De tijd waarin wij leven...

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
-DIA- schreef: Maar kennen WE elkaar na ruim tien jaar nog niet, of willen we elkaar niet begrijpen?
Deze vorm van spreken kennen we ook uit de Bijbel.
Of je stapt na ruim tien jaar eindelijk eens uit die slachtofferrol.
Ik zal eerlijk zijn, als iemand denkt dat ik dit in dit geval niet ben. Dit kan mijn lichaam en geest niet lang meer verdragen.
Van nature heb ik een opgewekt karakter, open en eerlijk. Ik verwacht dat ook van anderen. Maar daar ben ik wel bedrogen mee uitgekomen. Ik kan met een goede consciëntie zeggen dat ik niemands kwaad heb gezocht, en dat ik het goede heb gezocht om de zaken helder proberen voor te stellen. Iedereen weet hoe dit ontvangen is. Meer kan ik nu niet zeggen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 mei 2020, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Citaat:
Kerken kunnen worden gedwongen om huwelijken van hetzelfde geslacht te accepteren.

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ho ... -1.1671703

En we blijven -over het algemeen gesproken- in stille rust. En we denken dat het nog wel mee zal vallen.... Maar het kan ook dat we dat niet zeggen, maar inwendig toch wel voelen dat er iets bijzonders over deze aarde gaat, dat zich uit in enerzijds oordelen, anderzijds een in verharding en harder wordend doorgaan.

Wie ogen heeft om te zien en oren om te horen kan dagelijks in de krant lezen hoe het ervoor staat. En, neem het me maar kwalijk als u dat goeddunkt, en zet me maar weg als een zwartkijker, ik meen waarlijk dat het er donker uitziet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

De tijd waarin wij leven is, daar ben ik van overtuigd, zeer ernstig, juist omdat je er niet over kunt praten (wat zouden we ook zeggen) want alles ketst af. Men is verwoed op hen die de tekenen der tijden opmerken. Dit merk ik, en dit overdenk ik, en dit heeft mij heel veel te zeggen. Niet dat ik er een discussie over zou willen. maar wel wensen dat onze ogen werden geopend voor de ernst van de tijd waarin wij leven.

Gij, vreselijk zijt Gij in het gericht; wie zal bestaan voor Uw gezicht?
Zo ras Uw mond het vonnis streek, Uw oordeel van den hemel bleek,
Toen vreesde de aarde voor Uw ogen; toen werd ze stil door Uw vermogen.

Als God ter hoge vierschaar steeg, het zachtmoedig volk verlossing kreeg,
ontzette zich het gans heelal.
Gewis, der mensen gramschap zal, wanneer ze op het hevigst is aan het blaken,
Uw grote lof nog groter maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:De tijd waarin wij leven is, daar ben ik van overtuigd, zeer ernstig, juist omdat je er niet over kunt praten (wat zouden we ook zeggen) want alles ketst af. Men is verwoed op hen die de tekenen der tijden opmerken. Dit merk ik, en dit overdenk ik, en dit heeft mij heel veel te zeggen. Niet dat ik er een discussie over zou willen. maar wel wensen dat onze ogen werden geopend voor de ernst van de tijd waarin wij leven.

Gij, vreselijk zijt Gij in het gericht; wie zal bestaan voor Uw gezicht?
Zo ras Uw mond het vonnis streek, Uw oordeel van den hemel bleek,
Toen vreesde de aarde voor Uw ogen; toen werd ze stil door Uw vermogen.

Als God ter hoge vierschaar steeg, het zachtmoedig volk verlossing kreeg,
ontzette zich het gans heelal.
Gewis, der mensen gramschap zal, wanneer ze op het hevigst is aan het blaken,
Uw grote lof nog groter maken.
Ik ben blij met dit stukje. Het is bewustmakend. Psalm 76 is eigenlijk een danklied voor een wonderbare verlossing van trotse en machtige vijanden, van wie de trots, toorn en macht God door Zijn ijver en toorn vernietigd heeft; met vermaning om God te aanbidden en te loven.

Late we bidden voor mensen in ons land die vijanden van God zijn (iedereen buiten Christus). Gods toorn rust op hen, of ze het nu weten, aanvaarden of niet. Wie weet mogen we in onze eigen kleine kring schijnen als heldere lichten.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:De tijd waarin wij leven is, daar ben ik van overtuigd, zeer ernstig, juist omdat je er niet over kunt praten (wat zouden we ook zeggen) want alles ketst af. Men is verwoed op hen die de tekenen der tijden opmerken. Dit merk ik, en dit overdenk ik, en dit heeft mij heel veel te zeggen. Niet dat ik er een discussie over zou willen. maar wel wensen dat onze ogen werden geopend voor de ernst van de tijd waarin wij leven.

Gij, vreselijk zijt Gij in het gericht; wie zal bestaan voor Uw gezicht?
Zo ras Uw mond het vonnis streek, Uw oordeel van den hemel bleek,
Toen vreesde de aarde voor Uw ogen; toen werd ze stil door Uw vermogen.

Als God ter hoge vierschaar steeg, het zachtmoedig volk verlossing kreeg,
ontzette zich het gans heelal.
Gewis, der mensen gramschap zal, wanneer ze op het hevigst is aan het blaken,
Uw grote lof nog groter maken.
Vandaag lazen wij in Efeze 5 ook over een kwade tijd.

16 buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.

 17Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is.

18En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest,

19en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart,

20en dank altijd voor alle dingen God en de Vader in de Naam van onze Heere Jezus Christus.

21Wees elkaar onderdanig in de vreze Gods.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

In het RD een citaat dat we allen ter harte zouden moeten nemen. Het dateert uit de 19e eeuw, en toch hoogst actueel.
Ik heb eerder gezegd, meen ik, dat we, zo wij het beschouwen, het grote verval zagen vanaf de Franse Revolutie. Deze revolutie is niet aan een eind gekomen, maar gaat door, tot een verwoestende vrijheid en gelijkheid.
Onbegrensde vrijheid, onbetamelijke gelijkheid en verbroedering die zich keert tegen de ware broederlijke liefde.

Wat we lazen in het RD konden we dan ook helemaal mee instemmen. Dergelijke taal wordt vrijwel niet meer gehoord. De Mens van Nu bijt in de stok waarmee het geslagen wordt. Deze Mens van Nu ziet niet de Slaande Hand Gods, maar verzet zich tegen de Slaande Hand Gods.

Wie is er die niet medeschuldig is? Wie gaat vrijuit? Zijn we niet samen van de plaats geraakt? En zullen we nog terugkeren? Ik kan het niet zien... Uw oordeel, Heere, kan niet dan vreselijk wezen.

Citaat:
”Keert u tot Hem die slaat”
Ds. J. M. J. Kieviet

Willem Bilderdijk nam het voor ds. Algernon Sydney Thelwall op, toen heel beschaafd Nederland over hem heen viel vanwege zijn alarmerende pamflet ”Keert u tot Hem die slaat. Christelijke opwekking aan de Nederlanders...”

„Te midden van al die schrikkelijke gebeurtenissen die rondom ons henen plaats hebben, en waardoor zoo vele streken en gewesten met verwoesting en verslagenheid getroffen worden, laten wij niet vergeten, geliefde medemenschen en medezondaren!, dat er een stem van den hemel is gegeven, die tot in het diepste onzer zielen behoort door te dringen. Van Hem, die na Zijnen wille doet met het heir des hemels en de inwoners der aarde, en daar is niemand die Zijne hand afslaan of tot Hem zeggen kan: Wat doet Gij?, – van Hem hebben wij eene plegtige oproeping tot nadenken…”


Hier verder lezen i.v.m. de Rechten van de Journalistiek:
Links:
https://www.rd.nl/artikel/910564-welbes ... -die-slaat
https://www.rd.nl/artikel/910467-nederl ... eidsgeloof
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Worden we steeds religieuzer in evangelische zin?
Overdenkingen die we zo waarnemen.

Kan dat? Religieuzer worden in deze tijd? Het komt me voor dat religie, ondanks de ontkerkelijking een grotere rol speelt.
En ook dat ze steeds meer lijkt op de waarheid, zoals die in het Woord tot ons komt.
Ik zie religieuze stromingen ontstaan die voor het oog heel dichtbij de reformatorische leer staan.
Graaf je een beetje dieper, dan blijkt het juist dat het er mijlenver van afstaat.

Hoe kan dat?
Ik meen dat we enkele punten kunnen aanwijzen:
a. Een van de oorzaken kan zijn dat een ontdekkende prediking schaars wordt.
b. Mensen missen de kennis waardoor ze enthousiast kunnen worden voor zo'n groep of kerk.
Juist in deze tijd zie ik veel mensen op deze wijze naïef religieus worden.
c. Deze mensen hebben een gezamenlijk kenmerk: Ze staan voor een meer blij evangelie,
hebben een afkeer van diepgang en als je ze benaderd blijken ze vijanden van een ontdekkende prediking.
d. Het gaat niet zelden om mensen die uit onze gezindte komen, en wat meer ruimte willen zullen niet zomaar ineens alles loslaten, zo lijkt me.

Hier ontstaan groepen , stromingen enz. die velen niet herkennen als een valse leer.
Dit lijkt me veel gevaarlijker dan openlijk te breken met de kerk.

Zijn hier mensen die dit ook waarnemen?
Wat me aan het denken bracht was o.a. een folder in de brievenbus met de mooie naam EYEOPENER.
In mijn gedachten viel meer nog veel meer wat we waarnemen op zijn plaats.
We zien een heel groot gebied binnen de kerken die anders bekeerd denkt te worden dan eerder.
Onder deze mensen vinden we een gedrevenheid, veel meer dan onder de 'oude gereformeerden'
We zien ook duidelijk een groep, die groot is, en algemeen aanvaardt die ongeveer een middenweg meent te hebben gevonden tussen de vanouds meer activistische evangelische beweging en de vanouds meer naar binnen gekeerde gereformeerde gezindte.
Het zich naar buiten toe openbaren zou niet verkeerd zijn. Maar we zien dat het juist deze mengvorm is die zich naar buiten toe openbaart, o.a. via YouTube en andere moderne media.
Ik kan dit niet anders duiden dan een teken om in het oog te houden.
Vooral in deze tijd lijkt de werkelijk oud-bevindelijke leer, zoals die kennen o.a. van ds. Kersten, en de leer van de Nadere Reformatie verdacht te worden.
PS Ik noem de naam van ds. Kersten maar als een voorbeeld omdat deze onder ons nog wel wat bekendheid geniet, denk ik....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Jantje »

Het zou goed zijn om eens na te denken wat nu daadwerkelijk een ontdekkende prediking is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door refo »

Laat ik je dit vertellen: als je in deze wereld een Evangelisch christen tegenkomt, is dat een verademing tussen al die mensen 'die nergens aan doen'.
Daarbij komt de vraag of het werkelijk voor God verschil maakt. De Remonstrant mag dan fout zitten in de gedachte dat hij zelf ook wat heeft gedaan, maar in de kerken met de zgn ontdekkende prediking zijn wellicht weer andere dwalingen, die we niet (willen) zien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Herman »

refo schreef:zijn wellicht weer andere dwalingen, die we niet (willen) zien.
---> wemelt het van de dwalingen die gelegitimeerd worden door de traditie.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Ik neem ook heel duidelijk waar dat hier vrijwel alle fricties op het forum uit ontstaan. Een ander denken, lichtvaardiger denken over doodstaat van de mens, en over de bekering. Bovendien ontstaat dit binnen de gereformeerde gezindte. We zien het terug in de (met name) de SGP jongeren en we zien dit hele denkpatroon ook vaak terug in de filmpjes van het RD. Ik weet dat dit nogal wat weerstand zal opwekken, ik wil er dan ook niet zozeer over discussiëren, maar het is wel waard om goed overdacht te worden.
Kijk maat op dit forum: waar ontstaan fricties? Juist de tegenstelling in het traditionele gereformeerde (reformatorische) denken en het nieuwere meer evangelisch-gereformeerd denken.
De eerste houdt zich meest stil en is niet zozeer vertegenwoordigd op internet. Wel zie ik dat mede door de corona, meer gebruik wordt gemaakt van internet. Maar dan zien wel wel dat preken uit de oude richting doorgaans alleen live te beluisteren zijn, op enkele uitzonderingen na. Dan kunnen we denken aan de lezingen van ds. Van Boven over het boekje van Pleun Kleijn. Deze lezingen blijven twee weken staan en worden dan ververst.
De meer evangelische kant is rekkelijker en past zich gemakkelijk aan aan deze tijd. Er zouden veel uiterlijke kenmerken kunnen worden opgenoemd, maar dat is van secundair belang. Het grote verschil zien we met name in de visie van Gods handelen met een mens. De bekering, dat is een hoofdpunt. Daar komt veel verwarring over. Ik denk niet dat ik dat verder hoef toe te lichten. Discussies hierover blijken ook meest nutteloos.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik neem ook heel duidelijk waar dat hier vrijwel alle fricties op het forum uit ontstaan. Een ander denken, lichtvaardiger denken over doodstaat van de mens, en over de bekering. Bovendien ontstaat dit binnen de gereformeerde gezindte. We zien het terug in de (met name) de SGP jongeren en we zien dit hele denkpatroon ook vaak terug in de filmpjes van het RD. Ik weet dat dit nogal wat weerstand zal opwekken, ik wil er dan ook niet zozeer over discussiëren, maar het is wel waard om goed overdacht te worden.
Kijk maat op dit forum: waar ontstaan fricties? Juist de tegenstelling in het traditionele gereformeerde (reformatorische) denken en het nieuwere meer evangelisch-gereformeerd denken.
De eerste houdt zich meest stil en is niet zozeer vertegenwoordigd op internet. Wel zie ik dat mede door de corona, meer gebruik wordt gemaakt van internet. Maar dan zien wel wel dat preken uit de oude richting doorgaans alleen live te beluisteren zijn, op enkele uitzonderingen na. Dan kunnen we denken aan de lezingen van ds. Van Boven over het boekje van Pleun Kleijn. Deze lezingen blijven twee weken staan en worden dan ververst.
De meer evangelische kant is rekkelijker en past zich gemakkelijk aan aan deze tijd. Er zouden veel uiterlijke kenmerken kunnen worden opgenoemd, maar dat is van secundair belang. Het grote verschil zien we met name in de visie van Gods handelen met een mens. De bekering, dat is een hoofdpunt. Daar komt veel verwarring over. Ik denk niet dat ik dat verder hoef toe te lichten. Discussies hierover blijken ook meest nutteloos.
Die ontstaan daar, waar mensen denken dat hun waarheid, de enige waarheid is, die alleen zij volledig in pacht hebben.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Ik neem ook heel duidelijk waar dat hier vrijwel alle fricties op het forum uit ontstaan. Een ander denken, lichtvaardiger denken over doodstaat van de mens, en over de bekering. Bovendien ontstaat dit binnen de gereformeerde gezindte. We zien het terug in de (met name) de SGP jongeren en we zien dit hele denkpatroon ook vaak terug in de filmpjes van het RD. Ik weet dat dit nogal wat weerstand zal opwekken, ik wil er dan ook niet zozeer over discussiëren, maar het is wel waard om goed overdacht te worden.
Kijk maat op dit forum: waar ontstaan fricties? Juist de tegenstelling in het traditionele gereformeerde (reformatorische) denken en het nieuwere meer evangelisch-gereformeerd denken.
De eerste houdt zich meest stil en is niet zozeer vertegenwoordigd op internet. Wel zie ik dat mede door de corona, meer gebruik wordt gemaakt van internet. Maar dan zien wel wel dat preken uit de oude richting doorgaans alleen live te beluisteren zijn, op enkele uitzonderingen na. Dan kunnen we denken aan de lezingen van ds. Van Boven over het boekje van Pleun Kleijn. Deze lezingen blijven twee weken staan en worden dan ververst.
De meer evangelische kant is rekkelijker en past zich gemakkelijk aan aan deze tijd. Er zouden veel uiterlijke kenmerken kunnen worden opgenoemd, maar dat is van secundair belang. Het grote verschil zien we met name in de visie van Gods handelen met een mens. De bekering, dat is een hoofdpunt. Daar komt veel verwarring over. Ik denk niet dat ik dat verder hoef toe te lichten. Discussies hierover blijken ook meest nutteloos.
Die ontstaan daar, waar mensen denken dat hun waarheid, de enige waarheid is, die alleen zij volledig in pacht hebben.
Daar hebben we juist het schisma!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Ik neem ook heel duidelijk waar dat hier vrijwel alle fricties op het forum uit ontstaan. Een ander denken, lichtvaardiger denken over doodstaat van de mens, en over de bekering. Bovendien ontstaat dit binnen de gereformeerde gezindte. We zien het terug in de (met name) de SGP jongeren en we zien dit hele denkpatroon ook vaak terug in de filmpjes van het RD. Ik weet dat dit nogal wat weerstand zal opwekken, ik wil er dan ook niet zozeer over discussiëren, maar het is wel waard om goed overdacht te worden.
Kijk maat op dit forum: waar ontstaan fricties? Juist de tegenstelling in het traditionele gereformeerde (reformatorische) denken en het nieuwere meer evangelisch-gereformeerd denken.
De eerste houdt zich meest stil en is niet zozeer vertegenwoordigd op internet. Wel zie ik dat mede door de corona, meer gebruik wordt gemaakt van internet. Maar dan zien wel wel dat preken uit de oude richting doorgaans alleen live te beluisteren zijn, op enkele uitzonderingen na. Dan kunnen we denken aan de lezingen van ds. Van Boven over het boekje van Pleun Kleijn. Deze lezingen blijven twee weken staan en worden dan ververst.
De meer evangelische kant is rekkelijker en past zich gemakkelijk aan aan deze tijd. Er zouden veel uiterlijke kenmerken kunnen worden opgenoemd, maar dat is van secundair belang. Het grote verschil zien we met name in de visie van Gods handelen met een mens. De bekering, dat is een hoofdpunt. Daar komt veel verwarring over. Ik denk niet dat ik dat verder hoef toe te lichten. Discussies hierover blijken ook meest nutteloos.
Die ontstaan daar, waar mensen denken dat hun waarheid, de enige waarheid is, die alleen zij volledig in pacht hebben.
Daar hebben we juist het schisma!
Precies. Mensenwerk dus.
Gesloten