"Tale Kanaans"

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
Ze zullen wel niet tot bekering zijn gekomen, alhoewel je dat nog niet weet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Tiberius »

Wat is dat nou voor een rare opmerking, Herman.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Silo »

Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof. De Zaligmaker sprak in normale taal tegen zijn toehoorders. Helaas lukt dat onze predikanten vaak niet. Terwijl binnen de Hhk en de Cgk-Bewaar het Pand goede voorbeelden te zijn van hedendaagse taal zonder het verliezen van de boodschap of afdoen van de boodschap. Het moet dus kunnen!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Geytenbeekje »

Silo schreef:
Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof. De Zaligmaker sprak in normale taal tegen zijn toehoorders. Helaas lukt dat onze predikanten vaak niet. Terwijl binnen de Hhk en de Cgk-Bewaar het Pand goede voorbeelden te zijn van hedendaagse taal zonder het verliezen van de boodschap of afdoen van de boodschap. Het moet dus kunnen!
In de GG heb je dat toch ook wel ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Wat is dat nou voor een rare opmerking, Herman.
Het is woensdagmiddag, he.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Erasmiaan »

Silo schreef:
Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof.
Je herhaalt wat je hebt gezegd, zonder op mijn tegenargument in te gaan. Dat is toch eigenlijk geen goede manier van discussiëren? Als je het maar vaak genoeg zegt, is het waar. :nonnon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Silo schreef:
Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof.
Ik zou dat ook niet trekken, elke zondag. :nonnon
Zou het zijn doordat hij radicaal afstand neemt van de wereld waarin hij verkeerde? Maar in bepaalde kringen denkt men dat het eerbiediger klinkt.
Ik hoorde dat ook wel bij vaders thuis, als ze de Bijbel lazen na het eten.
Mijn vader deed dat niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door merel »

Erasmiaan schreef:
Silo schreef:
Erasmiaan schreef:Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
De taalkloof is anders enorm. En er is ook een stemgebruikkloof.
Je herhaalt wat je hebt gezegd, zonder op mijn tegenargument in te gaan. Dat is toch eigenlijk geen goede manier van discussiëren? Als je het maar vaak genoeg zegt, is het waar. :nonnon
Hebben de journalisten daadwerkelijk paasevangelie begrepen? Of hebben ze alleen eruit gehaald dat de kerk getergd is en de acties van zondagmorgen daarom juist waren.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef:Je moet niet onderschatten hoe weinig 'wereldlingen' weten. Het gaat echt niet alleen om begrippen als "vlees tot je arm stellen" en "God die de nieren proeft" die je moet uitleggen, maar ik heb collega's echt wel eens uit moeten leggen wat 'zonde' is, wat je 'ziel' inhoudt en wat 'genade' in het geloof betekent. Ik ga ervan uit dat jouw kinderen, @Mara, nog heel wat geloofstaal van thuis uit hebben meegekregen, maar het gros van de Nederlanders in deze generatie is het totaal vreemd.
De jongsten helaas niet, want toen waren mijn ouders (bijna) overleden en in onze kerk wordt dit niet of nauwelijks meer gehoord.
Dat is pas gekomen toen we uit moesten wijken naar andere kerken. De middagdiensten dus.
Maar ik praat er wel over, of ik lees weleens een zin voor.

Maar ik had het zelf ook. Ik viel een keer midden in een GG prediking, en daar viel de term: Sion wordt door recht verlost.
Dat bleef haken. Wat betekent dit? En dit hoor ik nooit bij ons.
Ik heb er nog een vraag over gesteld.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... on#p872599
Maar ik neem toch aan dat de kernbegrippen van het geloof wel bekend zijn en ook in de kerk aan de orde komen? Ik zie ook wel in mijn gemeente dat er andere 'favoriete" hoofdstukken, teksten en psalmen zijn dan in BhP-gemeenten. Maar dat wil niet zeggen dat de breedte van de Bijbel niet aan bod komt. En dat er een andere terminologie gehanteerd wordt, begrijp ik ook, maar het is toch niet zo dat onze gemeenteleden bij een 'zware' dominee zich afvragen: Wat betekent 'rechtvaardiging'?
Ik heb echt mensen gesproken die heel verbijsterd waren omdat ze ontdekten dat Christus niet de achternaam van Jezus was.

Schiet me ineens in gedachten: onlangs hadden we een kandidaat uit BhP-hoek. Ben even de context vergeten, maar op een gegeven moment zei hij: "Dat noemen we met een moeilijk woord "het recht Gods". Dan kijk je elkaar toch even glimlachend aan, zo van: "Nou broeder, zo dom zijn we hier nu ook weer niet."
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door John Galt »

Was dit artikel al ergens aangehaald? Het is uit mijn hart gegrepen: https://www.rd.nl/artikel/921798-wees-u ... ldere-taal
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Was dit artikel al ergens aangehaald? Het is uit mijn hart gegrepen: https://www.rd.nl/artikel/921798-wees-u ... ldere-taal
Helemaal mee eens!
Inmiddels waren er ook normale reakties gegeven, bij de kerk in Krimpen. Een jonge vrouw en een jonge vader gaven op rustige wijze een uitgebreid antwoord aan een reporter.
John Galt schreef:Maar ik neem toch aan dat de kernbegrippen van het geloof wel bekend zijn en ook in de kerk aan de orde komen?
Jawel, maar in onze kerk zo anders dan vroeger.
Dat komt ook door de boekjes die nu gebruikt worden op catechisatie en JV.
Calvijn en andere "stoffige" mensen hebben afgedaan. :fi

Ik moet soms erg mijn best doen om er doorheen te luisteren.
Laatst zei een jonge vrouw (uit de GG) tegen me: het gaat erom of we een ticket naar de hemel verkrijgen.
Ik was echt even stil. Ik wist even niet hoe ik hierop moest reageren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door John Galt »

Ik snap wat je bedoelt. En ik begrijp dat kerktaal je dierbaar is. Ik ben ook niet zo van dat hippe, al probeer ik, zeker naar buiten toe, wel begrijpelijke hedendaagse uitdrukkingen te gebruiken. Wat voor jezelf vertrouwd is, kan voor een ander echt abacadabra zijn.
Overigens denk ik dat dat vroeger niet anders was. Als ik Luther lees, denk ik ook wel eens: nou, nou. En wellicht vonden ze in Jezus' dagen het ook wel banaal om het Koninkrijk der hemelen met een zaadje te vergelijken. En is een "ticket voor de hemel" nu echt zo heel verschillend van de rol die Christen in de Christenreis kreeg en die hij moest tonen aan de hemelpoort? Ik ben er een beetje beducht voro dat "ouderwets" of "klassiek" synoniem wordt voor "eerbiedig".

Wurmbrand beschrijft ergens dat hij een Russische soldaat over Jezus had verteld. De man hoorde het voor het eerst en was helemaal ondersteboven van het Evangelie. Zijn eerste gebed was (zoiets als): "God, wat ben je een toffe gast. (*#$*)&(, wat een geweldige toffe gast ben je dat je dit hebt gedaan voor mij." Wurmbrand schrijft: Dit was het heiligste gebed dat ik in jaren had gehoord.
Nu ben ik sindsdien niet zo gaan bidden (en Wurmbrand ook niet), maar als iets recht uit je hart komt, hoef je je taalgebruik niet netjes op te poetsen en is het niet van belang of je het juiste theologische jargon gebruikt.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Laatst zei een jonge vrouw (uit de GG) tegen me: het gaat erom of we een ticket naar de hemel verkrijgen.
Ik was echt even stil. Ik wist even niet hoe ik hierop moest reageren.
In best een aantal van geschriften die ons zijn nagelaten wordt bijvoorbeeld gesproken over een toegangsbewijs naar de hemelse heerlijkheid. Wat is het probleem?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door parsifal »

John Galt schreef:Was dit artikel al ergens aangehaald? Het is uit mijn hart gegrepen: https://www.rd.nl/artikel/921798-wees-u ... ldere-taal
Mooi artikel. Ik denk zeker dat er centrale begrippen zijn die niet goed begrepen worden door iemand van buiten de kerk. Het hele denken verschilt. Het is belangrijk om dat te beseffen en zowel Kerk als wereld vanuit hun eigen denken te begrijpen. Als dat er is dan kan ook geprobeerd worden om taal (en beelden) te vinden waarbij de boodschap van de Kerk ook te begrijpen is door de wereld. Er zou nog steeds afschuw en spot kunnen zijn, maar die afschuw is er dan voor de werkelijke boodschap (en dat kun je verwachten van een vijandige hart). Goed gebruik van taal haalt niet alle hindernissen weg. Zelfs de voornaamste hindernissen blijven staan. Echter geen goed gebruik van taal werpt extra hindernissen op, en dat is te voorkomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Laatst zei een jonge vrouw (uit de GG) tegen me: het gaat erom of we een ticket naar de hemel verkrijgen.
Ik was echt even stil. Ik wist even niet hoe ik hierop moest reageren.
In best een aantal van geschriften die ons zijn nagelaten wordt bijvoorbeeld gesproken over een toegangsbewijs naar de hemelse heerlijkheid. Wat is het probleem?
Juist. Een paspoort. Een getekend paspoort.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie