Erdee

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ik zie niet in wat predikanten kunnen bijdragen behalve dan eea in Bijbels perspectief plaatsen.
Zojuist zat ik wat te grasduinen in het boek 'the practice of profetic imagination' van Walter Brueggemann.

Hier een zinsnede in nogal ingewikkeld engels:
To qualify prophetic by imagination is to dig deeper than moral earnestness into the notion of playful, venturesome probing into the unknown thath requires peotic utterance and that evokes daring images and metaphors, all in the service of an elusiveness out beyond royal totalism. To evade royal totalism requires an emancipated imagination that refuses the domesticated categories of settled control.
Volgens mij maken complotdenkers gebruik van de in onze kringen hoge mate van aanwezig verbeeldingskracht en wordt dat op een verkeerde manier bijbels gelegitimeerd. Het is dus aan de gereformeerde predikant om weer een duidelijke afbakening te maken tussen datgene wat zichtbaar en verklaarbaar is en datgene wat onder de noemer van profetische dreiging verkondigd wordt en mensen angst en onzekerheid aanjagen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Ik las vandaag op pagina 2 dit:
Hoe ontzettend ingrijpend is het voor ons kerkvolk dat we niet zoals voorheen op de dag des Heeren mogen opgaan naar Gods huis om ons te scharen rondom de prediking van Zijn eeuwigblijvend Woord. Vertwijfeld vragen velen zich af: „Wat zal het einde hiervan zijn? Welke negatieve invloed hebben deze ingrijpende maatregelen voor de toekomst van de Kerk?
Het antwoord op deze vraag moet in mijn ogen zijn 'geen'. Zie ik dat goed?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

Dat zie je goed. De toekomst van de Kerk staat vast.

En als je "kerk" met een kleine letter schrijft, vind ik het defaitisme. Jarenlang is er geroepen dat het er niet best voorstaat met de kerk omdat het zo goed gaat. Zouden er moeilijkheden komen, dan zou de kerk weer gaan bloeien. Maar nu er moeilijkheden zijn, is het weer och en ach. Zou het niet aardig zijn om eens in oplossingen te denken in plaats van in problemen? Als je ervan overtuigd bent dat God iets te zeggen heeft met deze situatie, zoek dan eens uit wat dat is? We zitten nu een half jaar in de problemen, wat is er concreet veranderd in ons gedrag? Waarvan hebben we ons als kerken bekeerd?

Toen er vervolgingen kwamen in Jeruzalem, was dat vreselijk, maar het veroorzaakte wel een opwekking in Samaria. En toen Paulus en Barnabas uit elkaar gingen, was dat een drama, maar het zorgde er wel voor dat het Evangelie nu op 2 plekken tegelijk werd verkondigd.
Welke geweldige kansen geeft de Heere aan de kerk in deze tijd? "Creatief" is een woord dat past bij mensen die in de Creator geloven.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Ingrijpende gevolgen voor het instituut kerk, ik bedoel dit niet negatief, maar ik bedoel een vergadering van mensen die naar de kerk gaan en niet geloven, daar zal het wel gevolgen voor hebben, maar voor een gemeente, zoals in de Bijbel, zal het ws goede gevolgen hebben, zoals @John Galt al schrijft, in de eerste gemeente waren er ook mensen die, door vervolging of iets anders, af haakten, dat waren geen gelovigen, maar de gemeente zorgde des te meer voor elkaar. Dat is ook de manier waarop de Heere het wil, van elkaar houden, voor elkaar zorgen.
De wereld zal zeggen; ziet hoe lief zij elkaar hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Dank dat jullie de moeite namen om te antwoorden!
Mooi: Creatief zijn. 'We' blijven misschien snel hangen in de slachtofferrol ipv te zoeken naar kansen. Hoewel, zoeken... misschien meer openstaan voor kansen die God aanreikt! In onze gemeente lijkt er in ieder geval iets op gang te komen: structureel omkijken naar zowel jeugd als ouderen, bewuste momenten van ontmoeting, digitale initiatieven... Er gebeuren ook mooie dingen!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Ararat schreef:Dank dat jullie de moeite namen om te antwoorden!
Mooi: Creatief zijn. 'We' blijven misschien snel hangen in de slachtofferrol ipv te zoeken naar kansen. Hoewel, zoeken... misschien meer openstaan voor kansen die God aanreikt! In onze gemeente lijkt er in ieder geval iets op gang te komen: structureel omkijken naar zowel jeugd als ouderen, bewuste momenten van ontmoeting, digitale initiatieven... Er gebeuren ook mooie dingen!
Ja heel veel mooie dingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

Vandaag op refdag een artikel van Henk van den Berge: https://www.rd.nl/opinie/meer-verdeeldh ... -1.1709653

Het RD als NSB'er, of als handlanger van de duivel... Kom op, mensen. Lees die krant wel of lees 'm niet, maar blijf alsjeblieft alles in proporties zien.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Erdee

Bericht door Hollander »

John Galt schreef:Vandaag op refdag een artikel van Henk van den Berge: https://www.rd.nl/opinie/meer-verdeeldh ... -1.1709653
Het RD als NSB'er, of als handlanger van de duivel... Kom op, mensen. Lees die krant wel of lees 'm niet, maar blijf alsjeblieft alles in proporties zien.
Je zou zulke mensen bijna als RD-abonnee royeren. Ik heb het met grote afschuw gelezen. Echt om van te walgen. En dat van mensen waarvan je zou mogen aannemen dat ze de Bijbel hoog achten.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

@crossmountain heeft het daar in het draadje van de Gereformeerde Gemeenten al over gehad.

Maar het is inderdaad een mooi interview. Vorige week met fotograaf Van der Wal ook al trouwens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Jammer dat mannen als hij na hun pensioen geen kerkelijke functie krijgen als pastoraal werker in de gemeenten in Noord-Holland bijvoorbeeld, zoals hij zelf noemt. Hij zou dan 's zondags voor kunnen gaan.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

Een idee net als dhr Bor. Geen gek idee gezien het aantal vacatures
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Jammer dat mannen als hij na hun pensioen geen kerkelijke functie krijgen als pastoraal werker in de gemeenten in Noord-Holland bijvoorbeeld, zoals hij zelf noemt. Hij zou dan 's zondags voor kunnen gaan.
knip, respectloos
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

daar kunnen ze weinig kwaad.
hoe durf je dit van een knecht van de Heere te zeggen, walgelijk!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Jammer dat mannen als hij na hun pensioen geen kerkelijke functie krijgen als pastoraal werker in de gemeenten in Noord-Holland bijvoorbeeld, zoals hij zelf noemt. Hij zou dan 's zondags voor kunnen gaan.
knip
Hij praat zelf in ieder geval een stuk positiever en dankbaarder over de Gereformeerde Gemeenten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie