Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:Precies.

Ik moet denken aan wat ds. J. Lohuis eens zei op een gemeenteavond in de GG van Vlissingen, hij veroordde het zo: "Ik draag een driedelig zwart pak met zwarte das en wit overhemd. Maar als er iemand bij wijze van spreken nog aanstoot zou nemen aan mijn witte overhemd, zou ik ook nog een zwart overhemd aandoen."

Iets in die trant zei hij.
En als iemand aanstoot neemt aan een zwart pak? :)
Het is te vrezen dat dat er niet toe doet. De aanpassingsbereidheid gaat over het algemeen maar één kant op.

Overigens is aanstoot nemen een groot woord, maar ik stel ook geen prijs op bezoek in een zwart pak. Ik zal niet zeggen dat ik iemand om zo'n onbenulligheid de deur zou wijzen, maar ik vind het niet fijn.

Als er een predikant zou komen die met hoed op op bezoek wilde komen, dan zou ik dat trouwens misschien wel weigeren.

Ik heb geen zin om mij belachelijk te maken voor de hele buurt en een negatief beeld van christenen te laten versterken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

De hoeveelste keer is het nu eigenlijk dat we in een GG gerelateerde topic babbelen over zwarte pakken?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee. Misschien kan iemand een stokpaardjesstatistiekdraadje openen.

Maar wellicht komt het, omdat het zo'n interessant onderwerp is. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

:D :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Herman schreef:De hoeveelste keer is het nu eigenlijk dat we in een GG gerelateerde topic babbelen over zwarte pakken?
Het blijkt dat ambtskleding een zeer heikel onderwerp is binnen de GG en zelfs gerelateerd aan de ontstaansgeschiedenis. Was dat het niet geweest dan had Ds. Boone zich ook aangesloten en was de Oude Gereformeerde Gemeente niet ontstaan.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef:
Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Mij lijkt het geen probleem een gekleurde stropdas, doe het dan echter allemaal. Zodat je er hetzelfde uitziet. Eenheid van de kerkenraad.
Je hebt met je gezin toch ook niet dezelfde kleren aan? Een gezin is alsnog een eenheid.
Een gezin is inderdaad een eenheid. Echter als je de Bijbel leest en het boek kleding MV van ds. De Boer is dit geen vergelijk. Vader en moeder en kinderen, verschil jongens en meisjeskleding.

Ik heb het uiteraard alleen over de kerkdienst, niet in hun vrije tijd. Ik heb er geen probleem mee als er een streepjesbroek, strikje of kleur stropdas wordt gedragen als het maar combineert. Maar doe het dan allemaal en allemaal hetzelfde anders is het een allegaartje vind ik.
Bij ons is de dresscode nog steeds zwart pak met wit overhemd en zwarte stropdas.

Uiteraard is het een middelmatige zaak. Het staat niet expliciet in de Bijbel.

Zie ook hier en er is vast meer over te vinden:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20 ... het-zwart/
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

En dan hebben we het nog niet eens over de dresscode voor ambtsdragers aangaande mondkapjes. :jongle
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Dit vond ik wel een opmerkelijke conclusie:
Prof. dr. W. van Vlastuin schreef:Kortom, deze studie zou wat mij betreft bevindelijker mogen zijn
en de laatste alinea vond ik mooi om te lezen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Mooie recensie. Wel grappig, een Hervormd predikant die de GerGemmers tot meer bevindelijkheid aanspoort ;)

De waardering overheerst, mooi om te lezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de dresscode voor ambtsdragers aangaande mondkapjes. :jongle
Die dragen ze bij ons niet. Dus daar is geen discussie over. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
Mooie recensie. Wel grappig, een Hervormd predikant die de GerGemmers tot meer bevindelijkheid aanspoort ;)

De waardering overheerst, mooi om te lezen.
Toch verbaast mij dat niet. Zie ook hoe de beschreven opvattingen zich verhouden tot die van dr. Huijgen. En zie ook zijn commentaar dat de studie de geschiedenis geen recht doet, maar ten onrechte een monolithische beschrijving is.

Ik lees de recensie als: goed geprobeerd, maar niet goed uitgewerkt. En dat is dan toch jammer, vind ik. Misschien lees ik verkeerd. Maar ik zie in deze recensie meer waardering voor de inspanning dan voor het resultaat.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Ik lees de recensie als: goed geprobeerd, maar niet goed uitgewerkt. En dat is dan toch jammer, vind ik. Misschien lees ik verkeerd. Maar ik zie in deze recensie meer waardering voor de inspanning dan voor het resultaat.
En dat is toch niet verbazingwekkend, gezien het gebrek aan a. academische vaardigheden van de scribenten en b. beschikbare tijd van de scribenten.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat geldt voor een deel inderdaad. Het verbaast mij ook niet. Maar ik betreur het wel.

En ik waardeer het zeer dat prof. Van Vlastuin dit allemaal zo ontzettend innemend heeft opgeschreven, maar ik betreur het dan weer dat de strekking van zijn verhaal niet voor iedereen onmiddellijk duidelijk is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Wat een gezeur ::please
Plaats reactie