Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Germanicus »

parsifal schreef:https://www.thegospelcoalition.org/revi ... l-trueman/

Interessant boek tot nog toe. Wel zware kost. Het lijkt een goede doordenking van modern denken en het is goed om de achtergronden onder woorden te brengen.
https://www.rd.nl/artikel/917562-amerik ... bedreigend
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Germanicus schreef:
parsifal schreef:https://www.thegospelcoalition.org/revi ... l-trueman/

Interessant boek tot nog toe. Wel zware kost. Het lijkt een goede doordenking van modern denken en het is goed om de achtergronden onder woorden te brengen.
https://www.rd.nl/artikel/917562-amerik ... bedreigend
Vooral ook deze zin is het overdenken waard:

citaat: “Wel is de kerkhistoricus bezorgd over de invloed van de maatschappij op jongeren. „Via sociale media worden zij constant beïnvloed door de wereld. De kerk krijgt hen maar een paar uur per week. Het is voor de kerk van groot belang om heel goed na te denken hoe ze in die tijd onze jongeren onderwijst in de volle raad van God, want ze moet de schade van een hele week ongedaan maken.”
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

parsifal schreef:https://www.thegospelcoalition.org/revi ... l-trueman/

Interessant boek tot nog toe. Wel zware kost. Het lijkt een goede doordenking van modern denken en het is goed om de achtergronden onder woorden te brengen.
Welke elk element is zware kost? Het abstractieniveau, of het engelse taalgebruik?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
parsifal schreef:https://www.thegospelcoalition.org/revi ... l-trueman/

Interessant boek tot nog toe. Wel zware kost. Het lijkt een goede doordenking van modern denken en het is goed om de achtergronden onder woorden te brengen.
Welke elk element is zware kost? Het abstractieniveau, of het engelse taalgebruik?
Ik denk vooral het taalgebruik. Engels is niet zo'n probleem voor me, maar in dit boek worden veel termen gebruikt die waarschijnlijk gewoon zijn in de filosofie of wetenschappelijke analyse van de geschiedenis, maar niet zo bekend bij mij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Dan is het dus toch te abstract. Afijn. Kan het boek weer snel van mijn verlanglijstje.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

Het Lam volgen op de voet - G. Steinberger

Het geluk van een verloren leven - Nicolaj Petrovitsj
Hora est!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

gisterenmiddag stukjes zitten lezen in de hoofstukken 31 - 33 van Brakel's redelijke godsdiesnst, wat een onderwijs!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door johannes »

De ontdekking van Urk

Mathias Declercq


Een Belg woont een jaar op Urk om Urk te begrijpen, hij bezoekt oa alle kerken en spreekt bijna alle ds.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

Een boek met preken van een dominee, die voor de kerkenraad moest verschijnen vanwege zijn contact met de Moravische broeders. Zijn "rechtzinnigheid" werd onderzocht wat men meende ketterijen bij hem te bespeuren.

Enig idee welk boek ik zou kunnen lezen?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Susanna schreef:Enig idee welk boek ik zou kunnen lezen?
Een boek van David Bruinings?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Een boek met preken van een dominee, die voor de kerkenraad moest verschijnen vanwege zijn contact met de Moravische broeders. Zijn "rechtzinnigheid" werd onderzocht wat men meende ketterijen bij hem te bespeuren.

Enig idee welk boek ik zou kunnen lezen?
Het was niet geheel zonder reden dat de Moraviers / Zinzendorf commentaar kregen (bijvoorbeeld van Ds. van der Groe), hoewel ze heel veel hebben betekend voor bijvoorbeeld de zending.

Enkele uitwassen cq vreemde praktijken van deze beweging waren:
  1. De mystieke omgang en het vereren van de verschillende wonden van Christus
  2. De devotie voor de Heilige Geest, waarbij de Heilige Geest consequent met "zei", "moeder" en de "moeder der moeders" werd aangesproken
  3. De promente plaats van sexualiteit als sacrament. In hun gemeentschappen leefden mannen en vrouwen apart, maar er waren cabines waar man en vrouw gemeenschap hadden. Hierbij diende vleselijk genot vermeden te worden, en moest men zich richten op de geestelijke vereniging met Christus.
Ik moet wel zeggen dat latere generaties van Moraviers zich van deze uitwassen hebben ontdaan.

Meer informatie over punt 2:
Ds. N. von Zinzendorf schreef:I could not speak about it [the Holy Spirit], since I did not know how I should define it. I simply believed that she is the third person of the Godhead, but I could not say how this was properly so. Instead I thought of her abstractly. ... The Holy Spirit had known me well, but I did not know her before the year 1738. That is why I carefully avoided entering in the matter until the Mother Office of the Holy Spirit had been so clearly opened up for me.

God [Christ] is even our dear husband, his Father is our dear Father, and the Holy Spirit is our dear Mother, with that we are finished, with that the family-idea, the oldest, the simplest, the most respectable, the most endearing idea among all human ideas, the true biblical idea, is established with us in the application of the holy Trinity, for no one is nearer to one than Father, Mother, and Husband.
Meer informatie over punt 3:
Lees meer hierover op de volgende link (anders word dit punt waarschijnlijk niet geloofd): https://pietistschoolman.com/2014/01/17/sects-and-sex/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:
Susanna schreef:Enig idee welk boek ik zou kunnen lezen?
Een boek van David Bruinings?
Ja! Knap dat je dat wist.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Susanna schreef:Een boek met preken van een dominee, die voor de kerkenraad moest verschijnen vanwege zijn contact met de Moravische broeders. Zijn "rechtzinnigheid" werd onderzocht wat men meende ketterijen bij hem te bespeuren.

Enig idee welk boek ik zou kunnen lezen?
Het was niet geheel zonder reden dat de Moraviers / Zinzendorf commentaar kregen (bijvoorbeeld van Ds. van der Groe), hoewel ze heel veel hebben betekend voor bijvoorbeeld de zending.

Enkele uitwassen cq vreemde praktijken van deze beweging waren:
  1. De mystieke omgang en het vereren van de verschillende wonden van Christus
  2. De devotie voor de Heilige Geest, waarbij de Heilige Geest consequent met "zei", "moeder" en de "moeder der moeders" werd aangesproken
  3. De promente plaats van sexualiteit als sacrament. In hun gemeentschappen leefden mannen en vrouwen apart, maar er waren cabines waar man en vrouw gemeenschap hadden. Hierbij diende vleselijk genot vermeden te worden, en moest men zich richten op de geestelijke vereniging met Christus.
Over punt 1, Je kunt "The Lithany of the wounds" hier lezen: http://www.lutheranquarterly.com/upload ... endorf.pdf
Over punt 2 een uitbreiding van wat jij zegt: http://zinzendorf.com/pages/
Over punt 3, dit was nieuw voor mij. Dank je wel.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Susanna schreef:
John Galt schreef:
Susanna schreef:Enig idee welk boek ik zou kunnen lezen?
Een boek van David Bruinings?
Ja! Knap dat je dat wist.
Ik en Google weten samen alles :super
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie