Gereformeerde Gemeenten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:Allereerst is het een binnenkerkelijke zaak van de GG welke bijbelvertaling ze toestaan.

Daarnaast vind ik het via de krant elkaar bestoken van opinies, ook geen bijbelse manier van met elkaar omgaan in een kerkverband. We zijn hier blijkbaar tegenwoordig al zo aan gewend, dat niemand de vraag steld of dit wel je bijbelse weg is.

Ik zie het al voor me dat Paulus zijn visie over de misstanden in de gemeente van Korinthe via de toenmalige volksomroepers op de marktpleinen (die toen de functie van krant hadden) verspreidde, in plaats van direct met hen in communicatie te treden. En dat de leiding van de gemeente ook via de volksomroeper terug gingen reageren.

Als we op deze manier binnen kerkverbanden met elkaar omgaan, moeten we daar eerst met een reformatie beginnen, voor we uberhaubt aan het streven naar eenheid a la ds. Hoogerland kunnen denken.
En inderdaad, ik zie het al voor me dat Luther zijn visie niet via de kerkelijke weg kenbaar maakt, maar ergens aan de deur van een kapel spijkert. Ik noem maar wat. Daar moet je toch niet aan denken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:En inderdaad, ik zie het al voor me dat Luther zijn visie niet via de kerkelijke weg kenbaar maakt, maar ergens aan de deur van een kapel spijkert. Ik noem maar wat. Daar moet je toch niet aan denken.
Begrijp ik het goed dat je de situatie van Luther versus de Rooms Katholieke kerk, vergelijkbaar vind met GG jongeren versus de GG synode?

En vind jij het in een kerkverband als de GG geestelijk juist om via anonieme petities en krantenartikelen (voorstel Jantje) de synode onder druk te gaan zetten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
crossmountain
Berichten: 535
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:En inderdaad, ik zie het al voor me dat Luther zijn visie niet via de kerkelijke weg kenbaar maakt, maar ergens aan de deur van een kapel spijkert. Ik noem maar wat. Daar moet je toch niet aan denken.
Begrijp ik het goed dat je de situatie van Luther versus de Rooms Katholieke kerk, vergelijkbaar vind met GG jongeren versus de GG synode?
Ik vond het wel sterk gevonden van @eilander. En dan niet wat betreft het onderwerp, maar wel qua positie.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Tannievanv schreef:
Piet Puk schreef:
Tannievanv schreef:Via mijn dochter ontving ik deze petitie: https://forms.gle/tQwDsYUPi24xJr2R6
Gestart door een groep jonge studerenden uit verschillende gemeenten. Om het gebruik van de HSV toe te staan.
Weet je hoe kerkrecht werkt?
Ik kreeg de link ook maar doorgestuurd en weet niet wie of wat er achter zit.
Wel denk ik dat petities toegestaan zijn binnen de christelijke gemeente. Denk ook aan de petitie Ggin-Gg. Je mag best signalen uitzenden.
Prima, maar werken met petities is niet de kerkelijke weg. Wat ik in dit geval zou adviseren (maar sta totaal niet achter deze petitie), dat je een kerkenraad zoekt die wel in meerderheid achter deze gedachte staat en laat een lid van deze gemeente het op de ledenvergadering aan de orde stellen. Laat die kerkenraad het op de classis brengen en mogelijk verder. Op de huidige manier vind ik het ongeoorloofde revolutie van de initiatiefnemers.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

De petitie is anders erg netjes verwoord. Dus van revolutie kun je echt niet spreken. Natuurlijk is de kerkelijke weg het meest zuiver. Maar dat betekent niet dat je de mening van anderen niet mag peilen.
Een petitie is niets anders dan een schrijfsel welke wordt verspreid. Precies wat alle reformatoren zo ongeveer hebben gedaan dankzij de uitvinding van het boekdrukken.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 04 jan 2021, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ik voel me jong genoeg om deze petitie te ondertekenen. En heb aangegeven dat ik een GerGemmer ben.

Ik vind het een bijzonder netjes opgestelde petitie, en juich het van harte toe dat jongeren hierin actief zijn. Dit is wel even een stuk positiever dan onverschilligheid, en je met bier laten vollopen in een illegale keet, zoals hier in de omgeving onder GerGem jongeren veel gebeurd. Dan zie ik veel liever deze betrokkenheid. Een duidelijk, positief signaal, met valide argumenten wat mij betreft.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

RD heeft het ook opgepikt: https://www.rd.nl/artikel/907314-online ... j-te-geven


Overigens is het reFolutie , Pietje Puk ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:De petitie is anders erg netjes verwoord. Dus van revolutie kun je echt niet spreken.
Een petitie is niets anders dan een schrijfsel welke wordt verspreid. Precies wat alle reformatoren zo ongeveer hebben gedaan dankzij de uitvinding van het boekdrukken.
Ik sta geheel achter het verspreiden van de leer van de Reformatie via boeken, internet, kranten, cd's, casettebandjes, Vlogs, Podcasts, whatsappjes, folders en alle soorten media. Mits de verpakking geen afbreuk doet aan de boodschap.

Maar voor mij is dat echter een andere zaak als druk uitoefenen op een synode om bepaalde vertalingen toe te staan, via een anonieme internet-petitie. Dan kunnen we toch net zo goed gelijk het Gereformeerde kerkracht afschaffen, een democratisch model invoeren in de kerk, en alle leden via een site rechtstreeks over alles laten stemmen? Maar bijbels is dit in ieder geval niet.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jan 2021, 17:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:Ik voel me jong genoeg om deze petitie te ondertekenen. En heb aangegeven dat ik een GerGemmer ben.

Ik vind het een bijzonder netjes opgestelde petitie, en juich het van harte toe dat jongeren hierin actief zijn. Dit is wel even een stuk positiever dan onverschilligheid, en je met bier laten vollopen in een illegale keet, zoals hier in de omgeving onder GerGem jongeren veel gebeurd. Dan zie ik veel liever deze betrokkenheid. Een duidelijk, positief signaal, met valide argumenten wat mij betreft.
Ik begrijp de vergelijking met jongeren in een keet niet zo goed. Alsof het ene kwaad tegenover het andere kwaad gesteld kan worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Onze twittervolgers hebben deze discussie ook ontdekt :D
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:En inderdaad, ik zie het al voor me dat Luther zijn visie niet via de kerkelijke weg kenbaar maakt, maar ergens aan de deur van een kapel spijkert. Ik noem maar wat. Daar moet je toch niet aan denken.
Begrijp ik het goed dat je de situatie van Luther versus de Rooms Katholieke kerk, vergelijkbaar vind met GG jongeren versus de GG synode?
Nee, het kwam zomaar in me op. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen niet zoveel fiducie meer hebben in de kerkelijke weg. Wat mij betreft betekent dat inderdaad niet dat je die dan niet meer moet bewandelen, maar ik zie ook de andere kant. En ik begrijp niet goed dat het gevaar niet gezien wordt van steeds maar schermen met de kerkelijke weg.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:En inderdaad, ik zie het al voor me dat Luther zijn visie niet via de kerkelijke weg kenbaar maakt, maar ergens aan de deur van een kapel spijkert. Ik noem maar wat. Daar moet je toch niet aan denken.
Begrijp ik het goed dat je de situatie van Luther versus de Rooms Katholieke kerk, vergelijkbaar vind met GG jongeren versus de GG synode?
Nee, het kwam zomaar in me op. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen niet zoveel fiducie meer hebben in de kerkelijke weg. Wat mij betreft betekent dat inderdaad niet dat je die dan niet meer moet bewandelen, maar ik zie ook de andere kant. En ik begrijp niet goed dat het gevaar niet gezien wordt van steeds maar schermen met de kerkelijke weg.
Luther deed dit ook bij z'n oude kerkgenootschap. Luther z'n actie doet meer denken aan de sloten die werden vervangen bij de scheuring tussen GGiN b.v. en en GGiN destijds.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:En inderdaad, ik zie het al voor me dat Luther zijn visie niet via de kerkelijke weg kenbaar maakt, maar ergens aan de deur van een kapel spijkert. Ik noem maar wat. Daar moet je toch niet aan denken.
Begrijp ik het goed dat je de situatie van Luther versus de Rooms Katholieke kerk, vergelijkbaar vind met GG jongeren versus de GG synode?
Nee, het kwam zomaar in me op. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen niet zoveel fiducie meer hebben in de kerkelijke weg. Wat mij betreft betekent dat inderdaad niet dat je die dan niet meer moet bewandelen, maar ik zie ook de andere kant. En ik begrijp niet goed dat het gevaar niet gezien wordt van steeds maar schermen met de kerkelijke weg.
Luther deed dit ook bij z'n oude kerkgenootschap. Luther z'n actie doet meer denken aan de sloten die werden vervangen bij de scheuring tussen GGiN b.v. en en GGiN destijds.
Zijn óude kerkgenootschap??
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Of anders gezegd: het kerkgenootschap die Luther verliet
Plaats reactie