Kabinetsformatie 2021

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

De fractie van D66 zit nu ook bij elkaar. Dit duidt toch op een einde van het Rutte-tijdperk, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:De fractie van D66 zit nu ook bij elkaar. Dit duidt toch op een einde van het Rutte-tijdperk, mijns inziens.
Als het nu niet zo is, dan toch binnen enkele weken. Want de formatie kan eenvoudigweg niet meer verder. Het CDA gaat echt niet met de VVD onder leiding van Rutte aan tafel om te regeren. En links ook niet. Maar zelf denk ik dat het zo lang niet duurt, de ontknoping lijkt mij nabij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Een motie van afkeuring...

Ik weet niet waar dit op uitdraait. Rutte stapt zelf in ieder geval niet op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Alle partijen, m.u.v. de VVD, steunen de motie van afkeuring.
Alle partijen, m.u.v. de VVD, D66, CDA en CU, steunen de motie van wantrouwen.

Dit lijkt mijns inziens ook een heel duidelijk signaal naar de komende formatie. De partijen die de motie van wantrouwen níet hebben ondersteund, zijn tevens de partijen van het huidige demissionaire kabinet. Ik vermoed dat dit dus ook de enige optie zal zijn voor de VVD om te bespreken in de formatie, aangezien het me niet logisch lijkt dat partijen die een motie van wantrouwen hebben gesteund, deel nemen aan een formatie met Rutte als leider van de VVD.

Aangezien de kans mij klein lijkt dat het CDA meewerkt aan een kabinet over links, zie ik wel een heel groot probleem in hoe de formatie verder zal verlopen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Habitat »

Het huidige demissionaire kabinet kan nog door en dat is wel fijn in deze crisis.

Maar een nieuw kabinet met Rutte als premier zie ik niet zo snel gebeuren. Daarvoor is de motie van afkeuring van Kaag en Hoekstra te ingrijpend. Ik denk dat de VVD nu snel op zoek gaat naar een nieuwe premierskandidaat die ze tijdens de onderhandelingen kunnen inbrengen.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Los van de vraag of we de hoofdrolspelers (Rutte en de verkenners) wel of niet geloven, gaat het uiteindelijk om de vertrouwensvraag. Dan gaat het om vertrouwen van de Tweede Kamer, maar ook om het vertrouwen van de burgers van het land.

Kortom, de vraag is: Kan er nog vertrouwen zijn in de premier Rutte en de minister Ollongren na alle verwikkelingen van de laatste week?
Ik heb als burger zeker vertrouwen in Rutte en Ollongren. Dit in tegenstelling tot mijn vertrouwen in het parlement, dat een heel raar debat voert om niks. Verder lijkt het me goed Ephimenco eens te lezen.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Los van de vraag of we de hoofdrolspelers (Rutte en de verkenners) wel of niet geloven, gaat het uiteindelijk om de vertrouwensvraag. Dan gaat het om vertrouwen van de Tweede Kamer, maar ook om het vertrouwen van de burgers van het land.

Kortom, de vraag is: Kan er nog vertrouwen zijn in de premier Rutte en de minister Ollongren na alle verwikkelingen van de laatste week?
Ik heb als burger zeker vertrouwen in Rutte en Ollongren. Dit in tegenstelling tot mijn vertrouwen in het parlement, dat een heel raar debat voert om niks. Verder lijkt het me goed Ephimenco eens te lezen.
Ik ben het helemaal met @ambtenaar eens. Ik vind de lezing van Rutte en de oud-verkenners best geloofwaardig. Het gedoe van de oppositie en D66 lijkt echter ook aardig op machtspolitiek, eindelijk de kans om hem te breken.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ambtenaar »

Framboos schreef: Ik ben het helemaal met @ambtenaar eens. Ik vind de lezing van Rutte en de oud-verkenners best geloofwaardig. Het gedoe van de oppositie en D66 lijkt echter ook aardig op machtspolitiek, eindelijk de kans om hem te breken.
Ik deel je analyse. Er is geen kamerlid dat zich druk maakt om Pieter Omtzigt en zijn positie. Het gaf wel een mooie gelegenheid om Rutte aan te pakken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Erasmiaan »

Habitat schreef:Het huidige demissionaire kabinet kan nog door en dat is wel fijn in deze crisis.

Maar een nieuw kabinet met Rutte als premier zie ik niet zo snel gebeuren. Daarvoor is de motie van afkeuring van Kaag en Hoekstra te ingrijpend. Ik denk dat de VVD nu snel op zoek gaat naar een nieuwe premierskandidaat die ze tijdens de onderhandelingen kunnen inbrengen.
Nee hoor. Als je zag hoe Hoekstra, Kaag en Rutte amicaal met elkaar spraken tijdens schorsingen, concludeer ik dat zij dit niet persoonlijk maken. ChristenUnie heeft een daad gesteld; ze hebben hun kansen uiterst vergroot om verder te regeren. Dat zou weleens de grootste winst kunnen zijn van deze ellende.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Framboos schreef: Ik ben het helemaal met @ambtenaar eens. Ik vind de lezing van Rutte en de oud-verkenners best geloofwaardig. Het gedoe van de oppositie en D66 lijkt echter ook aardig op machtspolitiek, eindelijk de kans om hem te breken.
Ik deel je analyse. Er is geen kamerlid dat zich druk maakt om Pieter Omtzigt en zijn positie. Het gaf wel een mooie gelegenheid om Rutte aan te pakken.
Dat denk ik dus ook. Ik ben blij dat Rutte blijft. Denk dat we ook al weten welk kabinet gaat komen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Nathanaël »

Rutte heeft wel vaker dingen 'vergeten' die veel belangrijker waren dan dit. Daar is hij ook weer bovenop gekomen, dus ik zie geen reden om te veronderstellen dat hij nu onmogelijk kan blijven zitten aan de formatietafel.
De suggestie van Jantje dat Kaag premier zou worden en Rutte minister op een ander ministerie is al helemaal zeer onrealistisch. Hij heeft dat nu meerdere keren genoemd, maar ik ben benieuwd hoe hij aan dat vreemde idee komt.

Ik vind het lastig om te beoordelen of er gelogen is of niet. Zeker met het goed dichtgetimmerde verhaal van mevrouw Ollongren kwam bij mij steeds meer de gedachte op dat het wel waar zou kunnen zijn. En als hun lezing van het verhaal klopt dan is het inderdaad niet zo vreemd dat zij het alle drie vergeten zijn.
De andere kant is dat ik net als veel anderen ook wel zie dat Rutte wel vaak bij lastige vragen ineens aan bepaalde dingen geen actieve herinnering heeft.
Dat er in ieder geval één groot politiek spel gespeeld is lijkt mij wel duidelijk. Zowel in de Rooksalon als in de Tweede Kamer.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

Rutte blijft dus. Ik zie ook niet echt een goede vervanger, alleen de formatie gaat nog even duren denk ik.
Zouden de partijen die voor de motie van wantrouwen stemden nog in een kabinet met Rutte willen en wil Rutte hun er wel bij?
Rutte zei: ik hoop dat we in een land leven waar je fouten mag maken waarop Azarkan terecht zei: dat was de ouders in de toeslagenaffaire niet gegund.
Voor mij is Rutte gewoon bijzonder ongeloofwaardig geworden. Kaag premier lijkt me stug, de VVD zal dat niet willen maar ook het CDA zal dat wel tegenhouden denk ik.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door merel »

Azarkan speelt de toeslagen affaire goed uit, maar vergeet te melden dat inmiddels 4000 van de 10000 beoordelingen van de toeslagen affaire wederom zijn afgewezen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

merel schreef:Azarkan speelt de toeslagen affaire goed uit, maar vergeet te melden dat inmiddels 4000 van de 10000 beoordelingen van de toeslagen affaire wederom zijn afgewezen.
4000 van de 25000 bedoel je? Terwijl er ongeveer 10000 slachtoffers zijn ja. Er zijn dus 15000 valse profiteurs in Nederland.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... genaffaire
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Bertiel »

zij hieven het glas, deden een plas en alles bleef zoals het was!
Langleve de politieke santekraam in Nederland..

Stoer van de SGP, slim van de CU
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie