Gezag en gehoorzaamheid

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Adagio »

merel schreef:Wat wil jij in dit topic met het citeren van al die Bijbelverzen eigenlijk zeggen?
Dat iedereen het beste af is met het naar Gods Woord te luisteren; Joh. 3:36 geloof staat tegenover ongehoorzaamheid.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door merel »

Adagio schreef:
merel schreef:Wat wil jij in dit topic met het citeren van al die Bijbelverzen eigenlijk zeggen?
Dat iedereen het beste af is met het naar Gods Woord te luisteren; Joh. 3:36 geloof staat tegenover ongehoorzaamheid.
Niemand ontkent dat. De interpretatie van bepaalde teksten is anders
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Adagio schreef: Er zijn vaker mensen geweest die zich afvroegen of je het zo kan stellen zoals het er staat. In Markus 7 bijvoorbeeld lees je: "En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel teniet, opdat gij uw inzetting zoudt onderhouden. Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet; en gij laat hem niet meer toe iets aan zijn vader of zijn moeder te doen; makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en diergelijke dingen doet gij vele."

Over mensen die dat doen, spreekt Jezus in Matth. 15: "Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden van mensen zijn."
Ik snap niet wat jij nu hiermee wilt zeggen.
Ik heb in mijn leven dingen gedaan en gelaten ter wille van het gezag. En niet morrend en mokkend, maar omdat ik ervaarde dat dit heilzaam voor mij was.
Maar we kunnen de bijbelse tijden HELAAS niet meer 1 op 1 overzetten op de huidige omstandigheden. Ook de refowereld heeft zich aangepast. De vrouwen zitten niet meer in de tent. Lager opgeleid, zich totaal onderwerpend aan hun man.
En we hebben ook te maken gebroken huwelijken, verdrietige omstandigheden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Dodo »

Mara schreef:(...)
En we hebben ook te maken gebroken huwelijken, verdrietige omstandigheden.
Daar moest ik ook aan denken bij het lezen van dit topic. Als je allebei redelijke mensen bent, je kunt je redelijk verwoorden, dan lukt het wel. Als je allebei van goede wil bent, en zeker als je samen God dient, lukt het wel om samen moeilijke beslissingen te nemen.
Maar er zijn best veel stellen waarbij er problemen zijn. Opvoeding (te streng, te losjes), karakterfouten (koppigheid, eigenwijsheid), en dingen als ADHD, autisme en narcisme komen regelmatig voor. Dan redt je het gewoon niet altijd om de bijbelse lijn vast te houden in je overleg.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Adagio »

Mara schreef:
Adagio schreef: Er zijn vaker mensen geweest die zich afvroegen of je het zo kan stellen zoals het er staat. In Markus 7 bijvoorbeeld lees je: "En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel teniet, opdat gij uw inzetting zoudt onderhouden. Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet; en gij laat hem niet meer toe iets aan zijn vader of zijn moeder te doen; makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en diergelijke dingen doet gij vele."

Over mensen die dat doen, spreekt Jezus in Matth. 15: "Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden van mensen zijn."
Ik snap niet wat jij nu hiermee wilt zeggen.
Dit was geen reactie op gebroken toestanden (hoewel ook geen reden om God aan te klagen wegens Zijn geboden), maar op onderstaande stellingen (Watson schrijft: een mens is net als iemand die op de markt slechts van de prijs veel weet af te dingen, en dan toch weer niet koopt):
Mara schreef:Bij de oudere generatie zie ik vaak een gehoorzaamheid aan de man, die ik gelukkig bij de jonge generatie niet meer zo zie.
Maar hier lijkt te worden uitgedragen: zodra je getrouwd bent moet je je onderwerpen aan je man, want hij heeft immers alle gezag. Gekregen. Van Godswege. Maar anno 2021 kun je dit echt niet meer handhaven.
Hoogopgeleide vrouwen kunnen zich niet meer dociel onderwerpen aan hun (soms lager opgeleide) man.
Zij hebben geleerd om een mening te vormen, dus zal dit altijd in een overleg plaatsvinden en niet in een gezagsverhouding.
merel schreef:In de bijbel staat dat de man het hoofd is van het gezin. Alleen vraag ik mij af of je dit zo zwart/wit kan stellen als dat het er staat.
Mara schreef:Maar we kunnen de bijbelse tijden HELAAS niet meer 1 op 1 overzetten op de huidige omstandigheden. Ook de refowereld heeft zich aangepast.
Het grote kwaad van de zonde zit vanaf de zondeval in elks hart. Begin eens bijv. met Miriam in Num. 12, die het gezag van Mozes betwistte. Mozes blonk niet uit in redenaarstalent, en Mirjam had ook een gebrokenheid ontdekt in Mozes leven: zijn Cuschitische vrouw. Wat gebeurde? "En de wolk week van boven de tent; en zie, Mirjam was melaats, wit als de sneeuw. En Aäron zag Mirjam aan, en zie, zij was melaats. Daarom zeide Aäron tot Mozes: Och, mijn heer, leg toch niet op ons de zonde waarmede wij zottelijk gedaan en waarmede wij gezondigd hebben."
En bedenk eens de gebrokenheid in zovele gezinnen in de oudheid, de aartsvaders etc.
En je hebt gelijk, dat is er nu ook in erge mate...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

Dodo schreef:
Mara schreef:(...)
En we hebben ook te maken gebroken huwelijken, verdrietige omstandigheden.
Daar moest ik ook aan denken bij het lezen van dit topic. Als je allebei redelijke mensen bent, je kunt je redelijk verwoorden, dan lukt het wel. Als je allebei van goede wil bent, en zeker als je samen God dient, lukt het wel om samen moeilijke beslissingen te nemen.
Maar er zijn best veel stellen waarbij er problemen zijn. Opvoeding (te streng, te losjes), karakterfouten (koppigheid, eigenwijsheid), en dingen als ADHD, autisme en narcisme komen regelmatig voor. Dan redt je het gewoon niet altijd om de bijbelse lijn vast te houden in je overleg.
Ja, we leven in een gebroken wereld. Als het moeilijk is om 'de leiding' in je gezin over te geven omdat je man om welke reden dan ook niet capabel is of zijn verantwoordelijkheid niet neemt, is dat een verdrietige situatie. Kan je dan het gebod opzij schuiven? Als het goed is leg je die dingen bij de grote Opdrachtgever neer en bid je bij elke situatie weer om wijsheid en liefde. Als het nodig is neem je de verantwoordelijkheid over.
Maar je blijft je man erkennen als je 'hoofd' omdat God dat van je vraagt. En je het hebt beloofd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

helma schreef: Maar je blijft je man erkennen als je 'hoofd' omdat God dat van je vraagt. En je het hebt beloofd.
Ik heb dat niet beloofd, althans, niet voor God en Zijn heilige gemeente.
Op Kerknet staat de moderne versie van de trouwbelofte:
Ik wil je man (vrouw) zijn
en ik beloof je trouw te blijven
in goede en kwade dagen,
in armoede en rijkdom,
in ziekte en gezondheid.
Ik wil je liefhebben en waarderen
al de dagen van mijn leven.


In het woord "getrouwd" zit trouw.
En dat is wat God van ons vraagt, als gehuwden.

En nog eens, het woordje blijft, hij blijft het hoofd. Ook als de man in een verpleeghuis zit? Of erger, ontrouw is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

Mara schreef:
helma schreef: Maar je blijft je man erkennen als je 'hoofd' omdat God dat van je vraagt. En je het hebt beloofd.
Ik heb dat niet beloofd, althans, niet voor God en Zijn heilige gemeente.
Op Kerknet staat de moderne versie van de trouwbelofte:
Ik wil je man (vrouw) zijn
en ik beloof je trouw te blijven
in goede en kwade dagen,
in armoede en rijkdom,
in ziekte en gezondheid.
Ik wil je liefhebben en waarderen
al de dagen van mijn leven.


In het woord "getrouwd" zit trouw.
En dat is wat God van ons vraagt, als gehuwden.
Is bij jullie niet het klassieke formulier gebruikt, of zijn jullie niet in de kerk getrouwd?
Als je liever geen antwoord geeft, respecteer ik dat.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Zita »

Mara schreef:
helma schreef: Maar je blijft je man erkennen als je 'hoofd' omdat God dat van je vraagt. En je het hebt beloofd.
Ik heb dat niet beloofd, althans, niet voor God en Zijn heilige gemeente.
Op Kerknet staat de moderne versie van de trouwbelofte:
Ik wil je man (vrouw) zijn
en ik beloof je trouw te blijven
in goede en kwade dagen,
in armoede en rijkdom,
in ziekte en gezondheid.
Ik wil je liefhebben en waarderen
al de dagen van mijn leven.


In het woord "getrouwd" zit trouw.
En dat is wat God van ons vraagt, als gehuwden.

En nog eens, het woordje blijft. Ook als de man in een verpleeghuis zit? Of erger, ontrouw is?
In het huwelijksformulier dat in mijn Bijbel achterin staat, staat 'Gij zult uw wettigen man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer, gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd, en de gemeente aan Christus onderdanig is. (...) Deze ordinantie van God zult gij niet tegenstaan, maar veel meer het gebod van God gehoorzaam zijn, en het voorbeeld der heilige vrouwen navolgen, welke op God hoopten, en aan hun mannen onderdanig waren; gelijkerwijs Sara gehoorzaam geweest is aan haar man Abraham, hem noemende haar heer.' En vervolgens bij de bruid: 'Bekent gij hier voor God en deze zijn heilige gemeente, dat gij genomen hebt en neemt, tot uw wettigen man N hier tegenwoordig; en belooft gij, hem gehoorzaam te zijn, hem te dienen en te helpen....'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

eilander schreef: Is bij jullie niet het klassieke formulier gebruikt, of zijn jullie niet in de kerk getrouwd?
Als je liever geen antwoord geeft, respecteer ik dat.
Wij zijn inderdaad niet in de kerk getrouwd. Dat komt door bijzondere omstandigheden, buiten onze schuld overigens.
Ik had dat er meteen bij moeten zetten, dat voorkomt dat ik om mijn oren geslagen word met het formulier.
Dat ik als geen ander ken!!
Dit maakt echter niet dat ik daarom de huwelijksbelofte anders zou zien, of minder belangrijk.
Absoluut niet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:En nog eens, het woordje blijft, hij blijft het hoofd. Ook als de man in een verpleeghuis zit? Of erger, ontrouw is?
Het lijkt erop of je er onder uit wilt komen door allerlei extreme voorbeelden te verzinnen. Wat heeft dat voor nut? En: beloofd of niet, het is Bijbelse opdracht.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
helma schreef: Maar je blijft je man erkennen als je 'hoofd' omdat God dat van je vraagt. En je het hebt beloofd.
Ik heb dat niet beloofd, althans, niet voor God en Zijn heilige gemeente.
Op Kerknet staat de moderne versie van de trouwbelofte:
Ik wil je man (vrouw) zijn
en ik beloof je trouw te blijven
in goede en kwade dagen,
in armoede en rijkdom,
in ziekte en gezondheid.
Ik wil je liefhebben en waarderen
al de dagen van mijn leven.


In het woord "getrouwd" zit trouw.
En dat is wat God van ons vraagt, als gehuwden.

En nog eens, het woordje blijft, hij blijft het hoofd. Ook als de man in een verpleeghuis zit? Of erger, ontrouw is?
Mijn opa ging achteruit qua gezondheid en lag regelmatig in het ziekenhuis. Mijn oma was iemand die echt altijd haar woordje klaar had. Toen mijn opa echter in het ziekenhuis lag nam mijn oma de ingevulde acceptgiro's mee naar het ziekenhuis want dan kon mijn opa zijn handtekening zetten.
Ze zei: Ik laat hem tekenen want hij blijft het hoofd van het gezin. Ze vond het niet van respect getuigen als zij dat deed. Wij als kleinkinderen vonden dat toen zo'n lief gebaar.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Terri »

Dodo schreef:
Mara schreef:(...)
En we hebben ook te maken gebroken huwelijken, verdrietige omstandigheden.
Daar moest ik ook aan denken bij het lezen van dit topic. Als je allebei redelijke mensen bent, je kunt je redelijk verwoorden, dan lukt het wel. Als je allebei van goede wil bent, en zeker als je samen God dient, lukt het wel om samen moeilijke beslissingen te nemen.
Maar er zijn best veel stellen waarbij er problemen zijn. Opvoeding (te streng, te losjes), karakterfouten (koppigheid, eigenwijsheid), en dingen als ADHD, autisme en narcisme komen regelmatig voor. Dan redt je het gewoon niet altijd om de bijbelse lijn vast te houden in je overleg.
Ik vind dit een posting welke mijn vragen verwoord mbt eren, vrezen en gehoorzamen.
Als je een man hebt die goddeloos, manipulatief, crimineel of wat dan ook is, hoe moet het dan?
Voor de goede orde, zo was het niet toen je trouwde. ( is een case, geen eigen ondervinding )
Want wat @Dodo schrijft, in een huwelijk van liefde en trouw met redelijke mensen is het houden van je man en hem als hoofd erkennen van een totaal andere orde dan bovenstaande case.
Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen zijn 'middelmatige' zaken in een 'goed' huwelijk.

Ik denk dat het bij velen regelmatig wat ingewikkelder ligt en er grote nood kan ontstaan en het eren en respecteren niet gaat.
En ook dan is er uitkomst: groter dan de nood is onze Heiland!
Verrassende uitkomsten vaak...
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Ukkie »

Terri schreef:
Dodo schreef:
Mara schreef:(...)
En we hebben ook te maken gebroken huwelijken, verdrietige omstandigheden.
Daar moest ik ook aan denken bij het lezen van dit topic. Als je allebei redelijke mensen bent, je kunt je redelijk verwoorden, dan lukt het wel. Als je allebei van goede wil bent, en zeker als je samen God dient, lukt het wel om samen moeilijke beslissingen te nemen.
Maar er zijn best veel stellen waarbij er problemen zijn. Opvoeding (te streng, te losjes), karakterfouten (koppigheid, eigenwijsheid), en dingen als ADHD, autisme en narcisme komen regelmatig voor. Dan redt je het gewoon niet altijd om de bijbelse lijn vast te houden in je overleg.
Ik vind dit een posting welke mijn vragen verwoord mbt eren, vrezen en gehoorzamen.
Als je een man hebt die goddeloos, manipulatief, crimineel of wat dan ook is, hoe moet het dan?
Voor de goede orde, zo was het niet toen je trouwde. ( is een case, geen eigen ondervinding )
Want wat @Dodo schrijft, in een huwelijk van liefde en trouw met redelijke mensen is het houden van je man en hem als hoofd erkennen van een totaal andere orde dan bovenstaande case.
Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen zijn 'middelmatige' zaken in een 'goed' huwelijk.

Ik denk dat het bij velen regelmatig wat ingewikkelder ligt en er grote nood kan ontstaan en het eren en respecteren niet gaat.
En ook dan is er uitkomst: groter dan de nood is onze Heiland!
Verrassende uitkomsten vaak...
Ik snap je @terri in die moeilijk situaties is het heel lastig en bijna onmogelijk. Toch denk ik dat respect, eer en onderdanigheid niet wil zeggen dat je alles moet accepteren en geen grenzen aan zal moeten geven in het door jou genoemde voorbeeld. Respect en eer geven kan uitkomen in kleine dingen en keuzes die je dan moet maken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Terri schreef: Als je een man hebt die goddeloos, manipulatief, crimineel of wat dan ook is, hoe moet het dan?
Voor de goede orde, zo was het niet toen je trouwde. ( is een case, geen eigen ondervinding )
Want wat @Dodo schrijft, in een huwelijk van liefde en trouw met redelijke mensen is het houden van je man en hem als hoofd erkennen van een totaal andere orde dan bovenstaande case.
Zo mee eens!
Posthoorn schreef:Het lijkt erop of je er onder uit wilt komen door allerlei extreme voorbeelden te verzinnen. Wat heeft dat voor nut? En: beloofd of niet, het is Bijbelse opdracht.
Zeg je dit tegen Terri ook?
Zo extreem zijn deze voorbeelden helaas niet meer.
Ukkie schreef:Toen mijn opa echter in het ziekenhuis lag nam mijn oma de ingevulde acceptgiro's mee naar het ziekenhuis want dan kon mijn opa zijn handtekening zetten.
Ik weet niet in welke jaren dit speelde, maar mijn moeder kon het niet eens destijds. Toen mijn vader ziek was, heeft hij het voorgedaan.
Ik denk dat dit vrijwel altijd de taak van de man was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie