Vragen die opkomen nav preken

Herman
Moderator

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:Deze heksenjacht op het bevindelijke leven is ernstig te veroordelen en het verontrust mij dat mijn melding niet leidt tot een tijdelijke dan wel permanente ban.
Ik denk dat je nu precies doet waarop ik in mijn post inging. Ipv gewoon rustig inhoudelijk zaken te beargumenteren, met woorden als heksenjacht te komen.
Daar ben ik dus inmiddels klaar mee, 50 post in dit topic en 1000 in voorgaande topics. Huisman idem. En ik wil dát bespreekbaar maken.

Het gereformeerd zijn verdiend het nodige respect, niet de afwijking ervan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Deze heksenjacht op het bevindelijke leven is ernstig te veroordelen en het verontrust mij dat mijn melding niet leidt tot een tijdelijke dan wel permanente ban.
Ik denk dat je nu precies doet waarop ik in mijn post inging. Ipv gewoon rustig inhoudelijk zaken te beargumenteren, met woorden als heksenjacht te komen.
Daar ben ik dus inmiddels klaar mee, 50 post in dit topic en 1000 in voorgaande topics. Huisman idem. En ik wil dát bespreekbaar maken.

Nee hoor, vrijwel iedereen reageert heel snel op een ander, met een mening over wat een ander vindt. Als het sec het onderbouwen van eigen argumenten tov andermans zou zijn, zou het geheel niet zo escaleren.

Je laatste zin vind ik wat te makkelijk.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 25 nov 2020, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:

Inderdaad geen zoete broodjes bakken maar dwalingen bestrijden. Inhoudelijk bestrijden is erg lastig. Bijbeltekst na bijbeltekst, oneliner na oneliner komt naar voren zonder nadere uitleg. Dat maakt het bijzonder lastig. In eerder jaren was het echt mogelijk om langdurig en inhoudelijk te spreken over bijv. aanbod van genade, rechtvaardiging etc. Nu wordt dat verstoord door deze manier van discussiëren. Ik vind het een teloorgang en zie het niet als een bloeitijd, ook hier niet. Al laten mensen ons dat wel geloven.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:

Inderdaad geen zoete broodjes bakken maar dwalingen bestrijden. Inhoudelijk bestrijden is erg lastig. Bijbeltekst na bijbeltekst, oneliner na oneliner komt naar voren zonder nadere uitleg. Dat maakt het bijzonder lastig. In eerder jaren was het echt mogelijk om langdurig en inhoudelijk te spreken over bijv. aanbod van genade, rechtvaardiging etc. Nu wordt dat verstoord door deze manier van discussiëren. Ik vind het een teloorgang en zie het niet als een bloeitijd, ook hier niet. Al laten mensen ons dat wel geloven.
Benieuwd hoe dat eerste dan is gewijzigd door de loop van de tijd heen. Het tweede zie ik net zo goed aan de 'dwalingbestrijderskant'. Die zijn ook zeker lang niet altijd zo helder, subtiel en duidelijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het gereformeerd zijn verdiend het nodige respect, niet de afwijking ervan.
Tja, wat is gereformeerd zijn. Moet dat ook iets over je luisterhouding zeggen? Ik begrijp überhaupt alle drukte omtrent het analyseren van preken niet. De ene keer kun je wat met een preek, de andere keer wat minder. Dat hoeft toch geen aanleiding te zijn om alles wat een predikant tijdens de dienst zegt te fileren? Laat het van je afglijden, zou ik zeggen. Pik eruit wat voor jou waardevol is.
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:

Dat is al zo vaak aangegeven. Kijk maar door de jaren heen. Met voorbeeld heb ik dat laatst nog gedaan en direct werd het verwijderd. Ik heb op dat punt de moed opgegeven.
Inhoudelijk wordt hier niet gemodereerd en staat alles gewoon open. Dwalingen mogen geschreven worden en met vuur verdedigd worden. Maar, o wee als je zo iemand beticht van dwalen, dan heb je gelijk een ban, want dat is op de persoon. De schaamlap om niet inhoudelijk te hoeven ingrijpen!
Maar wat is nu erger? Een dwaling, of iemand die hardnekkig de dwaling uitdraagt?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:

Dat is al zo vaak aangegeven. Kijk maar door de jaren heen. Met voorbeeld heb ik dat laatst nog gedaan en direct werd het verwijderd. Ik heb op dat punt de moed opgegeven.
Inhoudelijk wordt hier niet gemodereerd en staat alles gewoon open. Dwalingen mogen geschreven worden en met vuur verdedigd worden. Maar, o wee als je zo iemand beticht van dwalen, dan heb je gelijk een ban, want dat is op de persoon. De schaamlap om niet inhoudelijk te hoeven ingrijpen!
Maar wat is nu erger? Een dwaling, of iemand die hardnekkig de dwaling uitdraagt?
Als er iets niet waar is, is het wel de zin die ik even vet heb gedrukt.
Je verwart het hebben van een eigen mening, met het de waarheid in pacht hebben.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:
samanthi schreef:@Ad Anker dit is echt het laatste,
Romeinen 8

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

Het hele hoofdstuk is waardevol.
Zeker. En zet een streep onder wat ik al aangaf. Lees de verzen ervoor met de kanttekeningen. Bevindelijke taal. Goed dat je hier mee afsluit.
Hier in deze tekst is toch te zien dat het niet verkeerd is om te zeggen dat de Heilige Geest ons helpt. In Hebreeën 13 vers 6 staat toch ook 'de Heere is mij een helper'? Hiermee ontkennen we toch niet de vernieuwing door de Geest?
Hoi Ad,
Is dit niet een voorbeeldje van elkaar niet begrijpen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: Inderdaad geen zoete broodjes bakken maar dwalingen bestrijden. Inhoudelijk bestrijden is erg lastig. Bijbeltekst na bijbeltekst, oneliner na oneliner komt naar voren zonder nadere uitleg. Dat maakt het bijzonder lastig. In eerder jaren was het echt mogelijk om langdurig en inhoudelijk te spreken over bijv. aanbod van genade, rechtvaardiging etc. Nu wordt dat verstoord door deze manier van discussiëren. Ik vind het een teloorgang en zie het niet als een bloeitijd, ook hier niet. Al laten mensen ons dat wel geloven.
Eens. Er wordt hier ronduit gestrooid met bijbelteksten waarna soms nog een zinnetje met wat argumentatie volgt. Maar dat is het dan. Dat is echt hele een nare manier van forummen. Vaak is het ook nog schoppen tegen de gereformeerde leer. Maar zoals blijkt zijn er wel meer personen hier die zich daar aan ergeren.
Vervolgde schreef: Maar wat is nu erger? Een dwaling, of iemand die hardnekkig de dwaling uitdraagt?
Nou.. Het meest erge zijn de personen die niet kunnen en willen discussiëren maar alleen de eigen mening als waarheid zien. En anderen beschimpen van dwalingen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ukkie schreef:
Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:
samanthi schreef:@Ad Anker dit is echt het laatste,
Romeinen 8

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

Het hele hoofdstuk is waardevol.
Zeker. En zet een streep onder wat ik al aangaf. Lees de verzen ervoor met de kanttekeningen. Bevindelijke taal. Goed dat je hier mee afsluit.
Hier in deze tekst is toch te zien dat het niet verkeerd is om te zeggen dat de Heilige Geest ons helpt. In Hebreeën 13 vers 6 staat toch ook 'de Heere is mij een helper'? Hiermee ontkennen we toch niet de vernieuwing door de Geest?
Hoi Ad,
Is dit niet een voorbeeldje van elkaar niet begrijpen?
Ik ben daar voorzichtig in, omdat ik de persoon niet ken. Toch is dit niet op zichzelf staand. Van deze posting uitgaand zou het een elkaar niet verstaan kunnen zijn, maar daar is een dieper doorvragen en beargumenteren voor nodig. En dat wordt vaak gemist.
Forummer

Bericht door Forummer »

Er wordt weer het nodige geschreven, beschuldigingen geuit.

Mocht ik daar aanleiding toe gegeven hebben, dan is dat niet mijn bedoeling geweest. Mocht bijvoorbeeld de beschuldiging van semipelagianisme richting mij bedoeld zijn, dan graag uitleg daarover. Ik sta daarvoor open. Aangezien dit hier openbaar gebeurt, zou ik het fair vinden als ook de uitleg openbaar gebeurt. Ik zal dat niet opvatten als 'op de persoon'. Mocht het echt niet openbaar kunnen gezien de forum regels, mag het ook via pb.

Ook als er gemeend word dat ik dwaal, graag uitleg! Ik sta daar echt voor open. Hoewel ik stellig ben in mijn uitspraken, kan het natuurlijk wel gewoon zo zijn dat ik dingen verkeerd zie of begrijp.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef: Inderdaad geen zoete broodjes bakken maar dwalingen bestrijden. Inhoudelijk bestrijden is erg lastig. Bijbeltekst na bijbeltekst, oneliner na oneliner komt naar voren zonder nadere uitleg. Dat maakt het bijzonder lastig. In eerder jaren was het echt mogelijk om langdurig en inhoudelijk te spreken over bijv. aanbod van genade, rechtvaardiging etc. Nu wordt dat verstoord door deze manier van discussiëren. Ik vind het een teloorgang en zie het niet als een bloeitijd, ook hier niet. Al laten mensen ons dat wel geloven.
Eens. Er wordt hier ronduit gestrooid met bijbelteksten waarna soms nog een zinnetje met wat argumentatie volgt. Maar dat is het dan. Dat is echt hele een nare manier van forummen. Vaak is het ook nog schoppen tegen de gereformeerde leer. Maar zoals blijkt zijn er wel meer personen hier die zich daar aan ergeren.
Fijn dat dat hier aan de orde komt. Ik vind de manier waarop soms als met een mitrailleur salvo's bijbelteksten worden afgevuurd, vaak ook nog uit het verband gerukt, en zonder deugdelijke argumentatie of toelichting, ook erg hinderlijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Forummer schreef:Er wordt weer het nodige geschreven, beschuldigingen geuit.

Mocht ik daar aanleiding toe gegeven hebben, dan is dat niet mijn bedoeling geweest. Mocht bijvoorbeeld de beschuldiging van semipelagianisme richting mij bedoeld zijn, dan graag uitleg daarover. Ik sta daarvoor open. Aangezien dit hier openbaar gebeurt, zou ik het fair vinden als ook de uitleg openbaar gebeurt. Ik zal dat niet opvatten als 'op de persoon'. Mocht het echt niet openbaar kunnen gezien de forum regels, mag het ook via pb.

Ook als er gemeend word dat ik dwaal, graag uitleg! Ik sta daar echt voor open. Hoewel ik stellig ben in mijn uitspraken, kan het natuurlijk wel gewoon zo zijn dat ik dingen verkeerd zie of begrijp.
Misschien gewoon één concreet ding benoemen waar je moeite mee hebt en uitleggen waaróm je daar moeite hebt. Dan kunnen we ook gerichter reageren. En inderdaad, niet met een explosie aan Bijbelteksten (dat is niet tegen jou, hoor), maar Bijbeltekst mét argumentatie. Ook dát is Bijbels, kijk maar hoe de Heere Jezus en Paulus discussieerden. Zij werkten ook met gewone menselijke logica. Denk bijv. aan hoe Jezus de opstanding verdedigde tegenover de sadduceeën.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 25 nov 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Er wordt weer het nodige geschreven, beschuldigingen geuit.

Ik heb een uitgebreide posting gemaakt waarin ik je duidelijk probeer te maken wat ik vind, bijvoorbeeld van jou manier van reageren. Zou je daarop willen reageren? Ben je het met me eens? Of niet? En waarom dan niet? Dat helpt mij om je te begrijpen. Tegenvragen stellen en zeggen dat je ergens voor open staat helpen dan niet. Ik zie graag antwoorden op deze vragen!
Thea

Bericht door Thea »

Ik denk dat je altijd al verschillende stromingen hebt gehad op refoforum. Dat is ook niet zo erg, als je maar respect hebt voor een ander. Wat ik 'gevaarlijk' vind is, dat het lijkt dat 'de traditie' er niet meer toe doet, maar dat we varen op onze eigen inzichten. Ik lees momenteel in een boek van Smytegelt en daarin staat de volgende zin: "Ik denk niet, dat iemand, die een rechte bevatting heeft van de gereformeerde godsdienst, deze zaken, die op Gods Woord en op de bevinding van alle tijden, ja op het eenstemmig getuigenis van alle rechtzinnige schrijvers gegrond zijn, zal kunnen of durven tegen spreken.".
Dus naast Gods Woord, gaat het ook om de bevinding van alle tijden en op de getuigenis van rechtzinnige schrijvers. Als je daarmee aankomt op refoforum, wordt je al snel van verschillende kanten 'beschoten'.
Plaats reactie