verhouding theologie / prediking

Plaats reactie
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

verhouding theologie / prediking

Bericht door gravo »

Ik zou jullie aan de hand van een preek, die iedereen kan nalezen het volgende willen voorleggen:

Theologie bedrijven en het Woord verkondigen hebben natuurlijk veel met elkaar te maken.
Toch denk ik, dat het twee verschillende bezigheden zijn.

Een heel goed voorbeeld vind ik de volgende preek van ds. Huisman:

Mattheus 9: 27 -30a (Geen Ander Evangelie, deel 2 op www.dshuisman.nl)

Een hele pastorale preek, die een echte uitweg geeft voor het altijd weer terugkerende probleem van 'tot geloof komen'.

Dit probleem kan theologisch door veel mensen vaak niet worden opgelost (puur verstandelijk is het ook heel paradoxaal).

Maar wanneer het hart wordt aangesproken en geraakt, klaart de lucht op. Althans, zo heb ik het meermalen bij dit soort preken ervaren. Daarom gaat er naar mijn mening ook zoveel troost uit van een ruime prediking en wordt deze prediking vaak node gemist.

gravo
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat geweldig dat die preken eropstaan uit die boeken! Zo ontzettend praktikaal en bevindelijk hoor je het zelfs op jongerenavonden niet!

Dit is echt schriftuurlijk-bevindelijk. Niet maar wat algemene waarheden, maar concreet zeggen waar het om gaat, hoe het gaat, wat we moeten doen, hindernissen wegnemend. Niet wij, maar Jezus doet alles! Hij is een volkomen Zaligmaker. Heerlijk Evangelie!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Wat geweldig dat die preken eropstaan uit die boeken! Zo ontzettend praktikaal en bevindelijk hoor je het zelfs op jongerenavonden niet!

Dit is echt schriftuurlijk-bevindelijk. Niet maar wat algemene waarheden, maar concreet zeggen waar het om gaat, hoe het gaat, wat we moeten doen, hindernissen wegnemend. Niet wij, maar Jezus doet alles! Hij is een volkomen Zaligmaker. Heerlijk Evangelie!
Nou RJ,

ondanks de verschillen van inzicht/beleving met de HHk en de PkN, houden we toch van hetzelfde! :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Uit de REO discussie:

[quote]
â€
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tsjo, Gravo, dit is inderdaad een heel mooie preek, ik had 'm nog niet gelezen. Ik ben het verder van harte met je openingsposting eens.

Hier voor de liefhebbers de directe link: http://www.dshuisman.nl/PDF/BOEK2/6_Matt9.pdf

Lees eens mee:
4
Da Costa heeft eens gezegd: Wie moet er beginnen in het werk der
zaligheid, u of de Heere? En dan zegt hij: U moet beginnen en u begonnen
zijnde, zal ervaren, dat niet u begonnen zijt, maar dat God begonnen is. Dat
is echte theologie, dat is kennis van God en goddelijke zaken.
O, dat is vast en zeker waar: geen sterveling zal ooit uit zichzelf begeren om
door Christus verlost en gered te worden. Dat ben ik van ganser harte met u
eens! Dat is Gods zaak. Maar er zal ook geen sterveling gered worden, die
niet tot Hem komt, en dat is úw zaak! Want het is úw zaak nìet, om te
geloven de verborgenheden van God, maar het is uw zaak wèl, om op de
roepstem van de Heere naar Jezus te komen. Dát is de zaak.
Ik heb vroeger, als ouderling, wel eens een preek gelezen van Aving en ik
herinner me nog, dat boven die preek stond: De uitwendige roeping, de
grond des geloofs. De uitwendige roeping is de grond des geloofs. Die
uitwendige roeping, waarmee God heden tot een ieder van u komt, is voor u
een grond des geloofs. Op die uitwendige roeping moet en moogt gij komen
en àls gij komt, dan zult u achteraf bevinden, dat die roeping een
waarachtige, goddelijke, door de Heilige Geest gewerkte roeping is geweest.
[Aangepast op 11/1/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

verwijderd, tekst corrupt (gravo)
Laatst gewijzigd door gravo op 02 jan 2009, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Arminianisme suggereert dat een mens het zelf moet doen en daartoe de wil heeft. De arminiaan heeft het nooit over Gods eenzijdige werk en dat een mens het uit zichzelf niet kan. Dit zijn fundamentele aspecten van de vrije genadeleer. Lees het boek van Luther maar eens over de 'knechtelijke wil'. Ook Augustinus had het daarover. En tot op deze dag is dat nog steeds een wezenlijk aspect en niet een theoretisch verschil.

Dan ten tweede: Ik heb niets tegen een appellerende prediking. Dat is zeer bijbels. Nu is het de dag der zaligheid. In de prediking wordt de eeuwige scheidslijn getrokken tussen wel en wee. Daar valt de beslissing. Want het is immers God Die spreekt door Zijn dienstknecht.

Maar het is wat anders te zeggen: NU NU NU NU NU NU NU. Dan te zeggen: Gelooft gij? Gelooft gij (met de nadruk op de persoon die de prediking van ds. Huisman leest, hoort). De eerste zin valt de nadruk op 'gelooft' en dan de tweede zin 'gij'. Maar dat is echt wat anders hoor dan wat Hegger deed. Zeg maar: Ik wil. Doe het! Nu nu nu nu.

Maargoed.
Plaats reactie