Werken bij defensie

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Werken bij defensie

Bericht door Dodo »

Zomaar iets waar ik nieuwsgierig naar ben... Zouden jullie zelf bij defensie willen werken? Of het je kind of je broer of zus aanraden? Waarom wel, waarom niet?
Een van onze kinderen heeft VeVa gedaan, en heeft daarna een paar jaar als soldaat gewerkt. Vorige week hebben we samen twee afleveringen van Kamp van Koningsbrugge gekeken, ik met een blik van: arme stakkers, wat worden jullie afgebeuld! en hij met glinsterende ogen: zo weer zin in!
Ik ben er niet rouwig om dat hij gestopt is. Hij wilde graag uitgezonden worden, maar mijn nachtmerrie was dat hij daar vandaan zou kunnen komen met psychische schade.
Hoe denken jullie over werken bij het leger? En zeg niet: mij hoeven ze niet, ze kunnen élk beroep gebruiken!
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Werken bij defensie

Bericht door Herman »

Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Werken bij defensie

Bericht door merel »

Dodo schreef:Zomaar iets waar ik nieuwsgierig naar ben... Zouden jullie zelf bij defensie willen werken? Of het je kind of je broer of zus aanraden? Waarom wel, waarom niet?
Een van onze kinderen heeft VeVa gedaan, en heeft daarna een paar jaar als soldaat gewerkt. Vorige week hebben we samen twee afleveringen van Kamp van Koningsbrugge gekeken, ik met een blik van: arme stakkers, wat worden jullie afgebeuld! en hij met glinsterende ogen: zo weer zin in!
Ik ben er niet rouwig om dat hij gestopt is. Hij wilde graag uitgezonden worden, maar mijn nachtmerrie was dat hij daar vandaan zou kunnen komen met psychische schade.
Hoe denken jullie over werken bij het leger? En zeg niet: mij hoeven ze niet, ze kunnen élk beroep gebruiken!
Mijn man heeft een militaire achtergrond met diverse uitzendingen en ik merk dat het ook onze oudste enorm aantrekt. Wij hebben ook Kamp van Koningsbrugge gezien en er zaten bij ons twee mensen te stralen op de bank. Al waarschuwt mijn man hem wel en bespreekt alle voors en tegens ook met hem. Met als slotakkoord 'je kan beter dokter worden, dan kan je altijd ook nog het leger in'.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Werken bij defensie

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Dodo schreef:Zomaar iets waar ik nieuwsgierig naar ben... Zouden jullie zelf bij defensie willen werken? Of het je kind of je broer of zus aanraden? Waarom wel, waarom niet?
Een van onze kinderen heeft VeVa gedaan, en heeft daarna een paar jaar als soldaat gewerkt. Vorige week hebben we samen twee afleveringen van Kamp van Koningsbrugge gekeken, ik met een blik van: arme stakkers, wat worden jullie afgebeuld! en hij met glinsterende ogen: zo weer zin in!
Ik ben er niet rouwig om dat hij gestopt is. Hij wilde graag uitgezonden worden, maar mijn nachtmerrie was dat hij daar vandaan zou kunnen komen met psychische schade.
Hoe denken jullie over werken bij het leger? En zeg niet: mij hoeven ze niet, ze kunnen élk beroep gebruiken!
Mijn man heeft een militaire achtergrond met diverse uitzendingen en ik merk dat het ook onze oudste enorm aantrekt. Wij hebben ook Kamp van Koningsbrugge gezien en er zaten bij ons twee mensen te stralen op de bank. Al waarschuwt mijn man hem wel en bespreekt alle voors en tegens ook met hem. Met als slotakkoord 'je kan beter dokter worden, dan kan je altijd ook nog het leger in'.
Ik dacht net inderdaad ook aan de laatste. Als mijn kinderen een medische opleiding willen gaan doen, zou ik dat wel fijn vinden. Echt een sector waarin je altijd iets voor iemand kunt betekenen.

Ik ben benieuwd hoe defensie-personeel staat in het 'iets betekenen voor iemand'. Sommige onderdelen worden uitgezonden, dan is dat redelijk duidelijk, maar ik ken mariniers die toch wel een heel groot deel van het jaren 'oefenen voor het geval dat'. Geeft dat dan echt voldoening?
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Werken bij defensie

Bericht door merel »

@ zeeuw Dat zegt mijn man vanuit zijn achtergrond ook. Het rennen , vliegen en door de modder kruipen is ontzettend leuk voor 5 jaar, maar daarna mis je wel intellectuele uitdaging.

Mijn man heeft diverse uitzendingen tussendoor gedaan en maakt geen deel uit van het 'normale' Nederlandse leger en heeft (helaas) wel veel gezien. Ook hele mooie dingen, maar het vormt je wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Werken bij defensie

Bericht door huisman »

Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Werken bij defensie

Bericht door Mannetje »

Als mentor spreek ik regelmatig jongens die bij defensie willen. Als ze het doen uit zucht naar avontuur/spanning/stoerdoenerij raad ik het ze niet aan, zeker als hun houding t.o.v. God en godsdienst zorgen baart.
Maar je komt ze ook tegen die uit een soort roepingsbesef als christen zich middels defensie voor ons volk en ook breder voor de vrede in willen zetten. Dan word ik er gewoon blij van.
Een paar jaar geleden sprak ik nog een oud leerling. Hij was sergeant of zoiets. Prima op zijn plek, kon collega's in daad en Woord iets van Christus laten zien. Dat is echt prachtig!
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door samanthi »

Werken bij defensie is Bijbels verantwoord, net als werken bij de politie of de politiek, daar gaat het om de vrede te bewaren, de orde te bewaren ben / of het land te beschermen en regeren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Werken bij defensie

Bericht door Geytenbeekje »

Je moet er de type voor zijn.
Ik zou het nooit willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Je moet er de type voor zijn.
Ik zou het nooit willen.
Nee ik ook niet, ook geen tandarts of kapper.
Er zijn beroepen die je trekken of juist niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door Ukkie »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Je moet er de type voor zijn.
Ik zou het nooit willen.
Nee ik ook niet, ook geen tandarts of kapper.
Er zijn beroepen die je trekken of juist niet.
Ja tandarts is een beroep dat trekt ja :hum
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Werken bij defensie

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Hoe is voor jou het dag-tot-dag-gevoel van nuttigheid dan Huisman? Als er geen operaties/uitzendingen etc zijn, is het toch veel 'trainen voor het echie?'
Ik ben heel benieuwd hoe dat voor jou/jullie voelt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door samanthi »

Ukkie schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Je moet er de type voor zijn.
Ik zou het nooit willen.
Nee ik ook niet, ook geen tandarts of kapper.
Er zijn beroepen die je trekken of juist niet.
Ja tandarts is een beroep dat trekt ja :hum
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Ik vraag me af of je in de lucht de snelheid van zo'n F-16 ervaart en hoe dat voelt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Werken bij defensie

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Hoe is voor jou het dag-tot-dag-gevoel van nuttigheid dan Huisman? Als er geen operaties/uitzendingen etc zijn, is het toch veel 'trainen voor het echie?'
Ik ben heel benieuwd hoe dat voor jou/jullie voelt.
De luchtmacht vliegt elke dag met gevechtsvliegtuigen, transport, helicopters en lesvliegtuigen. Mijn baan als luchtverkeersleider moet dat veilig laten verlopen. Verder is 90% van het vliegverkeer dat onder mijn verantwoordelijk valt civiel.
Mijn baan bestaat dus ook uit veel overleg met onze civiele partners.
Verder is het werken met veel nationaliteiten ook inspirerend. Laatste 10 jaar zat ik in veel internationale projecten en dat is erg interessant.
En “we train as we fight” dus het is altijd “echt” .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie