarlijk zijn.
Ik moet dan ineens denken aan de opmerking over het AstraZeneca vaccin: de kans om door dat vaccin trombose te krijgen ligt tussen de kansen in om om te komen door onweer of door een aanval van een hond.
Daar zit nogal verschil in, hè? Ik vind dit echt geen eerlijke vergelijkingen. Die komen óók elke keer terug.
Daar zit ook wel wat in. Maar het argument dat ze niet eerlijk zouden zijn mag dan best wat verder komen dan 'ik vind'.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Marco schreef:
learsi schreef:Het zou kunnen, dat je aan een vaccinatie overlijdt (ook al is de kans zeer klein).
Het nemen van een vaccin waaraan je kan overlijden, komt dat niet neer op de Heere verzoeken?
hg
learsi
Dit komt iedere keer weer terug. Best vreemd, want bij zowat al onze activiteiten bestaat de mogeljikheid om eraan te overlijden. Dan hoef je het nog niet eens te hebben over roken of drinken, maar gewoon in huis de trap op lopen kan levensgevaarlijk zijn.
Ik moet dan ineens denken aan de opmerking over het AstraZeneca vaccin: de kans om door dat vaccin trombose te krijgen ligt tussen de kansen in om om te komen door onweer of door een aanval van een hond.
De ophef over het Vaxzevria vaccin laat zien dat de nederlander extreem slecht is in kansberekening. Daarom zijn loterijen ook zo populiar. Te belachelijk voor woorden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Het oneerlijke zit er voor mij in dat het gaat om normale, alledaagse activiteiten zonder dat je daar een keus voor moet maken: buiten lopen met het gevaar dat er een hond langsloopt die bijten kan, of de trap op lopen in huis.
Bij vaccinaties kies je al dan niet voor een bepaalde maatregel die blijkbaar risico's met zich mee brengt. Over kans x impact wil ik het nu niet hebben, maar het gaat mij om het verschil tussen beide zaken. Daarmee versimpel je een discussie, in mijn optiek niet op een eerlijke manier.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Nu denk ik wel dat er gekeken moet worden naar het risico van vaccinatie voor vrouwen onder de 50 in verhouding tot de kans op overlijden aan Covid19. Voor die groep zou het zomaar kunnen dat vaccinatie gevaarlijker is dan de ziekte zelf en het vaccin nemen dus voor de algemene volksgezondheid is. Bij de cijfers die genoemd worden lijkt relatief jonge vrouwen wel de enige groep waarbij dit het geval is. (En lijkt het trombose gevaar kleiner dan bij gebruik van anti-conceptiepil).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

eilander schreef:Het oneerlijke zit er voor mij in dat het gaat om normale, alledaagse activiteiten zonder dat je daar een keus voor moet maken: buiten lopen met het gevaar dat er een hond langsloopt die bijten kan, of de trap op lopen in huis.
Bij vaccinaties kies je al dan niet voor een bepaalde maatregel die blijkbaar risico's met zich mee brengt. Over kans x impact wil ik het nu niet hebben, maar het gaat mij om het verschil tussen beide zaken. Daarmee versimpel je een discussie, in mijn optiek niet op een eerlijke manier.
Daar ben ik het ten dele best mee eens. Tegelijk maken we best wel keuzes om iets wel of niet te doen waarbij die keuze wel degelijk mee zou kunnen tellen - en dan heb ik het niet over de alledaagse activiteiten waar je niet omheen kunt. Dan kom je wel op het vlak van roken, maar ook over de manier waarop je naar je werk reist, of je een helm opzet als je gaat fietsen, hoe je op vakantie gaat..

Van deze zaken wordt al snel niet over de risico's nagedacht. Kennelijk omdat die verwaarloosbaar zijn. Maar als het om een vaccin gaat is het ineens een argument, ook al is de kans waar het om gaat nog veel kleiner dan bij die andere zaken. Dan komt het op mij over als een argument dat erbij wordt gesleept.

Dan kan het met vaccineren trouwens op een gegeven moment net zo gaan als met dat traplopen in huis: als je ervoor kiest om te vaccineren is het argument van het risico dusdanig klein dat het niet meetelt. Het hoort er dan gewoon bij, net zoals het risico er bij hoort dat je van de trap valt bij het op- of aflopen van de trap.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

parsifal schreef:Nu denk ik wel dat er gekeken moet worden naar het risico van vaccinatie voor vrouwen onder de 50 in verhouding tot de kans op overlijden aan Covid19. Voor die groep zou het zomaar kunnen dat vaccinatie gevaarlijker is dan de ziekte zelf en het vaccin nemen dus voor de algemene volksgezondheid is. Bij de cijfers die genoemd worden lijkt relatief jonge vrouwen wel de enige groep waarbij dit het geval is. (En lijkt het trombose gevaar kleiner dan bij gebruik van anti-conceptiepil).
Helemaal mee eens.
Ik vroeg me trouwens nog wel af, of de trombose die naar voren is gekomen niet stiekem aan de pil te wijten is. Ik heb daar niets over gelezen - al vermoed ik dat statistici er wel over aan het rekenen zijn geslagen. Er zit op het eerste gezicht een correlatie tussen trombose na vaccinatie en trombose na pilgebruik als je puur op vrouwen en leeftijdsgroep afgaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Wat is de reden dat sommige mensen (zoals ik) een oproepbrief krijgen van de huisarts en veel anderen van de Rijksoverheid?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Wat is de reden dat sommige mensen (zoals ik) een oproepbrief krijgen van de huisarts en veel anderen van de Rijksoverheid?
Mijn man kreeg een belletje van de huisarts. Geen papierwerk verder.
Plaats reactie