SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Marck »

SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen - https://nos.nl/l/2370325

Wat is jullie mening? Of is dit al ergens hier aan de orde geweest?
Laatst gewijzigd door Marck op 25 feb 2021, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Jantje »

Ja, volgens mij in een draadje over artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. @Vervolgde heeft dat al eens aangestipt. Helaas kreeg hij veel te veel commentaar.

Maar eens met Van der Staaij. Ook artikel 36 hoort binnen de gereformeerde belijdenis thuis en dus ook door het forum onderschreven te worden.

Dus daar zijn we heel gauw mee klaar. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Simon0612 »

Het ligt allemaal wat genuanceerder hoor. Ik heb het interview met vd Staaij gezien en hoe ongelooflijk slecht was dat (van kant van Nieuwsuur). Ook heel erg flauw hoe ze dit in elkaar gedraaid hebben. Ze hadden dit nieuwsartikel bij wijze van spreken gisteren al kunnen maken. Ze probeerde op een dominante manier vd Staaij in een hoek te zetten. Je merkte wel dat hij het niet pikte, inhoudelijk ging het nergens over.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik heb me er ook groen en geel aan geërgerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Guy »

Het is het botsen tussen het democratische stelsel en het theocratische wat art. 36 als grondslag hanteert. Dat is de prijs van deelname aan een democratisch systeem. We zullen de botsingen moeten verdragen.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Simon0612 »

Guy schreef:Het is het botsen tussen het democratische stelsel en het theocratische wat art. 36 als grondslag hanteert. Dat is de prijs van deelname aan een democratisch systeem. We zullen de botsingen moeten verdragen.
Nee dit leek meer op een seculiere media die op alle mogelijke manieren probeerde de SGP verdacht te maken. Het is niet eens gegaan over het verkiezingsprogramma. Echt zwaar onder de maat dat interview. Ik zou na de tweede vraag weggelopen zijn, respect dat vd Staaij zo geduldig bleef. Heel benieuwd of D66 ook zo aangepakt wordt.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Hollander »

Simon0612 schreef:
Guy schreef:Het is het botsen tussen het democratische stelsel en het theocratische wat art. 36 als grondslag hanteert. Dat is de prijs van deelname aan een democratisch systeem. We zullen de botsingen moeten verdragen.
Nee dit leek meer op een seculiere media die op alle mogelijke manieren probeerde de SGP verdacht te maken. Het is niet eens gegaan over het verkiezingsprogramma. Echt zwaar onder de maat dat interview. Ik zou na de tweede vraag weggelopen zijn, respect dat vd Staaij zo geduldig bleef. Heel benieuwd of D66 ook zo aangepakt wordt.
Wel respect dat Van der Staaij duidelijk maakte dat hij hier niet van gediend was. Nieuw zuur toonde zich weer eens ouderwets lekker anti.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door deschpin »

Simon0612 schreef:
Guy schreef:Het is het botsen tussen het democratische stelsel en het theocratische wat art. 36 als grondslag hanteert. Dat is de prijs van deelname aan een democratisch systeem. We zullen de botsingen moeten verdragen.
Nee dit leek meer op een seculiere media die op alle mogelijke manieren probeerde de SGP verdacht te maken. Het is niet eens gegaan over het verkiezingsprogramma. Echt zwaar onder de maat dat interview. Ik zou na de tweede vraag weggelopen zijn, respect dat vd Staaij zo geduldig bleef. Heel benieuwd of D66 ook zo aangepakt wordt.
Uiteraard niet, kan zelfs niet. Die hebben geen beginselen maar slechts enkele kroonjuwelen. En juwelen kun je gewoon verpatsen of verkwanselen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Van Ewijk »

Marck schreef:SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen - https://nos.nl/l/2370325

Wat is jullie mening? Of is dit al ergens hier aan de orde geweest?
Lekker laten staan.
We hebben al genoeg toegegeven aan de wereld.
Waar houd het op?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Zeeuw »

Van Ewijk schreef:
Marck schreef:SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen - https://nos.nl/l/2370325

Wat is jullie mening? Of is dit al ergens hier aan de orde geweest?
Lekker laten staan.
We hebben al genoeg toegegeven aan de wereld.
Waar houd het op?
Goeie onderbouwing :-)
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door deschpin »

Marck schreef:SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen - https://nos.nl/l/2370325

Wat is jullie mening? Of is dit al ergens hier aan de orde geweest?
Wie weet wordt de godsdienstvrijheid nog het middel om te zorgen dat de "zuivere" verkondiging door mag gaan.

En de "zuivere" verkondiging is dan als het ware het instrument "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst".
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Bonny »

deschpin schreef: Wie weet wordt de godsdienstvrijheid nog het middel om te zorgen dat de "zuivere" verkondiging door mag gaan.

En de "zuivere" verkondiging is dan als het ware het instrument "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst".
Wat die zuivere verkondiging is, is zelfs binnen bevindelijk-gereformeerd Nederland een grote discussie. Kijk alleen maar eens naar hoeveel jaar hoeveel mensen er enkel op dit forum al over kunnen discussiëren. En een eensluidend standpunt is nog niet bereikt....
The Groom's still waiting at the altar
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Zeeuw »

Bonny schreef:
deschpin schreef: Wie weet wordt de godsdienstvrijheid nog het middel om te zorgen dat de "zuivere" verkondiging door mag gaan.

En de "zuivere" verkondiging is dan als het ware het instrument "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst".
Wat die zuivere verkondiging is, is zelfs binnen bevindelijk-gereformeerd Nederland een grote discussie. Kijk alleen maar eens naar hoeveel jaar hoeveel mensen er enkel op dit forum al over kunnen discussiëren. En een eensluidend standpunt is nog niet bereikt....
Zolang christenen nog bladzijden vol kunnen discussiëren over de exacte verhouding tussen Gods Eigenschappen, valt het me de positie van christen in dit land reuze mee.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen

Bericht door Van Ewijk »

Zeeuw schreef:
Van Ewijk schreef:
Marck schreef:SGP wil berucht artikel in beginselprogramma niet schrappen - https://nos.nl/l/2370325

Wat is jullie mening? Of is dit al ergens hier aan de orde geweest?
Lekker laten staan.
We hebben al genoeg toegegeven aan de wereld.
Waar houd het op?
Goeie onderbouwing :-)
Ik ben hier inderdaad heel snel klaar mee.
Als het bijvoorbeeld om zaken als homoseksualiteit en de behandeling van vrouwen gaat staan de protestants-reformatorische kerkgemeenschappen nog altijd stukken toleranter in de samenleving dan andere culturen met uitheemse religies.

Ooit gehoord dat een groep reformatorische jongeren een homopaar heeft mishandeld of vrouwen op straat naschelden voor hoer?
Of straatstenen of stoeptegels door de ruiten gooien van panden toebehorend aan bevolkingsgroepen met een ander geloof?
Om dan nog maar te zwijgen van de dubieuze geldstromen en andere facilitaire hulp vanuit het buitenland die deze instituten en instellingen krijgen om deze "leringen" te ondersteunen.

En toch worden deze groepen angstvallig met rust gelaten terwijl je als christelijke Nederlander continu bezig bent met verdediging, uitleg en verantwoording van je geloof in deze goddeloze maatschappij.
Persoonlijk ervaar ik dit als tegen degenen aan schoppen van wie je het minst te vrezen hebt terwijl je de echte haatdragers bewust links laat liggen.

En dat gaat vaak dan ook nog eens op zo'n doorzichtige en huichelachtige manier, zie daar het voorbeeld met dat excuus voor een interview met van der Staaij.

Als daar dan ook nog eens politieke en maatschappelijke eisen bij komen gooi ik de deur keihard voor de wereldse neus dicht!
Tegenwoordig hoef ik dat zelf niet eens meer omdat hij al reeds lang dicht zit en blijft.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie