De tijd waarin wij leven...

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Vervolgde »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Ik neem ook heel duidelijk waar dat hier vrijwel alle fricties op het forum uit ontstaan. Een ander denken, lichtvaardiger denken over doodstaat van de mens, en over de bekering. Bovendien ontstaat dit binnen de gereformeerde gezindte. We zien het terug in de (met name) de SGP jongeren en we zien dit hele denkpatroon ook vaak terug in de filmpjes van het RD. Ik weet dat dit nogal wat weerstand zal opwekken, ik wil er dan ook niet zozeer over discussiëren, maar het is wel waard om goed overdacht te worden.
Kijk maat op dit forum: waar ontstaan fricties? Juist de tegenstelling in het traditionele gereformeerde (reformatorische) denken en het nieuwere meer evangelisch-gereformeerd denken.
De eerste houdt zich meest stil en is niet zozeer vertegenwoordigd op internet. Wel zie ik dat mede door de corona, meer gebruik wordt gemaakt van internet. Maar dan zien wel wel dat preken uit de oude richting doorgaans alleen live te beluisteren zijn, op enkele uitzonderingen na. Dan kunnen we denken aan de lezingen van ds. Van Boven over het boekje van Pleun Kleijn. Deze lezingen blijven twee weken staan en worden dan ververst.
De meer evangelische kant is rekkelijker en past zich gemakkelijk aan aan deze tijd. Er zouden veel uiterlijke kenmerken kunnen worden opgenoemd, maar dat is van secundair belang. Het grote verschil zien we met name in de visie van Gods handelen met een mens. De bekering, dat is een hoofdpunt. Daar komt veel verwarring over. Ik denk niet dat ik dat verder hoef toe te lichten. Discussies hierover blijken ook meest nutteloos.
Die ontstaan daar, waar mensen denken dat hun waarheid, de enige waarheid is, die alleen zij volledig in pacht hebben.
Daar hebben we juist het schisma!
Precies. Mensenwerk dus.
Nee, geen mensenwerk. Het is niet zo dat er geen plicht op de ware christen rust om voor de geloofsleer te staan. Ze zijn gezet tot getuigen! Niet om vrij baan te maken voor allerlei wind van leer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Jantje »

Juist.

Maar dat betekent niet dat wij ds. G.W.S. Mulder maar moeten afschrijven omdat hij meewerkt aan een filmpje wat op YouTube verschijnt of ds. J.M.D. de Heer die meewerkt aan een filmpje op Daniël Online wat ook op YouTube verschijnt. Of...

De insinuaties en verdachtmakingen die @DIA hier doet, vind ik buitengewoon verwerpelijk en daar neem ik zeer nadrukkelijk afstand van.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 mar 2021, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

verdachtmakingen....
insinuaties....
Dat bedoel ik dus ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Erskinees »

Vervolgde schreef:Nee, geen mensenwerk. Het is niet zo dat er geen plicht op de ware christen rust om voor de geloofsleer te staan. Ze zijn gezet tot getuigen! Niet om vrij baan te maken voor allerlei wind van leer.
Ook de ware christen kan vaak denken dat hij of zij de schriftuurlijke waarheid verspreid, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. De mening van een ware christen staat dan ook niet gelijk aan de waarheid zelf. En dat is precies Dia's denkfout.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Vraag aan mods: Wilt u dit topic sluiten, want ik geloof dat hier niet het gewenste resultaat uit komt. Maar enkel discussie. Mijn opmerking was meer bedoeld om te overdenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Jantje »

We zitten hier op een discussieforum hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef: Nee, geen mensenwerk. Het is niet zo dat er geen plicht op de ware christen rust om voor de geloofsleer te staan. Ze zijn gezet tot getuigen! Niet om vrij baan te maken voor allerlei wind van leer.
Daarmee ben ik het zeker eens. Maar het, tot op de komma, vinden dat jezelf volledig weet hoe 'de leer' dan exact luidt en uitgelegd wordt, is m.i. iets anders.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:We zitten hier op een discussieforum hoor.
Dat klopt, de praktijk leert dat dit niet te bediscussiëren is zonder dat er nare neveneffecten ontstaan. We zouden zoiets dan ook beter onder meditaties of zo kunnen plaatsen. Want we willen de leer, en wijs ik naar de belijdenis waarop dit forum zich baseert, niet ter discussie stellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Vervolgde »

Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef: Nee, geen mensenwerk. Het is niet zo dat er geen plicht op de ware christen rust om voor de geloofsleer te staan. Ze zijn gezet tot getuigen! Niet om vrij baan te maken voor allerlei wind van leer.
Daarmee ben ik het zeker eens. Maar het, tot op de komma, vinden dat jezelf volledig weet hoe 'de leer' dan exact luidt en uitgelegd wordt, is m.i. iets anders.
Als je hiermee bedoelt de situatie dat het anders wordt verwoord, we dan maar zouden moeten zeggen: ze bedoelen het wel goed, laten we ze ook christen heten, dan zeg ik nee.
Als je bedoelt dat het geloof nooit zeker kan zijn, want je weet maar nooit of alles wel klopt, zeg ik nee.
Als je bedoelt dat wij mensen een verduisterd verstand hebben, zeg ik ja kan ik in meekomen. Evenwel wijs ik dan op de gaven die aan de gemeente gegeven zijn en van ons vergen dat wij blijven in de leer. En elkaar opscherpen in die leer en niet achterover gaan leunen met de stelling het zal niet aankomen op elke punt en komma.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef:
Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef: Nee, geen mensenwerk. Het is niet zo dat er geen plicht op de ware christen rust om voor de geloofsleer te staan. Ze zijn gezet tot getuigen! Niet om vrij baan te maken voor allerlei wind van leer.
Daarmee ben ik het zeker eens. Maar het, tot op de komma, vinden dat jezelf volledig weet hoe 'de leer' dan exact luidt en uitgelegd wordt, is m.i. iets anders.
Als je hiermee bedoelt de situatie dat het anders wordt verwoord, we dan maar zouden moeten zeggen: ze bedoelen het wel goed, laten we ze ook christen heten, dan zeg ik nee.
Als je bedoelt dat het geloof nooit zeker kan zijn, want je weet maar nooit of alles wel klopt, zeg ik nee.
Als je bedoelt dat wij mensen een verduisterd verstand hebben, zeg ik ja kan ik in meekomen. Evenwel wijs ik dan op de gaven die aan de gemeente gegeven zijn en van ons vergen dat wij blijven in de leer. En elkaar opscherpen in die leer en niet achterover gaan leunen met de stelling het zal niet aankomen op elke punt en komma.
Ik bedoel eenvoudigweg dat we gewoon bij de Bijbel moeten blijven en niet ons eigen gelijk halen op iedere net iets andere uitlegde punt/komma.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Vaak gaat het inderdaad om eigen gelijk bij een mens. Dat is waar. Maar als we alles nu eens goed toetsen aan het Woord en de Belijdenis. Kunnen we dan spreken dat ik mijn gelijk wil zoeken? Dat dit mijn gedachten zijn die ik door wil drukken? En dat ik zo iemand zo met mijn gedachten (wat zijn mijn gedachten?) onderuit wil halen? Zo ja, wil iemand dat dan eens aantonen? Er staan intussen 26.750 posts van mij op dit forum. Een ruime keus dus om mijn struikelingen aan te tonen, en daarbij ook aan te tonen of ik iets insinueer of iemand verdacht maak.

Vanzelf, voor degene wie het betreft zal dat zo voelen. Maar kan iemand aantonen dat ik tweedracht of muiterij zoek, dan wel het behoud van de leer zoals ons die is overgeleverd in Schrift en Belijdenis en gegrond en geworteld in de Reformatie en Nadere Reformatie. Dan moeten we vanzelf niet bewust tegenstellingen opzoeken tussen Reformatie en Nadere Reformatie, lijkt me.
Als ik mijn eigen gelijk zoek, dan ben ik een scheurmaker, en verdien van het forum verbannen te worden. Maar dan moet dat wel aangetoond worden.

Nogmaals, we wensen recht door zee te gaan, en niet te wijken voor een tegenstander die een on-Bijbels geluid laat horen, en mij dan zo persoonlijk als een scheurmaker te beschouwen, zonder dit voldoende te hebben onderzocht. Ik zoek juist het behoud van wat ons door ons voorgeslacht is overgeleverd. En ik kijk echt niet naar wat uiterlijke zaken, maar naar de hoofdzaken, als hoe wordt een mens bekeerd? Hoe is ons mens- en Godsbeeld?

Als ik hierin mis ben, wil iemand dat dan aantonen vanuit de grondslag die ik noemde, en waar ook het forum in is gegrond? Anders moeten we toch wel zeggen dat al die veroordelingen laster zijn? Dat willen we toch niet? We willen, en dat is mijn doel, recht door zee, maar niet ten koste van de grondslag. Dat dit een punt wordt dat niet kan, voor hen die wel wensen te blijven bij die oude leer, wordt het dan wel erg moeilijk. Op zich is de grondslag van dit forum goed, maar de praktijk leert hetgeen ik in dit topic o.a. opmerkte, en wat zeer veel aanstoot blijkt te geven als zouden dit insinuaties en verdachtmakingen zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Valcke »

DIA, ik ben het er van harte mee eens dat alles getoetst dient te worden aan Schrift en belijdenis.
Toch een kleine suggestie in dat verband: probeer je standpunten ook eens wat meer vanuit de Schrift en de belijdenis te onderbouwen.
Ik zie je dat namelijk zelden doen (met alle respect overigens verder voor je bijdragen waar ik het ook nog heel vaak mee eens ben).
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:DIA, ik ben het er van harte mee eens dat alles getoetst dient te worden aan Schrift en belijdenis.
Toch een kleine suggestie in dat verband: probeer je standpunten ook eens wat meer vanuit de Schrift en de belijdenis te onderbouwen.
Ik zie je dat namelijk zelden doen (met alle respect overigens verder voor je bijdragen waar ik het ook nog heel vaak mee eens ben).
Misschien dat hier mijn handicap zich doet gelden? Ik weet het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:
Valcke schreef:DIA, ik ben het er van harte mee eens dat alles getoetst dient te worden aan Schrift en belijdenis.
Toch een kleine suggestie in dat verband: probeer je standpunten ook eens wat meer vanuit de Schrift en de belijdenis te onderbouwen.
Ik zie je dat namelijk zelden doen (met alle respect overigens verder voor je bijdragen waar ik het ook nog heel vaak mee eens ben).
Misschien dat hier mijn handicap zich doet gelden? Ik weet het niet.
DIA, trek je het allemaal niet te veel aan. Gewoon op jouw manier je bijdragen posten. Er gebeuren hier veel meer gekke dingen die ook allemaal prima zijn.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:
Valcke schreef:DIA, ik ben het er van harte mee eens dat alles getoetst dient te worden aan Schrift en belijdenis.
Toch een kleine suggestie in dat verband: probeer je standpunten ook eens wat meer vanuit de Schrift en de belijdenis te onderbouwen.
Ik zie je dat namelijk zelden doen (met alle respect overigens verder voor je bijdragen waar ik het ook nog heel vaak mee eens ben).
Misschien dat hier mijn handicap zich doet gelden? Ik weet het niet.
DIA, trek je het allemaal niet te veel aan. Gewoon op jouw manier je bijdragen posten. Er gebeuren hier veel meer gekke dingen die ook allemaal prima zijn.
Nou het zou wel fijn zijn als hij meer de Bijbel laat spreken.
Gesloten